Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Ringhede

KBV och båtkörkort

Rekommendera Poster

Efter att sett sista avsnittet (samlingsavsnitt) av KBV och SSRS på TV5 är jag benägen att hålla med om att något typ av bevis för att köra båt kan behövas. Dock inte nuvarande utformning av båtkörkortet.

Om man utgår ifrån att allt inte var fejk så finns det behov av åtgärder i någon form.

KBV killarna verkar ha ett elände med ett antal svin som kör onyktra och beter sig som översittare. De verkar dock inte ha problem med hur folk navigerar eller om de har brister i att köra båt utan mer om att folk skiter i hastighetsbestämmelser och åker onyktra samt har brister i omdömme (vilket givetvis inte blir bättre när man är onykter)

Om det är så har ni uppfattar att det är på sjön kan jag förstå vissa JA-sägare till båtkörkort.

Hur ett sådant bevis ska vara utformat vet jag dock inte men det handlar inte om navigation eller om att man blir klokare bara för man fyllt 55 samt samma svin kan åka mindre båtar vilka nu är utanför förslaget.

mvh Roland 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Nej det har ingenting med körkort att göra. Skärp straffen för dessa idioter som tror att sjön är en frizon och att man kan bete sig hur som helst där. Vi har regler och dessa ska följas, det varesig man har ett s.k körkort eller ej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut, håller med till 100%

En av killarna sa det spelar ingen roll min farsa är åklagare han löser de här

Sånna uttalanden måste man ju ruska på huvudet över.

Idioterna kommer man inte åt med körkort, det krävs andra insatser.

I dagsläget är det faktiskt tillåtet att köra båt alkoholpåverkad (det sas tillåmed i ett av programmen)

Men du får ju inte vara dyngrak, ej heller bryta mot sjöregler, gör du det så är det för mig helt i sin ordning att det ska vara kännbara straff.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Sedan är det eller det ska det vara så att ägaren av båten har ett övergripande ansvar, genom att t.ex låta någon annan köra. Ägarens skyldighet ska vara så att han ska se till att den som kör båten gör det enligt de regler/ föreskrifterna och den gällande sjölagen. Annars ska även ägaren straffas och dömas till ett dyrt straff där de medel som kommer in, går till ett specifikt område som hjälper till att hålla trafiken i schack eller svenskt vatten fritt från idioter. Sedan behövs det ingen extra skatt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det heter ju redaransvar, vilket innebär att ägaren har ett övergripande ansvar men han ska ju ha en utsedd kapten ombord, om han inte själv är det.

och det är kaptenen som har det första ansvaret att båten förs fram på rätt sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Jo visst, men ansvaret ska även gälla den som lånar ut båten, med det straff det kan innebära. Ingen ungjävel kommer att få låna pappas båt och fira studenten i Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Ja precis och det ska kosta, halva båtens värde vore väl en bra gräns Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte??
Skulle svinen sluta åka båt om vi har körkort eller något liknande?
Om det verkligen är så, så Okej då in med körkortet!

men jag tror inte det hjälper faktiskt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KBV killarna verkar ha ett elände med ett antal svin som kör onyktra och beter sig som översittare.

Det där låter nästan som kustbevakarna självaSkrattande

Man har ju sett ett antal avsnitt, det har surrats om fejkade larm, bara för att få till häftiga bilder. Svallvågorna från deras jättelika motorbåt, hade visst sönder någon brygga. I ett annat avsnitt brände de i 40 knop från Vaxholm, rakt via stan, via slussen nästan ända bort till Enköping för att någon stackars överförfriskad gubbe gått på grund med sin träsnipa, trots att han redan fått assistans via SSRS.

Ibland undrar man ju lite vilka som utgör det största hotet. Därmed inte sagt att man ska köra omkring dyngrak.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Larmet var inte sådant, visst jag håller med om att programmet var skidåligt och att kustbevakarna i Sthlm åtmålade sig själv som idioter. Synd! Men vi ska inte dra alla över samma gräns här, det finns säkert mer auktoriserade eller vad man säger. Man får kanske åtminstånde hoppas det.! Larmet som gick var kanske fel i våra tv-ögon, men larmet var att flera personer kunde finnas i vattnet. Sedan att KBV och SSRS inte har mer kontakt, kan kanske ses som konstigt eftersom dem jobbar i samma vatten.

I alla fall fick man se lite skärgård i vinterkylan och det var skönt. Sedan måste man måste dra ifrån minst 75% av det vi fick se. Programmet gjordes för att fånga publik, skapa en diskussion kring kbv och det lyckades man med. Jag hoppas på fler program och gärna om andra som jobbar i skärgården. Skärgårdsstiftelsen borde väl ha en del att visa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roland skrev:

Efter att sett sista avsnittet (samlingsavsnitt) av KBV och SSRS på TV5 är jag benägen att hålla med om att något typ av bevis för att köra båt kan behövas. Dock inte nuvarande utformning av båtkörkortet.

Om man utgår ifrån att allt inte var fejk så finns det behov av åtgärder i någon form.

Jag kan inte se att de problem som visades i avsnittet på NÅGOT vis skulle kunna avhjälpas med ett båtkörkort. Vad var det som visades? Jo ett antal överförfriskade fyllskallar som visade fantastiska prov på just det som ett båtkörkort tyvärr ALDRG kommer att komma till rätta med, nämligen KATASTROFALT DÅLIGT OMDÖME!

Det absolut enda som skulle kunna få dessa personer att sköta sig är INTENSIV ÖVERVAKNING, dygnet runt. Varifrån resurserna till detta skulle tas kan man ju fråga sig. Men när kustbevakarna i programmet måste ta sig  från Stockholms skärgård ända till längst in i Mälaren för en utryckning, så är det ju kanske en liten fingervisning om hur dåliga resurserna för sjöövervakning/assistans är i verkligheten.

Mvh Labbibia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.. en del av problemen ligger i att man FÅR köra med 4 öl i kroppen , bara du inte åker fast / uppträder på ett Oansvarigt sätt.??

 Med andra ord , du kan inte  stoppas om du inte bryter mot en lag eller påtagligt visar att du inte kan framföra båten på ett säkert sätt !!

Visst låter det konstigt , du får vara full bara du inte bryter mot någon regel !?!?!?!?!

 

En promille gräns på 0.2 som vi har vid bilkörning borde gälla även på sjön .

 

Så tycker jag

//JCC



Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 16 april 2008 | 00:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JSR.

Håller helt med om promillegränsen. Men kommer aldrig se nödvändigheten i ett obligstoriskt körkort. Framförallt inte i nuvarande utformning/nivåer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket böter blir det om man blir stoppad och inte har körkortet med sig i badbrallorna? Eller ska man kanske låta kortet ligga i något stuvfack för jämnan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart man ska förvara ett eventuellt båtkörkort då man kör båt måste vara knäckfrågan i hela debatten.Flört 



Senast ändrad av Dumpdidump | 15 april 2008 | 12:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något måste göras för att minska det lilla antalet berusade och vårdslösa båtförarna. Varje olycka är en katastof för dem som drabbas och deras anhöriga. 

Mitt förslag:

Inför samma promillegränser på sjön som på vägen.

Ha oxå samma straff på sjön som på land.

Dessutom om man kör berusad på sjön och blir tagen dra in bilkörkortet!!!

Höj böterna för vårdslöshet och fortkörning! Gör böterna relaterade till inkomsten typ dagsböter. 

Tyvärr är det så, sorgligt nog, att de som inte fattar allvaret fattar om man gör sakerna till en plånboksfråga!!! Då svider böterna även för bratsen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Höj böterna för vårdslöshet och fortkörning! Gör böterna relaterade till inkomsten typ dagsböter.

Tyvärr är det så, sorgligt nog, att de som inte fattar allvaret fattar om man gör sakerna till en plånboksfråga!!! Då svider böterna även för bratsen.

----------------------------------------------------------------------------------------------

Du menar i sådana fall att böterna skall baseras på pappas lön.Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att framföra en båt är inte det samma som att framföra en bil/buss/lastbil där reaktionstiden är avgörande på samma sätt. Dvs om du kör din snipa eller halvplanande båt i lugnt gemak hem från en middag med 3 öl och kanske en snaps som intagits under en hel kväll så kan du göra detta lagligt, och tycker jag med all rätt.

Detta är en rättighet som jag gärna kan tänka mig behålla. Men det ställer ju också ett motkrav på individens omdöme att inte dricka för mycket och hantera sin egen båt och omgivning på ett säkert sätt. Det är som vanligt ett fåtal som har svårt att klara av att uppföra sig och det stora kollektivet blir straffat. Det är ju också det enklaste politiska beslutet.

Dom som super sig kraftigt berusade och orsakar fara för sig och sin omgivning kommer precis som i biltrafiken fortfarande fylleköra. Och emot dessa finns det idag en lag som är enligt mig tillräcklig. Problemet är nog snarare att det är för få kontroller och fyllisarna därför tar en kalkylerad chans. Det är nog ingen som kollar mig.Oskyldig Risken för koll är ju minimal.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har som de flesta här på MG följt Kustbevakarna & SSRS och tycker att det som visas är ett synnerligen smalt utsnitt ur sjöfart/båtliv som inte stöder generella slutsatser om hur reglerna skall vara på sjön.

Jag tycker att det är viktigt att bevara friheterna i båtlivet i rimlig utsträckning, men utvecklingen i förtätade områden som Stockholms skärgård i kombination med ökningen av båtbeståndet, gör att lite struktur är på sin plats.

Ett båtförarbevis är rimligt och jag tycker Lars Högdahl har hittat rätt i det olika klasserna på körkortet. Där han är fel ute är frikortet för de som är 55 , liksom för boende på öar utan väg/färja, helt tokigt att inte reglerna ska omfatta alla.

Jag anser också att lagstiftningen för sjöfylleri bör spetsas till, av respekt för båtlivets friheter och möjligheterna till laglig omförtöjning, tycker jag att 0.5 promille är rimligt. I detta sammanhang bör kustbevakaren få polismans befogenhet avseende kroppsbesiktning (alkoholtest) för att öka effektiviteten i myndighetsutövningen till sjöss.

Där vi bör strida med näbbar och klor är i frågan om båtskatt, som möjigen hänger ihop med ett eventuellt båtregister. En sakbeskattning på båtar blir en helt unik beskattning som inte har sin motsvarighet när det gäller andra saker som bilar, skotrar etc. Nej, en båtskatt är bara utryck för politisk klåfingrighet och girighet.

Simma lugnt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaken! Du kan väl inte seriöst menar att du tycker det är OK att köra båt med 3 öl och en snaps i kroppen dvs minst 0,5 promille????

Ditt inlägg tycker jag visar på en allvarlig brist på omdöme.

Bäst är väl en nolltolerans på alkohol på sjön.

och Jaken bratsen har säkert en inkomst som det duger att ta dagsböter ifrån som säkert är högre än böterna idag.



Senast ändrad av CaptainH | 15 april 2008 | 21:41



Senast ändrad av CaptainH | 15 april 2008 | 21:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...