Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
flipperpeter

Rep av styrpinne lager/packbox 290A

Rekommendera Poster

Hej!

 

Är det nån som har bytt/demonterat styrning/pinnen på ett 290A drev med splines variant?

Har problem med rostad bult som håller stypinnen.

 

Hur demonterar man och vad bör bytas?

 

Tacksam för lite feedback!

 

 

Mvh

Peter 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Peter.

 

Är det en 760 du har?

Jag har en 760 själv & har demonterat styrningen/(rorkulten) från styrarmen i höstas.

 

Lossa bulten först, själv fick jag slipa bort skallen på bulten. Det var en insex bult. På Pentas sprängskisser var det utsatt som en sexkants bult.

 

spraya på rikligt med 5-56 eller liknande från insida & låt det gotta till sig lite 

Sen slår du in 2 kilar från utsidan en på var sida om axeln som går upp igenom skölden,

 

Min styrarm satt fast något j....vligt tog ett bra tag innan jag fick loss den. 

 

//JB

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej JB,

 

Jag har en 640 med en 151B och 290A. Styrgaffelen är ganska rostig runt axeln samt insexbulten. Har försökt lossa på den idag men sitter fast som faan. Kört sonax men vet inte om jag får loss den ska prova med ett spärrskaft/hylsa imorrn. Men troligtvis så pajar skallen på bulten och då får man väl ta till vinkelkapen. Hur fick du bort bulten utan skallen?

 

Vad behöver bytas, har haft förbenat trög styrning, det är inget fel på teleflexen?

 

Mvh

Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag slipade bort skallen till bulten då den var sönderdragen, sedan försökte jag vidga skåran i styrpinnen med diverse kilar som jag slipade till & knackade ner i skåran.

 

Det sitter en smörjnippel på sidan av styrpinnen som du kan försöka ta bort & spruta in Sonax i hålet, Troligen har ingen använt smörjnippeln sen båten var ny så var det på min båt.

 

Det sitter några bussningar på axeln som har gått torra och sedan så har du säkert korrosion på aluminiumen.

 

När du har fått loss styrarmen så sätter du upp den i en borrmaskin & använder en grisk..k för att få ut bulten.

 

Tyvärr är jag på jobb några dagar till så jag kan inte skicka några bilder till dig men kanske senare i veckan.

 

//JB 

 

Senast ändrad av jocke760 | 07 april 2008 | 11:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej JB,

Tack för feedback, har du några bilder så får du gärna skicka dessa till rosen.peter@bredband.net

Tack!

//Peter

Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...