Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
per_anders_p

Miljöfokus på båtmässan, vad missade jag?

Rekommendera Poster

Läste i DN att båtmässan i år hade fokus på miljön. Åkte därför dit med större tillförsikt än tidigare år, men blev rejält besviken. Gick runt på hela mässan och försökte hitta information och miljönyheter, men måste ha missat något väsentligt eller så var jag på fel mässa. Sjöfartsverket delade ut en liten broschyr om alkylatbensin och Sweboat en liten checklista om ett miljövänligare liv på sjön (gammal skåpmat), det var allt jag hittade som kunde kopplas till bättre miljöhänsyn på sjön. Ingen synlig marknadsföring, inga nyheter, inga försäljare som visste ett enda något om miljövänliga produkter eller närmare uppgifter om motorers miljöpåverkan (förutom att just deras maskin lever upp till alla miljökrav, miljökrav som inte en enda av 10 säljare kunde förklara innebörden av eller kunde hänvisa någonstans om mer information). Det enda på mässan som visade på att miljöhänsyn faktiskt är lite på väg in i branschen är att 2-3 försäljare faktiskt verkade ha förberett sig för miljömedvetna kunder och försökt trimma sina miljöargument lite för just sin produkt. Alltid något, men å andra sidan tror jag det aldrig har funnits så många båtar med så enormt många hästkrafter där bak. Om man skulle jämföra de miljövinster man gör genom att byta ut sina gamla tvåtaktare mot de nya bättre motorer, jämfört med att de nya blir allt större, så skulle nog nettoutsläppen ändå öka med tiden, frågan är om inte mässan ur miljösynpunkt faktiskt närmast kan betraktas som en miljökatastrofen, snarare än att den satte de marina miljöfrågorna fokus. Måste citera en försäljare av ett stort utombordarmärke som oväntat och på följande sätt kommenterade min fråga om vad en av de största RIB-båtarna i hallen hade för bränsleförbruktning, med fullt pådrag drygt 300 liter/timmen. Helt sinnesjukt, men vill du ha en så skall du få ett bra pris!. Ett rätt kul skämt som det bara går att hålla med på, men det är väl därför RIB-båtar kallas just för RIB = Ridiculous Insane Boats.

Någon som kan tipsa mig om miljönyheterna jag missade på mässan? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är väl en bra sammanfattning. :-)

 

Kan det vara den mänskliga reaktionen nääh, båtliv är semester, man måste väl få koppla av allt jobbigt som jobb och miljösnack någonstans. Va?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vice Amiral, du har nog rätt. Båtliv är semester och då vill man inte bry sig med miljösnack och sånt som är jobbigt. På jobbet skall man ju jobba, så då har man inte tid och betalt för miljösnack. Efter jobbet skall man handla, gå på sina övriga fritidsaktiviteter, se om huset, träffa kompisar, shoppa, gå ut med hunden eller passa och skjutsa barnen hit och dit, så då hinner man med jobbiga tråkigheter som miljösnack och sen är tiden slut....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt måste sättas i sitt rätta sammanhang. Hur många RIB-båtar finns det i Sverige? Hur mycket används de? Hur mycket bidrar RIB-båtarna när det gäller utsläpp av koldioxid? I överhuvudtaget är de svenska fritidsbåtarnas bidrag till den globala uppvärmningen knappast ens mätbar.

 

De flesta fritidsbåtsägare använder sina båtar på semestern. Hade de inte varit kvar hemma i Sverige och använt sin fritidsbåt, hade de kanske tagit flyget ned till Spanien eller i värsta fall Thailand dit folk nu för tiden flyger i tid och otid. Då ska vi komma ihåg att flyget per flygstol släpper ut mer än dubbelt så mycket koldioxid rakt ut i atmossfären jämfört med vad en vanlig personbil gör med enbart en passagerare. Räkna på hur mycket det gör på Thailandsresan tur och retur. Det ger perspektiv....

En sådan resa innebär större miljöbelastning jämfört med vad medelbilisten släpper ut på ett helt år.

 

Jag tycker att många, inte minst våra politiker är väldigt dåliga på att skilja på stort och smått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har nog rätt i det du säger Sparre! Men det är väl lika bra att man minskar så mycket man kan på alla olika områden. Men visst, det är rätt konstigt att det är OK att resa till tailand men att man inte skall gasa förmycket när man kör bil.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En nyhet jag hittade i en monter var ekomarines giftfria bottenfärg http://www.neptuneformula.com/

Tyvärr verkar den inte vara anpassad för båtar snabbare än 12 knop. Nästa år kanske...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Du har också rätt Sparre, man måste sätta allt i sitt sammanhang och skilja på smått och stort. Givetvis skall de största miljöinsatserna sättas in på de områden där de gör mest nytta, och givetvis är det (antagligen) värre om alla båtmänniskor väljer att flyga till Thailand istället för att ta en båtsemester (men varför skulle de det?). Grundproblemet är att om fritidsbåtssektorn ses av båtägare som en frizon för miljöförstöring, så vill de som är bilintresserade se bilarna som en frizon och de som flyger på semester vill ha flyget som frizon osv, osv, osv, till miljön kollapsar eller att staten sätter ner foten i skrovet. Fritidsbåtarnas miljöförstöring är mycket liten i det stora hela (inklusive RIB-båtarna), men vill man komma åt miljöproblemen på allvar så är det primärt inställningen till miljöförstöringen generellt som måste ändras. Inställningen måste vara att det är fel att förstöra miljön, semester eller inte, i alla branscher båtbranschen inkluderad. Det är i detta sammanhang som tyvärr RIB-båtarna sätter nivån på vad som är accepterad nedskitning, när de tar en så stor plats på båtmässan samtidigt som branschen säger att de har fokus på miljön. Trovärdighet blir obefintlig för branschen i miljöfrågan och miljöpratet framstår mest som ett bedrägligt sätt hänga på miljötrenden. Men valet är i slutändan alltid båtfolkets, ser man sig som ett miljöfrälse utan ansvar så följer inte andra branscher heller frivilligt med i båten (bokstavligt talat), blir det allmänt fult och förknippat med en looser-status att smutsa ner sin marina miljö så kommer också andra branscher att följa efter (och RIB-båtarna och andra miljömonster hamna på historiens soptipp).Folk gör inte som du säger åt dem att göra, de gör precis samma sak som grannen gör, fast helst lite mer eller lite dyrare, detta gäller hus, bilar, båtar och även visad miljöhänsyn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du missade nog hörnet nere i alfa hallen, du vet de där konstiga båtarna med köl och lakan på en pinne \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-tongue-out.gif\ border=\0\ alt=\Tongue out\ title=\Tongue out\ />
 
Nä men d va alkylatbalonger överallt, KTH bidrog med en solcellsdriven båt. Själv han jag inte se så mycket då jag i princip bara va i Sweboat och Båtnytt montrarna men det är väll steg i rätt riktning i vart fall? Kanske inte mycket mer än 2007. Men lite i vart fall, små steg är ju trotts allt steg i rätt riktning?
 
Och att skylla på RIB båtar är väll det dummaste jag gört! De är lättare än motsvarande GF båt så lägg ned det tjatet. 300L/h på fulla reglage, snälla skärp dig! Det finns MÅNGA båtar som drar mer. Några av de snabbaste båtarna bottenmålas ju inte t.ex. och du själv bottenmålar med nån rysk färg från 50-talet som regnar koppar?
 
Det handlar om att alla måste göra sitt! Sluta gnäll på andra och börja agera SJÄLV för annars kommer vi ingenvart, varken i denna tråd eller i världen med miljöproblemen.
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte också att det var bra tunt efter det förhandssnack som varit. Jag har ingen erfarenhet av tidigare mässor att jämföra med dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TenZer, jag tror nog att du missat poängen lite med mitt gnäll på RIB-båtarna. Självklart finns det mycket värre miljövidriga båtar på sjön än RIB-båtarna, men just RIB-båtarna, större och törstigare än någonsin tog väldigt mycket plats på båtmässan i år, samtidigt som branschen säger sig ha ett miljöfokus. RIB-båten i mitt inlägg tidigare fick(kanske orättvist?) stå bild för en utveckling som precis går på tvärs mot ett miljövänligare båtliv. De som vill dra sitt strå till stacken och bli mer miljömedvetna riskerar nog tappa motivationen när de ser att utvecklingen av båtar och motorer samtdigt utvecklas åt helt motsatt håll ur miljösynpunkt. Vem skulle motiveras att slita med att få ner bränsleförbrukningen på sin gamla tvåtaktare med några enstaka liter och välja en mindre effektiv båtfärg, när båtarna som maknadsförs hårdast på mässan drar 250-300 liter/timmen (säljarnas uppgift). Det riskerar att skapa samma känsla av hopplöshet, som när löntagare manas hålla igen för den Svenska ekonomins skull, samtidigt som storbolagens direktörer höjer sina redan skyhöga löner med 100% (och dessutom ibland försöker smita från skatten).

Sen har du alldeles rätt i att det absolut viktigaste är att var och en försöker göra sitt (även om andra inte gör det). Själv har jag minskat min soppaförbrukning från ett par hundra liter per säsong till 50 liter (köpt elmotor), använder inte bottenfärg längre (funkar överraskande bra) och mycket mycket mer genom hela vardagen. Att inte gnälla på andra är oftast en god egenskap som jag själv försöker praktisera, men i detta fall ansåg jag själv att jag lyfte fram problemet med dubbla budskap som absolut inte gynnar miljön.

//Per Anders  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej, jag håller med om båtmässan.

Men dock handlar goda miljöegenskaper inte bara om att ha så låga koldioxid utsläpp som möjligt. Om man bortser från motorerna har Till exempel båtindustrin legat långt efter i materialteknik (jmf med t.ex. bilindustrin), Design för avveckling och miljövänliga material, energisnålare elektroniska komponenter m.m. Detta är något som anades en förbättrning på båtmässan. Nya ideer material och nya planslösningar som inte syns direkt gör ju att båten får lite lägre totalvikt och då även få minskad bränsleförbrukning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...