Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
mattiboy

epoxy från biltema

Rekommendera Poster

Någon som provat epoxy från biltema? Kommentarer och reflektioner emottages gärna

MC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Epoxyn har jag inte provat men däremot blev jag nyfiken

på deras polyesterspackel eftersom det är en avsevärd

prisskilnad gentemot andra fabrikat av polyesterspackel.

Efter att ha testat och jämfört står jag nu här som ett

levande frågetecken jag kan nämligen vad avser lukt,

konsistens, bearbetnings eller häftegenskaper inte hitta

någon skilnad. Man börjar onekligen fundera på om inte

produkten kommer från någon känd tillverkare. I en annan

tråd och en annan produkt (tror det var om kompass)

var en teori att det kunde vara så att kända tillverkare

producerar åt Biltema bara man inte blir förknippad med

detta varumärke

Ska du använda större mängder, köp en av varje och

jämför. Själv tvivlar jag på att kvalitetsskilnaden skulle vara

så stor att det är befogat att betala 10 ggr så mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag har testat att jobba med det samt med kolfiberduken. Epoxyn är färglös och lätt att jobba med. Pottiden (den tid den är flytande) är lång. Hur lång vet jag ännu inte men efter en natt så går den fortfarande att skära i. Jag värmer den med en kupevärmare (30-50 grader) och då stelnar den rätt fort och blir hård. Hur det är med draghållfastheten vet jag ännu inte.

Har även testat kolfiberduken med gott resultat. Tyvärr är det en ihopvikt kvadratmeter vilket betyder att varje vikhörn blir fult En annan sak man kan tänka på är att Biltemas storpack med glasfiber på 5 kvm är dyrare än att köpa 5x1kvm. Vet inte om det är en prissättningsmiss eller om det finns en retionellt förklaring

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har under senvintern gjort några lamineringsarbeten med biltema's epoxi. Den funkar jättebra. Det är samma leverantör som Watski har på sin lamineringsepoxi. Jag har pratat med leverantören.

///Benke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag Epoxybehandlade min båt så köpte vi via en bekant epoxy på fat från nån finsk tillverkare. Vi var rätt många som delade på fatet. Priset var väldigt mycket billigare än om vi köpt från tex west epoxy.Om jag inte minns fel så gav vi ca 20% av priset hos tex West I samband med detta så tog jag reda på att ren lösningsmedelfri epoxy finns inte i olika kvaliteer utan är samma överallt. Det är först när du blandar i pigment eller förtjockningsmedel eller limtillsatser som det blir skillnad på kvaliten. Om man köper West så köper man ett helt system med pumpar och en hel mängd tillsatser vilket är bra på många sätt. Medan om man köper på tex Biltema så får du bara bas epoxi. Till ett betydligt billigare pris. Man kan ju köpa basen på Biltema och tillsatserna någon annan stans. Så slutledningen måste vara att biltemas epoxi måste vara lika bra som all annan epoxi.

och du mattiboy ta bort den där fula kranen på bilden.



Senast ändrad av nirilli | 08 april 2008 | 10:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte använt grejerna, visste inte ens att de fanns. Kolfiberväven ni pratar om hittar jag inte ens, kan någon ge ett artikelnummer?

Men med det sagt... Biltema tar 100kr för 0,3l epoxy, 400kr för 1,5l och en tusenlapp för 4,5l. Priser som inte imponerar på mig om man jämför med exempelvis Kompositfabrikens grejer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har använt den till laminering, limning och spackling.

Hittar bara en nackdel

Den behöver högre temperatur ( 18/ 24)för att härda än internationals Epiglass9000( 10). Inte praktiskt till utomhusarbeten på våren om man inte kan tillföra värme.

 

AE

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mattiboy nu ser det bättre ut. Men vad konstig din båt ser ut i botten som om någon hade borrat i den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, då ska vi se vad det blir för finurliga kappselingsmässiga uppfinningar denna säsong.

Förra årets vi knyter fast genuan på förstagen på undanvinden a la IF-båtarna gick ju inte hem särskilt väl. Eller för den sakens skull; spinnackern i fördäcksluckan och hela ankaret flyger med upp under spinn-sättningen - ritccchhhh i nylånet - är också avklarad och förkastad!

Som sagt, undrar vilka nyheter man får tampas med detta året (kanske blir det mitt på linjen med fart)...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tänkt slipa bort kölen och ha teak som motvikt i stället. Timglas på spinakern har vi ju redan provat många gånger.



Senast ändrad av nirilli | 25 april 2008 | 07:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som helt nybörjare på plastarbeten har jag använt Biltemas epoxy tillsammans med microglaskulor för att göra spackel. Det har fungerat bra men skulle kunna vara bättre om det fanns lite nogrannare instruktioner.

För blandning finns det volymsangivelse: dubbelt så mycket bas som härdare.
Jag skulle vilja kunna blanda efter vikt, vad jag har förstått gör man så inom industrin.En digitalvåg är ju billig iförhållande till vad epoxi kostar.

Motsvarande skulle det vara bra om de gav en uppfattning om hur mycket microglaskulor som man ska använda.

Någon som vet vikter för epoxi?

Hur mycket microglaskulor är normalt? Motsvarande för talk?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, köp en våg, mycket mer exakt än pumparna (som kan suga missa ibland).

Spackelpulver blandar man i tills man får den konsistens man behöver.....

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför går du in på olika forum för att få trafik till din blogg..?

BUSTED!!!

 

Okej jag ska vara helt ärlig!

Faktum är inte att jag försöker få trafiken för att visa upp min blogg på något vis. Och det sättet jag skrev det på var rent korkat!

Men jag kan ta historien från början!

Efter att jag har ritat ett antal olika båtar och blev intresserad av att bygga en egenritad segel kanot. För att hitta material så pass biligt som möjligt eftersom jag inte proffsbygger och inte kommer att saluföra dessa. Utan jag ville helt enkelt bygga en båt för att se hur pass bra jag kan bygga den och hur mina uträkningar av hydrodynamiken stämmer. Och framför allt ha en båt som jag lätt kan ta mig ut på sundet med. Eftersom jag varken har råd eller möjlighet till båtplats. Kan jag enkelt ta den på ett takräcke.

Jag hittade ett företag I Kina som kan sälja epoxy direkt utan mellanhänder. Firman heter KsBond. Dom säljer sin epoxy så pass billigt att med frakt och allt så blir priset ca 125:- per kilo för en vanlig privatperson som mig. Ni kan ju själva räkna ut vad kilopriset är hos andra firmor. Och kanske hade det varit en mycket bättre ide att starta en egen tråd som förklarade detta istället. För att höra vad folk tycker om idén!

Dom har även lovat mig att jag ska får den epoxyn hemskickad till mig, till den här båten. I utbyte att dom får lov att använda mitt projekt som reklam. (Så klart att jag blev välvilligt inställd till dom efter ett sådant erbjudande.)

Självklart ber jag om ursäkt för mitt dåliga uppträdande. Och har nu tagit bort inlägget!

Förhoppningsvis ses vi på böljan till sommaren istället. Men till dess har jag hittat ännu ett forum som jag gillar.

Men snacka om dålig start!

För att återgå till tråden!

Efter all undersökning jag har gjort så säger dom flesta proffs att epoxy är epox och den kemiska sammansättningen kan inte variera speciellt mycket. Däremot så kan viscositeten variera, vilket gör den olika lätt att arbeta med.

Biltemas epoxy ska vara en av dom mer lättarbetade efter vad jag har förstått.

 /Janne



Senast ändrad av nukisen | 19 januari 2010 | 18:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har laminerat en del med biltemas epoxi och är nöjd! Var som tidigare inlägg förvånad över att den tog när 2 dygn att härda helt... fungerar utmärkt med west spackelpulver- bara att blande efter vilken konsistens man vill ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har jobbat med epoxy en del tidigare. Mest med NM i Kungälv, men även bågot med andra fabrikat.

Skall börja plasta upp en integraltank  för vatten i båten i slutet av veckan.

Var häromdagen i Uddevalla i ett annat ärende och smet in på Biltema och köpte en förpackning. Skall bli intresant att se hur den är att jobba med.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite lustig första inlägg på ett forum bara.. sen läser man ungefär samma sak på ett par andra också.. Obestämd

Hur som helst.. vet du något om KsBond..? Är det ett bra företag, har de anställda rimliga arbetsförhållanden osv.. (Kina är Kina..) i och med att du har gått med på att vara en reklampelare för företaget menar jag. Om det vore jag skulle jag kolla upp dem ordentligt innan jag gick med på något sådant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag förstår att det verkade lustigt!

Vad jag vet om Ks Bond är att dom redan leverar till ett par andra länder, Tyskland och Us.

Vilka återförsäljarna som importerar är tänker jag definitivt inte avslöja. Men accepterar dom förhållandena så kan väl vi (tänkte jag).

För övrigt har jag dålig koll på deras arbetsförhållanden. Men torde vara ganska bra med tanke på priset. Eftersom det är ett pris som inte är orimligt lågt. Skillnaden är att här blir det ingen mellanhand som tar ut sin profit på ca 100% för att dom ska kunna överleva.

Hade gärna åkt över för att kolla men har inte råd med det eftersom jag knappt har råd att åka till Göteborg.

Men min tanke var att det kan bli fler som har råd och möjlighet att bygga en egen båt eller laga eller vad man nu har tänkt.

Fins det dåliga arbetsförhållanden kan man påverka detta på ett positivt sätt om dom ser att dom kan tjäna på att föra sina produkter på ett juste sätt.

Alternativet för mig hade ju varit att starta eget och köra på stenhårt för att jag skulle tjäna en massa pengar. Men det alternativet är inte intressant för mig eftersom.

1. jag har för dålig erfarenhet för att kränga på andra mina produkter.

2. Det här är nog ett trevligare sätt att handla på.

3. möjligheten för oss konsumenter försvinner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan intressant diskussion om epoxyet!  Jag bygger skulpturer till trädgård som skall vara genomskinliga med fina stenr o färger i.... och letar efter billigare än på biltema....

Jag skulle behöva ett par kilo/liter ca 10 liter så hur beställer man detta från nämnda fabrik i Kina?

Kan du möjligen dela med dig av någon länkadress dit? 

Vänligen Lena

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...