Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Johan12

Måla insidan på ryds camping.

Rekommendera Poster


Undrar om det är någon som har målat insidan av hardtoppen på en ryds camping. Vad har ni använt för färg och hur har ni gått tillväga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd våtrums täck! fäster kanon och färgen tål fukt o kyla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns i varje välsorterad färgaffär. Vet inte hur det är om du ska blanda din egen färg men svart och vitt finns i burk. Det är väl vanlig vit du ska ha?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Yadis sa så har jag målat om i hard toppen. På en målares inrådan mättade jag först innertaket (ludden) med olja och målade sedan med vanlig acrylatfärg. Det fungerade perfekt och ingen färg har än börjat flagna (2 år). Det gick dock mycket färg. En länk till bilder:

http://lulealv.se/batar/myboats/vikingII_rep.html

 

//opto

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Opto, hur mättade du ludden och med vad för olja? Kunde måla direkt efter du mättat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använde vanlig träolja för altenen och en stor pensel ala ytterväggsmålning. Det gjorde att luddet inte lossnade som det gör när man drar med handen. Låt torka. Måla sedan med ackrylat färg, tänk på att inte ta VIT, då blir det ljus utan ta 'vit' lite bruten. Jag målade minst tre varv över allt. //opto

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Opto, rollade på färgen eller pensel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bred och tjock pensel ala du använder till husmålning ute, jobbigast var att täcka allt i båten :-)

 

//opto

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många varv med träoljan la du på ? Blir det inte kladdigt på ytan av oljan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag la ett varv med olja och det blev inte kladdigt (som jag minns det) utan luddet blir bara ihop kladdat och sedan lätt att måla över.

//opto

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur blev ytan på taket ?knottrig ? slät?

 

Hur mycket träolja gick det åt för dig ? Tog det tid att torka så du kunde måla med färgen ?
Hur mycket färg ?

 

Målade du bara taket eller målade du allt grönt (från utrymmet i fören till aktern...)

Plockade du ut rutorna innan eller maskerade du ? Täntke ta ur mina, men vet inte riktigt hur och om jag får dit dom sen igen :)

Har tänkt göra samma med min camping. Är så förbannat trött på att få massa grönt på mig så fort jag kommer imot taket... O varje gång man städat i båten så dagen efter är de grönt på sätena...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den målade ytan är inte slät utan snarare knottrig och lite vass (dock inget problem än)

Jag tror det gick 2-3 liter olja och en massa färg. Det kan ha gått 4 liter, kommer inte ihåg exakt. Jag målade de yter som jag kom åt, dock mindre noga där man inte ser utan att lägga sig dubbel.

Jag plockade inte ut rutorn utan maskerade dessa efter bästa förmåga dock inget topp resultat men tillräckligt bra.

Totalt är jag dock jätte nöjd med målningen och vill inte ha den ogjord.

//opto

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej, jo kan förstå att du är nöjd, skulle jag oxå varit om mitt tak vore fixat :P

 

Har kollat bilderna på din hemsida, men vill gärna se nån bild på ditt tak i större upplösning, såg inte så mkt på de små bilderna.

Har du någon sån ?

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller på just nu och målar om. Jag och sonen använde rotfruktsborstar och borstade bort så mycket ludd vi bara orkade så ytan blev nästan ren. Sedan använde jag våtrumstäck, en akrylat. Den fanns färdigbruten i en något mindre vit variant. Första styrkningen tog massa färg och var enormt jobbig. Obekväma målarställningar. Andra gången gick snabbare och nu drar jag en tredje bara på några ställen där det inte blev riktig finish. Jag tror att min 4 liters dunk kommer att räcka. En ljus och fin båt blev det men MÅNGA timmars arbete ligger bakom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

 

Behöver måla insidan av min Camping, de delar som inte syns, eftersom det släpper (luddar) och lätt blir svartmögel där. Taket och synliga sidor målade jag med gott resultat med International Toplac kritvit 545. Tänkte nu använda Beckers våtrumstäck för att använda en vattentålig och billigare färg.

 

Dock så suger underlaget (målfilten) mycket, som ni skrivit tidigare, och där till min fråga:

 

- vad tror ni om att använda "täckgrund" för att mätta underlaget (ludden) och sedan måla på det? Täckgrund är för porösa och sugande ytor som betong, spånskivor, gips. Kan det funka? Tanken är att det kanske är lättare och billigare att använda än den träolja som andra här använt?

 

Tack på förhand!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...