Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
SV-Pirat

Mat idag

Rekommendera Poster

Kanske det blir lite lättare att tänka ut vad man ska äta, här hemma fungerar det som så att idéerna sinar ibland och då kan man ju gå in här för att kolla.

Kanske man kan få ett uppslag eller så...

 

Här åt vi igår stekt saltsill i gräddsås med potatis och rårörd lingonsylt.

 

Idag, åt vi fläskkotletter med kokt blomkål. Mums \Tongue

 

Är det ingen som äter något?

 

Senast ändrad av SV-Pirat | 16 mars 2008 | 00:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller, hehe. Jag förstår det är ju fredag och vem har tid att äta då. \Laughing\

 

Senast ändrad av SV-Pirat | 16 mars 2008 | 00:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Mmm stekt saltsill blir jag sugen på, det var länge sedan
GP skrev att det var ok att äta sill...
Men hemma blir det lasange i dag, Jag river lök och morötter fint så blir det inget tjat från barnen, Kryddar med lagerblad, vitlök och svart peppar och så har jag smugit i en av mina superstarka chilifrukter... 


 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biff med löksky blev det idag.

Till kvällen blir det ansjovis och ägg på rågsiktskaka.

\Wink\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Steksill med grädde och lök, det är smaskens.\Smile\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Så nu kan minsta barn få prata med mig Flört

Köttbullar i sky och mjölig potatis.



Senast ändrad av Mariage | 14 april 2008 | 18:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Mm, favoritmaten idag. Srekt saltsill i lök o gräddsås med kokt potatis och lingonsylt Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dag så gjorde jag något snabbt och mättsamt till min sambo, som har jobbat med båten hela dagen.

Stuvade makaroner och stekt falukorv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Färskpasta med citron smak, chevre ost, creme fraiche, kräft skjärtar och mini plommontomater... mmmm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Och idag ska jag stå för koket, hm. Kanske hon vill ha pizza igen Glad. Nej det får nog bli något i köttväg idag, kanske en gryta med alla konstigheter. Lätt snabbt och lagomt, men det är också ganska vanligt. Även fläskfilé i alla dess former. Undrar om man ska fara ut och rycka lite strömming, den är inne nu och en i klubben var ute en stund i fredags och hämtade nästan 30 kg. Nja, vi får se. Har även en burk köttsoppa kom jag på. Hehe, det får bli köttsoppa och limpa med ost. Avancerat så det förslår va. Men gott Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska ofta rostar vi rotsaker, lök och potatisbitar i ugnen. Man skär t.ex klyftor av potatis och ätstora bitar av olika rotsaker vad man har.

 

T.ex morötter, palsternacka, kålrot, rotselleri osv. Rotsellerin blir för mjuk om man inte väntar och lägger i det mot slutet, c:a 10 minuter räcker att den är inne i ugnen.

 

På detta lägger man vad man har av sovel.

 

T.ex bitar av lax, vitfisk, köttbitar, kycklingbitar osv. Om det är mycket folk gärna olika slag på samma långpanna. Större bitar t.ex halv kyckling får vara med hela tiden. Stor stek får man separatsteka tills man tror det är 30 - 60 minuter och lägga den på rotlådan och samsteka. Bitar av lax räcker med 4-5 minuter. Vitfisk ännu kortare. Kolla efter nån minut om den vitnat. Då räcker en minut till. Laxen ser man också om den ändrat färg när man pillar sönder en bit och att den faller i bitar. Då är den klar.

 

Salt, olja, flytande margarin el. likn och lite peppar, mest på köttet.

 

Jag har märkt att om man har full värme i ugnen är rotsakerna klara på kort tid utan att bli brända faktiskt. Kanske bara 20-30 minuter. Kolla när potatisen är klar. De andra klarar lite tuggmotstånd enl. min mening medan potatisen vill jag ha mjuk.

 

Köttsaften goar av sig bra i rotlådan och det hela är en riktig höjdare och det enklaste man kan göra (om man har sin favoritkniv) näst efter att öppna en konservburk.

 

Fördelar är också att man slipper stekoset och stänket från en stekpanna och att man inte behöver göra något när man väl satt in den i ugnen och kan ta emot gästerna.

 

Mums.

 



Senast ändrad av forgus31 | 28 april 2008 | 11:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Åh, det lät riktigt intressant. Har du grillen på i ugnen då och låt säga 225 grader? Kålroten kanske man ska börja med att lägga i, sedan varva kanske. Får testa det kanske och ja jag vet vem jag kan skylla på sen Skrattande. Tackar.

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte grill utan vanlig ugn över/undervärme.

 

Jag tror inte du misslyckas. Kålrot, lök, morötter, palsternacka osv kan du köra tillsammans. Inga problem.

 

Rör om under tiden några gånger så inte något blir bränt utan behåller sin vanliga färg nästan. I en form kan du ha c:a 3-6 cm tjockt lager med bitar av rotsaker och grönsaker.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Ok, jo jag fick höra det att man inte ska ha grillen på. Det kommer att testas inom kort. Det fick bli lax istället igår (grillad Flört) och blev inte helt fel det heller. Men tack för receptet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Ja då har man stått och stekt strömming, så nu kan man det!
Jag stekte naturligtvis lite extra, så nu blir det inlagd strömming på hårdsmörgås sedan. Mums.
essen2.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inlagd strömming på hårdmacka!!!!Förvånad Nu börjar magen kurraTungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gorbys pirog vetja, vill man variera kan man ju ta två istället..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Idag blev det korv på längden, har även ätit korv på Tvären Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev en grillad bratwurst med räksalladTungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...