Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Jocke-SeaRay

GARMIN BlueChart g2 Vision

Rekommendera Poster

HAR NÅGON TIPS OM VAR MAN KAN KÖPA/BESTÄLLA DETTA KORT ,

GARMIN BlueChart g2 Vision TILL MIN 520 ??

 

Hoppas alla fattar att bästa pris är prio ...\Wink\

 

 

 

..en annan sak dök upp UPPDATERING !

Storlek: 20447,23 kB

Senast uppdaterad: 2008-02-22

Beskrivning: Uppdatera mjukvaran till version 3.10. !OBS! Ett SD kort på minst 64 MB behövs.

 

Kan man ladda ner uppdateringen via sin dator på ett SD-kort och stoppa in det i GPSen och hux flux , så är  allt fixat ????  

För varför ska man annars ha ett SD-kort till för .....\Embarassed\... ute å cyklar nu ,eller?????

 

 

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 12 mars 2008 | 20:50

post-11345-1394235381,5587_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja Jocke-SeaRay!

 

Nä du är inne på helt rätt spår. Är själv inne på Garmin 525.

Försäljaren sa att det var bara att tanka över uppdateringen via datorn till SD-minnet, stoppa i det i plottern = uppadaterad!

Har hittat kartor för 1999:-

Måste finnas billigare...lr??

 

// S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag gjorde jag allt detta .. köpte ''sjökort'' och tanka ner en uppdatering på datorn och in på ett SD kort .

Startade GPSen och satte sedan in SDkortet ... vipps så va det uppdaterat och klart !!!!!

 

VA ???  ..hur enkelt får det vara .....\Laughing\

 

 

Har även suttit och lajjat med min Garmin 520 med stockholmskortet i och kan bara säga en sak ... detta nya kort är hur kul som helst !!!

-Fotobilder på hamnar ,

-Navigerings hjälp , som på bilnavigator . Man markerar en plats , sparar den och får hjälp att hitta dit på lämpligt sätt ... VA !!!   superkul !!!!!!

-Nästa trevliga överraskning är att det finns mackar och hamnar  osv förprogramerade..som man också får hjälp att navigera till med , man bara trycker på ..''gå till'' ...

 

Är man glad eller ......\Wink\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jocke,

 

Köpte också en 520 på mässan och har lekt runt lite med den.... dock utan kort ännu så länge. Fick du någon klarhet i var man får bästa pris? Så vitt jag har sett tar i princip alla handlare 2.790:- för ett mediumkort... Eller kan man komma undan billigare?

 

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry .. själv köpte jag ett  ''small Sthlm''  för 1950:-

 

Attan va kul å blippa runt med kort i .... man kan inte sluta \Laughing\

 

 

( köpte min i butik för 6640:- på SeaSea )

post-11345-1394235383,8116_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gav 5800 inklusive frakt från onboat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte mig en kortläsare för en 100-lapp och provade att uppdatera min Garmin 520s själv. Gick ju väldigt bra. Skönt att slippa gå förbi en båtaffär varje gång. Dessutom vill de ju ofta ha en hundring för besväret. Ni som ska prova detta, kom ihåg att först packa upp filen innan den läggs över på sd-kortet, samt att starta upp gps:en innan man sätter i sd-kortet.

 

Senast ändrad av FredrikW | 15 mars 2008 | 17:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-Navigerings hjälp , som på bilnavigator . Man markerar en plats , sparar den och får hjälp att hitta dit på lämpligt sätt ... VA !!! 

 

Hm....för mig låter det lite oroligt, alltså plottern väljer närmaste vägen efter att man lagt in djup m.m. Det kan alltså bli över OKÄNDA vatten bara djupet räcker, tänk om det finns grund som inte är upptäckta och utmärkta, och den tar inte hänsyn till vädret.............. 

nja?????????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mot grund som inte är upptäckta och utmärkta är det väl inte så mycket som hjälper...  \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, men man kan ju lägga en annan rutt på annat vatten som är djupare, inte närmaste.

Har man ställt in på 2m så kan man ju hamna innanför 3m-kurvan, och det är kanske inte så lämpligt. Blåser det mycket så kanske man ska åka på en annan sida om en holme, en annan väg än den plottern har föreslagit.

Närmaste vägen är kanske inte den bästa alltid. Fick bara en tanke om vad som kan hända med den funktionen i plottern. Med bilnavigator är det en annan sak. knappa in vart man ska och kör, pang på nja det kan hända mycket på sjön............

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ställ in att du har ett djupgående på 3,5 meter så är problemet löst. Svårare än så behöver det inte vara \Wink\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du att man slaviskt måste följa GPSens väg ????

 

Att du måste krångla till det så mycke , finessen finns och det är upp till var och en att utnyttja , fast inta Du  , för Du verkar inte ha någon ..........

post-11345-1394235384,6481_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt, precis som att vissa skall inte ha någon plotter eftersom de får för mycket att fundera över

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, ursäkta, det var inte meningen att trampa någon på tårna.

Det är ju ett fritt forum och jag skrev bara min tanke.

Men läs det här.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_338228.svd

 

Angående plotter eller inte.

Jag har ingen och kommer inte att köpa någon. Kör med pc och 15,1 tums widescrenskärm. Och alla som vet vad en Torrent är vet vad man kan få tag i till låg kostnad. Skulle alldrig betala 5-6000:- för en 5 skärm och ett kortsystem som inte är det bästa i nogranhet.

Det nogrannaste är S-57 och alla andra system typ C-map, Navionics, Blue-Chart m.fl är mer eller mindre bra kopior på S-57. C-map är nog det bästa, dom vinner ju utmärkelser varje år. Jag tycker garmin är kanonfina produkter, har en i bilen, men det blir ingen plotter.

Nu har ju Soltek kommit med en intressant burk, PekNav. Jag tycker personligen att där får man mycket mer för pengarna.

http://www.soltek.se/kartor/peknav.htm

 

Så än en gång URSÄKTA, alla har olika åsikter, det är väl det som är meningen med ett forum, att stöta och blöta olika intryck och meningar, så att den som är på G  att köpa något kan få veta mer och göra ett bra köp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, äntligen en som med lite humor är med i diskussionen.

En annan sak som jag tänkte på.

Beroende på hur fort man åker, uppdatering i plottern så kan plottern eller pc.n vara 50m efter, sen har vi fel i kartor, gpsnogranhet m.m. då har vi lite till.

Sea-Clear har en standaruppdatering på ca. 5sek

För den som åker i 5-6 knop funkar det men åker vi i 40 knop så hinner vi 100m innan Gps:n uppdaterar.

Det finns alltså mycket att tänka på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att plotterns största förtjänst är säkrare angöring och en bekräftelse på att man är rätt i kortet. Millimeter navigera med plotter käns inte säkert. Sjökorten är för oprecisisa. Går däremot utmärkt att navigera i eget spår som man gjort tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />




Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 På Sea-Clear  så kan man ändra till 1 sek om man vill .......

Kan var bra å veta om man har behov av det !?!?

 

 

 

*Kloka människor kan vara kritiska till saker man vet något om , inte bara antaganden !*

 

 

-Vad kul det ska bli i sommar och pröva min nya GPS och framför allt navigeringshjälpen !

 

// JCC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-Vad kul det ska bli i sommar och pröva min nya GPS och framför allt navigeringshjälpen !

 

Lycka till, men ett tips gå med i SSRS om du inte redan är det, så kommer du hem också.

\Laughing\\Wink\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att Svenke verkar vara klok och på jorden, men en sak måste jag få korrigera. De kort som kallas BlueChart G2 Vision bygger på sjömätningar gjorda så sent som i Maj, 2007. Dessa gjordes av Hydrographica och är MYCKET exakta. I övrigt håller jag med dig i allt du säger... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag får gå in och korrigera dig Koljan. Jag har G2 Vision i min 525 och jag kan garantera dig att de korten inte är uppgraderade med nya mätningar. Det hade varit helt fantastisk om Hydrographica hade kunnat sjömäta hela sverige på bara ett år. Men tyvärr, vi som är lite utanför de populäraste båtområdena får nog vänta något tiotal år till innan det blir någon uppgraderinga av mätningarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel av mig! Har kollat med Hydrographica nu. De sjömätte Bottenviken förra året. Därav exaktheten i våra kort här uppe. Beklagar, men det var med omtanke jag skrev det förra inlägget. Ska göra bättre research nästa gång jag kommenterar något så känsligt och livsviktigt som sjökort. Promise! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det inte att ladda hem BlueChart G2 Vision på internet för att sedan själv lägg in det på ett tomt minneskort?

Tycker att det borde gå. Har en Garmin 545s som jag försöker att lägga in kartor på. Jag har laddat hem mapsource och kan få fram kartor osv, men jag skulle vilja ha denhär 3D vision också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden lite.

 

Jag har 2 olika bluechart g2 visionkort, skulle vara smidigt att kopiera över ena kortet så jag har båda kartorna på ett kort, nån som vet hur det fungerar att göra så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, Men det verkar inte fungera på detta forumet så jag får öppna en ny tråd om mitt specifika ämne :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...