Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Player311

Tips vid nåtning?

Rekommendera Poster

Hej! Håller på att lägga teak i sittbrunnen och funderar lite över nåtningen. Jag limmar teaken utan skruv. Måste man lägga nåttejp i båtten? Vilket fabrikat på nåtmassan tycker ni fungerar bäst? Andra tips för ett snyggt resultat mottages tacksamt! Mvh Mats

post-5978-1394235357,7011_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej man måste inget. Men ifall du vill att nåten inte skall lossna i sidorna så måste du lägga något i botten. Detta kan givetvis vara nåttejp men du kan också använda gamla kassetband. När det gäller nåtmassa har jag bara brukat Sikas varför jag inte kan rekommendera något annat.
 
Snyggt resultat får du ifall du tar det lugnt och inte stressar med nåtningen, sätter något i botten och primar trät samt fyller ordentligt upp med massa. Det överflödiga kan du sedan antingen sickla, skava eller slipa bort. lycka till/Nitro 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Nitro! Tack för tipsen! Kassetband har man ju en del liggande så det blir ju bra! Mvh Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Västkustvarven lägger ingen nåttejp i botten.  De menar att man skall inte skapa en kanal under nåten som kan fyllas med vatten. 

 

Har själv haft teakdäck sedan 1976 utan nåttejp och på inget ställe har den lossnat.

 

Däremot är val av nåtmassa mycket viktigt.  Skall däcket lackas kan Du ej använda siliconbaserad nåtmassa.  Skall däcket ej lackas så finns bitumenbaserad nåtmassa av fabrikat Sikaflex som är bra.

 

Kontakta för proffsråd:

 

HT YACHT SERVICE HB

Bua 4092

474 93 Ellös

Sweden

----------------------------------------------------------

Fax: 0304-50689

Phone: 0705 66 30 60 alt. 0706 31 60 69BN

info@htyachtservice.com 

 

BN

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hejsan,

 

Jag är också i färd att lägga teak i sittbrunnen (precis som du, därtill heter jag också Mats!)

och undrar med vad man primar med? Kassettband eller inte, nja - jag har hört både ock.

Har du fler bilder på sittbrunnen? Har du använt distansbitar mellan ribborna eller har du som jag fasade ribbor avsedda att lägga nåten i (med god fantasi kan man säga att det ser ut som ett liggande L)?

/Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mattiboy!

 

Jag kommer nog att testa utan tejp eller kassettband i botten! Jag kommer också (oh hemska tanke) att prove att nåta med Biltemas polyurethane baserade vindrutetätning.Ken annan bild på hur arbetet ser ut så här långt. Kommer förhoppningsvis att göra klart det hela nu i helgen. Jag har använt vanliga lister så jag har inte haft några färdiga spår att utgå från. Jag använde därför kakelkryss för att få korrekt avstånd mellan listerna. Det fungerar faktiskt alldeles utmärkt.

 

Mvh

Mats

post-5978-1394235366,1492_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Mats,

Hur hinner du med allt.

Det ser väldigt snyggt ut man blir lite avundsjuk.

Hur lång tid har det tagit ungefär?

Har du något hum av vad det har kostat?

 

M.v.h. Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ettgamlt fint svenskt ordspråk som jag inte tänker uttala. Men den har inte kommit till av en slump.
 
När det gäller frågan ifall det skall bottnas med något eller ej. Kan jag inte låta bli att kommentera. Mycket som görs bottnar i ( något som det verkar vara en bristvara idag), sunt förnuft. Man kan själv tänka/förstå samband osv. Nåtning är ett exempel.Är ambitionen att få ett snyggt resultat och inte bryr sig om bla hållfasthet. Gör man arbetet så det initialt ser snyggt ut. Men skiter i hur det kan finnas möjlighet till hur det ser ut om några år är upp till den som gör arbetet att själv bestämma. Att ta till argument som att någon eller några gör det på ett visst sätt sedan någon tid är för mig inget godtagbart argument. Ock vad argument finns det för att sätta något i botten. När jag på stenåldern började tänka båttankar var arumentet att ifall nåten satt i botten så gjorde nåtens och träts rörelse att nåten lossnade på sidan. Medan ifall nåten satt fast i sidorna så blev påfrestningarna vinkelräta mot nåten. Detta var vad jag köpt. Men det är fortfarande upp till den som gör arbetet att bestämma vad som verkar vettigast. lycka till med arbetet/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Henrik!

 

Jag hinner tyvärr aldrig med allt jag vill göra, men en del blir ju trots allt gjort. Det har hitills tagit ca 15 timmar. Då är det inte nåtat än, men i övrigt är det klart. Det hade naturligtvis gått betydligt fortare om jag använt teakribb avsett för nåtning. Men eftersom jag hade dessa liggande så fick det bli så. Eftersom jag inte minns priset på teaken så kan jag inte säga vad det kostat, men jag gissar på ca 3-4000! Men det tycker jag det är värt.

 

Nitro, vi får väl alla göra som vi vill och känner för. Jag startade tråden för att få råd angående nåtning och jag uppskattar de råden som du gav, men jag har även fått ta del av en hel del andra synpunkter på hur man bör gå tillväga. Bland annat var det någon som sa att HR inte bottnade med något på sina båtar. Jag tror faktiskt inte att det blir så stora rörelser på den här lilla ytan. Dessutom så är det ingen katastrof om jag skulle tvingas nåta om om ett par år. Då är jag ju dessutom en lärdom rikare. Dessutom är det värt att tänka på att den enda som inte gör några misstag, det är han som ingenting gör. Men än en gång tack för dina råd även om jag valt att inte följa dem tillfullo!

 

Mvh

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mats, Låter intressant med Biltemas nåtmassa. Har du några referenser på detta, ngn. som provat och säger att det fungerar bra? Alternativ till SIKA har man ju hört talas om, men inte att Biltema hade detta. Hör av dig - är nyfiken!

/Mats 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag läste på nätet att man använt Biltemas vindrutetätning som nåtmassa och blev nyfiken. Jag kikade då på hur den såg ut där jag anvät den tidigare och det såg ut precis som vanlig nåtmassa. Jag hade inte chansat om det var ett däck med massa skruvhål, men eftersom jag bara limmar så är det ingen katastrof om det inte blir 100 tätt.

 

Jag har även passat på att lägga teak uppe på sargkanterna runt sittbrunnen. Även där har jag använt Biltema grejer. Jag köpte deras teakplank 145mmx12mmx1800mm =269:-. Jag kan då inte märka någon skillnad på den och den teak som jag fått via en snickerifirma. Allt tar tyvärr längre tid än man tror så nåtningen får bli nästa helg!

 

Mvh

Mats

post-5978-1394235367,3443_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Player 311 / Mats!
Hoppas att själva limmet mot däcket håller. Det är det enda jag skulle oroa mig för
Jag köper inte snacket att gummimassan skulle sitta kvar bättre mot sidorna om den inte sitter fast mot botten också. Snack. Men dåligt kvalite och tjockt teak kan ju röra sig. Det var därför jag använde 4 mm faner. 
Som kuriosa kan jag  berätta för er alla att jag på förra båten lade teakdäck på ett originellt sätt. Köpte allså 4 mm faner och sågade ut smala remsor på ca 5 cm bredd. Limmade med epoxi mot däcket av plywood. Jag ville för allt i världen in göra hål.
 
Satte fast ribborna med vanlig häftklammer tills de har härdat och drog ut sedan. Jag skar rent med rakblad när det härdat.
 
Däcket är fint än idag. Det har hållit i över 15 år. Slipat någon enstaka gång bara men fått en smörjelse av 50/50 balsamterpentin och kokt linolja varje vår. 
Det är fortfarande bra efter närmare 20 år. Kom till Strängnäs och inspektera den som inte tror. Ett av barnen äger båten idag.
Hälsningar,
Kalman 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kalman!

 

Eftersom jag inte skruvar så hjar jag nöjt mig med 7mm tjock teak. Limmet jag använder heter Tech 7 och verkar rent otroligt bra. Det biter ganska snabbt, det går att efterjustera men det är trögt.

Jag tror säkert att ditt däck fortfarande är fint. Om man låter bli att slipa så behöver inte teaken vara så tjock. Att traditionella teak däck är så tjocka beror som sagt på att de skruvas poch då behöver ju skruvarna ett visst djup för att kunna döljas.

 

Mvh

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Kul Mats.
Lycka till med nåtningen.
7mm tunnt/tjockt är perfekt.
 
hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mats,

Vet jag frågat dig innan, men inte fått svar! Ska du prima med något innan du lägger nåten och isåfall med vad?

/Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mattiboy Jag vet faktiskt inte om jag skall prima! Nåten är ju endast en ren utseendefråga i mitt fall. Men eftersom alla tycks mena att det är nödvändigt så lutar det nog åt att jag gör det. Jag har ingen aning om vad jag skall använda så jag får väl ta mig en tur till trähandlarn! Mvh Mats

post-5978-1394235368,0213_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mats,

OK, vill du höra av dig när du är klar med nåtningen? Jag vill veta hur det gick och gärna om du har ngn. bild också.

/Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej du!  Vad har du limmat med i plasten?? Gjorde du något mer än slipa innan du limma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Nu blir det säker en storm av protester om hur dum jag är, men jag har INTE slipat ner halkskyddet i plasten. Jag har endast gjort rent och fettat av plasten med aceton. Sedan har jag lagt på Tech7 och tryckt dit teakribborna. Det verkar sitta som f_n! Om det håller? Time will tell! Jag ville i alla fall inte slipa sönder båten ifall jag inte blev nöjd med resultatet. Jag har tyvärr inte hunnit med att nåta ännu eftersom jag legat sjuk, men jag hoppas kunna köra igång till helgen även om det knappast lär bli klart eftersom jag skall på 50års kalas. Mvh Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Simson fanns det en massa som hette och som inte kräver primer före. Tror företaget bytt namn. Mkt starkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nu börjar det närma sig! Efter mycket om och men så kom jag igång med nåtningen. Jag tvättade av teaken med thinner. Jag har hoppat över momentet med tejp eller garn i botten. Jag täckte alla teakytor med maskeringstape så att bara spåren var fria. Fick som tur var låna en batteridriven kittpistol som gjorde jobbet betydligt enklare. Efter att jag fyllt nåten med massa(Biltemas vindrutetätning) så jämnade jag ut det hela med en spackelspade. Tapen avlägsnade jag efter ca 10-20minuter för att inte massan skulle hinna stelna på tapen. Jag tycker att det hela blev ganska bra. Visserligen är jag inte färdig eftersom det återstår en del slip och rengjöringsarbete, men det är minimalt jämfört med om man inte använder maskeringstape. Man börjar ana att det kan bli ganska snyggt (tycker jag i alla fall).

 

Mvh

Mats

post-5978-1394235398,1209_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Äntligen! Nu är det klart. När det gäller fogmassa så får jag rekommendera Sealine! Den är betydligt lättare att använda än Biltemas vindrutetätning. Biltemas är betydligt jobbigare att använda. Den flyter inte ut lika fint som Sealine. Den är jobbigare att slipa bort där man fått lite kladd (oundvikligt) och dessutom svårare att få bort från händerna etc. I slutändan ger båda massorna ett snyggt resultat, men man får jobba lite mer med Biltemas. Som avslutning så oljade jag in hela härligheten med kinesisk olja. Jag är väldigt nöjd med resultatet och tycker att det känns som en ny båt. Nu skall bara trallen rengöras och oljas så är sittbrunnen klar (bara resten av båten kvar lol). Har precis fått min hemsnickrade peke som skall monteras, så jobb saknas inte!

 

Mvh

Mats

post-5978-1394235405,8495_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mats,

Snyggt som vanligt när du gör något Skrattande

Om du hinner så är jag nyfiken på din peke. Om du kunde ta ett kort med lite mått på så vore det kanon.

 

Tackar på förhand

Henrik S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Henrik!

Tack! Jag tycker själv att sittbrunnen blivit riktigt trevlig nu! Skall bli skönt att sitta där och njuta av solnedgången med en Bowmore i handen!

Peken sitter monterad men jag har inte hunnit såga och montera teaken än. Jag måste koncentrera mig lite på det som måste göras innan sjösättningen den 1/5. Jag lägger ut lite mer bilder när den är färdig!

Mvh

Mats                                                                                                                                   

 

 

post-5978-1394235420,1245_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohoj!

Måste få berömma ditt arb med tofterna Mats, kanonfint arb. Det är inte utan att man blir inspirerad. Ska nog försöka mig på detsamma framåt hösten.

Jag har en fråga bara! Gångjärnen till luckorna, sitter dem skruvade i plasten? Jag kan se på dina bilder att dem är skruvade i sidoskotten.

Men har du fällt in dem under teaklisterna, på själva luckorna.

Hälsn (ännu en) Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mats!

Tack för berömmet! Jag kan bara säga att det egentligen inte är så svårt eller tar speciellt lång tid. Jag tycker därför att det är en av de bästa saker jag gjort på båten(efter sittbrunnskapell). Det förbättrar både utseende och funktion. Så tveka inte, kör igång i höst! Du kommer inte att ångra dig!

När det gäller mina gångjärn så är dom skruvade i plasten. Jag tror att typen kallas 360 graders. Så de går alltså inte ut på sittytan utan sitter helt och hållet i spalten mellan luckan och sargen. Jag hoppas att du förstår på min beskrivning!

Lycka till!

Mvh

Mats

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mats,

Ja, då börjar min sittbrunn också att bli klar och jag ska limma på sittytorna. Till min fråga; du skriver att du använde dig utav tech7 för att limma mot tofterna. Var köper jag det någonstans? Såg du använt andra biltemaprodukter (nåten), var det där du handlade eller?

/Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nej Tec7 är absolut ingen Biltemaprodukt. Det är ett mycket bra lim,tätningsmedel. Det finns hos många olika firmor. Jag skickar med en länk till tillverkaren där de har en förteckning över återförsäljare. När det gäller nåtmassa så kan jag rekommendera Sealine. Visserligen fungerade även Biltemas vindrutetätning bra, men Sealines var betydligt mycket lättare att arbeta med.

Lycka till!

Mvh

Mats

http://www.novatech.nu/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej mats,

tack för info och länk. Det finns en butik hyggligt nära mig kan jag se. Hur många tuber använde du vid monteringen till din båt? min sittbrunn är mindre, men det kan ändå fungera som en fin fingervisning.

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mats!

Om jag inte minns helt fel (vilket hänt ibland) så gick det åt 5 tuber. Jag slipade inte bort halkskyddet. Jag bara gjorde rent med aceton på både plast och trä och drog sedan ensträng i zick zack och tryckte dit träbiten med en lite vridande rörelse. Där jag ahde lite böjda former (aktern) så satte jag bitarna i press med gamla bilbatterier. Jag har jobbat en del med sika förut, men tycker att Tec7 är betydligt bättre! Lycka till och lägg gärna upp några bilder på resultatet!

Mvh

Mats

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...