Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
paer

Kraftig elektrisk utombordare istället för bensindriven?

Rekommendera Poster

Finns det elektriska utombordare som någorlunda närmar sig bensindrivna i effekt? Jag är alltså inte på jakt efter någon liten elektrisk trollingmotor på enstaka kp, utan en ordentlig utombordare som kan ersätta min bensindrivna. Jag förstår att jag inte kan förvänta mig 70hk och att detta skulle suga ur ett batteri på några minuter, men jag behöver inte åka så snabbt så om en elektrisk motor skulle kunna producera 10hk vore jag nöjd. Finns det några sådana elmotorer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För varje hk i en timme går det åt c:a 2 fritidsbatterier på 75 Ah.

Så för 10 hk under 1 timme ung. 20 st=400kg. Då har man sugit ut det mesta ur batteriet vilket ger dålig livslängd. Räkna därför med att fyrdubbla antalet vilket ger 1600 kg batterier.

 

Då har man så man kan köra i 3-4 timmar nån enstaka gång när man suger ur all must ur batterierna.

 

Har hittills inte sett nån utombordare med dessa proportioner men lätt att ordna med en gammal rigg och elmotor som monteras istället för förbränningsmotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, några sådana motorer som serietillverkas för båtar har jag inte hört talas om och som Amiralen ovan skriver, så skulle det kräva en mycket stor batteripark. Uträkningen verkar dock lite väl tilltagen. Vi kan dock räkna med att nya batterityper kommer att öppna upp för en större användning av elmotorer i både båtar och bilar inom en ganska snar framtid.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och nuvarande elektriska trollingmotorer typ MinnKota som förbrukar ungefär 40 A kan alltså beräknas (12 V * 40 A = 0.48 kW = 0.65 hk) ge 0.65 hästkrafter?

Det borde väl ungefär ligga i nivå med att ro?



Senast ändrad av paer | 08 april 2008 | 07:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man brukar väl säga att en männsika uthålligt kan utveckla 100-200 watt.

/Lars J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan undra vad du ska med 10 hk till? Med en smal deplacementbåt kommer du upp i 3-5 knop med en tiondel av den effekten och kan således klara dig med en elmotor. Sätter man dessutom på en liten enkel rigg, t.ex spririgg, så kan du även komma framåt när det blåser.

 

Med 10 hk eldrivet kommer man inte att kunna räkna med planingsfart om man inte tar till dyra batterier. En batteripack till en elbil går lätt på 100.000 kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De har en video, grymma prestanda.

En 2,6 tons 40 fotare i halvfart 2,6 knop 44nm, samma båt i 5 knop 10nm på två st 12V 200Ah batterier.

Inte så tung batteribank... om man har en liten snipa eller hal segelbåt kan man komma långt ändå.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min kompis konverterade en 4hk evenrude till el drift.

Det kunde kanske var något om man har en gammal motor och är händig.

/Nils

post-10014822-1394236560,5478_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en MinnKota 36  Och den drar 40A på max. Motsvarar på propellern max 0,4-0,5 Hkr pga verkningsgraden. Pga den låga effekten talar Minnkota och andra elmotortillverkare hellre om dragkraft än effekt. Ett gammalt knep för att dölja fakta.

Förutsatt det är vindstilla och inga vågor kommer min lätte Al båt längd 4,95m som väger ca 300kg med 25Hkr motor, mig i och prylar upp i max 1,7knop. Med fulladdat nytt batteri på 80Ah kommer jag då teoretiskt max 3,4 dm. (6,3 km) . I praktiken mindre.

Duger det åt dig?

Jag använder min till fiske där jag mestadels flyttar båten för att hålla rätt avstånd till vassarna.

Även körningar över lugna grunda vatten är elmotorn bra till.

För att det ska funka får man försöka köra från det håll som vinden kommer ifrån så man inte behöver köra i motvind. Till det bruket är elmotorn alldeles utmärkt.

Som jämförelse så drar min  2HKr nödmotor 1liter i timmen och då gör båten ca 3knop.     

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elmotorer är väldigt bra och enkla till sin konstruktion. Det batterierna som är problemet.

Malmloken har 1000 tals med hästkrafter, men de är ju sladdanslutna så inget problem med räckvidden

10kW input från 12V motsvarar 833A.  Det blir svårt med kablar och då får man gå upp i spänning för att få ner strömmen. Men oavsett hur man kopplar så går det åt en massa 80Ah batteri för att få till det.

10st 80Ah skulle inte räcka en timme ens med 10kW motor.  Och 10 st batteri är en ansenlig extravikt och kostnad i en liten båt.

Men är någon nöjd med den kapaciteten och vikten så varför inte skaffa det?

En 10Hkr bensinmotor tar max 5 liter på maxfgas en timme.

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...