Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Majolica

Marknad för El-båt?

Rekommendera Poster


Jag tror absolut att det kommer att finnas ett antal såna båtar om några år. Om nu solcellerna blir billigare, det är väl det enda som kostar mycket på båten.
Motorn, båten och batterierna kostar nog inte så mycket. Man skulle ju kunna ha en liten vindsnurra på båten, en sådan som man har på segelbåtar. Då skulle man ju kunna få ner priset också.  Man kan ju köra i princip hur långt som helst helt gratis. Om man är på semester med båten så kan man säkert köra ett par timmar per dag och klara sig bara på elen ifrån solen. Jag hade köpt en sån om den inte var så dyr\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />!!!
 
Säg gärna till om du hittar några fler liknande projekt.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min snipa är eldriven med samma motor som på svt. Funkar kanon. Hör gärna av er vid frågor. Båten finns i min sjöbod. Mvh anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När motorbåten var ny var skrovet av typ lättgående deplacementskrov. Med långsmal båt kunde man komma upp i skapliga hastgheter med en 5 hk motor.
 
Vi kan nog få se mer av dessa båtar nu när bränslet blir dyrt. Skillnaden är enorm. Med smalt långt skrov kan en båt komma upp i 10 knop med bara några kW. Samlar sol och vind medan man badar och åker elektriskt hem på eftermiddan. Att stoppa i tunga batterier är inga problem i en deplacementbåt. Den är nästan lika lättgående ändå.
 
En sån båt kan bli en hempulargrunka. Vindgenerator kan göras själv. På sajten ned är det en kille som till sin Maxi 77 byggt en vindgenerator i vinter. Han hade inga kunskaper från början men har nu fått ihop sin tredje version som laddar 200W vilket inte är dåligt.
 
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=35656.0
 
Hoppas länken funkar annars är det alternativ.nu och energifliken.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...