Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Muren

Rengöring av halkmönster

Rekommendera Poster

Hej,

Är det någon som har något tips på bra medel/metod för att rengöra halkmönstret på däcket ?

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta ett fettavlösande medel och skrubba med disksvamp. Och sen skölja av med högtryckstvätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas båtcleaner och rotfruktsborste funkar kanon. Bara att skubba och torka/skölja rent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp dig en burk Autosol, leta upp en gammal pensel, ta en hink med vatten och en rotborste eller levang och skura däcket. Du penslar ut Autosol på en bit i taget av däcket och skurar sedan med blöt borste. Eftersköj ordentligt. Funkar kanon och borsten gör att du kommer ner i alla skrymslena på halkskyddet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad ni jobbar!  Jag använder endast högtryckstvätten, och det funkar då för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plockar upp en gammal tråd...

I tråden nämns bl a en burk autosol.  Vilken av Autosols produkter syftar man på här?  Den enda jag har använt säljs på tub.

Båten jag nyss köpte har stått utomhus utan presenning under tio års tid, så lorten är rätt ordentligt ingrodd.  Högtryck fick inte på långa vägar bort så mycket som jag önskat.  Jag provade även med sånt där kastrullrengöringsmetalltrassel.  Det fick enkelt bort den fastväxta mossan på de släta ytorna (nej, det repar inte vad jag kan se), men på det skrovliga halkskyddsmönstret kommer det inte ner ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är samma autosol i burk som i tub. Rotborste och det borde göra susen Se till att få bort det ordentligt så det inte ligger kvar i groparna och bränner fast. Ta en lite bit ti taget.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

ANVÄND INTE KASTRULLRENGÖRINGSMETALLTRASSEL! (svinto, eller liknande) därför att detta finfördelar sig och ligger sedan kvar på däcket där det rostar och ger mycket fula rödbruna märken efteråt. Hur vet jag detta?Skäms provade det före förra istiden.Gråter Det samma gäller gamla rödbruna höstlöv som får ligga kvar över vintern, blir också fula märken efteråt.

 

Använd istället en ångtvätt, finns billiga på JULA eller liknande stormarknader. Ta sedan vanlig YES diskmedel eller gul såpa, slabba på lite på däcket och kör med ångtvätten i håligheterna så försvinner all skit. Skölj sedan med vatten så är däcket som nytt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En burk autosol inhandlad, jag antar att jag tvekade för att artikelnamnet var kromglans.  Den ingrodda smutsen gick hur som helst bort hur bra som helst efter lite skrubbande med rotborste.  Snart glänser hela båten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...