Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Briggen

Inverter - krokodilklämmor

Rekommendera Poster

Ang krokodilklämmor.

Har köpt en inverter och förlängt kablarna till den (plus/minus). De är nu knappt 3 meter långa för att de ska räcka inifrån kabinen och bakåt till batterierna. Sitter krokodilklämmor på dem som orginal.

Frågan är om det kommer att fungera bra med krokodilklämmor eller om jag borde byta till ringbrickor (eller vad det kan heta)? 

Någon som har erfarenhet?

MVH

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är säkrast att skruva fast kablarna rejält, tänk på att det kan bli stora strömmar. Om du har en liten inverter på 300W så kan den dra 25A och det kan bli fina gnistor om klämman inte sitter åt. Skarva inte med för klen kabel heller för då får du spänningsfall och invertern piper/slår ifrån, eller i värsta fall kabelbrand.
 
Om du har en inverter med fyrkantsvåg eller modifierad fyrkantsvåg så räkna med att laddare till mobiltelefon mm förmodligen går sönder. Varvtalsreglerade verktyg går heller inte bra.
 
Jonny 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Som sagt kablar tll en inverter är ett kapitel för sig. En inverter drar en massa ström och kräver korta tjocka batterikablar.

 

Man ska ha så kort kablar mellan batteriet och invertern som det går. Jag skulle flytta invertern närmare batterierna för att få ner kabellängden. Bättre att dra mera kabel på 220V-sidan.

Om du förlänger batteri-kablarna bör du gå upp i tjocklek (kvadratmillimeter) också. Annars kan man råka ut för att invertern inte startar.

Nedanför är en liten teoretisk tabell över ström och kabeltjocklekar vid olika effekter. Notera skillnaden i ström i kabeln vid 12V och 220V för samma effekt!

 

För att det inte ska vara farligt och börja brinna är max 10 A per kvadratmillimeter kabelarea tillåtet. Med långa kablar ska man ligga långt under den gränsen. Sådär en 2-3 ggr.


Inverteffekt: 150 W

12 V ström: 12,5 A

12 V min kabel: 1,25 kvadrat

12V bör kabel: 3,75 kvadrat

220V ström: 0,68 A

220V min kabel: 0,1 kvadrat

Inverteffekt: 600 W

12 V ström: 50,0 A

12 V min kabel: 5,00 kvadrat

12V bör kabel: 15,00 kvadrat

220V ström: 2,73 A

220V min kabel: 0,3 kvadrat

Inverteffekt: 1200 W

12 V ström: 100,0 A

12 V min kabel: 10,00 kvadrat

12V bör kabel: 30,00 kvadrat

220V ström: 5,45 A

220V min kabel: 0,5 kvadrat

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

Det är 300 w HQ med modifierad sinus som kan anslutas antingen till ciguttaget eller direkt till batteriet. Bara att välja. Jag har solpanel som källa när jag inte kör motorn.

Millimetern på kablar vet jag inte hur man utläser.

Kablarna är Grupp B, 12A WG, 105 C, 600V.

Det var elektronikfirman som sålde invertern som gjorde förlängningen. De sade också att det är bättre att ansluta invertern direkt på batteriet i stället för via ciguttaget. 

 

HUR LÅTER DETTA?????????

 

MVH

Anders

 

Senast ändrad av Briggen | 20 mars 2008 | 14:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kablarna är Grupp B, 12A WG, 105 C, 600V (det var elektronikfirman som sålde invertern som gjorde förlängningen)

 

Kan du komma åt att mäta själva kopparkärnans tjocklek med skjutmått eller nåt?

 

Skolboksformeln är ju arean = Pi * radien i kvadrat.

En snabb tabelluträkning  i Excel ger:

 

en kabel med area 1,5 kvadrat har diametern 1,38 mm

en kabel med area 6 kvadrat har diametern 2,76 mm

en kabel med area 10 kvadrat har diametern 3,57 mm

en kabel med area 30 kvadrat har diametern 6,18 mm

 

för 300 W borde du ha area 6 kvadratmm, helst 10 kvadrat

 

Håller med om att det är bättre att koppla direkt till batteriet. Man vet inte vilka kablar man använt i båten fram till cigg-uttaget.

 

 

ELLER: Ursäkta Jag ska inte krångla till livet för dig i onödan:

1) Om firman som sålt burken gjort kabelförlängningen är den säkert OK!

2) Krokodilklämmor fungerar när man ligger still och är lätta att ta loss när man ska bryta strömmen.

 

3) Ska man vara helt säker när det skakar lite så skaffa ett par riktiga ringpolskruvar och skruva fast kablarna på batteriet. Men då bör man kanske ha en separat säkring eller strömbrytare till inverten så man kan koppla loss den vid fel.

 

Senast ändrad av Anders_St | 20 mars 2008 | 14:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

American Wire Gauge (AWG) #12 är en 3,3 mm2 kabel.

post-22127-1394235393,5091_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suveränt med tabellen!\Laughing\

 

Japp det är AWG 12. Och det finns separat säkring på pluskabeln 35 A.

 

Ja då kanske det inte är så tokigt upplägg trots allt.

 

Är fortfarande osäker på ringpolskruvar, frågan är om fördelarna överväger nackdelarna.

 

Lär bli användning av invertern mest när man bryggseglar.

 

Tänkte använda den till CD:n, ladda minidamsugare, rakapparat, elvisp, köra vattenkokare, kaffebryggare t ex.

 

Har fått för mig att det är bättre att ta ciguttaget till datorn, har en märkesadapter (Dell) till det. Mobilen också tror jag blir ciguttaget.

 

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget normalt ciguttag klarar 25A nån längre stund. Oftast är det dessutom avsäkrat till c:a 6-10A. 
 
Ett bra sätt att elda upp uttaget. Plasten brukar smälta! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det verkar inte direkt vettigt att ha 6 meter kabel (3 3 meter) med 3 kvadratmillimeters area. För det första får du stora spänningsfall som leder till att invertern möjligen inte ungerar. Sen är det ganska tufft att köra 35 ampere i dessa kablar för innan säkringen löst ut har ditt cigguttag försvunnit upp i rök och möjligen kablarna också.

Jag skulle kopplat direkt på batteriet och ökat kabelarean, nu är det så att om din inverter bara är på 300 W så blir maxströmmen bara 25 Amp men även detta är högt för dessa långa kablar och speciellt om dom kopplas i ett cigguttag.

 

Sen undrar jag vilken vattenkokare som bara kräver 300W

 

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vattenkokare och kaffebryggare kan du nog glömma om du inte har hittat några väldigt klena apparater. De brukar dra 850-2000W. Jag har en liten perkolator som drar 500W, letade ett tag för att hitta den.


Om du vill kunna ta loss invertern på ett enkelt och billigt sätt, använd en vanlig släpvagnskontakt där du lägger plus på 3 stift och minus på 4 så har du en kontakt som tål strömmen.
Jonny

 

Senast ändrad av Kapsylen | 20 mars 2008 | 17:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt av andra. Apparater som bygger på värme, kaffekokare, hårtork, brödrost är inge bra att köra på inverter.  Batteriet tar slut på nolltid, förutom att kablarna lär bli ganska varma även om de är tilltagna.

 

3.3 kvadrat låter lite klent för 3 meter kablar. Det är OK säkerhetsmässigt, det blir inte för varmt, men det blir en massa spänningsfall så invertern kanske inte kan ge maxeffekt.

 

Men för att inte göra saker så våldsamt komplicerade: prova att köra det du behöver. Fungerar det så är ju allt bra. Fungerar det inte så har du en aning om varför.

 

Enda hushållsapparat jag kör på inverter är elvispen. (Se bild i mitt fotoalbum, inklusive min mage och skäggstubb. :-)

För att värma saker i båt är fotogenkök eller gasol bättre.

 

Inverter är för att slippa köpa ny TV / Dator / laddare till mobilen om man redan har prylar som går på 220 V. Ska man ändå köpa nytt så se till att det går att köra direkt på 12V, drar minst ström då.

 

Senast ändrad av Anders_St | 20 mars 2008 | 17:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså den förlängda kabeln med krokodilklämmor ska inte gå mellan batteriet och ett ciguttag, utan mellan batteriet och invertern (som har ett vanligt stickproppsuttag). Det andra alternativet är att koppla invertern till ciguttaget med en (medföljande) sladd som är ca 40 cm lång.

Det följde två kablar med invertern, en för ciguttag och en med klämmor för montering på batteri. Jag har bara förlängt den senare.

 

Jag glömmer vattenkokare - kokar på plattan

 

Tror att jag tar och kortar ned förlängningen så mycket som möjligt coh försöker placera invertern så nära batteriet som möjligt, då kanske det bara blir 1 meters kabel. Låter det vettigt?

 

Anders 

 

Senast ändrad av Briggen | 20 mars 2008 | 18:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Korta kablar är bra och invertern brukar låta lite, så det är skönt att slippa det surret i hytten. Nu får du förstås inte dra 220v sladdar hur som helst i båten. Jag tänker inte så mycket på starkströmsföreskrifterna och behörighet utan mer på att du tänker på att kablarna inte får skadas så barn eller ovetande råkar få sig en pärla. Man är ju van vid den relativt ofarliga 12v på båten, och så kommer det starkare grejer.
 
Jonny 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att jag tar och kortar ned förlängningen så mycket som möjligt coh försöker placera invertern så nära batteriet som möjligt, då kanske det bara blir 1 meters kabel. Låter det vettigt?

 

Yep!

/A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet tips  från mig.

 

Jag har min inverter just intill min batterier  som enbart är till för invertern och har inte mera än ca 30 cm kablar mellan invertern och batterierna. min inverter är på 1200  W och  1500 i pikarna..   jag har sedan dragit en vanlig 220 kabel till min anslutning till landströmen så när jag lämnar bryggan och tar bort landströmen så sätter jag dit handsken som kommer från inverter, sedan är det bara att knäppa på invertern så har man 220 genom sin landströms central..  jag kör både kaffekokare damsugare  och frugan kör sin hörfön på den   skulle jag få dåligt med varmvatten så startar jag motorn i ca 15 min  och kör beredaren på invertern  så är det varmt i beredaren igen . fördelen är att man har  det både säkrat och via jordfelsbrytare samt att man får ström i alla uttag i båten .. 

 

 

Glad Påsk

 

 

/ Skotten

 

Senast ändrad av maximannen | 21 mars 2008 | 11:42

 

Senast ändrad av maximannen | 21 mars 2008 | 11:43

 

Senast ändrad av maximannen | 21 mars 2008 | 11:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missade en del av ditt svar, så det här tillägget kommer lite sent.
 
Modifierad sinus är vad jag förstår bara en finare omskrivning av modifierad fyrkantsvåg, alltså en växelström som kan ge problem med grejer som är känsliga. Vissa grejer fungerar dåligt medan andra går sönder. Brände själv en mobiltelefonladdare för länge sedan, den brann efter 5-10 sekunder. Körde även en 14tums tv på den invertern och då blev bilden grön i ena kanten, men den tv:n fungerar fortfarande. Tyvärr låter många säljare säkrare än de egentligen är. Man ser ofta på beskrivningen på inverterkartongen att den skall gå till tv, laddare, laptop mm även om det är fyrkantsvåg.  
 
De riktiga sinusvågsinvertrarna har blivit betydligt billigare de senaste åren, så nu behöver man inte chansa längre. 
 
Hoppas detta inlägg kan hindra någon att bränna utrustning i onödan.
 
Jonny 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara ett litet påpekande. Jag ser att Hjertmans har både kaffebryggare 180 W och vattenkokare 200 W.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men då går det inte fort att koka upp nåt. Fungerar för 1-2 kaffekoppar i taget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm nu köpte jag idag en 1000W inverter på Claes Ohlsson. Blir ju rätt skrämd av denna läsning.

Har för avsikt att köra en liten tv på denna samt microvågsugn. Vill även gärna köra laptopen etc på den.

Ska man alltså undvika detta?!

Ngn som har en inverter från CO och som kan referera till hur det funkar.

Verkar konstigt att denna pryl sälj i den omfattning den gör om den bränner saker... men som vanligt litar jag på MG-medlemmars omdömen och tar gärna råd i denna fråga.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett antal gamla trådar i det här ämnet. En relativt ny som behandlar olika typer av inverters och vad som fungerar med dom. Eller kanske inte fungerar. Det är en bra början:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=351575&highlight=inverter

Det finns också många gamla trådar som behandlar just kabelarea och kabeldimensionering, använd sökfunktionen i forumet. Återkom gärna med nya frågor om du inte hittar alla svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står det nåt om sinus på den? Eller modified sinus?  Klassen 1000 W, som inte är den billigaste, brukar nog ha bra form på utgången. Glöm inte bra montering med korta och grova kablar.

Jag har 800 eller 1000W inverter i båten (kommer inte ihåg exakt) och kör allt möjligt på den. Så det fungerar ju klart. Men det finns några fällor med billiga inverters.

Prova att koppla in invertern på t ex bilbatteriet hemma och prova kort att köra tv/micro/laptop en kort stund, typ 1-2 minuter, så du ser att det fungerar innan du tar allt besvär att skruva in den. Var beredd att koppla ur fort om det låter eller luktar konstigt.



Senast ändrad av Anders_St | 24 juni 2010 | 09:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Anders!

På kartongen anger man exempel på ändamål:

Tv, stereo, tv-spel, copy/print, laptop, batteriladdare (videokamera, mobiltelefon sladdlösa verktygsladdare)

Det står i bruksanvisningen:

Anslut inga känsliga elektriska produkter som behöver växelspänning i form av sinusvåg, växelriktaren lämnar modifierad fyrkantsvåg. 

Ska testa som du sade. Har en gammal laptop som jag offras. Har hört mycket om att dessa slukar massor med kräm av batterierna. Kanske inte så lämpligt att köra tv på den då (tv´ n har för övrigt ciggkabelskoppling som alternativ så det kanske är vettigare?)

post-15211-1394236409,5443_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en gammal laptop som jag offras.

Mja, olika laptops nätdelar fungerar olika. Bara för att en typ går ihop med din inverter behöver inte en annan göra det... Tråkigt nog.

Har hört mycket om att dessa slukar massor med kräm av batterierna.

Yup, Laptops drar med än man tror.

(tv´ n har för övrigt ciggkabelskoppling som alternativ så det kanske är vettigare?)

Har TVn 12V så är det nog bäst ström-ekonomi att köra den direkt på 12V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Anders!

Jag lämnade tillbaka invertern. Kommer att köra det mesta på ciggkabeluttag istället. Funkade bra igår när vi låg där ute i kustbandet.

Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...