Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
SR220CC

Plockar ur en Mercruiser 4,3?

Rekommendera Poster

Känner mig som björnen...vaknar när det är dax att sjösätta.

 

Jag har problem med att motorn läcker olja. Har tänkt plocka ur den för att lokalisera vart och åtgärda problemet.

 

Någon som har erfarenheter eller tips om handbok för att plocka ur motorn?

 

Motorn är en 4,3L från -89 som sitter i en Sea Ray 220 CC. Mina funderingar är:

-Vilka fästpunkter ska lossas?

-Hur lossar man mot drevet?

-Finns det bra handbok för ingreppet?

-Andra bra tips att tänka på?

 

 

Tack på förhand!

 

/Mattias

 

Tankar olja - fyller bensin - länsar olja (inte ut i sjön)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska enkelt att lyfta motorn ur en båt... Bakom motorn, mot skölden/drevet har du två stycken bultar rakt uppifrån. Sen är det motorfästena på var sida om motorn. Kylvattenslangen som kommer från skölden och den stora elkontakten som förbinder motorn med resten av båtens elsystem. Sen wirarna för växling och gas.. Lossa slangklämmorna för avgasslangarna mellan bockhorn och knä.. Troligen har du servostyrning, och då måste den kopplas loss (slangar) också.. Har du ingen extra egen utrustning inkopplad så är det i stort sett allt... Kan sitta lite kablar från trimsändarna på drevet baktill på motorn också,men man ser ganska enkelt vad som behöver lossas.. Drevet måste vara avmonterat kanske bör nämnas också.. Sen när du lyfter i motorn igen är det viktigt att kolla att den sitter rätt med hjälp av en tolk.. Allt detta framgår om du har en rephandbok, om inte rekommenderas att skaffa.. Vissa saker kan man bara inte lista ut själv.. Lycka till!

 

Senast ändrad av Micke_Se | 20 mars 2008 | 23:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart att det var ett bra svar, Micke kan ju det häringa.  Men ändå, ett litet tips.  Det finns något som heter Omega 917.  Finns bla hos Mekonomen och det är dyrt.  En liten flaska som du häller i oljan och som fräschar upp gamla trötta o-ringar, packboxar och packningar.  Funkade kanon på min gamla motor som läckte.  Vad säger du Micke?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är av princip (det lät fint:-) väldigt skeptiskt till alla sorters undermedel, men har testat bl.a styrservotätning på en Volvo 740 som läckte i styrväxeln.. Och det funkade faktiskt.. I många år dessutom.. Det är ju s.k packningssvällare det är frågan om.. Som får gummit i tätningen/packboxen att svälla och då tätar det så klart bättre.. Men jag anser nog ändå att den rätta vägen att gå är att byta det som läcker.. Men som tillfällig lösning, för att t.ex klara sej säsongen ut så är det ju kanon.. Det många gör fel på är att bara byta packboxen (om det nu är en sån vi pratar om här) men tänker inte på att ytan på axeln som den tätar mot ofta också är sliten.. Då hjälper det inte med bara packbox byte..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick tipset av Ante Malmgren och Micke Frodé, så det kanske inte var värt något Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det är värt nåt.. Alla tror ju på sin grej... Men som sagt, fungerar gör det uppenbarligen, men som permanent lagning tror inte JAG på det... Bättre att återställa till nyskick...Men det skulle vara intressant att höra om fler har erfarenhet av detta här på forumet???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du såg glimten i ögat va?  Visst har du rätt, hade det varit en nyare maskin så hade jag nog fått andra råd.  Håller du på med segelbåtsdieslar också Micke?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips, lossa främre motorfästena från durken dvs. låt dom sitta kvar på

motorn så har du rätt inställning när du monterar i motorn igen.

Ang. Omega 917 så är min erfarenhet att det funkar kanon!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå. Jag såg glimten.. Nej, jag håller tyvärr inte på med annat än Mercruiser och OMC.. Och huvudsakligen dreven till dessa faktiskt, men motorbiten följer med så klart ibland. OundvikligtSkrattande Som Code24 helt riktigt skriver så är det smart att lossa främre fästena från durken eller de hyllor de står på. Då stämmer det för det mesta när man kollar med tolken när motorn lyfts tillbaka eftersom den hamnar exakt lika.. Förutsätter så klart att den satt rätt innan.. Men är det svårt att lossa dessa så kan man gänga av den övre muttern på fästet utan att skruva på den undre. Då kommer det oxå lika vid återmonteringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj

 

Glöm inte att alla inkomande strömar o jordar måste demonteras, utöver multikontakten..

Lyfte sj ut min motor föra året för första ggn och det var ett mindre bekymmer änn jag hade trott. skulle tippa på att det tar ca 1-3 timmar allt som allt.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur får man tag i en sån där tolk? så man vet hur motorn ska sitta, ska stoppa i en ny (bättre beg.) motor i våran båt.

Sen undrar jag varför man måste ha drevet demonterat vid urplockning av motorn vi plocka ur den med drevet monterat, blir det krångligt nu när vi ska i med motorn igen eller har vi gjort något fel???

mvh Daniel

Börjar bli dags för sjösättning Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

drivaxeln går in i motorn , och när du skruvar ur bultarna/skruvarna som håller motorfästena så borde du vara sanningen mycke nära när det är dax att montera tillbaka drevet ( inställningar å sånt ) en ''linare'' finna att köpa för under 1000kr www.drev.se har sakerna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...