Gå till innehåll
tisdag 21 oktober 2025
Jison

Sjövattensystemet har frusit..

Rekommendera Poster

Hej,

Suck, var idag ute och tittade till båten då jag hade onda föraningar om att den senaste veckans kyla hade inneburit att sjövattensystemet på min AQ140A hade frusit.

Och när jag öppnade locket för vattenfiltret såg jag till min besvikelse att det hade frusit...\Cry\

Till saken hör att fram tills förra helgen var motorn konserverad, men eftersom vädret såg lovande ut så började jag arbeta lite smått med båten vilket dessvärre innebar att jag även provstartade motorn.... \Frown\

Inte trodde jag att det skulle bli SÅ här kallt i Uppsala och typiskt nog befann jag mig i fjällen vilket gjorde att jag ej kunde rycka in tidigare och tömma ur sjövattnet och i med glykol.

Nåja, gjort är gjort och hur förbannad jag än är på mig själv så hjälper inte det....\Yell\

Det här är min andra säsong med båt så jag betraktar mig själv som en riktig nybörjare.

Frågan är nu vad som kan ha frusit sönder?

Eftersom vattenfiltret var fastfrusit så antar jag att impeller, värmeväxlare och oljekyl oxå är fryset? Är det helt kört eller finns det någon chans att det har klarat sig?
Vad bör jag kontrollera och hur?

Och hur ska jag lyckas tina upp motorn?

Det enda jag kan komma på är att ställa in en kupévärmare i båten som kan tina upp motorn? Men det kanske finns någon annan bra idé?

Stort tack på förhand,

//Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt in en frostvkt om det finns ström i närheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trist.

Kupevärmare låter väl OK. Det är inte säkert att nå´ t har gått sönder. Jag har fryst min B20 några gånger och det har hållit (en gån åkte en frostplugg ut men det var bara att knacka tillbaks när motorn tinat). Se bara till att den är helt tinad innan du startar, annars ryker åtminstone impellern.

Lycka till
Jonny 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är om det är någon idé att tina upp motorn nu, fruset är ju fruset.
På rak arm så är det väl de grejer du nämner som kan ha frusit sönder, plus rör och avgaslimpan om jag inte tar fel. Ifall pumpen läcker så kommer det antagligen synas. Värmeväxlaren och oljekylaren är det lite värre med. Har oljekylaren frusit sönder inuti så kommer det synas på att motoroljan blir mjölkig, men det är nog inte att rekommendera. Kanske lika bra att plocka ner den och få den provtryckt. Samma sak med värmeväxlaren. Har den gått sönder så kommer det innebära att du får in saltvatten i motorblocket och eftersom du har aluminiumtopp så kommer det leda till snabb korrosion i denna. 
Du lär inte vara den enda som varit väl optimistisk om vårens antågande. Själv är jag nyfiken på ifall högtryckstvätten har överlevt, den bodde i pannrummet fram tills dess att vintern verkade vara över och det då blev dags att flytta ut i det kalla garaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej du...

-'fruset är fruset' resonemanget håller inte!!!

TINA MOTORN FORT SOM F-N !!!!

HAr du tur (beroende på hur länge den varit frusen samt vad tempen varit runt om) så kan du har klarat dig, om inte annat så tinar du NU kanske inte ALLA delar går sönder... pengar att spara på att slösa lite el till kupévärmaren...

Det blir BARA värre om du väntar med att tina.

//RC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med föregående, samt en kupevärmare, men var ytterst noga med att ventilera MOTORUTRYMMET innan du fläktar med värme från glödspiraler...

Its a BOMB... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tina så fort som möjligt, det är inte säkert att allt är bottenfruset Inget att förlora !!

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bjuda på mej själv!! Var väldigt nära att dra igång min med förra veckan!! Som alla skriver tina upp den!! Tror nog att du klarar motorn. Eller hur kallt har det varit i dina trakter??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dum fråga från en nybörjare, varför har man inte glykol i från början som på bilar, då slipper man oroa sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har han, rå-kylvattnet det som kommer utifrån sjön och kyler glykolvattnet via värmeväxlaren är det som frusit.

Sen kan jag bara hålla med, tina så fort som möjligt!

Det är inte alls säkert att allt vattnet blivit solid is så med lite tur kan du klara dig undan med blotta förskräckelsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla har vi varit nybörjare, och alla har vi gjort misstag, små eller stora. Jag tror inte den är bottenfrusen, lite värme sen är det nog bara och starta och kolla efter ev. läckor. Kylbrickorna kanske har vanrat ut lite, men det är inga problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Täckte av min båt förra veckan!! Igår var det 25 cm nysnö på kapellet!! Snacka om att man vill ha sommar nu!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som brukar hända med dessa motorer är att röret

till oljekylaren trycks ur sitt läge. Annars brukar inget

frysa sönder. Det viktiga är att man inte försöker starta

motorn förrän man är säker på att all is har tinat.

Vänta till våren och provstarta. då ser du om och var

det läcker. Lossa på kylarlocket. Om nivån stiger är

värmeväxlarinsatsen sönderfrusen. Titta även om det

kommer oljeblandat vatten ur avgasröret. I så fall är

oljekylaren sönderfrusen, men  den brukar klara sig.

Limpan brukar inte heller frysa sönder.

Och det viktigaste av allt! Lita aldrig på den svenska

våren, eller hösten. Konservera direkt efter upptagning,

och låt motorn vara till slutet av April.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!!

Nu står äntligen båten utanför lägenheten och kupevärmaren är tillkopplad och står nu och värmer/tinar motorn \Smile\ 

Tack så jättemycket för alla tips och råd, det är verkligen bra respons på den här sidan. \Laughing\

Det jag har tänkt att göra nu är att låta kupevärmare stå på mer eller mindre ända till helgen.

Sedan tänkte jag i helgen försöka kontrollera om något har frusit sönder. För ifall något har frusit sönder så kanske det kan ta tid och få tag på reservdelar....

Är det möjligt att kontrollera detta utan att starta motorn? En tanke jag har är att jag kopplar på en vanlig trädgårdslang till sjövattenintaget i motorn och sedan kopplar jag på vattnet och  trycker jag igenom vatten genom hela systemet. Skulle det kunna fungera? Eller är det kanske dumt att trycka in vatten?

Spontant skulle det kännas säkrare att först pröva systemet på detta sätt innan jag startar motorn??

Nåja, det känns iaf väldigt skönt att motorn nu står på upptining och jag känner mig lite lugnare tack vare många av era inlägg, har jag haft riktigt tur så kanske jag klarar mig \Cool\

Trevlig kväll

//Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej igen

Din idé är inte helt fel, MEN......

1. se till att inte ens tänka tanken om du har runt 0-5 grader i temp. där båten står....

2. systemet delar sig i motor rummet, dela där (slangklämma)

3. varmvatten

4. anslut trädgårdsslangen i motorrummet och med en försiktig stråle varmvatten spola bakvägen .

5. ser du att det rinner ut i drevet i samma takt som du spolar kan du öka trycket och spola varmt en stund

6. gör på samma sätt på andra sidan av systemet.

Om nu vattnet rinner lätt och ledigt skulle jag prova 'på rätt sätt' alltså spolmuff och högt flöde på trädgårdsslangen och då starta MEN pkt 1 !!!!!

Lycka till....  (du har väl ventilerat ordentligt nu när du har värme i motorrummet?) 

//RC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena!

Nu har båten stått i två dygn med kupevärmare och det verkar ha gett resultat.

Jag prövade att hälla i vatten/glykol (från en vattenkanna, inte vattenslang) direkt i vattenfiltret och efter en liten stund så rann det ut i avgasbälgen.

Det borde ju innebära att värmeväxlare, oljykyl och avgaslimpa iaf är isfri???.

Men kupévärmaren får stå på minst tills imorgon.

Vädret ser iaf ut att bjuda på plusgrader till helgen (Uppsala) så då kommer jag troligen att försiktigt vattenslangen för att kontrollera kylsystemet...

//Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...