Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Sparre

Utombordare från Rusta?

Rekommendera Poster

Tycker jag kännner igen debatten när det gällde Japanska bilar en gång i tiden, de var bara skräp och rosthögar skulle funka en vecka max och detta var inget att bry sig om sa de STORA biltilverkarna = Volvo GM och Ford  o.s.v då de ändå skulle försvinna av sig själva som ni vet så blev det inte riktigt så , de har fått betala DYRT för den inställningen med vikande försäljning så jag uppskattar att det är några som vågar utmana monopolet på marin grejor och testa nya tillverkare.

Bara en synpunkt Obestämd

M.V.H

Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt är relativt. En 5-hästars Parsun väger 24,5-25,5 kg, en 5-hästars Suzuki väger 25,0-26,0 kg.

I övrigt kan jag meddela att min Parsun fortsätter att knalla på. Däremot har jag en granne som köpt en ny Suzuki 25-hästars. Den funkade inte, och han fick åka tillbaka med den. Betyder det att alla Suzuki utombordare är skräp? Flört

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har motorn gått ett slag.

 

Första intrycket av 15hk- den är tung... det följer med extra stift och oljefilter. I med olja. Motorn startar på första försöket.  Oj vad tyst den är jämfört med den gamla 2t 30 hk. Inga stora rökmoln, ingen stank. Förbrukningen känns låg-har inte mätt ännu.  På min Ockelbo b15 ( 15 fots snurrebåt) räcker halvgas till för att det skall gå fort med två 95kg  personer ombord.  En vettig motor för en rimlig slant. Jag tvekar inte att rekommendera den till andra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan tyvärr inte hålla med dig jag har också en 15 hk parsun men den har tyvärr

varit på verkstad i flera omgångar sedan den var ny.så den motorn kan jag verkligen inte

rekomendera någon att köpa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se inlägg längre ner i listan.

Grannen har nu kört in sin Parsun 5Hk. Han puttrar fortfarande runt med förhöjd tomgång på sin motor ( om han får start på den, den är trögstartad ). Frågade om den inte varvade mera, han förstod inte min fråga då han sa att det var en fyrtaktare och att dom skulle gå så här tyst.

Köp en beg. motor av kända märken, till samma pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det stämmer inte, det har nån fått om bakfoten.

I instruktionerna till Parsun  5/9,9/15 står detta:

 

  • max halvgas i en timma 
  • därefter max 3/4 gas i en timma.
  • Sedan timma 3-10: skall man  undvika längre fullgaskörningar tills motorn gått totalt 10 timmar.

 

 En snabb sökning på google gör att man lätt får fram korrekta inkörningsinstruktioner:

 Parsun 5hk manual

 

..::EDIT.:: korrektur



Senast ändrad av spaceas | 27 juli 2008 | 10:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade den här tråden när jag sökte efter fler människor som haft problem med sina Parsun motorer.

(Jag har nämligen en sådan - och kan intyga att de verkligen inte är några kvalitetsmotorer!)

I grund och botten handlar det om klantiga besparingar hos tillverkaren. Det mesta som normalt är tillverkat i plåt är på denna motor istället i plast (och därmed betydligt bräckligare), materialet är för vekt och man har därför högre sannolikhet för problem och skador.

Några exempel på vad jag varit med om under min dryga månad som ägare (ca 20 tim körde nu kanske?) av en Parsun 5 HK motor med kort rigg:

*) Bränslelocket lossat. Billig typ av kedja håller det på plats. Som gjort för att gå sönder inom garantitiden.

*) Bränslelockets fäste på tanken är helt i plast. Det värsta är att det är en ganska mjuk typ av plast. Skåror bildas av tanklockets ankare som sliter mot plasten varje gång du tar av/på detta. Och ta av/på det MÅSTE du varje gång du ska ta bort kåpan (och det blir många gånger... läs mer längre ned...).

*) Bränslelockets infästning i tanken är som sagt av plast och därmed blir gängorna utslitna. Mina fungerar fortfarande. Men min motor är alltså 1 månad (!!) gammal, och jag kan tänka mig hur dessa ser ut efter ett par år...

*) Motorn läcker bensin. Inte i ett visst läge, och inte under bara transport, upphängning eller annat tillfälle. Utan lite när som helst. Jag har ännu inte kommit under fund med exakt varifrån eller varför. Men om du stannar på sjön nånstans (med flit eller pga ngt problem... ehrm) så ser man nästan alltid ett täcke av bränslespill på vattnet efter en stund.

*) Rorkulten känns gedigen (om än plastig) vid köpet. Men efter några timmar på sjön börjar den glappa. Den går inte bara att vrida runt inom dess normala axel, utan den börjar även glappa på axeln vilket medför att man inte riktigt vet vart de olika lägena är efter ett tag. Det slår på kanske 1cm fram/tillbaka.

*) I manualen uppmanas man att köra på maximalt halv gas de första 10 timmarna. När detta väl är avverkat upptäcker man att de sista 50% av gasreglagets utslag inte gör någon skillnad (!!!). Motorn går ej för högre varv utan max har uppnåtts redan vid halvt utslag på rorkultens reglage.....

*) Motorn kan trimmas att gå med 5 olika attackvinklar mot sjön för att justera för båtens lutning upp/ned. Dessa kan ändras på sedvanligt sätt med en liten pinne.
Problemet är bara att låsningen för motorn ej fungerar. Den spärr som ska göra att motorn ej kan röra sig uppåt är inte centrerad med metallen för motsvarande pinne.
Det betyder att motorn kan lyftas när som helst under drift. Och vid mer än 50% gas slår motorn mot metallen och vibrerar. Väldigt höga motorljud och störande metalldunk som följd. Går ej justera manuellt utan helt enkelt dålig passform redan från fabrik.
(Värst är det på mittpinnen.... såklart precis det läge jag skulle behöva sätta motorn i för att båten ska gå rakt i sjön)

*) Min motor har varit på service en gång. Parsuns så kallade servicenät består av företag, och privatpersoner (!!!), som i vissa avseenden aldrig ens servat en båtmotor.
De första två serviceplatserna jag blev hänvisad till hade aldrig sett en båtmotor på insidan. De blev bara hänvisade att nu ska ni även serva båtmotorer utav 4wheel (som är importören av produkterna).
Reservdelar är än så länge lätt att få tag på, 4wheel sänder snabbt ut prylarna, och det kan kanske vara en klen tröst i sammanhanget...

*) Den som till slut fick serva min motor, anvisad av ÖoB i Linköping, var en privatperson som normalt sett jobbade med helt andra grejjor. Det löste sig dock. Men professionellt kändes det inte. Och jag fick hämta motorn (på egen bekostnad) ca 7 mil från mitt hem, hemma i dennes garage...... (!)
Jättetrevlig kille. Toppen. Men som sagt.... seriöst?

*) Min motors servicebehov berodde på att dragsnöret fastnade i utfällt läge. Jag var då 1,5 distanstimmar från hamn och det blev en härlig rodd tillbaka den natten kan jag lova. Med fru och två barn i båten...
Fjädern som drar tillbaka snören var trasigt, och då allt innanmäte som tar tag och drar runt kolven i cylindern är tillverkat i plast (!!) så hade även något där gått av och något annat blivit böjt. Resultatet var att förrutom att snöret ej gick tillbaka (det kunde jag fixa manuellt även om det tog några minuter varje gång pga att det var svåråtkomligt...) så greppade aldrig draget runt motorn så den startade aldrig.

*) Motorn (eller rättare sagt förgasaren) blir väldigt lätt bensindränkt. Jag har endast kört med den interna tanken men jag har hört att problemet även gäller då du kör extern tank.
Till och med vid soppatorsk lyckas den pytsa ut den sista skvätten o fyller förgasaren när du stannat. Resultatet blir följande:
Du tvingas öppna motorn. För att göra detta måste du först ta bort tanklocket (som i sin tur sliter på plasten.... remember?). När du gjort detta behöver du en skruvmejsel.
Då får manuellt tömma förgasaren på bensin genom att ta loss en skruv. Akta så du inte tappar denna på sjön - då är du rökt! (den är liten och har korta gängor - lätt att tappa med oljiga fingrar).
När förgasaren är tömd får du montera tillbaka allt igen.

*) En bild fastklistrad på rorkulten gör gällande i vilken position gasreglaget skall vara när motorn startar. Denna stämmer ok för en kallstart, med choke ute (som för övrigt endast ska vara ute precis de sekunder motorn hoppar igång - choken är alldeles för kraftfull så om du kör med choke i några sekunder efter start tvingas du gå igenom proceduren ovan med att tömma förgasaren för hand..... skruva isär och ihop...).
Hur som helst; Den här bilden. Den visar även i vilket läge gasreglaget skall vara när du ska göra en restart på motorn. Jag gissar att detta är efter ett medvetet stopp eller då jag fått soppatorsk.
Problemet är att bilden inte stämmer utan snarare förvärrar saken. Då motorn sprutar in bensin i förgasaren även efter att den stannat, kan man inte ha MER gas än vid normat start vid en restart (vilket bilden förespråkar). Du dränker motorn direkt.
Skruva isär... töm... skruva ihop igen.   (Ni börjar få en bild av hur lycklig man är på sjön nu va?)

*) Växlarna fungerar ibland inte.
Jag har ännu inte lyckats konstatera om detta är en förslitningssak så att de kommer ge upp helt eller om det bara är ibland och man får leva med det.
Motorn fastnar alltså i friläge.
Detta har hänt 2 gånger under ca 20 timmars drift. Så det är ju inte ofta... Men lite läskigt när man tror att man lagt i framåt o gasar på. Motorn varvar upp som fanken innan man hinner reagera. Skulle växel i detta läge hoppa i skulle den såklart rasa. Men än har det inte hänt... peppar peppar...
Backen känns för övrigt väldigt instabil i växelläget. Den låser inte där på samma sätt som den gör framåt. Men än har den inte hoppat ur....

*) Motorn är väldigt svårstartad.
Förrutom bränsleproblemen som nämnts ovan så kan sägas att det ibland är lögn i helvete att starta motorn.
Jag har ännu inte kommit fram till vad felet är. Kanske har det att göra med bränsleläckage? Att stiftet blir surt (det hjälper alltså ibland inte att tömma förgasaren manuellt), att luftintaget blir igensatt eller något annat? Jag är ingen expert, men det känns väl inte helt positivt att behöva leta sådana fel på en splirrans ny motor?

Så.... nån form av övergripande bild:

Kineserna gör bra grejjer ibland. Men med absolut minsta tänkbara materialåtgång, och de tar helt onödiga genvägar som gör att produkter blir skit istället för riktigt bra, bara för att spara de sista få dollarna på inköpspriset.
Riktigt synd är det.

Jag tror att genom att byta ut lite delar mot plåt och metall (istället för plast...) hade de vunnit mycket på den här motorn. Allting känns plastigt.

Jag har tidigare ägt många olika märken. Allt från Crescent till Mercury, Yamaha och Evinrude. Så jag har en hel del att jämföra med. Jag kan säga att det är milsvidd skillnad i kvalitetskänslan i delarna, när man börjar skruva med dem och ser vad de verkligen snålat in på. Synd som sagt...

Jag kan verkligen INTE rekommendera till köp av de här motorerna. Inte förrän de är snuskigt billiga och man kan leva med att de bara håller ett par säsonger. I det läget är det något helt annat och kanske möjligen ok i vårt slit o släng samhälle. Men... knappast ens då?

Jag vill också tillägga att problemen ovan endast är de största. Det finns flera småfel att ta upp, men som jag inte orkar då jag fått ont i fingrarna av att skriva så här långt redan. Ovanstående är de stora bitarna jag upplevt så här långt, dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog tredje gången som jag svarar på inlägg angående parsun motorer. Jag har själv en 5hk sen i våras och har kört ca 20 timmar med den och har inte haft några problem. Eller förresten det har jag, förra fredagen var det över 30 grader varmt och jag var dum nog att dra ut choken när jag skulle starta vilker resulterade i en sur motor. Detta hade hänt vilken annan motor som helst. Efter att ha tagit ut stiftet och dragit runt motorn, torkat av stiftet och satt dit det så startade den på första rycket. Mycket av den kritik som riktas mot parsun beror nog mycket på okunskap om motorer. Man behöver oftast inte choka när det är varmt ute. Och har man gjort bort sig en gång borde man kunna nyttja denna kunskap så att man inte går på samma nit en gång till. Att ta bort tanklocket innan man lyfter av kåpan behövs inte alls. Jag trodde också det första gången som jag skulle ha av kåpan men med lite klurande kom jag på hur man skulle gå tillväga. Öppna spärren på baksidan av motorn, lätta på kåpan några millimeter, tryck kåpan framåt så att främre kroken går fri, lyft sedan främre delan av kåpan, för den sen något bakåt och lyft av den. Motorn startar oftast på första rycket och går hur jämnt och fint som helst. Har dock bara kört på intern tank. Frågar någon mig så kan jag varmt rekommendera denna motor. Om motorn läcker bränsle skulle jag kolla över alla slangar så att dom sitter fast, slangarna är fastsatta med snabblås och går lätt att ta bort och sätta dit. Det finns tre sakar som behövs för att motorn skall gå. VÄRME, SYRE och BRÄNSLE. Startar inte motorn:

Bränsle: Ta av kåpan och lossa bränsleslangen till förgasaren. Dra sedan i startsnöret, då skall det komma bensin ur slangen. Gör det inte kan det vara tätt i någon slang, bränslefilter igensatt eller membranet till bränslepumpen som är trasigt. Membranet sitter under en liten fyrkantig kåpa om man följer slangen från förgasaren bakåt. Det är en membranpump som lätt kan kontrolleras om man tar bort locket.

Syre: Luft skall in i förgasaren, kontroller så att det är fritt blås in i förgasaren.

Värme: Lossa tändstiftet, sätt tillbaka tändhatten på stiftet, lägg gängorna mot någon metalldel på motorn och dra i snöret. Gnista skall då uppstå. Gör det inte det, byt till ett nytt stift. Skulle det inte fungera, kontrollera så att tändkabeln är hel och att inga andra kablar i tändsystemet är defekta.

Oftast räcker dessa åtgärder för att få snurr på motorn och det är inte speciellt svårt. Skulle detta inte fungera får man vända sig till ett proffs eller någon god vän som man kan slå sitt kloka huvud ihop med.

 

Lycka till och heja Parsun.



Senast ändrad av gerjoh | 06 augusti 2008 | 21:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför köpte du motorn om den nu är så dålig? Du skriver att du har erfarenhet av andra märken. Borde du då inte sett att den var av lägre kvalitet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en parsun 4hk som jag köpte på jula för 5495:- funkar kanon än så länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner igen problemet att förgasaren kan bli för full med bränsle, och att man behöver tömma den. De få gånger de händer åtgärdar man det kvickt (jag har även ett par reservskruvar med i värsta fall, men man kan tappa soppan utan att ta ut skruven helt, det tar bara lite längre tid). Har inte märkt några spontana läckage, växelproblem, materialutmattning eller dylikt. Jo, förresten, ett undantag som nämnts - kedjan till tanklocket är smäckig och gick av alldeles för lätt. Men jag kör med extern tank, så jag bryr mig inte. Att det inte är så stor skillnad i varvtal mellan halv och hel gas stämmer. Men eftersom det är min första motor har jag inte något att jämföra med. Dessutom är min båt skapad så att bekvämast färd får jag vid 1/3-1/2 gas. De extra varven man får däröver orkar i alla fall inte få båten att gå fortare (tungur båtur).

Men på det stora hela, jag har nu kört motorn någonstans mellan 80-100 timmar - mestadels trolling - så är jag fortfarande nöjd. Den startar på första eller andra rycket (beroende på om jag pumpat fram tillräckligt med bensin, vill ju inte sura ner den). Den går fint på tomgången, har väl stannat ca. 3 gånger med sur förgasare under vanlig gång, men en snabb tömning av förgasare och sedan går den fint igen.

Vi är tre på området som köpt nya 4-taktare i år, Suzuki, Yamaha och Parsun. Alla tre har vi varit tillbaka till säljaren med synpunkter. Men det var endast Parsun som inte behövde åtgärd av servicepersonal (problemet var att jag pumpade in för mycket bensin).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det motorkåpan de tillverkar här?

OBS det finns tuffare platser.

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog högst troligt...undrar om dom har risktillägg??Förvånad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så då var motorn inkörd. Några fler intryck från västkusten:

*den är fortfarande tung. 

*Den drar riktigt riktigt lite bränsle på en Ockelbo B15.  Jämfört med den gamla 25hk mariner 2t är bräsnleförbrukningen bara en bråkdel. HAlvgas är ungefär vad den båten klarar med bibehållen komfort och två man ombord.

*Glöm inte att fetta in stången där växelpaddeln fram/bak sitter, den kan lätt rosta. Det gäller nog en del andra muttrar och bultar tex i kåpan.

*Tomgången är låg från fabrik.

Hursomhelst nu är motorn inomhus i väntan på nästa säsong.  

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I gårdagens (23/8) Aftonbladet så annonseras en utförsäljning av 5hk 4-takt utombordsmotor ut för 5.995:- På bilden visas en Parsun. Priserna på väg ner? Surt för oss som betalt 7.500. Dock vet jag inte hur mycket frakten går på, möjligt att det går på ett ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar riktigt genomtänkt att inte ha rostfria delar på utombordare.



Senast ändrad av Matsarna | 24 augusti 2008 | 16:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp!

 

Det är växelstången och så bultarna som håller haken för kåpan som inte är syrafast rostritt på mitt ex.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tragisk läsning. Så här är det:

Kineserna kan INTE vare sig konstruera eller tillverka någonting alls med bra kvalitet helt på egen hand. Precis ALLT är SKRÄP.

Vissa produkter som det står 'Apple', 'Sony' etc. på kan visserligen ha tillverkats i Kina men under utländska företags strikta styrning och kvalitetssystem, från ax till limpa.

Om inte Kineserna lär sig kvalitet själva kommer vi aldrig att behöva oroa oss för Kina ur konkurrenssynpunkt.

Jag bedömer att det kommer att ta 40 år eller mer till dess...

 



Senast ändrad av Linmajon | 16 september 2008 | 23:23



Senast ändrad av Linmajon | 16 september 2008 | 23:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jomenvisst. Så måste det ju vara. Och skulle dom någon gång lyckas så är det säkert bara en turträff. Några nyanser finns inte. Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara de låga lönerna som ligger bakom det låga priset på prylar som kommer från Kina.

Fundera lite själv innan du kastar dig över det nya fyndet

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De som haft personlig erfarenhet av problem med Parsun har skrivit intressanta inlägg. Därför kanske det är fler än jag som skulle uppskatta lite mer specificerade invändningar mot varför just Parsun är dålig, än inlägg av typen Kineserna kan INTE vare sig konstruera eller tillverka någonting alls med bra kvalitet helt på egen hand. Precis ALLT är SKRÄP.

Och ja - självklart funderar man både en och två gånger innan man köper något för 7.500. Oavsett om tillverkaren är kines, turk, norrman eller tysk. Flört



Senast ändrad av stefanfr | 23 september 2008 | 17:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla är skeptiska mot nyheter Foten.

Men faktum är att Parsun består till 85 % av Yamaha- delar.

Är Yamaha pålitlig?

Frågan är om marknaden inte behöver alternativa maskiner för att pressa de största tillverkarna till att sänka nivån till en rimligare prisnivå. Idag kostar en aktersnurra till gummibåten/jollen/ekan 15 kkr och är man kan alltid fundera på om det är värt det. 

Hur lång drifttid har lilla snurran per sommar ? - Helt ärligt ...  

 

post-13042-1394235640,1471_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Består den av 85% delar inköpta från Yamaha eller är 85% av delarna motsvarande kopior av Yamaha.

Kopiering är mycket vanligt i Kina och då kan delarna passa ganska bra ihop.

Jobbar själv på ett företag där vi ibland får in mycket väl gjorda kopior av VÅRA PRODUKTER. Ja produkter vi lägger ned stora pengar för att utveckla och som sedan plockas isär, delarna mäts upp, ritningar tas fram och delar tillverkas samt monteras samman och ser mycket lika ut som våra produkter. Men de blir aldrig samma kvalitet. (Varför berättar jag givetvis inte.)

SÅ tycker du att det är ok att någon ska betala för produktutveckling och framtagning av nya produkter som sedan kopieras och då givetvis blir billigare för de slipper dyra produktutvecklingskostnader, så gör det. Spelar sedan inte hög kvalitet någon roll, så köp kopiorna.

Gnäll sedan inte för att fler företag får slå igen portarna och jobben försvinner och de anställda får bli siffror på löpsedlarna.

Nä nu lät jag negativ. Som tur är så finns det många kunder (över hela världen, även i Kina) som uppskattar hög kvalitet och Svensk kreativitet och vårt företag har haft en mycket bra utveckling. Givetvis har de stött på kopiorna, några har lockats men oftast stanner de kvar hos oss. Vill inte berätt vad vi gör men på vissa ställen våra produkter används så skulle mycket få komma på tanken att använda något med tveksam kvalitet.

Men det är upp till dig själv att välja, att välja väg.

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

man får vad man betalar för. service o reservdelar????? NATTA

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang reversed engineering så är väl det enda sättet att skydda sig patentregistrering, och sedan stämma alla som kopierar? Men i stort är väl alla utombordare byggda på nästan samma sätt, så det kan bli svårt. Hoppet står i sådana fall till att de nya märkena har så hög felprocent att köparna istället går till de gamla kända märkena.

I slutändan blir knäckfrågan hur länge de gamla märkena kan hålla priserna uppe med hänvisning till kvalitet, om de nya märkena visar sig hålla lika bra. Eller åtminstone lika bra relaterat till priset. Min Parsun kostade 7.500, en Suzuki 5-hästars 12.500. Jag tror, men vet uppenbarligen inte för om ett par år, att min maskin är bättre en 60% av en Suzuki.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Nu var det en test av 20hk utbordare i en av dom senaste båtbladen, det var nog Vi Båtägare!?. Hållbarhet är ju svårt att förutse för Parsun men i testen så låg Parsun nästan på dubbla bränsleförbrukningen mot övriga 4 testmotorerna som nästan hade identisk bränsleförbrukning (Mercury, Honda, Yamaha, Tohatsu) den bullrade också betydligt mer än övriga som också där var förvånande lika!

Nej Parusun är nog i dagsläget redan en föråldrad motor!

 

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag en 5-hästars, de andra modellerna har jag ingen personlig erfarenhet av. Däremot har jag för mig att Parsuns 9-hästars kom förvånansvärt bra till i ett annat test.

Nåja, de av oss som har köpt Parsun och är nöjda, kommer fortsätta vara nöjda (så länge de håller Flört ). De som fått dåliga exemplar kommer vara lika missnöjda som kunder med dåliga exemplar av andra motorer. Och de som inte vill köpa Parsun kommer inte göra det oavsett vad nöjda/onöjda användare tycker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart tveksam till ovanstående, att jämställa de två verkar inte riktigt korrekt.

Vad bra livet vore om man kunde betala för en folkvagn och få en Rolls Royce.

som allt annat så får man vad man betalar för, men har hört flera som har Parsun och är nöjda, de tror dock inte att det är en Yamaha de köpt.

Tiden får nog utvisa hur bra de håller.Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det några andra nya (5-10 år gamla) utombordsmärken man kan titta på som jämförelse?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

J-son Evinrude 5 1/2 hp inget annat fab kat kommer i när heten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...