Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Sparre

Utombordare från Rusta?

Rekommendera Poster

När vi har i gång Kinasnurredebatten vill jag lyfta fram ett annat märke, En snurra vid namn Sail finns några st här på kusten men ja inte många. Och då undrar jag är Sail samma som Persun? eller är d ett eget märke (egen konstruktion)?. Och vad baseras den iså fall på??

Och sluterligen sista frågan är d nått o ha???

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det märkliga är att motorerna nu är borttagna från Rusta's sortiment....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så var det bara intressant en kortare tid. Köpt in ett parti och sålt.

Förväntar du dig kontinuitet för båtmotorer så ska du nog välja en märkesfirma inom marinsidan.

En firma som kan hjälpa dig med din motor när garantin gått ut och du behöver få hjälp om den inte vill starta eller går dåligt.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller också kollar man upp fakta (trots att spekulation ofta kan vara roligare), och får reda på att Rusta kommer få in fler motorer till våren. Källa: e-post från Rusta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk så mycket denna debatten påminner mig om den som fördes när japanerna började med sin plagiering och började sälja lågprisprodukter. Visst var mycket skräp, med de lärde sig och idag är det ingen som håller japanska produkter för att vara skräp. Men det är klart de är inte längre billiga heller. För si så där 30 år sedan stod Christer Glenning och talade om att japanska bilar var skräp som med nör och näppe klarade 10 000 mil. Nej, Volvo skulle det vara. Att de sedan hade problem med lacksläpp och rost var inte så mycket att orda om. Det var ju svensk kvalité i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En god vän till mig köpte en Parsun 15 Hk i våras till en fiskebåt att använda i en liten sjö. Han sade då att den är svårstartad men går bra annars, nu i höst är det fortfarande likadant. Med hänsyn till priset (16900?)är det väl ok. Någon hög kvalitet kan det ju inte vara, men kanske ett bra köp ändå om man har måttliga anspråk och kan meka lite själv också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför köper man inte en begagnad 15 hästars av ett känt märke om man kan meka lite själv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man köper k

Kexchoklad på Rusta. Inte Båtmotorer finns inget billigt med kvalite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Billigt är bra?

När det kommer säljas personbilar från Kina kommer du då välja en sådan före en Volvo eller Saab?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3487894.ab

Volvo varslar 3000

Var ska du själv jobba i framtiden? Eller tycker du det är ok med samma lön som en Kinesisk arbetare för att på så sätt kunna konkurera med deras löner.

Industriarbetares lön i Kina ligger på ca 1000 kr/månad

Nej jag vet att det inte finns några svenska båtmotorer men det finns motorer som tillverkas under vettiga arbetsförhållanden med löner i mer rimlig nivå.

Vore intressant att se en sådan här vinkling på tråden om att köpa billiga prylar.

Vad tycker du? 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant vinkling Roland. Svensk teko-industri är snart ett minne blott. Var är Dina kläder tillverkade? För jag antar att din fråga inte gäller bara båtmotorer utan den gäller i ett större perspektiv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man som konsument lastas för alla missförhållanden i världen? Då ryker billiga Kina-motorer. Japan-motorer också (visserligen bättre löner men medeltida hierarkier och arbetsplatsmobbing). USA-motorer ryker även de (de köper ju in delar från Asien). Och HM-kläder (ja, KappAhl och JLindeberg också för den delen, plus i princip alla klädmärken). Och köttfärs (stackars kor som transporteras och trängs). Och bananer (plantager from hell, för att inte tala om TRANSPORTERNA). Och apelsiner plus i princip alla tropiska frukter (se bananer). Och fågel (enormt resursslöseri och djurplågeri). Och servetter och engångsmuggar. Och gelégodis. Och vetemjöl. Och pasta. Och plywood. Och mattor från IKEA. Blöjor. Tändstickor. Bildäck. Ja faktiskt nästan varenda jävla produkt man kan köpa ryker. Utom möjligtvis en timme med psykologen. Förutsatt att psykologen i sin tur äter närproducerat, är naken och bor i en hydda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det gäller i ett större perspektiv. Dock är inte allt enkelt att hålla.

Vi har två bilar, Volvo båda, dock inte helt nya.

Svensktillverkad båt men amerikansk motor.

Köpte ny garageport för en månad sedan och valde svensktillverkad före billigare tillverkade i forna öststater.

Kläder är som vi flesta vet till största delen tillverkade i lågkostnadsländer.

Försöker i möjlig mån välja svenska produkter eller sådanna som är tillverkade under förhållanden där svensk industri kan vara med att konkurrera.

Möbler, ok, köper en del på IKEA och givetvis är många tillverkade i lågkostnadsländer.

Jo ofta är svensktillverkade saker lite dyrare men blir billigare i längden. När vi byggde hus för 23 år sedan så valde vi lite dyrare köksmaskiner från Husqvarna och de höll i minst 20 år. Givetvis blev det Husqvarna igen med kyl och frys från Mariestad och diskmaskin från Tyskland (med motsvarnde kostnadsnivåer) och rätt kvalitetsnivå.

Men givetvis är jag inte heltäckande med att välja rätt. Men jag försöker åtminstone bidraga med att behålla jobben HÄR.

Hoppas det finns fler som tänker så annars blir det tufft. 

mvh Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

alla som säger köp en begagnad kvaltites motor det finns inte en enda jävla fyrtaktars 5 hästare under 8 papp på anonnssidorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha ha, ja, jag försökte också köpa beg. till att börja med. Tjenare vad lätt det var att hitta begagnade 4-taktare i rätt storlek - som inte krävde en del arbete (motsvarande). Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JAg har samma erfarehet ang. begpriser på motorer 4t- till och med 10 r gamla kostar skjortan.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kräver ett förtydligande!

Menar du att man köper kexchoklad på Rusta och inte båtmotorer?

Men var det inte på Rusta man köpte motorerna?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har nu haft min Parsun 9,9 hk sedan ivåras. Går kanon, startar alltid på andra rycket.

Kanske inte samma kvalite som en japan men heller inte samma pris!

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är korrekt uppfattat. Rusta är en Jävla skit affär. Det enda jag har lyckats köpa där som hållt längre än en kvart är en förlengningssladd. Nu är den 2 år och har börjat glappa. Att köpa en båtmotor på Rusta låter helt vansinigt i mina öron

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är skillnad på dyrt eller mycket pengar. Samma som billigt och lite pengar

Förklaring: Det är mycket pengar att betala 20.000 för en båtmotor, som håller i 10-15 år

Det är dyrt att köpa en båtmotor för 10.000 om den håller i 3-4 år

I detta exemplet är båtmotorn för 20.000 billig men aldrig lite pengar

Båtmotorn i exemplet för 10.000 är lite pengar och det är det som lockar köparen då den utvändigt ser lika blank och fin ut som den för 20.000 kr

Kortsiktigt handlande blir dyrt i längden,

mvh Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Respekt till dom som köper svenskt. 

Men för mig finns inte den ekonomin, så alternativet till att köpa kinesisk är ... inget köp alls. Eller en sunkig 10-15 gammal motor till samma/högtre pris som en parsun...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roland skrev: Jo ofta är svensktillverkade saker lite dyrare men blir billigare i längden. När vi byggde hus för 23 år sedan så valde vi lite dyrare köksmaskiner från Husqvarna och de höll i minst 20 år. Givetvis blev det Husqvarna igen med kyl och frys från Mariestad och diskmaskin från Tyskland (med motsvarnde kostnadsnivåer) och rätt kvalitetsnivå.

Jag gjorde samma sak. Bytte ut kök inklusive vitvaror för tre år sedan. Facit gamla diskmaskinen av märket Cylinda gick felfritt i 20 år. Den nya gick i 1,5 år innan byte av programmodulen var nödvändig. Samma sak med kyl och spis. Nya programmoduler och displayer. Lagerbyte på tvättmaskinen efter tre år. Som tur var gick allt utom tvättmaskinen på garantin. Nu är det knapparna på köksfläkten som börjar trilskas. ALLA krånglande maskiner av märket Husqvarna och då inte i det billigaste segmentet av deras sortiment. Länge leve den svenska kvalitén, eller hur det nu var? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just Electrolux/Husqvarna/Elektrohelios är ju sämre kvalitet än Cylinda, Whirlpool och Miele tex. Men så har det ju varit väldigt länge.

Det viktiga är varumärket (läs: utförandet), sen var det tillverkas är ointressant vare sig det är i Kina, Frankrike eller Sverige.

Köpt Honwave (Honda) gummibåt tillverkad i Kina. Utmärkt kvalitet men inte biligast förstås, men förmodligen billigare i längden.

Ska man spara pengar handlar man på internet och jämför priser, Storbrittanien har ett tag varit billigt och bra att handla från, vilket jag kan intyga. Fast en tung utombordare blir ju lite dyr i frakt förstås. Sparade i alla fall 1500 på en 2.3 hk hondamotor (med full europagaranti ).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja visst är det lurigt.

Exempel

Husqvarnas diskmaskiner kommer från olika fabriker. De med högre kvalitet från en fabrik i Tyskland, de billigare med lägre kvalitet från en fabrik i Italien. Och hur vet jag det? Jo fick vänta en månad extra på min diskmaskin när vi renoverade köket och då berodde det på att min maskin kom från Tyskland där de strejkade just då för att behålla rätt lönenivå.

Sådant är svårt för tillverkare som vill behålla kvalitetsnivåer men får slåss med att allt fler väljer billigar alternativ med lägre kvalitet och då inte kan tillverkas under förhållanden som motsvarar svensk nivå.

Tydligen är trenden att köpa sådant som inte håller så länge bara man får köpa mera prylar. Givetvis kortsiktigt. Jag köper lika många prylar som de som köper billigt men mina håller längre så det går på ett ut.

Däemot kan det vara lömskt när välrenomerade företag försöker öka vinsterna och då plockar in sekunda delar i sina kvalitetsvaror. Köpte en centraldamsugare från Elektolux och efter garantitiden började den strula. Plockade isär och hittade en elktornisk styrmodul Made in China i min fina damsugare. Nu var det enkelt slarvfel med kallödning så det kunde jag fixa själv. Men kvalitetstämpeln fick sig en törn.

Finns även mycket bra kvalitet tillverkad i Kina, t.ex. HP bärbara datorer, de tillverkas i Kina och har mycket hög kvalitet.

Har en sådan själv och är därmed avslöjad att jag köper Kina-prylar.Glad

mvh Roland 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär. Motorn är förrådsställd inför vintern. Sista turen gjordes efter att motorn varit ute i regn och rusk ca. en månad utan start, samt att den sista veckan innehållit ett par frostnätter. Den gick igång lika lätt som vanligt. Tog dock längre tid innan den hittade rätt tomgångsvarvtal - jag skyller det på den i princip nollgradiga temperaturen. Största problemet var att den externa tanken stått i kallgarage och att slangen stelnat i en kostig båge, och att gummitutan var stenhård. Glad

Så, när isen (om det blir någon) släppt i vår, får vi se hur den klarat vinterförvaringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min kompis köpte också en 5hk Parsun på Rusta. Satte den på sin lilla gummibåt med rib-botten och fick samma resultat.

Köra på förhöjd tomgång gav ungefär samma fart som att köra på fullgas. Skillnaden var bara att båten ställde sig på aktern och motorn lät allmänt ansträngd vid fullgas, mycket snabbare gick det inte. Detta även om man var själv ombord och satte sig längst fram i båten.

Grannen hade en likadan gummibåt men istället en 10hk Yamaha, hans båt planar och går riktigt snabbt, Parsunmotorn däremot åker i ständig uppförsbacke i några knop.

Detta trots att han körde in den i 6 timmar enligt boken.

Nej, Parsun/Neptun skulle jag inte köpa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer så bra det du säger. Samma fenomen att folk köper så billig mat som möjligt, så har det råd med både platt-tv och ny bil. Sedan att maten innehåller skit i mängder struntar de i.

Angående välrenomerade företag så ta DeWalt. En gång ELU med bra kvalitet, namnbyte forfarande bra kvalitet, sedan pannkaka i och med vinstkåt ledning, numer spottar de ut ena skräpmaskinen efter den andra.

En invändning dock, och det är ang HP. Min möten med HP har inte varit några vinstlott direkt. Men sedan kan det vara ren otur ett antal ggr om.Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo varslar pga inkompetens, inget annat. De har blundat för vilken vändning bilutvecklingen tagit och pumpat ut stora bilar utan kvalitet i ganska många år nu, det gick ett tag men nu står de där. Det är riktigt tragiskt för de arbetande att de skall ta smällen för ledningens nattsvarta kunskapsnivå. Vad köper folk istället, jo små bilar som Aygo, billiga, bränslesnåla med bra kvalitet.



Senast ändrad av Sturgeon | 12 november 2008 | 22:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...