Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Albin5

HR 510. Går den bra i sjön?

Rekommendera Poster

Hej

 

Är spekulant på en Hr 510. Går den bra i sjön. Läst någonstans att den bara har 16 graders v-form. Kanske inte så vasst.

 

Någon med egna erfarenheter av denna båt får gärna dela med sig av sina erfarenheter.

 

Finns det något test att läsa på HR 510?

 

Funderar på suzuki DF 90. Bra val?

 

MVH Albin5

 

Senast ändrad av Albin5 | 31 mars 2008 | 15:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vår förra båt var en HR 510 med en DF 75:a. Går väldigt stabilt i sjön, kanar ngt vid kraftiga girar men känns för övrigt som en mycket större båt än vad den är. Båten går snabbt upp i plan utan nämnvärd tröskel. Väldigt gott om stuvutrymmen. Vi åkte mycket ring bakom denna båt med 3-4 vuxna samt lika många barn ombord utan större problem, tror däremot att du kommer uppskatta 90 hästaren framförallt pga den högre toppfarten. Vi hade kapell över aktern, ett mycket bra tillbehör regniga somrar. Kan varmt rekommendera denna allround båt.

 

Per Trönnberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte en sådan båt själv men har en kompis som har en sådan. Åtskilliga fisketimmar har spenderats i den båten. Mycket trevlig båt. Känns väldigt rymlig. Många stuvfack är ett plus. Sitter en äldre 90hk Yamaha på och den går väldigt fint med den.

 

Bra att spinnfiska ifrån om det är intressant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går den bra i sjön?!? Finns det andra ställen än i vatten där båtar går bra \Wink\

 

Visst på skojhumör ikväll \Laughing\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några andra med egna erfarenheter?

 

Är ganska nära en affär med en 90 hk Suzuki. Messt bekymrad över att 16 graders v form gör den hoppig i gropig sjö.

 

MVH Albin 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ääh...sluta jiddra , ta och slå till. Det är nog absolut ingen båt att ångra över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du. Jag gör nog fan det. Skall bli kul att komma ut på sjön igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så var det klart. Köpt en HR 510 med Suzuki 90. Skall skaffa en trailer eftersom det inte följde med. Hämtar nästa söndag. Känns jäkligt gott. Äntligen har jag köpt båt efter allt letande. Det har varigt otroligt kul att leta båt men nu kan jag lägga den tiden på att åka båt med sambo och ungar. Snart dags för sjösättning.

 

Vi hörs. Tack för bra tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till båtköpet. Jag tror du kommer att bli jätte nöjd med den båten. Jag köpe en hr510 med df90 ny förra våren och jag är väldigt nöjd med min båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det. Skall hämta den i helgen. Sedan vax på och sedan i sjön. Bra att ha en med exakt samma båt att fråga sedan. Vi hörs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

har själv en HR 510 med en Suzuki 60 på, funkar utmärkt med ring och skidor dock lite seg i starten. Kräver en som sitter som motvikt i fören sen är det bara att köra och gasa. önskar givetvis att jag köpte en 90a istället men trillade över den här för ett bra pris. Som sagt du kommer inte att bli missnöjd

Lycka till

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar den här tråden lite, kan kanske tillföra något om gången också dock.

 

Min far har skaffat en Hr 510 med 70hk suzuki 4t.

Testade den igår och det gick inte att få upp den i planing med två pers på 70-80kg i stolarna, hoppade en fram så gick det men väldigt trögt.

 

Körde med en extern tank på 25L längst bak, den interna var tom.

Men käre far hade lämnat båten med länsventilen stängd så det stod vatten i båten (det fick vi så klart ut) men även i det lilla utrymmet bakom bordet, dock inte mer än 20-30L så tycker inte det borde ha påverkat det så.

Dessutom var där en del beväxtning på skrovet men kan inte vart så mycket efter 1h körning.

Vid planing toppade den ca 27knop mätarfart. Bra/dåligt?

Någon som vet vad som kan vara fel?

 

ang. gången så tyckte jag den var väldigt hoppig men så är jag van vid RIB båtar över 12m också, inte kört många i den här klassen tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har nu varit ute cirka 25 timmar med min HR 510 med 90 hk Suzuki. Jag är nöjd med den. Lagom båt för en familj på 5 personer som  bara är ute när det är vackert väder. Akterkapellet som följde med har inte använts ännu (mer än när den ligger vid bryggan). Började i går köra ungarna i ringen jag köpt. Skitroligt tyckte de. Vi badade i sjön första gången 10 maj (20 grader). Helt otroligt. Vi kommer sticka ut i dag igen.

Jag behöver komplettera med ett ekolod. Någon som vet något bra.

Båten var nyservad när jag köpte den. Någon som vet hur man nollställer serviceindikatorn på en Suzuki DF90?

Har ingen lösning på problemet med en DF70 som bara gör 27 knop i plan. Frågan är vilket varv motorn håller på toppvarv. Min med 90 hk gör den farten när jag ligger på drygt 4000 varv och riggen utrimmad. Tror den toppar cirka 35 knop på maxvarv. Dock tycker jag cirka 4000 varv är mycket behagligare (och det kan kanske bero på att resten av familjen också tycker det).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara säga att jag har en HR 510 med 70 HK Suzuki 4-takt. Den toppar 33 knop med två pers, 27 knop med fem pers och packning, planar vid ca: 17 knop (allt enligt GPS) och är heelt underbar i sjön. Bor på västkusten så sjön kan vara väldigt varierande. Bästa båt jag ägt!

Lasse B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har en HR510 med en Yamaha DF80 (4takt) Den toppar c:a 35 knop med två personer och gör 24 knop i marshfart (4500 varv) med FULL packning och 5 personer. Båten går bra och säkert i sjön och har höga fribord vilket är bra speciellt när man har små barn med i båten.

Båten har en bra planlösning med många och stora stuvutrymmen för bordet som man fäller upp där 4 personer kan sitta runt och äta.

Jag är väldigt nöjd med båten på alla sätt. Motorn känns lagom skulle inte vilja ha mindre än 80hk då vi ofta åker med fulll last.

 

post-12116-1394235574,8203_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bara du får stämpel i boken att den är servad efter 20tim så det int eblir problem med garantin sen

på min DF50 får man dra ut röda säherhetskontakten 3gånger inom 10sek efter att du har vridigt nyckeln engång när den slutar tjuta

har en helt ny aldrig använd Eagle Cuda 250 S/map om du vill köpa
http://www.navalis.se/eagle-cuda-250-s-map/product_details.php/products_id/108
ge mig ett bra pris så får du den

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...