Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
rikardskilso

Få skilsöägare!

Rekommendera Poster

Hoppas sjösättningen gick bra!

Vi får vänta lite till, har ingen båtplats i Mariestad, blir att doppa den och sikta direkt på Tjörn!

Stripningen blev riktigt bra med blått! Tänkte även få på en blå stripe vid vattenlinjen, höll upp den på båten sist vi var där hann tyvärr inte få dit den...

Jag tyckte det blev mycket bättre med blått, modernare på något sätt...

Om ett par år när denna stripningen blir sliten så får det bli 33ans stripning.

Tyvärr inga bilder...

Ha de //Skandahlgren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Bra att stripes blev bra. Vår sjösättning gick över förväntan, allt funka som det skulle vad jag märkt hittils. Säg till om du vill ha en provisorisk plats i Mariestad, jag tror jag kan hjälpa dig att fixa det. Mvh Rikard.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen! På fredag skall den i!

Vi fick låna en plats i en vecka hos värnerprofil, efter det ställer vi siktet på Tjörn.

Omtänksamt av dig att du ev. kunde fixa en prov. plats i mariestad.

Skall Ni ut till västkusten i sommar?

//Skandahlgren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Hoppas allt gått bra. Sitter nu i båten och det mesta har funkat, lite strul med glapp i mätare men det skall nog fixa sig. Det är ju inte helt fel med strålande solsken och en hel båtsäsong framför sig. Kaffet står på spisen och allt är toppen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha Ha!

Nu är hon på plats! 130 distans, något lägre än vad vi kör en vanlig helg...

Det mesta verkar funka även för oss.

Bogprop gick sönder någonstans på vägen. Den låter men inget händer. Måste kolla närmare på det nästa gång vi skall ut.

På återhörande!

Mvh//Skandahlgren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nybliven Skilsö-ägare. Älskar denna rymliga och praktiska båt. Hur cool som helst! Nyfiken på en Skilsö-cluben. Var finns den? Hur blir man medlem?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter lång frånvaro och dåliga ursäkter är jag tillbaka på banan igen...

Varför får jag en känsla av att alla Skilsö-medlemmar bor i Mariestad? Skrattande

Nu är i vilket fall som helst vår 950 till salu igen, och vi hade faktiskt inga problem med försäkringsbolaget (med tanke på att polisen kom direkt, det var ett proffsjobb) om man bortser från att vi gick back så in i h-vete, de snodde ju allt - men å andra sidan så betyder det ju också att allt numera är nytt.

Vi har haft en Skilsö 33 FB på span ett bra tag och tänkt köpa en begagnad, men det råkade bli ett mässbesök, och då råkade det bli en ny istället.

Var finns alla Skilsöare, för det är inte ofta vi ser någon på sjön?

Flört

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Anna!

Jag har inte varit här på jättelänge jag heller, la bara in ett inlägg för några veckor sedan då min brann upp. (suck) Jag var på båtmässan idag och såg vad jag tyckte var din båt och fick höra att ägarna till denna båt just köpt en ny skilsö 33! När jag senare hörde att de tidigare ägarna hade haft inbrott i denna 975 och mycket var nytt så förstod jag att det måste vara ni. När man nu kommer in och ser att du skrivit ett inlägg samma dag så blir man ju lite full i skratt.

Hursomhelst så vill jag säga grattis till er som nybåtsägare! Som du kanske känner till så brann vår båt och jag jagar en ny alldeles febrilt men har ännu ej lyckats hitta något bra. Jag ska till Tyskland nästa vecka och titta på några stycken men jag vågar inte ha några större förhoppningar på den. Vem vet? Det kanske slutar med att vi köper er gamla... Är det Havsten som är ägare till den nu?

post-10000118-1394236240,7762_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AJ FAN rent ut sagt, då vet jag vad som har hänt, hörde om båtbranden i Åmål - men vi var på semester utrikes när det hände så jag fick faktiskt inte reda på det förrän på just mässan. Jag beklagar...vad var det, 130 båtar som gick åt helskotta? Stackars alla verkligen, enda fördelen (missförstå mig rätt) var ju att det hände tidigt på året, och att man har tid att köpa nytt. Tänk en sommar utan båt? Uschamej...

Vi träffade en man på mässan som just köpt en begagnad Skilsö för att hans båt brann upp (det var så vi fick reda på branden) - och jag lider med alla - jag vet vilket helvete vi hade när vår båt hade inbrott...samma vecka som vi skulle sjösätta. Det var inte roligt alls...

Du är mer än välkommen att köpa vår trotjänare, det är fortfarande vi som äger den och inte Havsten Glad

Man önskar att man kunde få allt, och det jag kommer sakna från 950:an är vår extremt sociala sittbrunn och akterruffen - men skall man få allt man vill ha i en enda båt så får man väl köpa en...Stenafärja? :o)

Vad hade du för båt? Och vad i helskotta var det som hände egentligen?

Och det var lite humor på mässan med andra ord - vi måste ju precis ha gått om varandra :)

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag tror jag skulle behöva byta nick-name på Maringuiden, har ju varit medlem i en evighet. Albin passade ihop med Anna, men jag heter ju faktiskt Victoria och har en Skilsö...så Albin-Anna var bara lite roligt, Skilsö-Vic funkar inte riktigt lika bra ;o)

 

// Vic

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Victoria!

Det som ryktas om är att det troligtvis har startat i flispannan. Vi hade en 975fb, se bilden längre upp.

Varför inte skilvic33 som nytt nick?

Ha det gott

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj!

Nu var det ett tag sedan man hitta till maringuiden...ber om ursäkt...

Rickard / Victoria det blev ingen affär Er imellan?  : - )Glad

Rickard köpt något nytt?

Victoria fått nya båten? trögt med försäljningen av den gamla?

Själva slängde vi i båten 10/5 så vi är i fullgång!

Inga stora grejer/fix med båten i år...finns mycket annat man lägger tid på...glad att den är i...

Och Mariestad är vi inte, det är ju sött äckligt vatten...Skrattande vi ligger i Ängeviken NV TJörn!

Den är lätt att se om man passerar på E6an (om vi ligger i hamn), Ängeviken ligger högst upp i Kyrkesundsrännan, ligger längst ut på innersta bryggan.

Finns några Skillsö till runt i kring Tjörn, dock är de inte medlemmar här tror jag...

Det är ju inte ofta man ser skilsö båtar ute, tror jag har sett Er båt Victoria, vid ett par tillfällen, var som jag nämnt tidigare intresserad av att köpa den när Magnus ägde den men någon annan hann före...

Har en kompis som var i Tyskland nyss och köpte en 950 hoppas han vill bli medlem i denna eminenta klubb.... det skall kosta honom dyrt säkert en öl eller ett gäng öl.

M...



Senast ändrad av Skandahlgren | 20 maj 2010 | 23:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyra år sedan någon i Skilsöklubben postade ett inlägg. LEVER NI? (Vi...snarare?)

 

Hur går det för alla? Särskilt nu när Skilsö kursade och sålde plåtarna till Viknes. Sådär precis lagom direkt efter att vi köpte fabriksnytt. Mutter mutter morr.

 

Sorgligt i vilket fall som helst att ytterligare en båttillverkare gick i graven.

 

Vi har iaf kvar vår 33 FB och har inga planer på att byta. Eller ja, maken har inga planer. Jag däremot har planer, men han tycker att jag är en fåntratt (jag saknar rak axel - är osams med drevet).

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyra år sedan någon i Skilsöklubben postade ett inlägg. LEVER NI? (Vi...snarare?)

 

 

Hej på er,

Jag är en tidigare Saga27 -ägare som går i Skilsö 950 köpartankar. Jag har en fråga. Om man behöver köpa ny inredning till en skilsö 950, var vänder man sig då?

 

/Roberth

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fyra år sedan någon i Skilsöklubben postade ett inlägg. LEVER NI? (Vi...snarare?)

 

 

Hej på er,

Jag är en tidigare Saga27 -ägare som går i Skilsö 950 köpartankar. Jag har en fråga. Om man behöver köpa ny inredning till en skilsö 950, var vänder man sig då?

 

/Roberth

 

Ja Skilsö-klubben verkar tyvärr rätt död:(

Ansökte om meddlemskap förra året men inget svar!

 

Skulle vara trevligt med ett livstecken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj nån som är intresserad av att väcka upp skilsöklubben igen. Vi har en 950 som vi köpte förra året. Kan ta över klubben om ingen annan vill.

 

Mvh Thomas

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj nån som är intresserad av att väcka upp skilsöklubben igen. Vi har en 950 som vi köpte förra året. Kan ta över klubben om ingen annan vill.

 

Mvh Thomas

Hej

Trevligt att se nån mer med en 950:a. Köpte vår  också förra året :D

Köpte vår här på västkusten, var hitta du er?

Skulle vara kul med en aktiv klubb med jag själv hinner inte driva den så det är kul med någon som vill! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snygg båt.

trots att jag sällan har dom där, "snygg före praktisk" ögonen på mej... så påminner det här, lite som från den tiden bilar hade personlighet, om något klassiskt med egen stil..

....känner jag spontant trots att jag e textilare..

googlade på båten. Fick inte alls upp den bild av snipaliknande farkost som jag hade gjort mej en bild av när jag smakade på modellnamnet..

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Halloj nån som är intresserad av att väcka upp skilsöklubben igen. Vi har en 950 som vi köpte förra året. Kan ta över klubben om ingen annan vill.

 

Mvh Thomas

Hej

Trevligt att se nån mer med en 950:a. Köpte vår  också förra året :D

Köpte vår här på västkusten, var hitta du er?

Skulle vara kul med en aktiv klubb med jag själv hinner inte driva den så det är kul med någon som vill! 

 

 

Hej vi köpte den i Stockholm då vi bor i närheten. Hade en 750 innan och ville ha en större. Jättenöjda hittills och bättre blir det med lite omsorg till våren. Vår har haft samma ägare sedan den var ny (-89). Fick den till ett riktigt bra pris känns det som. Kul om vi kan skaka igång klubben igen. Får väl se om ursprungliga uppstartaren godkänner detta. Annars gör en ny. Hörs 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Halloj nån som är intresserad av att väcka upp skilsöklubben igen. Vi har en 950 som vi köpte förra året. Kan ta över klubben om ingen annan vill.

 

Mvh Thomas

Hej

Trevligt att se nån mer med en 950:a. Köpte vår  också förra året :D

Köpte vår här på västkusten, var hitta du er?

Skulle vara kul med en aktiv klubb med jag själv hinner inte driva den så det är kul med någon som vill! 

 

 

Hej vi köpte den i Stockholm då vi bor i närheten. Hade en 750 innan och ville ha en större. Jättenöjda hittills och bättre blir det med lite omsorg till våren. Vår har haft samma ägare sedan den var ny (-89). Fick den till ett riktigt bra pris känns det som. Kul om vi kan skaka igång klubben igen. Får väl se om ursprungliga uppstartaren godkänner detta. Annars gör en ny. Hörs 

 

Hej

Var det Freds båt? I så fall var jag också spekulant på den som alternative till den vi köpte till slut.

Om jag minns rätt så mailade jag uppstartaren av klubben för nått år sedan men inte fått nått svar än.

Om du vill kan du maila mig direkt på jan.leverin@gmail.com kan vara kul att utbyta erfarenheter (tills klubben blir aktiv I alla fall)

Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Köpte också en skilsö 950 i sensommras. Har ej fått upp bilder än men skall försöka ordna detta. Min båt är en 1991:a som haft samma ägare sedan 1994. Köpte den i Åmål och båten går nu i Mariestad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Köpte också en skilsö 950 i sensommras. Har ej fått upp bilder än men skall försöka ordna detta. Min båt är en 1991:a som haft samma ägare sedan 1994. Köpte den i Åmål och båten går nu i Mariestad.

Trevligt att det finns fler Skilsö:)

Nöjd med den? Vad för motor? Några bekymmer?

Har du trimplan?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns väldigt bra hittills. Känns gediget byggd och går fantastiskt bra i sjön. Sitter en tamd41b. Har inte upplevt några bekymmer men har bara kört ca 80 distans då den köptes sent under sommaren. Jag har inte trimplan. Tänkte testa en säsong utan så får vi se om jag monterar detta framöver.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns väldigt bra hittills. Känns gediget byggd och går fantastiskt bra i sjön. Sitter en tamd41b. Har inte upplevt några bekymmer men har bara kört ca 80 distans då den köptes sent under sommaren. Jag har inte trimplan. Tänkte testa en säsong utan så får vi se om jag monterar detta framöver.

Samma motor som i min då, men då den var nyrenoverad och bara grundinställd så är toppvarvet bara 3000rpm.

så den toppar endast 17 knop :( . Hur mycket toppar din? Inga problem med tankarna? Har haft oxid i vattentanken och även i bränsletankarna. Har bytt vattentanken till rostfri, men även ersatt höger bränsletank till rostfri, men kopplat ihop den med vattentaken för att få lite mer färskvatten. 200L diesel kommer man ju ändå en bit på.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej va kul nu är vi ju tre aktiva. Snart sommar

// Thomas

Ja det är ju toppen :)

Jo det är ju 5+ här i dag men bestämde i helgen att inte sjösätta i sommar då jag ska fixa lite med båten. Ny dieseltank och förhoppningsvis hinna med att göra om instrumentbrädan helt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej vi har likadan motor i våran. Var väl uppe i 20 knop som mest men är lite försiktig då den inte gått så mycket de senaste åren. Ska montera nytt kylskåp och slipa och lacka inredningen.Fundera på ny instrumentbräda så d blir kul o se hur du gör. Ha de gott alla //Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej vi har likadan motor i våran. Var väl uppe i 20 knop som mest men är lite försiktig då den inte gått så mycket de senaste åren. Ska montera nytt kylskåp och slipa och lacka inredningen.Fundera på ny instrumentbräda så d blir kul o se hur du gör. Ha de gott alla //Thomas

Ok, kommer du ihåg vilket motorvarvet var vid 20 knop?

Ja jag misstänker du har en del att göra. Fick ju bilder av Fred och såg statusen på inredningen.

Vi hade ju tur då det satt ett rätt nytt kylskåp i det nya pentryt. Dock bytte jag ut det gammal kylaggregatet i boxen då det bara drar massa ström, till ett kompressoraggregat. blev perfekt!

Kan försöka få ut en pdf ur cad-programet hur jag tänkt mig instrumentbrädan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår marshar ca 15-16 knop vid 3100 rpm med 4pers ombord (fulla bränsletankar o full vattentank) max ca 18 knop vid 3500rpm. Med 2 personer ombord toppar båten 20.5knop vid 3600rpm. Min motor är orginal med orginalturbo. Jag tror mina bränsletankar är orginal. Dock har min båt gått i sötvatten sedan ny. Jag kan inte se någon erg eller något läckage. Någon på detta forum som vet förbrukning vid 7 knop respektive marschfart ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...