Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
mauritzlarsson

Tips båtköp runt hundratusen?

Rekommendera Poster

Tänkte höra om nån kunde ge lite tips. Letar båt för fullt, runt hundratusen. Skulle kunna sträcka mig lite högre om det är ett riktigt bra köp. Har lite erfarenhet så skulle bli väldigt tacksam för lite råd. Ska jobba på en ö i sommar och planerar att ta båten ganska ofta. Det är ca 6 distans. Gärna ganska bränslesnål. Vill även kunna ha båten till lite vattenlek och fiske. Kommer vara ganska ofta själv men vill kunna vara typ 4 st utan problem.

Det är innerskärgård som jag ska ha den.

Tänkte också höra om nån vet om nån snabbkurs man kan ta för lite genomgående sjövett och också lite körning och teknik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-En styrpulpet kanske vore nåt för dig!!! Av något slag.......


Bra för transporter,fiske,vattenlek!!!
så vida du inte skall sova i båten......
Beror ju lite på användnings området ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kollar olika styrpulpeter. har du tips på nån bra. Vill gärna kunna ha kapell på när jag kör samt att den tål lite sjö.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte ska övernatta är styrpulpet helt klart rätt val för dig. Har du några andra krav, tex årsmodell eller längd? Fart?

 

Äger själv en Ryds 550GT som andrabåt vilken jag är mkt nöjd med. Fungerar utmärkt till fiske, bad, vattensporter. Går även att köra med kapell.. Den är även mkt stabil i sjön och vi har som mest belastat den med 8 personer och det var inga problem!

Bilder finns i min sjöbod.

 

/Audi

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du hitta en Yamarin 5400 eller Askeladden 505 med kapell i fint skick skall du slå till. Du får räkna med att båten är från mitten på 90 talet och det sitter en tvåtakt på om du skall hålla dig runt 100. Båda två är mycket fina i sjön. Du kan läsa om dem på andra trådar här på MG. Var nära att köpa en Askeladden själv men ökade min budget för att få en lite modernare båt med 4 taktsmotor. Skall du ha en styrpulpet för cirka 100 KSEK på lite drygt 5 meter är nog dessa oustanding. Mycket bra kvalitet också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som vanligt, finns bara en styrpulpet  :-) OCKELBO.........

Sorry, kan inte låta bli :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, varför inte en BR båt, t.ex en Bella 512 Excel med en 75-90hk 4-takt. Eller en helt öppen styrpulpet som t.ex en Ryds 510GT med en 75kh 4-takt. Tycker inte du ska gå under 5 meter eftersom du vill kunna vara några stycken i båten. Vill du ha en bensinsnål motor skulle jag valt en 4-takt. Jag har haft flera olika 4-taktare och det har inte varit några problem att ha dessa till vattensporter. (Brukar vara det man använder som argument mot 4-takt) Utmärkta till fiske är dom också om du t.ex vill trolla. Mvh Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...