Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
iceman356

Tvätta kapell med tvålflingor !!

Rekommendera Poster

Hej.

Mitt kapell är ca 2-3 år och inte så skitigt så jag vill inte gå på med några starka medel i onödan...

Har blivit tipsad om att man kan tvätta kapellet med tvålflingor för att inte ta bort impregneringen.

Men problemet är att jag inte får tag på någon som säljer tvålflingor i stockholms området..

Är det någon här som kan tipsa mig om var man kan få tag på det ?

Eller om man kan tvätta med något annat milt medel ?

Mycket tacksam för svar och tips !

Mvh Tomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Eliassons Segel & Kapell har hållt på med kapell väldigt länge och deras råd är så här enl deras hemsida:

Skötsel

Tvätt/underhåll:
Tvätta kapellet i mild tvållösning med svamp eller mjuk borste ljummet sötvatten, max 30G varje höst, gärna några gånger under säsongen också, glöm ej insidan. Skölj med massor av vatten. Använd gärna 12% ättika i sista sköljvattnet så neutraliseras tvålresterna.

Mögel:
Mikroorganismer (mögel, alger, jordslag) uppkommer i synnerhet då de tre faktorerna, fukt, smuts och värme förekommer samtidigt under längre tid. För att undvika detta se till att alltid ha bra ventilation under kapellet, stuva aldrig kapellet fuktigt, rengör regelbundet.

Ship-Shape:
Bra tvättmedel för jordslag, alger och mögel, det skadar ej impregneringen.

Förvaring:
Vi avråder från förvaring på båten då det lätt blir slitage och mögelskador. Ta bort kapellet från bågarna, kontrollera om något behöver lagas och lämna in på hösten. Se till att kapellet är riktigt torrt och förvara fuktfritt i rumstemperatur.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som bra skötselråd. Köper idag en annan båt vars kapell bör rengöras ordentligt samt impregneras.

Även jag tacksam för tips för rengörig av ett skitigt kapell på bästa sätt. Viktigaste är att det blir rent så att jag i fortsättningen kan använda mig av skötselråden ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tvättade mitt kapell i grovtvättmaskin i 30 grader och använde Y3 tvättmedel. Funka bra för mig i vart fall.

http://www.y-3.nu/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hooah, tvättmaskin!! Förvånad Håller bara kapellet för maskintvätten så tvivlar jag inte på att det blir rent. Vet inte om jag skulle våga ta risken.Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju ingen vanlig tvättmaskin utan en sån där för grovtvätt, mattor o sånt. Som en stor vagga av stål. I vanlig tvättmaskin skulle jag inte köra kapellet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha!, då är jag med. Trodde det var en sådan där lite större tvättmaskin som ex idrottsföreningar har för att tvätta matchkläder eller som finns i större hyreshus gemensamma tvättstuga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ingen som vet var man kan köpa tvålflingor i stockholm eller ? jag har ringt och åkt runt till ca 15 ställen utan resultat..

Kan man köpa tvållösning i en vanlig livsmedelsbutik eller ?

//Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en kompis som har använt-och använder fortfarande- såpa till sitt kapell. Har inte provat själv men enligt honom- och han är NOGA med sin båt- så fungerar det ypperligt. Kan nämna att hans förra kapell tror jag höll i drygt 15 år. Roger

 

Senast ändrad av PCP-Roger | 10 april 2008 | 09:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte göra dina flingor själv ta tantens rivjärn och sätt igång.

Eller köp en billig ångtvätt på typ Jula eller netto dom hade en

billig för typ 300-500 kr. Det är skonsamt för kapellet.

 

Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller man kan ju ta mixern hemma.....Men det tror jag inte blir så populärt hos tanten Skrattande.

En ångtvätt har jag redan..Tror du att den funkar då ?

//Tomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ångtvätten tror jag funkar skit bra, jag har köpt en och ska prova på mitt kapell snart, har redan gjort rent mattan i ruffen funkade jättebra!

Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er....

Alltså e det Ångtvätten från jula som ligger på 1000W 3 Bar för 149 Kr som ska funka att använda elelr ska man satsa på den dyrare ?

 

Förstår inte att det kan funka men e det den billiga så e det klart att man ska testa Skrattande

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant om ångtvätt till båtkapell, det var ju ett inlägg av nuklex örlogskapten  som skulle prova 

14 april 2008. vore jätteintressant att få veta resultatet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvålflingor är en katastrof för plastfönstret. mitt blev förstört. Aldrig mer. Men

ångtvätt har jag inte provat. Lämnar hädanefter in mitt vartannat år till proffsen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd innehållande farliga tips!

 

Kapellmakare rekommenderar rengöring med vatten på max 30-40 grader,

ångvätt blir väl runt 100 grader C. 

 

Funderade på att tillverka egna tvålflingor med ett rivjärn av tvål i båten, blev tveksam efter att ha läst på MG.

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Y3 handtvättpulver (portionspåsar) bör väl fungera bra till kapellet. Det använder man till alla ytterst känsliga material, så det bör väl knappast förstöra impregneringen mer än vad ren tvål gör.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...