Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
WaterWolf

Instrumentpanel i kolfiber

Rekommendera Poster

Hej. Tänkte montera in en ny instrumentpanel i kolfiber. Vet någon hur man på bästa sätt sågar till en sån för att få bästa resultat med fina kanter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Med liten tryckluftsrondell och maskeringstape som markering för snittet. Sätt tapen på biten du tänker behålla, och som vanligt, ju försiktigare man kapar destå bättre resultat. Såga biten nån mm större än du tänkt så det finns lite slipmån. Slipa kanterna med fin smärgelduk å klarlacka hela biten. Om biten är tjock kan man mätta kanterna med epoxi eller klarlack. Tänk på att fibern är aggresiv mot ögon, lungor och kan irritera huden. Men fränt blire!

 

Senast ändrad av marbleman | 26 februari 2008 | 22:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanon! Tack för svaret. Vet någon var man kan köpa den där svarta kolfibern som finns i sportbilar och i vissa båtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du ha riktig kolfiber eller Imitation av kolfiber som det är i dom flesta båtar? Annars finns det ju folie som man kan klä med. Man använder hårtork/värmepistol när man formar den över biten man ska klä. Jag ska ta hem sån folie snart är tanken då en kund till mig vill ha text dataskuren i den folien. Ska klä runt mina mätare på båten då tänkte jag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det behöver vara äkta, bara det blir snyggt! Jag vill ha en hård bit som kan sågas till efter den befintliga instrumentpanelen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men går det att beställa en bit kolfiber/immitation av någon firma och sen skära ut den själv? eller lämna in den till dom för jobbet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, folie är nog bäst och enklast när det bara är looken man vill ha.
Kämpa på! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något sånt här kanske, fast med kolfiber då....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar...Kanonsnyggt! Var kan man få tag i sådana snygga instrumentpaneler?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ett företag i Uddevalla som heter Gussi Marine.

 

www.gussi.se

 

de tillverkar paneler till många av varven här i vår del av världen. Typ Ryds, Hydrolift, Nimbus etc... Jag var där och köpte vippbrytare till min båt då jag gör panelerna av teak på egen hand, men när jag såg deras showroom så blev jag mkt imponerad å nära att låta dem göra nya paneler. Tror att deras material håller lite bättre i längden... 

 

Om det är en vanlig båt är chansen stor att de redan har en mall på dina paneler, annars kan man ju ge dem de gammla så tillverkar de dem för dig. Om inte jag e helt ute å cyklar så är det faktiskt inte så dyrt heller... Om du e smart så använder du befintliga instrument, då sparar du en bra slant...

 

Å just det, vet inte vart du bor men åker du dit så får du bra priser!

 

Lycka till!

 

//lyran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju tillägga att det inte måste vara just kolfiber.Gillade bara det svarta korsmönstrade utseendet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstod nästan det... Det är nog ruggigt svårt och framförallt riktigt dyrt om det ska vara äkta.

 

Vad jag kunde se så tycker jag detta ser riktigt snyggt ut! Dessutom dlir ju kanter å sådant helt perfekt...

 

//lyran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Att tillverka för egen hand en panel i kolfiber är inte speciellt svårt om den enbart skall vara helt plan.

Man gör på följande vis:

 

En väl rengjord glasskiva som man sedan vaxar med formvax, sedan klipper man till ett flertal lager med kolfiberväv som faktiskt numera finns att köpa på Biltema, sedan blandar man epoxy som även det numera finns på Biltema, därefter så börjar man med att pensla ut ett lager epoxy på glasskivan, sedan så lägger man på det första lagret med fiberväv.

 

Därefter så använder man antingen en aluminiumroller eller en styv pensel för att arbeta ut luften ur väven, sedan så gör man likadant med 2 lager till våttivått. När detta har härdat så kan man lägga ytterligare 3 lager epoxy/väv. OBS! viktigt med rengöring av epoxyn innan man går på med nya lager för att detta ska fästa bra.

 

Detta är samma förfarande som när man laminerar med polyesterplast.

 

Att tänka på när man jobbar med epoxy är förutom att det är extremt giftigt (TROTS ATT DET INTE LUKTAR NÄMNVÄRT) är att man INTE kan använda matta utan måste använda väv just för att matta inte kan absorbera epoxyn.

 

Senast ändrad av Matrix | 29 februari 2008 | 15:47

 

Senast ändrad av Matrix | 29 februari 2008 | 15:48

 

Senast ändrad av Matrix | 29 februari 2008 | 15:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...