Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
skruddel

Tömma toatank??

Rekommendera Poster

Vi ska installera en ny fin toa på vår vinga 29 nu i vår. Vi har haft en pottapotti som har varit krånglig att tömma. Nu har jag ryktesvägen hört att det ska förbjudas att tömma toaletten ute till havs. Då kommer frågan: Var ska man åka för att tömma tanken? Vilka gästhamnar har denna service? Vad kostar det? Kommer man att kunna tömma tanken på sjömackar runt omkring i skärgården? Jag menar  om man är på segelsemester några veckor så vill man ju kanske tömma tanken nånstans där man får. Helst utan att bli ruinerad. Någon som vet säkert hu det kommer att bli?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, frågan om förbud har diskuterats flera gånger på högsta nivå, men inget beslut har tagits - och kommer sannolikt inte att tas inom överskådlig tid. Man FÅR tömma till havs - om jag minns rätt skall man vara minst 2 sjömil från land för att få tömma men det säger väl sig självt att man inte tömmer förrän man är långt, långt ute.

 

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur menar du då? Tänk på alla åland/finlandsbåtar.Har du sett vad dessa bjässar släpper ut till havs? Har du sett när de stora fartygen tvättar sina tankar från all möjlig skit ute till havs. Ska du åka dit och skjuta skallen av alla där också. jag har aldrig sagt att vi tömmer vår nuvarande pottapotti i sjön. Jag sa att det var besvärligt.Du kan ju tänka dig varför kanske. Vi ska installera en ny toa som går att tömma och det var därför jag undrade var man får tömma den. Hacka inte på folk som gör rätt.\Undecided\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hur menar du då? Bara för att finlandsbåtarna släpper ut sin skit så är det ok för dig? Bara för att politiker skattefuskar så är det ok för dig? Bara för att……? Har du sovit då det har diskuterats miljöfrågor i världen och i östersjön? Östersjön är ett döende hav.  Snart kan vi alla simma runt i spenatsoppa om vi inte gör något åt det, hur kul är det? - men jag fick i alla fall tömma tanken och gjorde ”rätt”?! - kan du ju trösta dig med då.  Om det hade varit lagligt att skita i din trappuppgång, hade du gjort det då? Att vi har fega och ynkryggiga politiker som inte törs fatta de nödvändiga besluten kan vi inte göra så mycket åt men vi kan ta vårt eget lilla ansvar och det är gott nog.  Använd den hjärna du har fått till att tänka efter före!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sälar och fiskar och en del andra djur skiter också i havet.
 
Jag värnar om havsmiljön men jag skiter i den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå! Kan du läsa eller? Jag har inte tömt nån skit i vattnet. Vi kommer att få en ny fin toa som går att tömma på 4 ställen i skärgården. Vad är ditt problem??

 

Senast ändrad av skruddel | 07 mars 2008 | 12:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Självklart så borde alla hjälpa till och politiker ta mer ansvar. Men vart lägger du gränsen någonstans? Det är inte mycket du gör som inte påverkar. Ska vi sluta äta gröt på morgonen för att dom gödslar fälten? Eller ska vi sluta använda olja helt då pengarna som oljan drar in stärker vissa folkgruppers ställning gentemot de förtryckta i vissa länder? Visst så vore det ju ett drömscenario ifall det gick. Förhoppningsvis kommer vi närmare och närmare och ju fler som hjälper ju bättre. Men där vi är idag tror jag inte att alla skulle hjälpa till genom att byta ut sina båtar mot allmogebåtar med barkade segel. Cykla till jobbet osv.

 

Makke som bor i S-Vall dvs ingen bottenfärg samt toa som man tömmer på station.

 

PS jag trycker inte på att alla skall åka allmogebåtar utan tog bara ett exempel hur långt det kan gå när man hårddrar saker som vissa gör.

 

Senast ändrad av makke_the_muss | 07 mars 2008 | 13:15

 

Senast ändrad av makke_the_muss | 07 mars 2008 | 13:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Lugna ner dig och skriv sakligt istället för sånt där trams. Om du skall klaga på att vi håller på att förstöra miljön så borde du kanske göra det på rätt ställen och inte på ett forum för seglingsentusiaster...

 

I min värld är segling ett av dom renaste sätten att färdas långt oavsett om man tömmer sin tank till havs eller inte...

 

Senast ändrad av Jonbeee | 07 mars 2008 | 13:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trådtstartaren tänkte som sagt fixa en ordentlig toainstallation som går att tömma både i vattnet och via vacuum på de stationer som kommer att finnas. Vad är problemet med det? Snarare berömvärt.

 

Jag har en äldre installation som (än så länge, jobbar på det) inte har uttag i däcket och tömmer under gång långt ut på någon fjärd långt från land. Ren naturlig skit utan kemikalier eller toapapper. Känns trevligare än att gå runt på diverse holmar bland fladdrande toapapper i buskarna.

 

Tror knappast det går att se utifrån när en båt tömmer toatanken eftersom utloppet sitter under vattenlinjen.

 

Se upp så du inte skjuter dej i foten med bössan! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp.... Jag håller med.

 

Jag har en liten önskning att bygga om inuti min H-båt för att kunna använda den för längre färder och därmed höja komforten till kostnad för mindre antal sovplatser (4 i nuläget).

Hellre åka 2-3 komfortabelt än 4 spartanskt (och skita i buskar).

 

Någon som har en lösning på hur man bygger in en toa i en H-båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan de vara MiljöBengt som är tillbaka med ett nytt alias?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya laser-Bengan? 

Rätt hårda ord på denna sajt, tror sajten är barnvänlig.

 

Segla lugnt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog bara ännu ett nytt sätt och värva miljö vänner,

Miljö Bengts funkade ju inte och då kanske det funkar

att hota med Hagelsprakaren.

 

Vad kommer härnäst tro. \Sealed\

 

 

//Iggy

 

\Cool\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo nu har han ju testat Maud Olofsson och herr Zettreus så vi får väl hoppas på någon harmoniskare nästa gång. Vi kanske kan ha en omröstning i någon tråd ;) Jag röstar på Dalai Lama

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tömmer min septictank i havet och kommer att fortsätta göra det. Så det är väl bäst att ta på hjälm o skottsäker väst nu när någon hotar på det vänliga viset.

 

Senast ändrad av StigH | 07 mars 2008 | 16:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blyhagel i havet???
Plocka upp dom efter dig! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag som har vattentoa men ingen tannk men är sugen på det.

Behöver jag en pump eller tömer tanken sig av falhöjd?

 

Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju å var du placerar tanken.

Min är högt placerad och självtömmande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hum kanse en meter över vattenytan. och så behöver jag entrevägsventill eller går allt till tanken direkt?

 

//

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tur att man inte är kat och skiter i din trägård!!

 

Om du är så vapenintreserad finns det särket något jakt forum till dig!!

 

//Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ja nu har vi då nått den nivå där iallafall min gräns går. Att bli mordhotad av en idiot som jag enbart hoppas använder denna bössa på sig själv.

 

Jag har efter dessa fullkomligt idiotiska inlägg har jag beslutat att lämna detta forum.

 

Detta var gränsen. Att MG inte håller nivån högre käns förjävligt.

 

Man kan ha olika synpunkter på saker och ting vilket är bra annars blir det ingen debatt men att gå över gränsen så somm detta pucko är ju helt obegripligt.

 

Att dessutom dabatterna blir mer och mer trångsynta gör inte saken bättre. tycker du inte som jag är du en jävla idiot mentalliteten breder ut sig.

 

Hej och adjö.

 

// J-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
Vi har snart 33 000 medlemmarr, av dessa finns tyvär ett fåtal som ej kan utrycka sig i tal eller skrift, meningen med detta forum är att få hjälp, ge hjälp osv. Vi kan under inga omständig heter godkänna dylika ordval, hot, osv mm 
Man kan missförstå varann, man kan tolka fel mm Ni som har dessa problem, kanska skall gå in i Chatten istället. Höj nu nivån, snart är det dax för sjösättning
MVH! Suzz
Ps står på båtmässan i Stockholm o jobbar för fullt, har träffat massor av trevliga medlemmar, dessa uppskattar verklingen detta forum. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Undrar om det där med hagelbössan.....
Har en bekant som som  i sin lilla allmoge eka sätter sig på relingskanten och lättar sig vid behov. Fördelen är att han får den ädla delen sköljd också och slipper papper med ett rent resultat.
 
Frågan är...
Skall han skjutas sittandes på relingslisten?
Man skuter inte på sittande  fågel. Gäller det människor åsså?\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ />
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg inte av för en tillfällig besökare häver ur sig saker troligen efter några glas för mycket. Att hota skjuta någon är straffbart om inte annat.
 
I förhållande till alla som skriver nyttigheter här är det trots allt en blygsam del som har svårt att formulera sig på ett vettigt sätt. Svordomar och hot hoppar jag över när jag ser det. Så småningom försvinner det när ansvariga för MG får tid att radera olämpliga inlägg.
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vore väl bra om någon (t.ex MG eller SXK) kunde publicera en lista över alla toa-tömningsstationer i Mälaren, skärgården, västkusten osv...
Jag byggde om min båt för att göra det möjligt att pumpa ut tanken för flera år sen men vad hjälper det om det inte finns stationer? Ska hela semestern gå åt att leta efter dessa?
Mvh Philip 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
Om ni tittar i menyn till vänster under rubriken GästHamnar finner ni Gästhamnar o kanaler,
Om ni sedan söker på avanserad sökning så får ni fram det ni önskar, Ni kan även tipsa oss om infon inte stämmer, Vi skickar även ut info till alla hamnar ett par gg per år för uppdatering, hamnarna kan även uppdatera sin info när helst de önskar.
mvh suzz
Ps I dag är sissta dagen på Båtmässan i Stockholm, stänger 18. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ofattbart att det är tillåtet att tömma avföring & annat skit i havet.

Har snackar folk om att Östersjön är döende och undrar vad vi ska göra åt det. Ja vi kan ju börja med att förbjuda allt båtar att tömma sin skit i sjön. Ta han om er egen skit. Det krävs ingen tänkare för att räkna ut detta. Jävla pajsarpolitiker! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...