Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Johan77

Laga märken, eller restaurera hela ytan?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vi har lite fula märken och sprickor i vår segelbåts gelcoat (vit) i sittbrunnen.

Plasten är original, drygt 30år gammal men fin för övrigt. Är det 2-komponents som gäller?

 

Är det mycket besvärligare att ta sig an stora avgränsade ytor (där märken finns spridda), eller är det mer vettigt att ge sig på alla små/halvstora märken var för sig? Många märken är hyfsat djupa (slagmärken) och glasfibern skymtar här och var.

 

Alltså, vad gör man, och hur?

 

Samma fråga gäller märken på fribord, i anslutning till vattenlinjen.

 

PS. Vi har letat en hel del info här i forumet, och visst finns det mycket skrivet i ämnet. Dock känner jag mig bara mer och mer förvirrad efter att ha läst om alla olika specifika plastproblem ;). Så jag tar mig friheten att starta en ny tråd i ämnet, som är specifik för just oss. DS.

 

Hälsningar Johan.

 

Senast ändrad av Johan77 | 04 mars 2008 | 20:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare Johan.
 jo man kan ta märken a var försig om dom är utspridda.
man slipar ut sprickan i gelcoaten o fyller med topcoat med roge,sedan siklar man bort det över flödiga.
det är en ganska enkel procedur.jag har gort det massor ggr.
samma sak gäller på friborbet.
 du skriver vit......det finns masssor av olika vit tyvär.
kolla med fabrikant eller dyl vilken kod den har så kan du få tag på rätt grejor.
 2 komp,ja det är polyester och peroxid man blandar.
 
mvh rikard 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon bra utrustning som underlättar att skapa rätt blandningsförhållande?

Det här med 2% vid såhär små volymer är inte lätt att få till på känsla väl...

 

Är det aceton som gäller när man förberett märket/ytan som ska fixas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet var man hittar färgkod till gelcoaten för en båt från 1981

 

Jag har en Dixie 27 som jag söker färgkoden till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peroxiden är katalysator, så det är inte livsavgörande att du gör blandningen exakt. Det påverkar dock reaktionshastigheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När ni kollar efter färgkoders så tänk på att gelcoaten ändrar färg med åren. Vi har fått blanda lite gulare gelcoat i den rätta för att få den nyans som vår båt har nu.
Koden hittade vi i en pärm som fanns där man köpte färgen. Där fanns koden på de vanligaste båtaren.
Ibland har man inte  heller samma färg på överbyggnaden som på friborden (oftast vitare på friborden) så kolla det innan du köper färg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Jag har samma problem och fick tipset att skaffa färgkartor från en färgbutik och matcha dem mot båten. Sedan är det lättare att hitta rätt spackel, en bra butik kan tom hjälpa till att få en färdigblandat spackel just för dig.

Problemet är att ursprungsfärgen ofta har fått en annan ton efter 10 till 20 år...

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tycker att det brukar funka att köra med orginalfärgen på min maxi. Det brukar ta ett par säsonger men sen brukar färgerna vara så lika att man bara med yttersta ansträngning kan se gränsen.
 
En rättelse till mitt inlägg ovan. Det skall vara initiator och inte katalysator. En viss skillnad, men det jag skriver stämmer ändå. Ju mer peroxid desto snabbare reaktion och desto kortare polymerkedjor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Johan!

Ja du har en del feedback hoppas jag. Ditt ämne är inte alls specifikt och det är inte som vissa här helt lätt att besvara. Allt beror på din ambition att det blir hyfsat till perfekt.

 

Jag har renoverat jollar och kölbåtar xx-antal timmar som amatör och har hög ambition att det blir perfekt och är nöjd med ca 50% av mina arbeten. Av vad jag har förstått av mig själv och mycket professionella är att rätt kulör är A och O. Dessvärre är stora volymer bättre än små. T ex är gelcoatspackel till för oss amatörer som inte har så höga ambitioner men kan funka beroende på, problemet blir luftbubblor). Eftersom gelcoatspackel har högre konsistens kommer luften som blandas ner aldrig upp igen.

 

Mitt tips: Är att du tar allt (alla lagningar) med t ex gelcoat av typ minst en halv liter. Doserarsprutor (ml) finns på Apoteket alt kanske t o m Biltema som är riktigt billigt. Förutsättningen är att du vet vilken kulör som gäller och att du förberett dig väl.

 

Varning: Måla inte hela ytan med typ topcoat för då har du ett fett jobb att få ytfinnish. Jag hade en kompis som trodde på att måla hela fribordet med pensel. Jag varnade! Hela fribordet såg ut som ytan på en lagårdsdörr och även om lagningarna inte syntes så såg hela fribordet helt förstört ut (enligt mitt tycke vilket även andra reagreade på).

 

Däremot målade vi om däcket med topcoat halkanix med en ljusgrå nyans vilket givetvis inte ställer lika höga krav på ytfinnish men blir riktigt fräscht på däcksytor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...