Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Jaken

Är det rimligt att köpa stor segelbåt utan segelkunskap?

Rekommendera Poster

Fast egentligen så långt som man kan komma från trådstartarens fråga.  Synd att två personers träta skulle ta över. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har därför skapat en ny tråd under Övrigt snack om bra och dåligt uppförande. Detta är ju ett intressant ämne så kan vi inte fortsätta det där? Så kan fler som ev. vill ge mig tips i denna tråd gärna göra så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade jag pengarna skulle jag handla en 40fotare på en gång även utan seglingserfarenhet.

Personligen har jag bara seglat på sponsorträff och det var när firman sponsrade Assa Abloys Volvo race satsning bara det gjorde att man fick blodad tand och man lärde sig mycket på dom dagarna,vi fick segla på Intrum justitia och Chessie racing,jävligt mäktiga båtar men ingen vidare komfort Cool

mvh Mats

 



Senast ändrad av badcam70 | 16 april 2008 | 12:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

ett svar på din direkta fråga är JA!!!.

Man kan till och med gå och köpa en ny bil utan att kunna köra den, det går att lära sig. Mina svärföräldrar köpe en Beason 31 för 28 år sedan utan att kunna segla. Men för dem var det inga bekymmer, de hade viljan och på den vägen är det, de har seglat kors och tvärs i Östersjön sedan dess utan större missöden.

Så vad väntar ni på? Sälj motorbåten och köp en segelbåt. Gå en kurs, fråga brygggrannen - men inte rädda att prova, det är bara ni som sätter begränsningen.

Lycka till/Passada

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segling är helt underbart!

Synd bara att allt det andra är så förbaskat jobbigt och knöligt.

Framför allt självpåtagna experter som inte har ett ett annat liv än segling och är så förbannat jobbiga att umgås med.

Till det knöliga hör att det är så oerhört mycket material, materialvård och tidsödande att komma iväg. Ungefär som att dra ut på semester. Å andra sida, en semestersegling med fint väder är nog det mest underbara man kan vara med om.

Helt klar blir det en segelbåt.

-När jag blir ännu äldre :)



Senast ändrad av Peaky | 21 december 2008 | 14:54



Senast ändrad av Peaky | 21 december 2008 | 14:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ska han kunna förföja med stäv/akter mot brygga i en gästhamn? Är nog inte direkt populärt att kasta ankare i hamnen...
Ibland är det långsida som gäller, och då får man väl lägga sig var man vill på bryggan?

Flyttar man någon annans båt så ser man väl till att fendra av den ordentligt samtidigt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I många hamnar är det just ankare som gäller. Annars pålar. Sen är det så att man faktiskt inte får lov att flytta någons båt hur som helst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dom övriga - KÖP SEGELBÅTEN!

Visst är jag avundsjuk att jag inte har möjlighet till en 40 fotare, men den står högst på önskelistanFlört.

Ett litet råd bara. Eftersom ni är vana vid motorbåt, så kom ihåg en sak! Ni får inte ha bråttom. Det är en av tjusningarna med segling, man kommer fram när man kommer fram. Det är också en av anledningarna till att det är så lätt att koppla av och njuta av sjön, eftersom man inte rår över vindförhållandena.

Sedan tror jag som dom övriga - Ni klarar säkert av den och ni kommer att kunna segla.
Min sambo (aldrig varit på en segelbåt tidigare) var säker på att hon skulle trilla i sjön direkt och skulle inte klara av att göra någonting på båten.
Vem tror ni agerar fördäcksgast? Dessutom vill hon göra det och far över båten bra mycket smidigare än jag. Vi har haft båten i tre år nu och hon kan allt  som jag (vilket inte är så mycket Flört) kan.

På fredag börjar semestern och då seglar vi över till Stockholm från Åbo.

Håll kvar drömmen, köp segelbåten och njut av sommaren!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var 2 år sedan de ställde frågan! Båten är förhoppningsvis köpt för länge sedan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben

Skrattande !  Har själv varit där, för ett år sedan med mitt första inlägg, så jag vet hur man kan känna sig efter att blivit väckt så brutalt. Skäms Inte snällt, men lite kul var det allt  Flört!

 

Bra jobb ni gör med eran båt förresten. En riktig snygging. Vindrutan och färgen på sprayhooden var till sin fördel. Ser mycket bra ut! Har hört att det är 24 månaders leveranstid på färdig varvsbyggd båt. Stämmer det?

Själv så har jag äntligen fått hustrut mitt  att inse att segling är rofyllt och kul, även fast det kan luta å det hemskaste. Man kommer dit man vill, bara man tar sig tid. Funderar på att beställa en Delphia 33.3 till nästa sommar, som komplement till snipan. Segla på helger och semestar och i övrigt snipan. Segling inom Europa lockar också.

Lycka till med fortsättningen, och hoppas ni blir över förväntan nöjda!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oooops, så går det när man bara läser inläggen och rycks med SkrattandeSkrattandeSkrattandeSkrattande.

Ja - hoppas också det blerv båtköp och ett lyckat sådant.

Trevlig sommar på er alla!

P.S. Har jobbat på Rosättra varv och byggt Linjett ett tag och var där när 37.an utvecklades. Läcker båt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer nog att det är 24 månaders väntan. Innan krisen var det minst tre år så det har blivit bättre i alla fall.

Kul att du tycker att vindruta och sprayhood blev bra. Det är mycket kontroversiellt på varvet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...