Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
edvin333

Balsa sandwich

Rekommendera Poster

Är jag dum i huvet om jag köper en båt från 75 med sandwichskrov med balsa som distansmaterial ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 en oe36 med balsa däck läckande teakdäck :(
Och en annan oe36 crown där hela båten är balsasandwich 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det är inga större fel på balsa som distansmaterial, som alla material så finns det svagheter och balsans största fiende är fukt/röta. Det finns många båtar tillverkade efter -75 med balsasandwich så av just den anledningen blir du nog inte idiotförklarad.
Är det skador får du försöka ta reda på omfattningen och göra en avvägning. Jag har inget emot sandwich i däck men skrovet i övrigt tycker jag helst ska vara enkellaminat av underhållsskäl. 

 

Senast ändrad av sotarn | 26 mars 2008 | 21:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du verkar vilja ha ett tydligt svar på din fråga och då blir mitt JA.

 

Varför i hela världen välja ett material till båtbruk vars svaghet är just fukt & vatten? Det enda skälet jag kan tänka mig är om du förälskat dig i en speciell båtmodell som har just balsa som distansmaterial och absolut inte kan tänka dig någon annan. Då har du ju inget val utan får ta det onda med det goda men om du nu inte har det, varför då överväga balsa?

 

Jag föredrar själv vattentåliga material så långt det går.

 

L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läckande teakdäck och balsasandwich är en mycket dålig kombination.
Vill du ha en båt som råkar ha balsasandwich så var noga med att gå runt på däcket och kontrollera att det inte sviktar någonstans för det  indikerar en besvärlig renovering där man blir tvungen att såga upp däcksbiten och lägga nytt distansmaterial och gealcoata om allt.
 
    Balsa ar ett väldigt bra material bara det blir tillräckligt indränkt under byggprocessen, lite olika beroende på vilket varv som byggt båten. Det är lätt och starkt.
 
Vi har divinycell i vårt skrov och däck och det kan inte skadas av vatten men är känsligare för skador fö.
 
I vårt klimat vill jag absolut inte ha en båt utan sandwich. Vi har ett mycket behagligt klimat inne - lätt at värma upp och ingen kondens annat än på rutorna. Dessutom svalare inne än ute när det är varmt. Divinycell används bla i kylskåp och i militära bunkrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ditt svar vittnar om okunskap.

Varför i hela världen tror du att det fortfarande anses som ett av dom bästa distansmaterialen för däck på segelbåtar och används av massor av tillverkare. Så även av de flesta och mest renomerade svenska varven.

Balsa har en bra isolerande förmåga och väger enormt lite och vikt i däck vill man inte ha utan vikten skall ligga i kölen. Sen har balsan bättre förmåga att dra åt sig polyestern än tex Dyvinicel.

 

Dock skulle jag inte ha balsa i skrovet under vattenlinjen.

 

Ditt svar om att det endast skulle vara om man hade förälskat sig i en speciell båttyp som man skulle välja detta material så blir det nog att leta efter de få modeller som använder annat än balsa Många av svenskbyggen har balsa och likaså har många utländska byggen också det.

 

Påstår Per

 

Senast ändrad av oceanis | 27 mars 2008 | 08:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Du är absolut inte dum i huvvudet. Du har nog samma klokhet som de flesta segelbåtsinnehavare eftersom de flesta segelbåtar har balsa i däcket.

 

Dock måste du se upp så att det inte finns skador och då främst i äldre båtar med skruvat teakdäck.

 

Allt går att reparera men det är ett stort jobb att fixa ett däck med rötskador.

 

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftrsom du skriver skrov, så antar jag att alla inlägg om teakdeck och distansmaterial i decket inte är det du söker svar kring. Balsasandwich i skrov är bra, dock bör det övergå i enkellaminat under vattenlinjen, men om så inte är fallet så fuktmät båten före köp. Antalet skruvhål och gamla tätningar är ju ganska små i skrovet och det är normalt i dom områdena man får problem. Det distansmaterial som ersatte endel balsa i början av 70-talet är inte heller ett material som tål vatten, så låt dig inte luras av detta. Jag har själv lyft ett deck med sk divinivcell som distansmaterial som var så vattensjukt så det kändes som en väldigt gammal blöt wettex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är både för och mot så gamla båtar.... Börjar väl med för? Gedigna konstruktioner med mycket plast som håller! Och de SKA läcka lite ovanifrån anser jag.... ty tätningsmaterialet till alla beslag som är skruvade genom överbyggnaden har nog gett sitt efter 25 år.... det börjar läcka! Så här åtgärdar du det: skruva loss alla beslag, ett efter ett. Tag en IKEA sexkantnyckel och sätt i borrmaskin med vinklade delen nedåt. In i gamla hålet och kör runt försiktigt. Dels så får du koll på om det läckt och om det i så fall verkligen blivit skador? Dels så får du ett lagom stort hål som du fyller med epoxi... Sedan passar du på att uppgradera storlek på avlastare osv. Borra nya hål och skruva dit det nya fina beslaget med mycket tätmedel! Obs, skruva inte åt helt förrän det härdat lite, då blir det mer massa kvar under beslaget! Detta jobb är kul, man ser resultat och får nya fina beslag samt ett tak som är tätt i 20 år till! MOT DÅ? Teakdäck är värre. Är det 25 år så borde \någon\ redan nåtat om men det kan vara så att också pluggarna nu släpper? Blir trött bara jag tänker på det. Upp med varenda plugg, upp med skruv, i med ny skruv i nytt tätmedel efter att ha borrat för ny plugg. Ny plugg, slipa. Många skruvar är det? Ev nåta om? Nä, välj båten utan teakdäck om du kan - men ibland vill man ju bara HA sitt teakdäck? Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd - men också en evig fråga:

Om distansmaterialet - i det här fallet balsaträ - kring håltagningar för däcksluckor och annat vittrat sönder på en gammal båt av sandwichkonstruktion, vilket ersättningsmaterial anser ni vara bäst och hur förhåller man sig till eventuellt kvarvarande fukt när man monterar nya luckor? Kommer det någonsin att kunna torka ut... Finns det risk att det blir för tätt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

balsa har sina förespråkare som synes i tråden ovan,men det främsta skälet till användningen är att det är billigare än divinycell. Har haft en båt med balsa i däcket och det blir bara en svart sörja av balsa där det kommer åt fukt. Har nu en båt med divinycell i däcket,den är 34 år och har inte något krasande eller andra missljud som antyder att däcket delaminerat. Helt stumt och bra.

 

Jag har haft den båten i 19 av de åren, och har fixat till läckage kring röstjärn flera gånger. Hade det varit balsa som på min första båt hade jag behövt byta ut distansmaterial, men det är inga sådana problem.

 

Dvs byt till divinycell alla dagar i veckan...

 

 

Vad gäller kvarvarande fukt,det måste torka ordentligt innan du plastar in distansmaterial. låna/köp nån bok,typ Vårda din plastbåt av P Behrens där finns all info du behöver. Dock, det funkar utmärkt med polyester, man måste inte alltid använda epoxi som han skriver. Däremot bra instruktioner om hur man gör. Plastar du in fukt i balsa så är det som sagt en svart sörja efter en tid.

Redigerad av CustomSam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Boken verkar slut på förlaget, men jag har den på bevakning.  :)

Behöver man hjälpa torkningen på traven, eller räcker det med torr vårsol i skydd under presenningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae, inte använder man balsa för att det är billigare. Man använder det för att det har bättre vidhäftning vid plasten (polyester) är divinylcell så båten blir styvare. Kostar mer gör det, inte är billigare - komlar man historiskt på båtar för massproduktion (t ex Maxi, Albin etc) hade de divinylcell, medan många lite "vassare" båtar körde balsa.

 

Är små ytor kring röstjärn etc skulle jag nog skruva bort beslagen på hösten så det torkar under vintern, på våren kolla fukten och sedan tejpa undersidan av hålet för att sist fylla håligheten med epoxy (som har bättre vidhäftning på uthärdad polyester än om du använder polyester igen) och borra ett nytt hål efter härdning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...