Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
MagN

Dax att polera! men med vad?

Rekommendera Poster

Hej Gott folk!!

 

Någon som vet om K-Rautas (Best Tools) maskin och Julas (Meec för 299:-) maskin är identiska eller rent av exakt samma men olika logga??

 

Eller kan du rekommendera någon anna kraftigare polermaskin som är sladdriven och orkar med??

 

Är Autosol fortfarande kung när det gäller wax? eller gäller LeFant pollish?

 

/MagN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör med en Flex maskin, något dyrare än tidigare nämnda men den orkar. Har kört med autosol men tycker att all vit gelcoat gulnar lite under sommaren. Har sista åren kört med Lahegas Powercut och det är lika vitt på hösten (förutom i vattenlinjen då) Vaxat med lahega (hardwax har jag för mig att det hette).

Annars har ju 3M bra polermedel som jag tänkt testa nästa höst. (Båten polerades i höstas)

 

/Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag köpte Julas Meec förra året och  blev imponerad av hur bra den var.

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

FLEX är outstanding visserligen dyra men du har den livet ut har haft vanliga enkla från JULA o Rusta men inget att ha de klarar orkar inte av ge värme i underlaget som krävs för ett riktigt bra resultat både vad det gäller båt och billack. Autosol i kombination med FLEX gör gelcoaten skinande vit tar dessutom bort ev repor på ett enkelt sätt. FLEX är ofta yrkesmannens val. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt utom Feltemas skräp, jag hatar skiten! Jag köpte sedan Turtle på Jula, funkar kalasbra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

Julas säljare rekommendera inte flex'en utan föredrog nya Meec, trots prisskilnaden.

Lutar åt att prova den faktiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt att inte JULA rekommenderade FLEX?? De säljer nog inte detta märke utan bara MEEC. Undrar varför de inte föredrar FLEX! Jag vet inte själv vilket märke som är bäst, köpte däremot själv en FLEX maskin för ca 10 år sedan, nu används den av ca 4 båt och bilägare i bekantskapskretsen sen deras (billiga) polermaskiner bränt. Poleringen är extremt krävande för maskinen i och med att du kör med ständig, långvarig belastning.

 

Per Trönnberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående talare...det är otroligt krävande för maskinerna vad det gäller både bil o båtpolering, de enklare maskinerna har inte den fullelektronik som gör att inställt varvtal bibehålls konstant trots hård belastning det enklare stannar om du belastar dem allternativ de kommer att brinna upp har väl rotorn blivit varm i dem så är det nästan omöjligt kyla dem då all koppar i lindningen alstrar värme. Nej den säljaren på Jula vet inte var FLEX är. En FLEX är en kompis för livet och ger resultat när man får träna ett tag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte nån typ billig på Watski med steglöst men tyckte det funkade bättre att handpolera. m.a.o hade jag köpt en värstingmaskin så kaske man blivit nöjd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nano vaxet nån som handpolerar med det eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hanpollerade med Nano waxet och det tyckte jag var sämre än LeFant Vit&Blank.

Det kanske fungerar bätter om båten är ny men på en lite äldre tyckte jagatt det inte fungera så bra.

Mycket bättre med LeFant eller Autosol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har nu varit ner och handlat Julas Meec maskin samt en burk Autosol chromglans och kan behöva några råd angående poleringen.

Lämpligt varvtal när man polerar ?

Min gelcoat är riktigt sunkig/matt antar att den ska tvättas först innan polering ?

Själva poleringen  vilken skiva ska jag ha kan jag köra med lammulls skivan som följde med eller ska man inhandla en skumgummimodell ?

Efter poleringen så ska det hela förseglas med vax är jag rätt ute då ?

På min Sea ray så har jag ett par smaragdgröna fält som är rätt matta har funderat om jag ska vattenslipa dessa eller ska jag köra på med autosolen direkt ?

Finns säkert fler som undrar så vore sjysst med information till oss som inte kan detta så jättebra.

 

mvh Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte autosolen tar det så tvivlar jag på att våtslipning löser det heller... Var försiktig, det är lättare än vad man tror att gå igenom, även med Autosol!

 

Tvätta med ett kraftigt medel, YES diskmedel är faktiskt inte fel!

 

Polera med maskin, skumgummirondell, inte för höga varv (ej över 1000 rpm) och autosol tills du uppnår önska resultat.

 

Torka av överblivna rester (eller tvätta en gång till) från Autosolen och låt torka.

 

Vad jag brukar göra är att gå över båten med vax för hand, så att det appliceras ordentligt, och låter det stå ett tag, med fördel över natten om man står under tak och ej i direkt solljus. Torka bort de stora mängderna med en handuk och därefter sätt fart på lamullsrondellen till du kan spegla dig i skrovet \Smile\.

 

Lycka till!

 

//lyran

 

Senast ändrad av lyran | 12 mars 2008 | 16:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lågvarvig polermaskin med jämt varvtal och kraftigt vridmoment,3M polish eller medium,blå resp svart kork,och lammullshätta,mångårig yrkeskunskap och inget skydd efteråt,poleringen är skyddet!!!! alla lack/gelcoatskydd innehåller lösningsmedel som förorenar och mattar ned motståndskraften hos gelcoaten!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en ny variant jag inte hört förr...

 

Menar du att man ska hoppa över vaxning/försegling, vad är det då som sjyddar ytan? Den är ju naken efter polering/rubbing...

 

Och ja, 3M grejer är outstanding, om man får tag på dem vill säga...

 

//lyran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för råden ska ge mig på akterspegeln till att börja med får se hur den blir. Nån speciell utomhus temp att tänka på ? mvh Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för alla svar!

Nu när båten ligger och guppar kan man väl samman fatta mitt pollerande så här:

LeFant rubbing = ingen höjdare. Torka för snabbt och blev nästan till cement som sedan fick lösasupp med mer rubbing innan det gick att troka bort.

Meec maskinen för 299 = Det är nog den mest prisvärda investering jag gjort!! funka perfekt orka massor blev inte överhettad, kan verkligen rekomenderas!!

Provade Internationals nano vax och på det teflonvax blev riktigt bra faktiskt!

Synd att man ska sälja båten....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå! detta svar kommer kanske lite sent:) men mitt absoluta tips måste bli solkems produkter när det gäller rubbing, polish och vax mm. kolla upp Solkem svenskt företag med toppklass produkter! dem har ett set med 4a flaskor för tusen spänn... låter kanske dyrt men räcker till att få nyskick på alla typer av fordon och båtar detta set räcker till att rubba, polera och vaxa minst 3 båtar i 30-35 fotsklassen .... och av min erfarenhet så är det överlägset alla vanligt förekommande märken.

lycka till!

p.s ska fixa fram ett tlnr. till Solkem ds.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

026-25 16 45 till Solkem AB i Sandviken! Hittade det på Google!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...