Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Rock

Fotogen kök eller gasolkök fördelar o nackdelar.

Rekommendera Poster

Hejsan !

Jag undrar lite om fördelar o nackdelar fotogenkök resp gasolkök . Jag har ett Optimus 55/155(fotogen) som satt i båten när jag köpte den o har nu även kommit över ett Primus 2387(gasol) dock utan tub,slangar,regulator,avstängningsventil m.m. Jag har genom årens lopp hafft en del bekymmer med mitt Optimus-kök kanske beroende på att jag inte är så haj på det med förvärmning osv o undrar nu vilket som är enklast o säkrast att använda , har varit nära att elda upp båten med fotogenköket o tänkte därför att det kanske är säkrare att använda gasolkök som inte behöver förvärmas . Skall tillägas att jag inte är någon storkock som lagar all mat utan jag äter gärna på restaurang osv i den mån det finns men det är ju inte alltid det finns en pizzeria eller restaurang i närheten av hamnen tex naturhamnar o då kan det ju vara trevligt att kunna koka lite kaffe o bränna på en ravioli till middag . Jag undrar även lite vad jag behöver för grejjor för att använda mitt gasolkök om jag nu skall börja använda det istället . / Peppe 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gasol köket är mer lätt använt och går fortare att koka upp mat med. enligt min åsikt så är det smidigare! Nackdelen är förstås exposionsrisken. Gällande anslutningar så så ta hjälp av nån marin chop. //Iggy :o)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är allt du ska använda ditt kök till så rekommenderar jag ju istället ett vanligt enkelt hederligt Origo-sprit-kök. Billigt, enkelt och driftsäkert, finns med enkel eller dubbel brännare. Är ju även lätt att ta med upp på land om man vill det. Långsam uppvärmning ?..inte alls, köp kokkärl avsedda för induktionshäll som leder värmen mycket snabbt.

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående talare Origo spritkök är bäst i ditt fall, enkelt att använda, lätt att få tag på bränsle, helt säkert att använda. Gasol i båtar gillar jag inte alls. Känner till en vars huvagn exploderade, han blev svårt skadad, hade det varit i en båt hade han inte överlevt.

Mvh. //bebr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Smaken är ju som baken Flört Jag rekomenderar gas, framför allt annat i en båt. Jag har gasvärmare och gasspis, fungerar perfekt och kylskåpet som blir kommer att gå på gasol. Följer man de föreskrifter som man hävisas till och får installationen riktigt gjord, så är risken minimal. Men oavsett vad man väljer så ska man handskas med grejorna enligt reglerna. Man kan bränna sig på spritkök eller andra värmare också. Se alltid till att ha ett skeppsapotek med. I det ingår attrealjer om olyckan ändå är framme.

http://nangilima.se/~norre/batwiki/index.php/Skeppsapotek

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder helst fotogenkök i dagsläget, men då är jag van vid det och det ger lite genklang ifrån barndomsseglatser. Min bättre hälft hade nog gärna sett att det var något annat. Det låter som att du är lite snål och förvärmer för lite f.ö.

 

Det sagt så börjar det bli svårt att hitta reservdelar till gamla Optimuskök, åtminstone här i Sverige, så det är nog dags att fundera på alternativ hursom. Jag hade nog gått på gasol i det läget om jag hade haft plats för en sådan installation, men ett Origokök ligger nog närmre till för mig eftersom det är i stort sett samma formfaktor som Optimusköket. För min egen del har jag renoverat upp köket i år och hoppas att det pallar med ett tag till. För dina behov skulle jag nog också säga att ett spritkök á la Origo verkar lämpligt.

 

Jag funderar också på att överge det fasta köket helt och istället skaffa ett modernt fotogenkök typ Optimus eller Primus och använda istället. Jag har ett vanligt Trangiakök med idag, dels som reserv, men framför allt för att man kan plocka med sig det upp på klippan och sitta där istället. Det är redan ganska mycket camping över min båt, så lite till skulle jag nog kunna leva med. Laga mat under gång är inte att tänka på ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Gasolkök, portabelt
Med automatisk tändning, s.k. Piezo-tändning. Justerbar gaslåga. Drivs med Biltema Gasolbehållare 227 g (17-595). Brinntid: ca 1,5 h vid max. effekt och full gasolbehållare. Mått: 340 x 280 x 92 mm. Vikt: 1,8 kg. Gasolbehållare medföljer ej. Pris 199 :-




Senast ändrad av Mariage | 16 april 2008 | 20:19

post-17161-1394235430,2278_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle aldrig gå tillbaks till fotogen eller spritkök  (1:båten hade 2-lågigt spritkök)  efter att ha haft gasol i mina 2 senaste båtar.

Såå mycket enklare..så mycket varmare, såmycket snabbare (och vem har ens hört talas om en sprit/fotogen-driven RIKTIG ugn..finns det ens på kartan ?.

Att det skulle vara särskilt farligt med gasol köper inte jag..med minimalt  underhåll/kontroll är en gasolinstallation helt ofarlig!

Dock skulle jag aldrig våga installera eller använda en bensinmotor i båten, bensin(ångor) är rejält explosiva grejer, borde totalförbjudas Flört

 



Senast ändrad av Gunnar_ | 16 april 2008 | 21:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Haha Skrattande tack för den. Min O22,a är så snäll Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Godkväll alla medlemmar!

Jag måste dock säga att du ska ha kvar ditt Optimus No 155 kök, utan tvekan!
Varför...?

- Det är enkelt att använda
- Går lätt att få fart på
- Värmen är otrolig
- Lätt att få tag på delar

Är ett fotogenkök farligt är det nog många som undrar, och nej, det är inte farligt. Det gäller bara att kolla alla packningar och sådant innan man provkök ett fotogenkök.

Detta tycker jag som sagt, men och andra sidan är jag ju samlare på dessa apparater :D

Mvh
Magnus Thilander
www.swedlamp.se/forum

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan. Kul inlägg men varför är det farligare med bensinmotor i båten än en gasolinstallation? För som du säger, om man underhåller och kontrollerar gasolinstallationen så är det helt ofarligt. Om man underhåller och kontrollerar bensininstallationen så är den helt ofarlig.

Eller????

Grunden till en störningsfri drift är ett bra underhåll.

//Passada - med en MB 10 C som gjutjärnsgenua, d.vs. tvåcylindrig inombordsbensinare från Volvo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...