Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst Josef

Hjälp mig med råd om tätning

Rekommendera Poster

Gäst Josef

Hej alla, har en fin 5 m roslagsbåt som legat på land 2 år. Nu knastertorr och flera spruckna bord. Var renskrapad och fernissad för 3 år sedan. Hade då 3 spruckna bord som dock gick ihop ganska fint efter sjösättning. Vad bör jag göra med båten nu? Jag klarar inte att byta bord själv. Taxam för alla råd docj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst juha

Använd bitumit massa, finns och köpa hos färghandlare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle satsa på att sprickorna går igen. Är den trären eller oljad/tjärad på insidan hade jag satsat på att mätta den med rå linolja & balsamterpentin. Att pensla på med detta på insidan är bra så länge det suger. Om den är lackad borde skarvarna ändå suga väl i detta läge. Slipa och fernissa samt bottenmåla båten då linoljan härdat. Stora sprickor tätas med Ettan. Fukta träet så att det sväller innan sjösättning genom att tex lägga blöta trasmattor el annan grövre textil som håller fukt i båten. Håll dem fuktiga några dagar. Borden går då säkert igen. Sickla bort Ettan som tryckts ut mycket. Fyll aldrig med vatten. Skadar båtens struktur. Så hade jag sannolikt gjort. Mvh Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sven Ödman

Har du fått några svar? Jag ska byta bord på på en Rävmarkseka (byggd av en båtbyggare i tredje generation) men jag saknar erfarenhet? Har du någon att förmedla? MVH/Sven Ödman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova och se hur mycket av sprickorna som går igen och följ sedan åvanstående råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...