Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst laxoringen

hälsa på sjön

Rekommendera Poster

Gäst laxoringen

för så fanns inget internett och då hälsade vi på varandra på sjön nu sitter vi och kastar sten på varandra över nätet hoppas det stannar här på MG med stenkasting. och att vi forsätter och hjälps åt på sjön och hällsa på varandra både motorbåts ägare och seglare. vi har alla rätt att vara på sjön så länge vi sköter oss . mycke skit snack är det här även jag snackar skit hehe . en som tror på en fin och god sommar

 

MVH Lax

post-10001020-1394235393,5567_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig! Jag tror de flesta av oss är vanliga hyggliga båtägare, speciellt tror jag stämningen är lite annorlunda när man är helt avslappnad där ute i båten och träffar likasinnade. Skillnaden är enorm mot när man sitter framför datorn efter en slitsam dag på jobbet, där chefen har gormat och skrikit på en hela dan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lagt ner det där för va faen ska jag stå där och hälsa på alla för när dom inte hejar tillbas.

Ja inte alla men 2 av hundra hälsar tillbaka och dom andra 98 undrar vad det är för tok som står och vinkar i båten.

Nä fan nu ska jag inte skämma ut mig mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

Jag har inga problem att hälsa, av 100 st båtar \Cool\som jag hälsar på så hälsar 98 tillbaka, jag misstänker att de 2 som ej hälsat, så är det jag som missat att de nickat till mig eller blinkat mm

 

Själv har jag missat att heja på massor, även bekanta, detta beror på att jag har fullt upp med att lära mig navigera, och tyda alla sjömärken mm Jag ser själva båten som jag möter, eller passerar, men registrear inte vem som sitter i eller bakom rodret. Jag brukar ändå försöka hälsa så gott det går....

 

Hälsa ofta och det skall vara dig givet

mvh suzz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

   För den/de av Er som inte får tillräckligt med svars-vinkningar, rekomenderas byte av båt, till någon udda och/eller gammal typ. 99 av 100 hälsar var undertecknad än drar fram!!

 

Likaså kommer alltid folk fram i hamnarna å vill snacka å fråga om skutans bakgrund, å det är förbaskat trevligt, och  man knyter lätt nya å trevliga bekantskaper.

 

 

Bild/ Här dock ombord i en plast-veteran! (idag, då den är mer än 30 år gammal).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker mig se att en motorbåtsägare vinkar till en motorbåtsägare och seglare till seglare. Detta är tråkigt. Vi alla kan få problem och skall hjälpa varandra vid behov utan att först titta på vad det är för båt man åker. Jag vinkar för att signalera att allt är OK ombord och förväntar mig ett svar om allt är OK. Kommer fortsätta att vinka och hoppas att fler anväder sig av denna sjösäkerhets sed.//PA 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Traditionen att hälsa på sjön har inget med att göra att man på något sätt känner varandra, utan en gest om att allt är väl ombord.

 

Så därför behövs det inte idag när alla har GPS och alla är odödliga\Tongue

 

Jag brukar ge en trevlig vink till såväl motor- som segelbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, nog morsar man på de som passerar och det gör nog de allra flesta fortfarande, även om det kanske inte är lika manngrant som det var förr. Så får man iofs göra det lite oftare nu också med fler båtar i sjön. De som inte gitter kanske har träningsvärk.
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På alla olika sjöar och kuststräckor jag åker på har jag märkt att det är likandant överallt att motorbåtsägare hälsar oftast på varandra och segelbåtsägare på varandra. Det är ytterst ovanligt att en seglare hälsar på mig med motorbåt. Jag hälsar i alla fall oavsett vilken båt i fråga det är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...tycker ni att det är för snobbigt att bara hälsa på 'välskötta båtar'' .. jag har ingen behållning av att hälsa på sunkiga ,skitiga, raggarbetonade eller bara allmänt tillintetsägande .....

 

JAG uppskattar god sjömanskap och dess uppoffringar på lite högre nivå , DÅ visar jag min uppskattning till både skeppare och hans flytetyg, m.a.o   jag vinkar som attan .\Wink\

 

 

hahahahaha..............

post-11345-1394235393,8704_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoringen

som en del säger seglare hälsar på seglare och motorbåtar hälsar på varandra på sjön men jag tycker att när man väl ligger förtjöd nånstans så är det inga problem mellan seglar nissar och motor pruttare . jag finns vid vänern söta hav och triffs så bra här

 

MVH Lax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste erkänna att jag kan vara dålig att vinka på sjön. Jag åker ofta ut för att få vara helt ensam och vara i min egen värld en stund och blir då väldigt passiv. Inte så att jag inte vinkar tillbaks, men börjar inte heller vinka.

 

Annat är det om man åker ut för att ha det livat, då går armen som om det vore silvia!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får väl sticka ut lite från mängden när jag säger att jag normalt inte hälsar på folk på sjön. Jag hälsar inte heller på mötande bilar (inte ens på ensliga vägar) eller på folk jag möter i parken när jag rastar hunden.

Med tanke på alla de båtar man möter på sjön, så skulle man knappast få göra annat än att sitta och vinka till höger och vänster. Men det beror ju förstås på i vilka vatten man normalt rör sig.

Då tycker jag det är bättre att vinka på uppmärksamhet om man vill något istället. t.ex att man behöver hjälp. Men men.... alla gör som de vill \Smile\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag råkade ut för en episod sommaren 2001. Hade precis köpt en L32;a på en marina i Stockholms skärgård och gick till Kryssarklubbens kansli på Nacka Strand för att registrera båten i SXK.
 
På väg därifrån passerade jag Fjäderholmarna. Strax öster därom låg det en liten,  en till synes snabbgående motorbåt och drev. Killen i båten lyfte handen över huvudet och vinkade när jag passerade honom. Jag vinkade tillbaka och fortsatte österut. När jag titta på killen igen fortsatte han att vinka, så jag vänder och går upp till honom. Han hade fått bensinstopp och ville påkalla min uppmärksamhet. Normalt gör man ju det genom att vinka med bägge händerna över huvudet, men det kunde han inte - för han hade bara en arm. Jag drog honom in till macken på Fjäderholmarna.
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahahaha stämmer inte min vän för den jag kuskar omkring i är 37 år.

Nix det är något annat som har inträffat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart hälsar man!
 
Givetvis har man ibland/ofta olika uppfattningar om saker och ting. Sakfrågorna har ingenting med allmänt hyfs att göra, därför, hälsa ofta\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-cool.gif\ border=\0\ alt=\Cool\ title=\Cool\ />/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har tillkommit en hel del nya båtägare. Hälsningarna kommer nog så småningom. Troligen har de fullt upp med att navigera och styra båt.
 
Tror inte det är nån större skillnad på sjön eller annars.
 
Hör man till ett kollektiv på nåt sätt så identifierar man den andre och ger tecken på att man gjort det. En blick, nick eller vinkning. Beroende på avståndet. En del anser väl att kollektivet är avgränsat att gälla endast en kategori, t.ex seglare hälsar på seglare. Själv anser jag att kollektivet är de sjöfarande och hälsar på dem jag ser på sjön.
 
MC-åkare hälsar på varandra men där är det på liknande sätt att HD-åkare sällan hälsar på vanliga hojar. Knepigt men så är det. Kan ha att göra med MC-klubbarna med hängavtal. De åker alltid HD.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att hälsa på sjön är en självklarhet\Smile\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hälsar på alla vänliga människor ute på böljan. Enda undantaget är  alla dessa vinpalatts  som  under senare år dykt upp i farlederna. När dom passerar i 20 knop 10 meter brevid hälsar jag inte........ (Håller i mig med båda händerna)

\Yell\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har upplevt hälsandets dilemma sittandes på en MC. Detta har varit en tradition även där, men allt eftersom antalet MC har ökat har hälsandet minskat. Det kan vara så att trafiksäkerheten kommit före att hälsa.

 

Nu är det fler båtar i vattnen, men hälsa så mycket det går!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför hälsar seglare alltid med knuten näve?\Innocent\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar att du lika gärna kunde skaka hand när du blåser förbi 0,5 m bakom aktern på dom?  :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, inne i samhällen kan det vara frustrerande att till och med mopedister slänger ut näven i en hälsning när man kör motorcykel förbi... Men va fan, en liten hälsande gest? Om 3-4 år kanske mopedisen åker 1000-kubikare eller mer, precis som Du och jag, kommer han då att hälsa fortsättningsvis om vi inte visat honom den gesten från början?

 

Samma tycker jag gäller på sjön!

- vinka med en näve= allt ok

- vifta med två nävar = jag har problem!

 

Tänk om alla kunde anamma detta...

\Innocent\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart ska man heja på sjön, men det är inte lika självklart att alla gör det. Däremot tycker jag att fulla förare alltid hejar glatt, eller så är det för att jag viftar med flaskan hela tiden \Surprised\ Så jag kryssar alltid. \Laughing\

/ Nu är jag här Skotten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis är det trevligt när alla hälsar, men! När det dyker upp nya snabba båtar som drar om några meter ifrån och drar upp sjö och!! hälsar !så undrar man vad dom tänker på!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...