Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
tommpa

Chillipeppar i bottenfärg

Rekommendera Poster

Är det nån här på MG som har provat det. Läste i en båttidning att det skulle funka.

Vore intressant och få veta om det är en myt eller sanning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det löste inte svaret på min fråga, men tack ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att det skall funka med kajenpeppar och det tror jag stämmer, är inte säker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte ge våra eminenta båttidningar i uppdrag att testa. Jag kan lova att resultatet av testen kommer att sälja många tidningar, vara sej det är bra eller dåligt. Båtfolket vill veta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill tidningarna skriva om något som tar brödet ur munnen på annonsörerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvärtom, peppar funkar inte.

Hade det gjort det hade vi kunnat köpa detta som:

 

 

International - Pepper Special

 

eller

 

Hempel - Pepper Extra Strong

 

 

Givetvis för 500 kr/litern\Surprised\

 

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte tar dom brödet ur munnen på annosörerna, man ska blanda peppern i bottenfärgen. Om det funkar så kan man använda den mest miljövänligaste färgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det funkar inte alls, jag känner ett par båtägare som provat här på västkusten, rena skiten!

Knökfulla med havstulpaner var deras båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag litar på det. Då anser jag att detta är löst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick ett mail som lyder:

 

Provade 2006 att blanda i Cayennepeppar i en välkänd bottenfärg för användning på båtar upp till 25 knop på västkusten. Resultat: Inga havstulpaner eller beväxningar. Färgen blev inte lika slät som normalt. Använde samma färg 2007 utan Cayennepeppar och fick massor av tulpaner2 och beväxning. OBS! Ej Chillipeppar. Cayennepeppar är starkare.

 

Nån som har en kommentar till detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodar att det ska vara den färska varianten som ska användas.

Eller går det lika bra med torkad? \Cool\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Fick ett tips ang detta, Då jag tillfälligt jobbade på ngr olika båtar i handelsflottan.

 

Var en kapten som starkt rekomenderade blyersättningsmedel. De körde detta i färgen på utvalda platser på fartygen med gott resultat. Var bättre effekt än Västkustfärg enl honom.

Trots allt korsade de ju atlanten och åkte båt i alla vatten och växtlighetstyper jorden runt.

Detta medel finns ju att köpa på alla bensinmackar till äldre bilar ( ca 25:- flaskan).

 

Har provat detta i vit färg vid staket målning bla, Håller effektivt bort mossa och grönt.

Som annars kommer ganska snabbt på vita staket.

 

Och naturligtvis även en skvätt i bottenfärgen till båten.

Well, inga problem längre med botten på min båt iaf.

 

Miljövänligt ?????? står ngt om effekten på vattenlevande organismer på flaskan.

Men miljöaspekten kan ju diskuteras vidare, vilket som anses som värst.

En skvätt medel i färgen. Eller åka runt halva sommaren med 1/3 högre bränsle

förbrukning pga hela havets fauna under båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Intressant, kanske Natrium/Kalium.
Salt,  inte peppar alltså.

/Jugge

 

Senast ändrad av JuggeM | 03 april 2008 | 01:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter märkligt att salt kunde vara så läbbigt för havsväxter och -djur.

 

Googlade lite på blyersättning och hittade detta http://www.detomaso.nu/pdf/blyers.pdf. Blyersättning kan innehålla olika saker beroende på märke och typ. Så man måste veta  vilken blyersättning som användes i exemplet tidigare för att kunna gissa. Kanske var det koppartillsatsen som var skadlig. Kanke är det något konserveringsmedel som är effektivt.

 

 

Varför trasla med eget kok? Det blir kanske billigare men knappast bättre för miljön (om alla kokar hemma). Man riskerar ju att ställa till det mer än om man använder komersiella produkter. Tror jag.

 

Vi har inte så mycket påväxt (OSTKUST) så länge vi använder båten några gånger i månaden. Men ligger båten still i en månad så växer det på. Vissa använder ju båten bara två gånger per år - vid sjösättning och upptagning. Klart att det växer på. 

 

Senast ändrad av Pierina | 07 april 2008 | 08:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Natrium- ock kaliumsalter kan vara annat än klorider, dvs det vi i vardagslag kallar för salt. Det finns en mängd salter med annan motjon som vi kemister säger. För att saltet skall vara lösligt i bensin kan man anta att det rör sig om organiska salter, dvs med organisk motjon. I så fall kan mycket väl denna stå för effekten. Det låter däremot rimligt att olika produkter har olika sammansättning och därmed varierande effekt. Om inte alltsammans är en skröna, förstås.

Vad beträffar cayennepeppar i bottenfärg har det skrivits spaltmeter om detta. Ibland har det varit mirakulöst bra, oftast värdelöst. För något år sedan kom en ny bottenfärg som innehåller capsaicin, det aktiva ämnert i cayennepeppar, ut. Det har varit ganska tyst om den. Något som möjligen kan förklara de olika resultaten är valet av färgbas. Det är inte alls säkert att capsaicin fungerar på samma sätt i t.ex. en vattenbaserad självpolerande färg som i en lösningsmedelsbaserad hard racing.
Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Natrium och kalium?

Huga.....

inte i metallisk form. släng ner en sådan metallisk natrium bit i vatten skall ni få se på explosion. Brukade visa eleverna i kemin, en lite bit som  som en halv ärta formligen exploderar i vattenhon. Förvaras i fotogen för att hindra luftens fukt att reagera med den.

 

Men klart ni måste mena bunden form och ej metallisk, annars blir det rena listerin effektenObestämd Hmm...kankse vore nått...

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2008-03-24 vid 16:20 skrev Ringhede:

Tvärtom, peppar funkar inte.

Hade det gjort det hade vi kunnat köpa detta som:

 

 

International - Pepper Special

 

eller

 

Hempel - Pepper Extra Strong

 

 

Givetvis för 500 kr/litern\Surprised\

 

 

/Roland

carolina reaper fungerar perfekt  att blanda i bottenfärg  .  vi har testat det här i norge med helt fantastiskt resultat... vi håller för närvarande på att finslipa formeln.. och med olika bärare...  finns en som till o med har ett företag i usa och patent på en miljövänlig botten färg  med samma concept....  dvs  capsaicin extrakt... reapern har 2.2 millioner scoville...finns inget på planeten som växer på det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du några bilder som visar referensytor med samma färg som INTE innehåller chili, så man kan se skillnaden och därmed utläsa den verkliga effekten..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vidhåller att det inte finns något i chili, CR eller inte, som påverkar havstulpaner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gaidin:

Jag vidhåller att det inte finns något i chili, CR eller inte, som påverkar havstulpaner.

Jag är beredd att hålla med tills jag blir överbevisad, t ex genom att någon målar olika fält med och utan chili-inblandning i bottenfärgen på sin båt, och kan påvisa skillnad.

Fram till dess tänker jag rekommendera att man innan öppning av bottenfärgsburken går med den tre varv baklänges runt en ek i soluppgången medan man joddlar ”Sankta Lucia”. Det brukar jag göra innan jag målar min botten - och det växer sedan inget på bottenfärgen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Peter_K:

innan öppning av bottenfärgsburken går med den tre varv baklänges runt en ek

Moturs!

 

Hade det fungerat så hade nog tillverkarna använt det.

Troligen har de folk som försöker utveckla bottenfärgerna. Men jag kan ha fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Screenshot_20200109-112449_Chrome.thumb.jpg.a69f1cf6bc62e9b7d200cccabc984122.jpg

Vad hände med ivermectin? Det verkade väldigt lovande, är det någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peka67:

Vad hände med ivermectin? Det verkade väldigt lovande, är det någon som vet?

Åh, en gång per år skrivs det om ett nytt ämne som kommer lösa alla problem med beväxning och samtidigt vara ofarligt, och skall finnas på marknaden inom två år om allt går vägen.

Sedan händer... ingenting.

Utom att ett nytt mirakelmedel dyker upp i en artikel.
 

2012, "medetomedin", https://www.gp.se/nyheter/göteborg/deras-gift-räddar-havet-1.720183

2011, "makrocykliska laktoner", https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=4717793

2002, "kateminer", https://www.nyteknik.se/digitalisering/storsatsning-pa-battre-miljovanlig-bottenfarg-6449335

 

2015 var det "magiskt pulver på en pinne" som är framtiden enligt artikeln, https://www.batliv.se/2015/02/25/article8824/

Kanske kan man köpa det på Diagongränden..?

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet en som blandade tenn-oxid i bottenfärgen och det växte aldrig något på hans båt, och då bottenmålade han aldrig oftare än vart annat år...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Squidward:

Jag vet en som blandade tenn-oxid i bottenfärgen och det växte aldrig något på hans båt, och då bottenmålade han aldrig oftare än vart annat år...

Fiffigt. Det är ju svin-giftigt, så det kanske inte är så konstigt..? Kvicksilver borde funka också, om man saknar samvete. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Peter_K:

Fiffigt. Det är ju svin-giftigt, så det kanske inte är så konstigt..? Kvicksilver borde funka också, om man saknar samvete. 

Tror åxå ks funkar.

..även om man har samvete

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

🛑 Pôjkar; ni har änna missuppfattat detta, det är sambal olek blandat med vasabi utrört i tabascosås som man skall blanda i bottenfärgen.

 

Waran, alltså warfarin funkar även som råttgift, kanske får havstulpaner och andra odjur att förblöda också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Peter_K:

Fiffigt. Det är ju svin-giftigt, så det kanske inte är så konstigt..? Kvicksilver borde funka också, om man saknar samvete. 

Tyvärr är detta baksidan av allt för nitisk förbudsiver. Nu funkar laglig kopparfärg hyfsat även på västkusten men när de nya restriktionerna kom så gjorde den inte det. Då tog en del till rent sinnessjuka och rent livsfarliga metoder. Jag undrar vad folk kommer att göra när kopparn förbjuds...

Till ämnet: Peppar av vilket slag det vara må, har aldrig bevisats fungera i något jämförande test så det tillhör nog vandringsmyterna. Medetomedin var väl inte så lyckat att sprida i haven heller. Det senaste mirakelmedlet från Hempel, silic one  fungerar på propellrar kan jag själv konstatera. Men bara så länge det sitter fast. Det gör det inte så värst länge tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...