Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Dino24

Tips och Råd

Rekommendera Poster


Hej, jag köpte en DC 24 i höstas och hann knappt köra den innan det var dags för upptagning.
Den är fin i gelcoat, inga skador, tidigare bottenmålad med vit färg och drevet i grå färg, fabrikat okänt.
Motorn VPV8 är konserverad och servad och drevet VPDP290 är även det konserverat. Vid upptagningen blev botten renspolad och drevet är hyfsat renskrapat från snäckor, samma sak med propellrarna (svartmålade)
Nu, inför stundande vårrustning, önskar jag pga oerfarenhet, tips och råd om skrovbehandling, botten- och drevmålning. (måste botten renskrapas om man inte känner till vilken färg som använts tidigare?)
Mvh
Björn

post-29706-1394235370,7501_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vete gudarna? Själv har jag haft et antal båtar och aldrig visst vad för färg som fanns på skrovets botten utan målat på ny - aldrig några problem. Numera bättrar jag endast på där slitage förekommit (ingen ser ju Din båt från undersidan när hon ligger i) och är inte noga med vilken bottenfärg jag använder - bara färgen stämmer någotsånär.

 

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok, glömde tillägga att båten ligger i Stockholm skärgård.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde också tillägga att jag två gånger per säsong går in på riktigt grunt vatten och borstar av bottnen på båten samtidigt som jag badar - håller henne fin hela sommaren

 

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...