Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
fredddan

Bygga aluminium båt?

Rekommendera Poster

Tjenare, jag undrar om det är någon som har prövat att nita ihop en hel aluminium båt med sikaflex eller liknande. Anledningen till att jag frågar är att jag har tillgång till jätte billig aluminium men ingen svets. Båten jag tänkt att bygga är en s.k flatbottnad takbåt på cirka 50-60kg och 3,5m lång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare, jag undrar om det är någon som har prövat att 'tejpa' ihop en hel pappers båt med silvertejp eller liknande. Anledningen till att jag frågar är att jag har tillgång till jätte billigt papper men inget lim. Båten jag tänkt att bygga är en s.k flatbottnad takbåt på cirka 50-60kg och 3,5m lång. \Smile\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

limma täta går bra nog bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jävla 08\Smile\

 

Senast ändrad av fredddan | 02 mars 2008 | 20:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Buster nitade ju sina båtar i början och de höll inte visade det sig senare på många av dessa båtar.

Därmed säger jag inte att det är omöjligt att få till en bra båt med nitning och tätning i skarven.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag hade den möjligheten du har, skulle jag nita allt provisoriskt. För att sedan låta en kunnig svetsare bränna ihop den, så får du en hållbar och tät farkost. //Jonte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en SeaNymph, 5 meters amerikansk aluminiumbåt, nitad, enligt datablad skulle den klara 40 hk. Jag körde sönder nitarna på 2 år med en 30 hästars Yamaha här i Stockholms Skärgård. Såg för ett par år sedan att båten användes som en roddbåt i Lejondalssjön, där den säkert passade bättre.

 

Så hållbarheten är nog beroende hur du behandlar båten,....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är förvisso en mycket lättare båt  jag hade tänkt bygga för motorstyrka på kanske  max 5hk efterssom det ska vara en s.k takbåt men jag e ändå skeptisk till enbart nitar.

Ja ja jag tackar för tipsen men får nog tänka lite till hur jag ska göra. Svetsa är nog det ultimata trots allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nita är nog en ok metod, tex är passagerarflygplan nitade o de håller ofta tätt i tryckkabinen.
Problemet med svetsning är att det dels inte går att svetsa hur tunn plåt som helst, dvs du måsta ta tjockare plåt än vad som är nödvändigt för hållfastheten i konstruktionen = Onödigt tung. Dels kan man få problem med att plåten slår sig av värmen eller att olika ingredienser av legeringen  försvinner då man svetsar. Svetsar blir dessutom stumt så det blir större risk för brottanvisningar o att båten går sönder av det skälet. Det är av detta skäl som flygplan är nitade, man vill att vingarna ska kunna flaxa o flexa lite i stället för att brytas av. (kanske inte ngt jätteproblem i ditt fall.)
 
Men visst; svetsning är ju mkt bra & bättre än nitning ur en massa andra synvinklar.
 
Jag tror att man ofta rekomenderar nitning för så små båtar som du ska göra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

med tig går 1,5mm bra och tunnare tycker ja inte du ska ta ,  på blocket idag låg en 40 kg alubåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...