Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Yadis

Toppfart ryds camping

Rekommendera Poster

Funderar på att byta motor på min ryds camping 76a. Har 70 hästar 2-takt Evinrude(76a) och den gör nätt o jämnt 25 knop i toppfart.

 

Så behöver veta vad era campingar gör i toppfart. Skriv årsmodell på campingen/motorn samt antal hk och 2/4-takt samt vilken toppfart den gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

min svåger har 100 hk fyrtakt toppar 33 knop det är nya modellen på skrovet 77-78 nått sånt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga fler ryds campingägare som har lust o ange toppfart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har en camping -76 med Yamaha F80 -04 förgasarmotor hade uppe den i 28-29 enl tryckloggen fanns mer att ge. var 2 vuxna & 1 barn i båten då

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 78:a med en Yamaha F60C 07:A, för mej räcker motorn bra.

När jag hittat rätt propeller toppar den 25 knop med 2 vuxna o 2 barn och marschar  fint i 20 knop med ekonomiskt varvtal.

Glöm inte att skrovet inte konstruerades för höga farter utan för en marschfart på ca: 20 knop.

Yamaha F60 har betydligt mer råstyrka än en gammal 70 2t, vilket gör att den känns mycket starkare trots att toppfarten inte blir nämvärt högre. Motorn klarar dock hålla marschfarten med större last i båten.

Hälsn.// bebr

 

Senast ändrad av bebr | 27 mars 2008 | 11:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Har precis också köpt en Camping med en Mercury F60, 07a och funderar precis på vilken propeller man bör välja. Det sitter tydligen en med 12 tums stigning på nu, vad har du?
Tobbe. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag valde mellan 4 olika som jag provkörde, minns inte på rak arm vad det blev till sist, men jag ska ut till båten den 5 april så då kan jag kolla.

Tänk på att båten ska vara normalt lastad, alltså om du normalt kör med 4 pers måste du prova med 4 pers i båten.

Vid den lasten bör motorn varva ca: 5500varv.

Med rätt propeller räcker en 60 fyrtaktare gott till denna båt om man nu inte eftersträvar höga farter. (över 25 knop)

Mvh.//bebr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propellerval

På min Ryds Camping med Yamaha F60C 2 Vuxna 2 barn kör jag med 11 3/8-12G men för fyra vuxna rekomenderar jag 11 3/8-11G.

//bebr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra sommaren bytte jag ut min Penta600 från -76 mot en ny 2007 Yamaha F60. Yamaha F60 valde jag pga den låga vikten jämfört med t ex Suzuki samt tillgången på serviceverkstäder i min region. För att få plats med de nedre motorbultarna så fick verkstaden göra ett plastjobb på insidan av akterspegeln men förutom det så var det inga problem. Jag är helnöjd med motorn som går tyst och vibrationsfritt. Kraften räcker gott och väl för 2 vuxna, 2barn samt en stor hund en dagsturpackning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har nu sjösatt min camping -76 med Yamaha F80 -04  förgasarmotor

med 3 vuxna & 3 barn så gör den ca 34 knop vid 5400 rpm på topp

böt även ut den gamla teleflex styrningen till en baystar hydral

 

det blev en helt underbar båt   bör ha den motorstorleken på camping

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...