Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst Kalle S

Biltemas olja

Rekommendera Poster

Jag körde min Evinrude 225hk-V6 Vro med biltemas olja i 4år, den startade snällt och gick sina 43-44knop ända tiils jag sålde den.

Provade OMC olja vid nåt tillfälle. Jag tyckte den hade samma konsistens färg och lukt som biltema's.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör min 75hk E-TEC endast med Evinrudes XD100 olja. Man kan köra med TCW3 kvalitet men då bör den ställas in så den använder dubbelt mera. Har fyllt på typ en liter denna sommar så jag betalar gärna mera och ger min motor det bästa. Är ju inget jämfört med vad bensinen kostar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här var det gott om eget tyckande utan fakta.

Läs datablad på Biltemas olja samt på t.ex. Mobil1

Biltema Helsysyntetisk.  Möter följande specifikationer: ACEA A5/B5

Mobil 1 ESP Formula 5W-30 är en motorolja som uppfyller de senaste kraven för lågemissionsprodukter (Low Ash). 

ACEA

A5/B5


Nu kör jag själv med Mobil1 i min Volvo men efter ha läst på datablad på Biltema börjar jag fundera på att byta fabrikat.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har oxå kört nästan uteslutande på biltemas oljor, både till bil, båt och växellådor/växelhus de senaste 10 åren. Har aldrig haft några bekymmer. Tycker man att det är värt det så kan man väl köpa s.k. kvalitetsoljor men jag tror inte det spelar så stor roll så länge man håller på bytesintervallerna.

mvh

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gammal tråd Kalle S (Gäst)

Från 06 maj 2004, har dykit upp igen, och skall då besvaras, av mig ochså.

Äger inga aktier i nästnänmda firma, men Biltema tillverkar inte oljorna själva.

Har under åren, ochså, använt nämnda firmas oljor och funnit dom helt bra, och reltivt konkurens billiga.  



Senast ändrad av Anemos_ | 06 september 2008 | 03:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kört på biltema oljor i flera år både i inombordare och utombordare alldrig några bekymmer. Tanka och var glad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

motorer rasar ofta om man är dum och kör på mineral olja. asevärd skillnad mot helsyntet. helsyntet  fick dåligt ryckte för 15-20årsen.

så man skall nog inte köra på biltema minerel.  men biltemas helssynt är bra.

 

har plockat isär 2st bmw 320 (m20b20 ) motorer med samma  miltal. varav den ena hade varit  dåligt skött och körd på mineral. den hade en sk svart  klegg i motorn och den var jobbig att plocka isär och rengöra. såg ut som tjära typ.

 

den andra  motorn hade en gyllenbrun ton guld på vissa  detaljer i motorn annrs  helt ren o fin. vilken skillnad helt sjukt.

 

mineral oljor saknar  viktiga  tillsatsar som tex  rengörings effekten som helsynt har. samt helsyntetet  så  mkt starkare  tunna  oljefilm som är mkt strarkare  än mineral.

 

 

ja alltså  listan kan göras lång . kan inte fatta  vad man igentligen skall ha  miniral oljan till förutom att  köra in en ny motor med. då man byter ofta  och  man vill ha ett visst slitage  så metalldeler  slits  ihop.

 

nä  skillnaden är så stor  att  miniral oljan borde försvinna 

 

så var noga med att ni kör med helsyntet  i era fina  motorer. biltema  eller inte  skit samma. gå efter klassning och använd helstyntet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tveksam till att använda helsysntet till motorer som är byggda för mineralolja. Byggda, ja de har spel och toleranser som när de konstruerades bara hade mineralolja att tillgå. Vissa kan få högre oljeförbrukning med syntetoljor.

Även själv haft liknande problem med min bilmotor. Körde ett tag på Castrol helsysyntet modell Magnatech. Betydligt högre oljeförbrukning då oljan skall ha magnetisk kraft att sitta kvar som oljefilm. Troligen kom en hel del med in i förbränningskammare som skulle kunna vara orsaken till betydligt högre oljeförbrukning. ca 1,5 liter på 2000 mil

Fick diagnosen av kompis att det är nog turbon som är på väg att ta slut. Bilen har nu snart gått 18000 mil

Nu kör jag på Mobil1 och har normal oljeförbrukning igen. Under halvliter på 2000 mil

Båtmotorn kör jag på Qucksilvers orginalolja (mineral) och är då säker på att den är rätt för min Mercruiser. Eftersom jag kör en normal otrimmad motor så kommer det att fungera utan att behöva oroa sig för sådant. Dessutom så kostar den precis samma som övriga standardoljor. Möjligen kan Biltema vara lite billigare och vara ett alternativ då man måste jaga de sista kronorna också.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid tidigare köpt dyra märkesoljor men insåg i somras det vansinniga i att köpa 5,5 l märkesolja á 700 spänn till min gamla Ford Focus Diesel. Så det blev en sväng förbi Biltema och olja samt filter för 226 spänn. 

Nu får man se hur bilen går på billig mineralolja och om den blir trögare vid minusgrader som folk säger. Spelar iofs ingen roll då den står i garage....

 

Till båtmotorn kör jag dock fortfarande med märkesolja då den är köpt i våras och garantin fortfarande gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen aning om Biltemaoljors kvalitè och kan inte uttala mig om detta, men om man är osäker och ändå inte vill betala mer än nödvändigt finns ett annat alternativ.
Agrol som Lantmännen, eller Odal eller Granngården eller vad det heter på olika ställen, säljer är relativt billig och finns i olika stora förpackningar. Oljan är godkänd av bl.a. Volvo BM så den borde vara helt riskfri att använda. Det finns mineral, delsyntet och helsyntet.

Frågan om  mineral eller syntet är bäst för äldre motorer verkar vara en evig fråga. Det kan nog vara så att förbrukningen ökar i äldre motorer om man använder syntet eller delsyntet p.g.a. motorernas större spel. Däremot verkar de flesta vara överens om att en syntet alltid smörjer bättre. Vid kall motor är skillnaden i smörjegenskaper mycket stor. Skillnaden mellan delsyntet och syntet lär dock vara liten och försumbar vid normal körning.

Förr sa man att syntetoljans rengörande effekt ofta gjorde att äldre motorer som höll sig täta p.g.a. klägg o sot helt plötsligt kunde börja läcka om man började med syntet. Så är det, men idag har även alla mineraloljor denna rengörande effekt. Det måste de ha för att uppfylla dagens krav. Därför är det ingen större skillnad beträffande detta längre. Själv brukar jag köpa Agrol delsyntet på 20 l dunk med avtappningskran och använder denna till allt. Bruksbilar, veteranbilar och båtar. Jag bryr mig inte om om det skulle gå någon liter extra jämfört med mineral eftersom den alltid smörjer bättre och ändå är ganska billig.

/Zwen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

att  motorn drar mer olja med helsytet är nog helt riktigt om man innan har kört ner motorn med billig mineral olja innan.

 

det är stor skillnad. bmw äldre  motorer har kammar som  tvärr slits ner ovnaligt fort. men om man använder helsyntet  och byter  ofta så håller kammarna  även på dom motorena. sen att motorn skulle dra mer olja skiter jag i. det jobbiga är om motorn inte drar nån olja. då har man utspädd  motorolja tex bensin eller vatten. oljeförbrukningen beror på körsätt och motorns skick. inte på att oljan är kass för det,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

att använda  mineral olja på en turbo bil  för att sedan gå över till helsyntet är som att be om att få problem . självklart  rasar turbon. det är nästan 100%säkert att den bör göra det. då helsynteten löser upp gammalt  koks  som gärna  bildas i turbon. när motorn stängs av och turbon är så varm att den kassa  mineral oljan kokar  och kokksar.  därav ännu en annledni g  att använda helsyntet  då den tål högre temperaturer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har alltid kört med helsyntet av rätt kvalitet i min Volvo V70N som jag skrev om och bytte till annan typ av helsyntet med rätt kvalitet men då förbukade den mer olja, inte för att jag kört ner motorn med dålig olja.

Däremot äldre motorkonstruktioner typ Mercruiser (Chevrolet) baserar sig på motorkonstruktioner från 50-talet med dimensionering ska väll köras på olja som motorn är avsedd för eller?

 

mvh Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla motorer blir bättre smorda med syntetolja, även gamla chevor. Visst finns en risk att det rengörs och lossar en del skit i gamla igenkleggade motorer, men den rengörande effekten finns även i moderna mineraloljor. Det är ett krav på alla oljor idag. Man löper alltså också den risken med mineralolja (om man nu ska se det som en risk?).
Nu menar jag inte turbomotorer! Där kan ju sådant bli livsfarligt på ett annat sätt, precis som någon skrev här ovan.

Om man har en motor som man misstänker har en del gammalt jox i sig kan man ju byta filtret lite oftare i början om man hällt i en bättre olja.
Jag har en gammal 59:a Cheva 348 bigblock som jag alltid kör Agrols delsyntet i. När jag bytte olja första gången bytte jag filtret igen efter ett tag. Inga problem. Med den gamla oljan hade den lite ventilpick på en cylinder en stund efter kallstart. Med delsyntetoljan tystnar detta efter några sekunder. Man riktigt känner att den får smörj redan från start.Skrattande

/Zwen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer inte.

Oljorna är helt annorlunda, både till färg och tjocklek. Dessutom är Statoils olja av sk lågrykande typ.

Om någon av dessa oljor skulle vara bättre eller sämre låter jag vara osagt, men det är absolut inte samma olja i två olika förpackningar det är något som är helt klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har läst inläggen ang oljor , biltema statoil osv ,, skrattretade vad en del av er skriver .
motorn har skurit pga av biltemas olja ,,.
Ingen här har skrivit hur ofta ni byter olje filter ,, tänk efter vad är det som renar oljan i motorn,, OLJEFILTRET , det jag kan hålla med om är att biltemas olje filter inte har samma kvalitet som märkes filter,, men dom är billigare ,, byt olje filter ofta i stället det mår motorn mycket bättre av ,, går man över från gammla hedliga oljor  till en helsyntet i en gammal motor  så renar helsynteten mycket bättre , och olje filtret sätter igen snabbare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då borde du även sett att tråden egentligen startades om man kan lita på Biltemas tvåtaktsolja.

I den tråd det står att motorn skurit så var det en tvåtaktare men det framgick inte om det var Biltemas olja, det stod bara lågprisolja. För övrigt hittade ja endast ett annat inlägg om motorproblem med syfte på att det skulle vara Biltemas olja.

Däremot så är vi flera som avvikit från ämnet och skrivit om motorolja som används av fyrtaktare.

Om man följer tillverkarens rekomendationer om serviceintrevaller och rekomenderad olja så behöver man inte byta filter eller olja oftare. Jo visst renar oljefilter oljan från vissa partiklar men knappast alla typer av partiklar samt rening är inte samma som renovering av oljan.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

i min 2-takt cross kör jag på maxima tidigare körde jag på bellray det är viktigt att oljan separerar rätt vissa 2-taktoljor är inte blandbara med vissa tillsatser dom separerar helt änkelt inte som dom ska oljan ska ju smörja vevpartiet på 2-taktaren .motorolja för 4-takts motorer har jag faktist provat biltemas 10-40 delsyntet den tappade oljetrycket när jag presade motorn hårt vid husvagnskörning så dagen innan motocross-vm i udevalla  ca 25 mil för mig bytte jag till castrol delsyntet 10-40 då höll den trycket bättre biltemas olja hade inte gått 50 mil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen en som har märkt skillnaden!  ni som säger att det är tappad ur samma kran från statoil måste vara tappade i kuvösen!  det är ju stor skillnad på oljan! har ni någonsin tittat på oljan???  stor skillnad på statoils olja och biltema!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag säger javisst gör det!!!!

det är alldeles för många här på forumet som tror att biltema tillverkar sina egna oljor etc!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hittils använt mig av Pentas Helsyntetiska olja 15W-50, API-SJ & ACEA A3/B3 klassning.

Pris för dena vid köp om 10 liter = 288 kr/litern

Kollar jag specen på Biltemas Helsyntetetiska olja 15W-50 så uppfyller den samma ACEA klassning och den har en högre kvalitetsklassning API-SL.

Priset för denna vid köp om10 liter = 55 kr/litern

Frågan kvarstår varför ska jag betala över 5 ggr mer för Penta olja när Biltemas olja uppfyller högre kvalitetskrav??

Speciellt dyrt blir det med Penta olja när jag byter varje år och ibland kör under 40 timmar...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och sen har vi ju även olja från Lidl tillverkas tydligen av pennasol.de ska var bra och användas av BMW, porsche, audi mfl. Nån som vågat testa den i båt ? Ska vara billigare än Biltemas. Själv använder jag Quicksilvers olja vet inte om den är bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör med biltemas olja i min yamaha 2 takt med autolube. Mkt lite rök och funkar fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema olja är fan det bästa som finns kör det i alla mina crossar fyrhjulingar och i tanken på båten aldrig några problem !! Billig och bra kvalite

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja har kört med Biltemas olja i både motorsåg, moppe och lillmotorn på ekan och det har funkat alldeles perfekt i mer än 5 år. Kan dock inte säga om den har sämre eller bättre kvalite än kvalitets oljor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tyckte det behövdes ett lyft här.
förut hade dom något som kallades TRAKTOR OLJA hittade inte den men hittade KOMBI OLJA kanske är  efterträdaren eller namnbyte.

Kombiolja 10W–30

Högkvalitativ universalolja (STOU) för maskiner inom jordbruk och entreprenad. Avsedd för användning i diesel- och bensinmotorer med eller utan turbo, transmissioner, hydraulik, bakaxlar samt våta bromsar. Lämplig för åretruntbruk. Möter följande specifikationer: API GL-4, API CG-4/SF, JDM J27, JD J20C, Allison C-4, MF 1144, MF 1143, MF 1139, MF 1135, Ford M2C159B, Ford M2C134D, ZF TE ML 06 parts B&C. 10 l. 

 


vad är det som skiljer denna från annan olja. tycker den passar min plånbok när man behöver ca 40liter per oljebyte.
den borde vara bättre än dom oljorna som mina maskiner byggdes för på 50-talet. 

( tjock mineralolja inge syntet) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tugge,

Dina maskiner var ju från början tänkta att fungera i krig så jag tror att du kan köra med i princip vilken olja som helst så länge specifikationerna stämmer någorlunda.

Jag tror också att du tänker helt rätt i att gamla motorer konstruerades för helt andra kvaliteer på olja och att dagens oljor har så otroligt mycket bättre egenskaper att även billiga oljor idag är bättre än dyra från förr.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var Exakt så jag tänkte med.
man kör ju dessutom inte så många timmar per år, så tycker det är att kasta pengarna i sjön med olja för kanske 5000kr. dom pengarna ligger bättre i Tanken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...