Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Henke9999

Eagle Cuda ekolod vid kräft fiske?

Rekommendera Poster

Hejsan!!

 

Har lite funderingar på ekolod vid kräft fiske..  Vill ha ett hyffsat billigt då så got som enda gången vi fiskar är under  kräft sesongen..  Hur är eagles ekolod typ cuda 168-245?  Dugger dessa?  Ser man botten ordentligt med dessa?

 

Vad skulle ni rekomendera för just kräft fiske då man vill se stenar osv på botten...

 

Mvh Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite taskigt skrivit, jag tror du överskattat ekolodens kapacitet.

 

Mina gamla ögon kan på ekolodet som bäst urskilja ifall det är hård eller mjukbotten. Vill du se hur det ser ut så är det nog bäst att köpa en kamera eller en undervattenkikare. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för ditt inlägg!! Jag är ju som sagt ingen fiskare men trodde man såg konjukturer på botten ganska hyfsat.. Men så är alltså inte fallet?... MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Henrik,

Jag har själv använt ett billigare garmin lod vid havskräftfiske vilket fungerade utmärkt.

Dock kan du inte via ett ekolod se stenar på botten då ett ekolod fungerar på så sätt att en ljudvågorna som skickas ner bildar en kon mot botten och så fort konen får kontakt med något på botten så registreras detta djup som botten.

T.ex. det ligger en sten som är 5 m hög på en annas plan botten på 30 m djup så kommer ekolodet att säga att botten är plan och ligger på 25m så länge som stenen finns i träffområdet av ekolodets kon. Så fort stenen kommer ur konen blir botten bums 30 m enligt lodet och det ser ut som om det är en 5 m djup brant du passerat.

Om det skulle finnas fisk som är lägre än 25 m när du har stenen i träffbilden skulle du inte se dessa på ekolodet. Som du förstår av detta kan du aldrig se stenar på botten.

 

Om du inte pratar havskräftor utan insjökräftor (som jag gissar man fiskar på grundare vatten, jag kan dock inget om detta fiske), så finns det en teknik som Humminbird har som heter CI (Side Imaging). Tyvärr pratar du då betydligt dyrare lod men det är fullständigt grym upplösning. Jag har pratat med en som har ett sådant lod och han säger att det fungerar bra ner till 20 m djup. Jag har själv beställt ett så jag kan kanske komma med kommentarer längre fram. Enligt Humminbird skall det fungara ner till 45 m men detta måste nog upp till bevis först. Är du nyfiken kan du gå in på http://www.humminbird.com/leading_innovation/humminbird-sonar.aspx .

 

Lycka till

mvh Patrick

 

Senast ändrad av Patrickk | 03 april 2008 | 22:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...