Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
anteh

Vilken polermaskin?

Rekommendera Poster

Hej, jag ska investera i en polermaskin inför vårrustningen och funderar på nedanstående tre alternativ:

1) Vinkelpolermaskin Meec Jula 1200W, 500 kr
Bra för djuprengöring, stort urval rondeller till 180mm
- Kan ge rosor vid vaxning, vågar nog inte använda denna för bilen

2) Oscilerande med två dynor Cotech, 400 kr
Alround, mindrer risk för rosor, kan avändas till bilen 
- Ej lika ktraftfull som ovanst, mindre urval av rondeller 100mm
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21076121

3) Excenterslip Bosch PEX 400, 900 kr
Kan användas till fler sliparbeten båt och hem, flera rondeller 125mm
- Osäker på om den är lämplig för polerinmg och vaxning, dyr
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20673315

Har läst testet i praktisk båtågande där de två översta maskinerna får bra resultat, Där vinkelmaskinen är kraftfullast.
Tar gärna emot synpunkter från er som provat en excenterslip för polering och vaxning, hur funkar det?

Vilken av ovanstående ska jag välja för min 40 fotare som har en OK gelcoat?

/Ante

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jula säljer den maskinen för 299:- nu!!!! Jag köpte en sån, -MECC- och ångrar att jag inte köpt tidigare, den är BRA!

Det är exakt samma maskin, 1200watt och 180 mm diameter och steglös hastighet.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maskinen från JULA är ett bra val, har en likadan och är supernöjjd, dock ett annat namn och inköpt på ett annat ställe, men samma maskin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I PB framgår att Jula har två olika mecc med samma effekt, 1200W!? Den ena är tyngre och klumpigare, den säljs billigare.

Självklart vill man ha den mindre och smidigare med digital dispaly!

Vilka andra kedjor/märken säljer denna maskin - jag har inget Jula runt hörnet.

/A

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna har jag. http://www.jarnbroderna.se/products/?id=92

Annat märke men tror det är samma maskin som Julas. Bra maskin som fungerat felfritt två säsonger än så länge. Samma maskin finns i flera olika märken. Maskita har troligtvis samma. Identiska på bilderna.

http://www.smartson.se/test/fritid/polera-lattare.htm?partner=1

post-10001937-1394235423,2513_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bestämde mig för att köpa en riktigt för några år sedan. Denna är helt grym men den kostar några kronor, väl värd varenda en...AEG Polermaskin PE 150....ett enastånde resultat. Används till både bilar och båten....

Oavsett vad du går på så köp en vinkelpolermaskin!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använde Julas 299-kronors i helgen för att rubba bort 10 års oxid med autosol. En invändning mot maskinen är att den har svårt att orka på låga varvtal, men detta var som sagt med autosol. I artikeltexten till Julas 499-kronors antyds att den kan ha funktion för att hålla varvtalet konstant. Vet inte om det är så, men i så fall kanske värt att kolla upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt en rupes ek 150. Proffsverktyg som kostar 5000:-. Resultatet är därefter. GRYM.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vinkelmaskinen är bra för polering

 

den oscilerande fungerar mycket bra till både polering och vaxning, jag köpte dock min på biltema där den kostar 300:- , biltema säljer även polersvampar som passar på storleken

att den skulle vara för klen var något jag trodde åxå från början, kan tillägga att jag jobbat med rekond av bilar, var skeptisk till den billiga med 2 trissor från biltema först, men jag blev förvånad över hur bra den var/är.

 

Excenterslipen kan du glömma, mycket bra om du ska slipa, inte alls bra för polering, man får ingen kontroll och känsla över poleringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag skulle köpt både en vinkelpolermaskin i poleringssyfte OCH en 2 hövdad maskin för vaxning och viss polering

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1) Angående typ: Undvik excenterslipen. (Jag har en Bosch PEX-nånting med 125mm skiva) Helt kass på att polera. Jag har efter det köpt en lågpris vinkelmaskin, det funkar rimligt bra. Hade jag köpt idag hade det nog blivit en semiproffs-variant av samma typ.

2) Angående lågpris kontra märkesprodukt: Visst är dom ofta förvillande lika, men det är lika ofta annat material, andra lager mm. Tro inte att det är samma sak med annan etikett.

3) Angående varvtal: Köp en maskin med så lågt _högsta_ varv som möjligt. Då får du en som är växlad för högt moment/lågt varvtal. Ingen styrelektronik kan kompensera fel drevning, det blir på sin höjd ett lågt tomgångsvarv men utan kraft att göra jobbet.

/Lycka till!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips, det blev med Meec från Jula, proffsvarianten, med digital varvtalreglering och constant power, 500kr. I  morgon ska den få bekänna färg. En fördel med denna variant framför den billigare är att den är lättare och mer kompakt.

Återkommer med resultat!

/A

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ante,

Hur fungerade maskinen?

Tänkte köpa en likadan om den är bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köpte en maskin förra året på Biltema.

En med dubbla polerhuvuden. 299:-. Jag är grymt nöjd med den! Fungerar hur bra som helst!

Artikelnummer hos Biltema: 17-088

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo den funkar:-)

Lätt och smidig

Elströmbrytare, gör att maskinen kan hållas med en hand och i olika grepp

Relativt låg ljudnivå (jag ansåg mig inte behöva hörselkåpor)

- Maskinen skenar ibland och man måste trycka ner varvtalet med - knappen

- Maskinen har någon form av elektronisk varvtalsreglering vilket gör att varvtalet ökar när den belastas och går lite upp och ner (inget stort problem)

- Den medföljande rondellstödet är av enkel kvalitet och inte helt stabilt (det är en kraftigare fästplatta på julas billigare maskin för 299). Kardborre fästet lossnade vid byte av trissa.

Osäker på om den billigare maskinen är ett bättre köp, går den att köra utan att hålla inne två strömbrytare är den nog mycket prisvärd. För mig är smidigheten viktig och där är helt klart den dyrare maskinen bättre.

Maskinen for även iväg över friborden ibland, men det kanske mest  beror på mig bakom spakarna, då det var första gången jag körde en polermaskin.

/A

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...