Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
JonathanLoefgren

Positivt/negativt med mahogny och teak?

Rekommendera Poster

Hej jag skulle behöva veta vad som gör mahongy och teak så bra i just båtar?

 

Vad är det igentligen som gör just de två träslagen så populära?

 

Mvh Jonte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teak är hårt, sväller/krymper obetydligt vid varierande fuktighet och innehåller olja, som konservarar mycket effektivt mot röta, vilket ju är värdefulla egenskaper i marin miljö. Nackdelarna är att fettinnehållet kan ge problem vid limning och och lackering samt att virket innehåller kiselpartiklar, som gör vertygen fort slöa.

 

Om mahognyns fördelar vet jag mindre. Den kan ha ganska olika egenskaper och färg, beroende på varifrån den kommer. Mahogny är också hårt, men inte som teak. Mahognyskrov är vackra, men måste tas upp för att torka tidigt på hösten om man vill undvika sönderfrysning.

 

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Teak är dessutom det enda träslag som skeppsmasken i saltvatten inte angriper. I indien är teak lika vanligt som furu hos oss. inget exklusivt som skall räddas alltså.
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mahogny är relativt lätt, det är starkt, ganska rötbeständigt och har mycket små fuktrörelser jämfört med t ex furu. Det är betydligt lättare och mer lättarbetat än teak.

 

Anledningen till att man använder dessa träslag i inredningen även i dagens plastbåtar anser jag är tradition. Man kan likaväl använda t ex ek, körbär eller något annat snyggt träslag som är hyggligt rötbeständigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Efter att ha varit på båtmässan kan man konstatera att björk är på gång. Ljust och ca samma egenskaper som EK. Bambu skall ha likvärdiga egenskaper som teak. Så möjligen är det så att traditionerna börjar få vika sig för lite nytänkande!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle uppskatta en snygg, slitstark inredning i plast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hörru  dirken
lägg dig på en plast skiva och sedan på en träskiva en kall sommar dag resp en varm sommardag. Sedan kommer du att uppskatta skillnaden. Plast är mer miljöförstörande än trä dessutom. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Köp en amerikansk båt då, så får du en plastinredning. Dock inte stark och slittålig\Embarassed\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vidhåller åsikten då jag tycker att plast är en av Guds gåvor. Möjligheterna är oändliga och endast fantasin begränsar. Håller med om att de flesta ytor kanske inte är så bekväma utan dynor samt att J-båtarna från USA har en trevlig inredning trots sin enkelhet. Förespråkar även god avrinning till golvbrunn i ruffen. Nu har vi sabbat denna tråd ordentligt.\Wink\.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja tråden ligger i Bryggsnack-Träsnack. Inte

Bryggsnack-Träskallar eller Drygsnack för den som pallar \Laughing\

Nej då får du vara där jag är, Dösnack \Yell\. \Laughing\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trodde sumpen var dina domänder numer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad jag har hört så är ju björk bland det starkaste träslaget i förhållande till sin egen vikt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att björk är starkt och lätt men det har även dålig rötbeständighet i och med att det inte finns något hartsrikt kärnvirke. Med modern inneslutning/ytbehandling av en tät färg eller epoxi ser inte jag några hinder till att använda björk för marina ändamål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...