Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
predon

”En besviken båt köpare”

Rekommendera Poster

hejsan. Jag har några frågor till er. Vid ett köp av en helt ny båt fick jag en båt som var full av svarta märken på en ljus grå gummilist, skador av vissa plastdetaljer, spacklade hål, full av smuts, svart damm, inte polerad och fräsch. Jag har länge gått och beundrat en Örnvik 500 clx, sett den på båtmässan och hos olika båthandlare, till slut bestämde jag mig för att köpa den. Jag ringde då runt till olika båt handlare i västra Sverige. Till sist fick jag tag i ett båt varv i Halland, de var villig att sälja den till mig och vi gjorde upp ett köpekontrakt, ingen handpenning behövdes läggas. Vi bestämde att den skulle levereras eller hämtas 040430. Jag ringde till båtvarvet 040427 och frågade om båten var klar, fick ett ja till svars och skulle få låna en båt kärra när jag skulle hämta den på fm 040430. Jag kom dit och fick se denna båt i detta skick. Ja påpekade dessa fel och fick till svars att den kommer ända att bli smutsig och om jag inte var nöjd, kunde jag jo köpa en annan båt tex Askeladden. Det jag påpekade var inte att anses som reklamation, utan båten var i detta skick. Jag undrar hur en båt får se ut när den är ny. Måste man som köpare acceptera att den inte är felfri och fräsch. Jag misstänker att båten har varit något utställning ex eller på något annat sätt används. Hur tycker ni att jag skall hantera denna situation, något svår för mig... ”En besviken båt köpare”

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt ut ordet båt till bil och alla inser vilket tveksam nivå vissa varv ligger på. Ingen hade någonsin oavsett märke accepterat att deras nya bil levererades skiten, varför skall man acceptera detta beteende med båtar när dessa ofta är en lika stor eller större investering. Tycker du skall höra med Örnvik vad de tycker om återförsäljens inställning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bo

Egentligen skulle du lämna in båten hos en recondfirma som putsar upp den till nyskick och be säljaren betala för detta. Men se även praktiskt på det hela, om det inte är så mycket arbete med att fixa till det hela så gör det själv, det är ju snart dags för sjösättning? Det är bara att konstatera att en del företag inte skulle vara marinhandlare för de vet ta mej fn inte hur de skall behandla en kund. men pengarna skall de ha bums! Pröva med att begära ett prisavdrag motsvarande att reconditionera båten till nyskick som den borde levererats. Det kanske är en lagom medelväg? Eller gör jobbet själv om säljaren vägrar och du vill åka med båten nu och i sommar - avvägning mellan att krångla med säljaren och att komma ut på sjön, åtminstone i sommar. De svarta märkena bör kunna poleras bort ganska enkelt. Värre är det med de igenspacklade hålen... går visserligen att slipa slätt och polera upp så de blir kanske osynliga men det jobbet skall ju inte du göra. Dammet och polishen bör bara lätt att fixa. Under alla förhållanden är det helt klart ett fall för prisavdrag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite lurigt är det. När det gäller igenspacklade hål skall du defenitivt inte behöva tåla att de syns. Det är ju en ny båt du köpt inte sant. De skall defenivt ta sitt ansvar för dessa hål. När det sen gäller att den är smutsigt så är det lite knivigare kanske. Har du fått löfte om att den skulle vara vårrustad vid leverans ? Om inte så får du nog själv börja tvätta och polera. De svarta prickarna på den grå gummilisten får du lätt bort med en trasa och lite aceton. Det allra tråkigaste i din berättelse ovan är säljarens inställning till dina påtalanden. Den attityden mot kund är så tråkig att man blir riktigt ledsen. Om du inte får ordning på detta på ett för dig acceptabelt sätt så maila mig så skall jag hjälpa dig med telefonnummer till generalagenten i Stockholm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja så ser jag också på det hela, en bil som är ny ser inte ut så här, den står och blänker som en ädelsten när man hämtar den, så varför skall jag acceptera en sådan båt, man förlorar jo också förtroendet för sådanna handlare. Har redan varit i kontakt med general agenten i sverige, Mariene Power Sweden. Örnvik ägs av Marine Power Europe. De finns i Belgien, har planer på att ta kontakt med styrelsen där. Men avvaktar tills jag har fått ett skriftligt svar från återförsäljaren i Onsala.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kurt

Enligt konsumentköplagen har du rätt att kräva att de snarast fixar felen på ett proffesionellt sätt, utan att orsaka dig kostnader eller besvär. Om felen är av vässentlig betydelse för dig har du rätt att häva köpet. Detsamma gäller dock inte båtfirman. De måste fixa felen om du kräver det. De kan inte kräva att köpet hävs istället. Om de inte vill hämta båten hos dig för att fixa den kan du kräva att de skall låta någon på orten fixa felen. Vägrar de bör du låta besiktiga båten (fixa inget själv innan) och anmäla saken till ARN. Därefter kan du när du så önskar låta någon firma fixa till båten. I ARN kommer med till visshet gränsande sannolikhet båtfirman förlora och tvingas betala dina utlägg för besiktning, ev. transporter, reparationer .... Se till att ta obetald ledigthet från jobbet (inte semester eller komp) då du jobbar med detta och kräv ersättning för förlorad arbetsförtjänst. Om man upplyser firman om detta (så trevligt som möjligt) bör de begripa att ärendet kan stå dem mycket dyrt om det drar ut på tiden. Skriv brev så har du dokumentation. Vinner du i ARN och firman ändå vägrar rättelse är dina möjligheter att vinna målet i Tingsrätten mycket goda. Det finns dock alltid en risk om firman går i KK. Allt för många båtfirmor hanterar sina kunder på liknade sätt. Gör du som beskrivet ovan kommer det att stå firman dyrt och du får betalt för ditt eget arbete. Jag har egen erfarenhet att att driva ett fall i ARN där firman till sist fick ta tillbaka båten och betala mig 40.000 kr för mina omkostnader. De är antagligen lite mer benägna att ta sitt konsumentansvar efter detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag tackar för ditt inlägg, och tycker att det du säger bör vara det riktiga och rimliga, jag har alltså inte hämtat ut båten utan den står kvar hos återförsäljaren och jag har inte betalt för den. Utan jag vill att Återförsäljaren i Halland, häver köpet eller överbevisar mig om att jag får en helt ny fräsch och felfri båt innan jag tar emot båten. Jag tycker ändå att Örnvik 500 clx med en 60 hk Mercury EFI är en mycket bra båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kurt

För att kunna kräva hävning måste kunna visa att felen är av vässentlig betydelse för just dig. Ett fel som är mindre vässentligt för en person kan vara mer vässentligt för någon annan. Så det handlar om hur du tänkt nyttja båte etc. Skönhetsfel är i allmänhet svåra att hävda vara vässentliga, så med de fel du beskrivit kan du nog inte kräva att köpet hävs. Däremot att den repareras utan onödigt dröjsmål. Varan skall vara i det skick du har anledning att förvänta dig. En ny eller begagnad båt som du betalar normalpris för skall självklart ren om inte köpekontraktet säger något annat. Lika självklart är att en ny båt inte skall vara skadad. En begagnad får man finna sig i har skavanker. Där är gränsen för vad man har anledning att förvänta sig svårare att dra. Slutsats De fel du påpekat är att betrakta som reklamation. Allt annat är struntprat från säljare. Taktiken från båtsäljare är tyvärr ofta att trötta ut köparen. Det finns därför risk för att du får beskedet snart klart under lång tid framöver. De vill ju sälja nya båtar och tjäna nya pengar. Har du redan betalt båten fullt ut ? Om inte har du en relativt god förhandlingsposition om de säljer båten till någon annan kan du köpa en annan likadan och kräva dem på ev. mellanskillnad. Detsamma gäller om du betalt och får tillbaka pengarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte tagit ut båten så behöver du ju inte heller känna att du behöver fullfölja ditt köp. Jag är ganska säker på att Caprice Marin i Fisebäck kan leverera en likadan båt till dig innan sommaren. Visserligen står det då Mariner istället för Mercury på snurran (samma motor, olika färg bara). Du kan även göra upp med dom om komplett vårrsutning om du vill. Ring dom eller åk och besök dom, de är trevliga pojkar som brukar se till att kunden är nöjd. Jag är själv kund där och dom levererade min 550 CLX förra våren. http://www.capricemarin.se/ Telefon:031-292060

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nu så har jag varit i kontakt med säljaren som, förnekar att hans mannar skulle ha sagt det som de har sagt. Han säger vidare att en Örnvik kan man inte förvänta sig mera utav. De skavanker som finns är att förvänta sig. Jag har bett honom om att ge mig ett skriftligt svar på mitt brev till honom 040430, och nu har det snart gått en vecka utan att jag har fått något skriftligt svar från säljaren. Jag har ringt honom och skickat två nya mail utan att han har hört av sig. Så det verkar bli en utdragen process. Vilka förväntningar kan man ha på en säljare som inte vill kommunisera med en köpare, hur tycker ni att man skall hantera denna situation på ett för mig bra sätt. Är det bara att ta kontakt med Allmänna Reklamations Nämnden och se vad de kan göra eller bör jag avvakta några dagar till. Ja ni som har varit i en likadan situation, eller har sådan kunskap är välkomna att höra av sig och ge mig några bra råd...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte varför du tjötar med dom, är du inte nöjd så fullfölj inte köpet. Är det så att dom är billigare så beror det jag kanske på att båten har varit ett utställnings ex kanske. Mitt råd är att du tackar för dig och visat intresse och går och beställer den någon annanstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo så tänker jag också att det bara är att tacka för sig och visat intresse. Men hur blir det med köpekontraktet, där har jo köparen och säljaren vissa förpliktelser. Båda kan vi bli skadeståndsskyldiga beroende på hur vi hanterar denna situation. Jag vill jo bara att säljaren meddelar mig att köpeförbindelsen är hävt. Då kan jag gå vidare utan att det kan uppstå någon för mig besvärlig situation.. Eller menar du att det bara är att strunta i detta kontrakt som ligger till grund för köpet. Jag har ingen lust att efter att jag har köpt en annan båt bli tvungen att ersätta säljaren på något sätt. Så det är inte helt smärtfritt att bara strunta i ett ingånget avtal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ber om ursäkt, jag hade missat det med kontraktet. Då kommer ju saken i ett annat läge. Det är klart att säljaren kan hävda att han lider skada om du häver kontraktet, fast o andra sidan var han ju villig att häva kontraktet om du köpte en annan båt, tex en askeladd. Då kan man ju ställa frågan om huruvida han lider skada för att du inte köper örnviken.Har du frågat honom rent om han är villig att häva kontraktet ? En anna variant är ju att du tar med en auktorisarad besiktningsman ner och tittar på båten. Det är ju alltid bra med en opartisk bedömmning tillsamman med säljaren. Håll oss gärna underättade då detta är ett intressant fall som man kan ta lärdom av. /Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Predon! Tråkigt att du blivit så illa bemött, Men mitt råd är att du kontaktar SweBoat, Båtbranschens Riksförbund, tel 08-449 55 90. De kan säkert hjälpa dig. De har ca 420 medlemsföretag som står för ANSVAR-KVALITET-SERVICE. Gör ett besök på deras hemsida www.sweboat.org Så kan du se villka företag mm som är medlemmar Lycka till mvh suzz :-) :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kurt

I mitt fall var Sweboat inte villiga att hjälpa till. De vill inte bli part i målet som berör en av dess medlemmar. Deras jusist upplyste mig dock om att jag skulle vara chanslös i ARN, ett uttalande som min juristbekant betecknade som okunnigt struntprat. Vilket ARN senare bekräftade med sin rekommendation. Min slutsats är att i de allra flesta fall kommer Sweboat att ta ställning för handlaren, oavsett om detta är rätt eller fel från en juridisk/moralisk utgångspunkt, men man kan ju alltid försöka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt första brev till båtförsäljaren daterad 040430, har inget svar fått ennu. Hejsan.. När jag skulle hämta min nya båt som jag har beställd hos er, fick jag se en båt som inte var i leverans klart skick, det var fullt av fläckar på gummilisten, sprickor mellan olika plastdetaljer och vissa plast detaljer var kantstötta, båten var mycket smutsig och det var svart sot över hela båten, vaxet låt kvar på skrovet och båten var inte polerad. När jag påpekade det för din säljare ansåg han att den var i leverans klart skick. Kommentarer som jag fick på mina frågor var ”att den kommer ju att bli smutsig ändå, och att salt vattnet kommer att lämna salt på den”, riktig i och för sig. Sista delen av kommentaren. ”Om du inte är nöjd får du väl köpa en Askeladden.” Sådana kommentarer och en båt i detta skick, tycker jag inte lämpar sig när man står inför att göra en affär på 145 000 kr. Jag anser att den båten jag blev erbjuden var i sämre skick än de båtar ni stoltserar med på båtmässan och i er utställningshall. Jag vill nu att köpet skall hävas då mina förväntningar på en ny, fräsch och felfri båt inte är uppfyllda. Med vänliga hälsningar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara dax för ett nytt brev, där du tydliggör att om du inte fått svar inom xx dagar så batraktar du kontraktet som hävt och att säljaren då inte äger rätt att ställa krav på dig i någon form. En liten klausul i brevet om att du anser att DU lidit skada och att DU ställer krav på säljaren på ett antal tusenlappar för utebliven leverans om övernskommen vara , får säkert fart på dem. Följ gärna suzz råd och kontakta sweboat för att få deras syn på saken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har det gått ? Följer med spänning din kamp. Det fins inget värre än att känna sig illa behandlad eller nonchalant bemött av handlare. MVH /Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är mitt brev daterad till säljaren 040510 Nu har jag skrivit till dig tre gånger och ringt dig en gång, nu anser jag att om jag inte får något svar från dig innan denna veckas utgång och då 040514 att kontraktet är hävt, och att du inte äger rätt att ställa krav på mig i någon form. Men att jag äger rätt att ställa krav på dig, jag anser att jag har lidit skada och jag ställer krav på dig, och då på 17 000 kr för fördyrande omkostnader då jag blir tvungen att beställa båten hos en annan firma, samt 20 000 kr för utebliven leverans om överenskommen vara. Hälsningar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kurt

Jag är inte jurist, men jag ställer mig tveksam till att du ensidigt kan häva kontraktet på detta sätt. Säljaren anser inte att det är något fel på båten. Du anser att den har skador och smuts som inte borde finnas där. Därom tvistar ni. Felen är sannolikt inte grund för hävning. Jag vet inte vad det faktum att de inte svarar på dina brev innebär rättsligt, men sannolikt inte att du får rätt till hävning. Mitt råd skulle vara att du låter besiktiga båten helst hos säljaren. Med ett besiktningsprotokoll i handen har du en helt annan förhandlingssits. Säljaren vet då vad han måste fixa alla de fel besiktningsmannen funnit. Kräv att säljaren åtgärdar felen och ersätter dig för alla kostnader du har haft som du inte skulle haft om båten var OK. För besiktning, transporter, förlorad arbetsförtjänst, hyrbåt om det skulle behövas .... Men tänk på att du är skylldig att handla så att motpartens kostnader begränsas om detta möjligt utan större olägenhet för dig. Ingen kan dock kräva att du skall jobba helt gratis, men du måste ta obetald ledighet för att kunna visa på skada. Till sist, var beredd att kompromissa med dina ersättningar, så att du kan lämna detta bakom dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått svar från säljaren. Så här skriver han. hävning av båtköp enligt. Kontrakt 2004-03-20 Örnvik 500 CLX, Mercury F 60 EFI - 2004. Köpsumma 145 000. Härmed godkännes hävning av båtköpet. Vänligen makulera kontraktet. Så nu är det klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt för dig att det är över ! Jag hävdar ju fortfarande att båtypen du valt är bra, så jag hoppas du hittar en annan handlare som kan sälja en likadan till dig (fast ren och hel) Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föreslår att du sänder en utskrift av denna diskussion till Örnvik så att de kan ta del av vad oseriösa försäljare kan åstadkomma i form av badwill. Tror inte att de som har läst diskussionen brinner för Örnvik precis.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är lite tveksam till om man verkligen kan lasta Marine Power för en tråkig säljare. Min åsikt är att Örnvik är prisvärda båtar. 500CLX är en väldigt käck 5metare med många orginella och fiffiga lösningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JO jag håller med om att Örnvik 500 clx, med f 60 efi mercury är en av marknadens bästa båtar till det priset som jag fick av denna handlaren. Mitt problem är jo att jag idag står utan denna båt, vilket jag hade fått till ett mycket bra pris. Jag hade prutat ner priset med ca 17 000 kr. Inte tror jag att jag får samma pris hos en annan handlare. Marine Power Sweden är naturligtvis inte juridiskt ansvariga för vad en av deras handlare gör, men moraliskt. De kan och bör ha policy för hur deras båtar skall se ut när de säljs. Men att skicka över en utskrift av diskutionen på denna sajt till Marine Power Sweden skulle vara intressant. För att se hur de skulle bemöta mig, efter att ha läst detta. tack för det tipset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt brev till Marine Power Sweden. Hejsan Marin Power Sweden. Skulle vilja ha eran åsikt om hur ni vill att detta diskussions ämne på nätet skall få för avslutning. Lyckligt eller olyckligt ? Jag står idag utan den båt jag hade beställd och vet ej vart jag skall vända mig. Jag vill vara säker på att få en, fin, fräsch och felfri Örnvik 500 clx med en f 60 efi mercury, inkl förtöjningspaket och säkerhetslås samt kätting. Till det pris jag blev lovad av min fd säljare. Undrar om ni kan hjälpa mig. Ni kan också gå in på www.maringuiden.se under Bryggsnack. ”en besviken båt köpare” för att se, läsa eller delta i diskussionen. Detta brev kommer att läggas ut på nätet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min åsikt är att det ligger i producentens intresse att återförsäljaren är seriös. Särskilt när det gäller produkter som båtar där image och förtroende är så viktig för produktens framgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var i kontakt med Konsument Göteborg och ställde samma fråga som jag har gjort till er. Så här svarde de. Naturligtvis skall man kunna utgå ifrån att båten är ren och fräsch om man beställer en ny båt. Vill inte företaget ta på sig en rengöring av båten samt åtgärdande av de småfel som finns får du anlita någon annan och kräva företaget på kostnaden eller begära ett prisavdrag motsvarande felen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Surt sa räven

Jag kan inte förstå att det ska vara så svårt att skriva ihop! En besviken båt köpare - En besviken båtköpare leverans klart skick - leveransklart skick diskussions ämne - diskussionsämne Gällande det brev i vilket, som du formulerar det, anser att du äger rätt att ställa krav på återförsäljaren på x antal kronor för att han inte svarat undrar jag följande: 1: Menar du att man kan skicka kravbrev till företag på det sättet? 2: Hur vet du ens att han fått de föregående breven? Jag är helt överrens med dig om att säljaren inte levererat vad du betalat för och att köpet skall gå tillbaka. Som det är nu verkar det dock som om du vill att Marin Power Sweden, genom att sälja en båt till dig för det pris du tidigare lovats, ska stå till svars för säljarens miss. Jag förstår inte det resonemanget, Marin Power Sweden har inget juridiskt ansvar för din återförsäljare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan Jag tycker att det måste finnas påtrycknings medel, och att man skall använda dem. Svaret från säljaren tyder nog på att han måste ha fått mina e-mail. Jo du har rätt i dina tankar och jag ställer inga krav på det sättet. Vad jag gör här är att starta en diskussion runt ämnet, båtköp, vilka rätigheter samt skyldigheter har en säljare och en köpare. Vilka etiska regler bör det finnas inom båtbranchen. Hur bör man agera om man utsätts för en säljare som gör som denna säljaren har gjort. Det här handlar om att hänga ut oseriösa båthandlare, och låta konsument kraften agera. Och där är dina tankar också viktiga.. så tack för ditt inlägg..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...