Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
nordkappsport

var försäkrar man sin motorbåt bäst

Rekommendera Poster

hej igen jag har köpt en båt som jag tror e en nordkapp sport från 1970 med en 40hk yamaha men e ej helt säker på modellen står bara på skylten nordkapp o att den e tilverkad av nordsjöplast var kan man få reda på info om försäkringar på denna båt priser mm

post-10001939-1394235419,5826_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda är nog att ringa runt. Det bolag som man har sina övriga försäkringar i brukar i regel kunna ge ett bra pris. Beträffande din båt och motor gissar jag att man snarare försäkrar för det belopp du tror båten är värd. Alltså ju högre du gissar desto högre blir premien.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svenska Sjö är ett bra försäkringsbolag för båtar. Betydligt lägre premier än exempelvis Folksam. På min båt (Monark 670) skiljer det flera hundra kr trots att jag har bilen, hemmet osv försäkrat i Folksam. Telefonnummer till Svenska Sjö: 08-541 71 750

Mvh

Labbibia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, riktigt så enkelt är det inte.  Bolagen har olika sätt att tänka, och skillnaderna i premier kan ibland bli absurd.  3 eller 13 tusen för samma båt är inte ovanligt.  Och ibland är Svenska Sjö de som är dyrast.  Du måste fråga varenda bolag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte ringa runt och höra med fler bolag vad min kan kosta..

Pratade med Läns Försäkringar  på båtmässan och de hörde senare av sig för kompletterande uppgifter, men sen har jag inte hört någonting. Har gått ganska lång tid nu, så jag får väl ringa och höra mig för om de över huvud taget är intresserade att ha mig som kund.

Om det ska vara så här på varenda bolag bara för att man har en ovanlig båt, så drar man sig ju för att ringa runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nöjd med min låst båt försäkring hos Atlantica. Dessutom har de gott rykte att behandla folk vettigt vid skador, en minst lika viktig aspekt som nivån på premien.

Och akta dig för tyska försäkringsbolag verkande (värkande ?) i Sverige, låga premier, helt omöjligt att få ut någon ersättning. Har läst en del skräckhistorier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Servicen är nog viktigare än så billig premie som möjligt.

Jag har alltid haft Svenska sjö. Har hört att de behandlar fallen bra. Dock har jag inte råkat ut för något själv än så länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min förra båt var billigast hos Svenska sjö, min nuvarande hos Alandia och min kommande hos Atlantica, och det är rätt stora skillnader som sagt.  Du får ta hjälp av någon prisjämföringssajt, den här t.ex: https://www.insplanet.com/index.asp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har min båt försäkrad genom Svenska Sjö och de hade en betydligt lägre försäkringskostnad (mellan 2500 - 3500 sek lägre) än de övriga. Men om jag förstod det rätt så får man billigare premie genom Svenska Sjö endast om man är medlem i en båtklubb och har båten liggandes där.

Kan dessutom tilläggas att jag fick suverän hantering och rådgivning när olyckan tyvärr var framme i slutet av förra säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske formulerade mig dåligt i mitt förra inlägg...

Ifall mitt inlägg missförstods av någon så säger inte jag att Svenska Sjö som jag använder mig av är billigast utan det jag skrev var att FÖR MIG var det den billigaste och bästa försäkring som jag hittade när jag letade runt. Och då letade jag runt bland alla försäkringsbolag jag kunde komma på, inklusive Insplanet som kollar upp hos andra.

Hade jag varit den som ställt frågan hade jag varit glad om jag fått tips från andra både på försäkringsbolag, söksajter och även andras erfarenheter av de olika försäkringsbolagen för det är ju inte bara premien som skiljer dem åt.

Därför vill jag att mitt tidigare inlägg ska ses som just ett tips men självklart ska frågeställaren själv leta runt och kolla upp olika försäkringsbolag och se vilket som passar just denne och hans båt bäst.

(min förra båt hade jag hos ett helt annat försäkringsbolag)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, om du har en 40:a så se upp med vad som gäller för vinterförvaring - nästan alla bolag kräver att du monterar bort motorn och förvarar separat om den är mindre än 50hk. Kan vara lite drygt om du som jag har en bultad 90-kilospjäs i aktern. Gäller även om du ställer båten inne på tomten och motorn är låst med godkänt lås. Enda alternativet för mig var IF med tillägget båtplus (eller vad den heter), som dessutom betingade en hyfsad premie. F.ö. tyckte jag att jag fick ganska rappa svar från de olika bolagen - inom en eftermiddag hade jag klart för mig vilken försäkring som funkade bäst för mig.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ett försäkringsbolag är bra eller inte vet man i de flesta fall EFTER en olycka. Då vet man hur man blir bemött och vilken ersättning man får!

Jag har båten försäkrad hos DINA och det är ett mindre bolag på västkusten. Med personlig kontakt när det passar dig själv, som t. ex på kvällen.

Christophe

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för alla svar jag får väl testa o ring runt lite o se vad jag kan få för pris det svåraste e att jag inte vet exakt vad det e för modell mer än en nordkapp 4,90m gjord av nordplast ca 1970

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...