Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
alfken

Gyb Easy vid gippar?

Rekommendera Poster

Är det någon som har erfarenhet av Gyb Easy, som gör att bommen bromsas upp vid en gipp. Det verkar vara bra vid ofrivillig gipp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Är det vanligt att Ni får ofrivilliga gippar?

 

Har seglat i mer än 45 år. Har på sin höjd fått en handfull ofrivilliga gippar. Kommer inte ihåg när jag fick en sist. Har man fått en så aktar man sig.

 

tommy

 

Senast ändrad av toaen | 24 februari 2008 | 14:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag kan nog inte komma ihåg om jag ens fått det på en kölbåt.

Det hände väl då och då när man tävlade i Laser, men annars, nej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu frågade jag om det fanns någon som har erfarenhet av Gyb Easy, inte om hur många ofrivilliga gippar man fått. Om ni fått en handfull, så har ni fått fler än jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara ett okänt tilbehör.
 
Vi kör med preventer när vi seglar längre sträckor där det finns risk för ofrivilliga gippar. Allt som på ett enkelt sätt kan höja säkerheten ombord är välkommet givetvis.
 
Det finns en del osynliga faror ombord. En av dessa är bommen. En annan är kokande vatten. Båda är saker man inte lägger nån större vikt vid men lätt att förebygga.
 
Vi fäster mitten på ett rep på bommen ungefär mitt på där vi har en ögla. Varje ände går ner till ett block som är fäst vid relingslisten. På undanvindar läggs ändarna runt en ledig winch. Vitsen med detta tillbehör är att man inte behöver lossa och fästa på nytt vid en gipp.
 
Jag gissar att tillbehöret låter taljan slira med friktion så bommen går över med måttlig fart.
 
Fördelen med att ha ett ordentligt fäst rep är att man kan lita på att bommen inte går över för fort vid en kontroller gipp där preventern är bra att kontrollera  bommen. Genom att släppa sakta på bommen vid gippen får man inget problem med att manuellt föra över bommen. Det kan göras med winschen på ena sida och att släppa på den andra succesivt.
 
Att gippa i hård vind kan vara omöjligt om man inte har hjälpmedel. Bättre då att vända mot vind med en kovändning. Nackdelen med vårt fäste är att bommen kan gå av om det blåser för hårt. Fästet ska egentligen sitta på samma ställe på bommen som skotet.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har inte heller någon erfarenhet av prylen - men vill gärna veta om den funkar.

Jag frågade om pris förra året i båtbutiken - vill minnas att priset låg mellan 2 och 3 tusen.

Tyckte det var lite dyrt då och  avvaktade - men är säker värt priset om funktionen är bra.

Här finns en film om den:

 http://www.proboat.co.uk/uploaded_files/Wichard_Gyb_Easy_Video.wmv

 

 

Senast ändrad av Gabe | 24 februari 2008 | 21:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lät inressant med Gyb Easy, fick inte upp siten, finns den någon annan stans? och till er som inte gjort ofrivilliga gippar-ni verkar inte seglat tillräckligt mycket eller långt-händer alla någon gång!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gipp?  Hmm, jag är en motorbåtsmänniska med planer på segelbåt som vill veta vad alla segelbåtstermer betyder, förklara.  Dock vet jag vad rundhult betyder.  En sån delar jag säng med varje natt \Wink\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vinden kommer akterifrån och man behöver föra över storseglet till andra sidan kallas det att gippa. Det är en farlig manöver i hård vind. Görs det kontrollerat är det mindre problem då man är förberedd och har börjat med att dra in storbommen så centralt det går.
 
Värre är den ofrivilliga gippen när någon person står på en toft och har huvudet i bomhöjd. Bommen kommer då farande med våldsam fart och kan lätt knäcka skallen på den oförståndige som höll huvudet högt in i det sista. 
 
Av säkerhetsskäl är det bra att ha en lina som förhindrar denna ofrivilliga gipp. Helt enkel fästs bommen i ena läget på ena sidan med linan så bommen inte kan fara iväg om man glömmer att ha uppsikt över windriktningen. (vilket ofta händer när man är många som seglar men ingen är befälhavare)  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ett svar så att till och med jag förstod.  Som sagt, båtar har funnits i livet sedan barnsben, men inte segelbåtar.  Men med åldern så börjar det bli intressant.  Många termer är det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det kan ju också bero på att man fått nån ordentlig slänggipp i början av ens seglarliv och därför alltid kör med preventgajar om man absolut måste segla plattläns i kraftigare vindstyrkor.

 

Försöker alltid segla slör så mycket det går. På en tidigare båt hade jag spinnackergajarna alltid monterade som prevengajar, bara att kroka i och sträcka upp.

 

I ett annat forum finns det bilder och information om Gyb Easy http://www.hamnen.se/content/view/4916/164/ där står bl.a.

 

 

Gyb’Easy är vad man skulle kunna kalla en bombroms. Till Gyb’Easy hör en speciell flexibel tamp Gyb’Flex som passerar genom Gyb’Easy. Det är friktionen som gör att en ofrivillig gipp bromsas upp och bommen kan passera över sittbrunn på ett lugnt sätt.

 

I och med att Gyb’Easy är ett separat system så behöver man rigga upp den för att kunna använda den. Med andra ord rör det sig om en typ av utvecklad preventergaj som fungerar på båda halsarna samt att om en offrivillig gipp skulle ske så går bommen lugnt över till andra sidan.

 

Går tydligen att ställa friktionen genom att trä den medföljande tampen på olika sätt http://www.proboat.co.uk/uploaded_images/Gyb_Easy_Data_Sheet.pdf  se längst ned på sidan 2

 

Priset är tydligen 3828 kr. Det står konsumentprislista, så då skall priset va inkl. Moms http://www.poly.se/poly/UserFiles/File/Tarif_Wichard_2008.pdf se sid 16. I priset ingår tydligen 15 meter lina.

 

tommy

 

Senast ändrad av toaen | 26 februari 2008 | 13:58

post-945-1394235357,6688_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det finns säkert de som har pengar över till en sån. Men eftersom den kostar så mycket är det säkert ingen stor pryl i affären. På liknade sätt bör en ögla som kanske redan finns ombord kunna användas. Man kan prova med två varv och bromsar det för lite kan man ta tre varv runt i öglan som man sätter i skotfästet på bommen eller om man har en ögla som passar lite längre fram på bommen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som gammal klättrare kan jag snabbt konstatera att idén bygger på den klassiska firningsåttan http://www.rockwater.se/?p=prod_info&anr=1280&kat=climb&sub_kat=sakring

 

Om man har ett mindre storsegel kanske man skulle testa med klätteråtta och lite grövre rep och se om man trivs med principen.

 

Gyb Easy har ju förvisso möjligheten att ge större friktion än firningsåttan men med ett mindre segel och för lite dygt 100kr kan det kanske vara värt ett försök?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant svar kommentar från Selden. Hur ser den konstruktionen ut om båten har mantåg??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en tidigare båt hade jag spinackergajarna som preventgajar. Hade inget brytblock i fören, utan trädde linan runt pulpiten ben. Sen gick bägge linorna ända till aktern på utsidan mantågstöttorna. De hängde i en svag båge efter skrovsidan. Riggade dem på våren och tog in dom på hösten.
Jag har många bilder på båten, men inga bilder där man ser arrangemanget riktigt bra. Sålde båten 2001 till Öregrund.  När jag när jag kom norrifrån i Augusti 2004 fick jag se henne liggandes vid en mekanisk verkstad strax söder om Öregrund. Origgad. Blev lite bestört. Hade hört att den nya ägare skulle byta motor under vintern 03-04 och misstänkte att det var något som gått snett.
 
Däremot ser man tydligt mina prevetgajar, hur de är dragna. Jag brukade låta dem gå in längre akterut och va mer sträckta. När jag seglade plattläns och det var risk för gipp krokade jag i gajens karbinhake i schakeln där storskotet satt fast i bommen och sträckte upp gajen och satte fast. Om jag behövde gippa gjorde jag det kontrolerat och bytte gaj.
 
Kostnad - ingenting. Gajarna hade jag till spinnackern som jag aldrig använde. Den var föresten till en TUR 80 och alldeles för stor. Fick den som tack för hjälpen av en äldre an som jag hjälpte lite med hans båt. Däremot spinnackerbommen använde jag som spri bom och gajarna som preventgajar.
 
tommy 

post-945-1394235365,7485_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde man inte kunna konsteruera en prevnterkick med hjälp av gasfjäder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pysslar lite med bergsklättring ibland. Använder t.ex. min klättersele när jag skall upp i masten. Har tänkt köpa ett par olika repbromsar och testa som bombroms i sommar. De kostar ca 100 kr styck. Man kan alltså köpa 25 stycken för samma pris som en Gyb Easy och 125 stycken för samma pris som en helmtec.

En repbroms för bergsklättring kan se ut t.ex. som en Gyb Easy.

Lovar rapportera om någon av dem fungerar och i så fall hur (sedan kan man ju hålla med toaen om att gippen brukar inte vara värre än att man fångar skotet när bommen är på väg förbi).



Senast ändrad av breckan | 04 mars 2012 | 19:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Friktionsbroms typ gib-easy bygger på friktion då rep glider över en metallyta en eller flera varv. En sådan bromsar alltid, även då det inte är önskvärt. En Helmtech friktionsbroms (om den fungerar) glider lätt när hastigheten på bommen är låg och bromsar mer om det går undan och kraften är större.

Att göra en gipp med en liten jolle eller mindre sgelbåt genom att ta skotet i handen går att göra säkert och enkelt. Att göra samma sak i en styv bris med en 5 meter lång bom och 40m2 segel på det sättet gör man nog bara en gång!  Med mycket segel MÅSTE man skota in först.

Jag själv har inte fått särskillt många ofrivilla gippar, passar mig väldigt noga för det...  när jag måste länsa i hård vind, så styr jag alltid själv.....säkrast så.

Men lämnar man över rodret till någon annan ombord så vill man inte att det händer en olycka! Så finns det något som höjer säkerheten så är det värt pengarna om man så bara förhindrar en allvarlig olycka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har testat att använda en firningsåtta samt ett statiskt klätterrep med diameter 10 mm som bombroms. Det fungerar fint i hårdare vind, men bromsar kanske lite väl mycket i lätta vindar (då kan man koppla loss den helt). 

På bilden ser man bombromsen kopplad framför kickern på samma skena under bommen. Lätt att plocka ned efter segelturen. Repet går från babord skotskena, via firningsåttan under bommen, till ett block på styrbord sida och vidare bakåt till en avlastare vid pulpit. Där kan spänningen justeras efter behov (hårdare spänd lina ger mer bromsverkan).

Firningsåttan kostade 150 SEK. 

Screen Shot 08-30-17 at 03.13 PM.PNG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska nog prova med en firningsåtta men hur stort storsegel har du provat detta med?

Blir det bättre med ett statiskt klätterrep (inte ha mer töjbarhet är 3% enligt europeiska säkerhetsföreskrifter) jämfört med någon vanlig tamp?

 

Läste om detta tidigare i denna länk: http://x-382.blogspot.se/2015/05/out-of-box-billig-bombroms.html där det fungerar på en X-382 med ett storsegel på 38 m2 samt Elan 333 (33m2).

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, per_62 säger:

Ska nog prova med en firningsåtta men hur stort storsegel har du provat detta med?

Blir det bättre med ett statiskt klätterrep (inte ha mer töjbarhet är 3% enligt europeiska säkerhetsföreskrifter) jämfört med någon vanlig tamp?

 

Läste om detta tidigare i denna länk: http://x-382.blogspot.se/2015/05/out-of-box-billig-bombroms.html där det fungerar på en X-382 med ett storsegel på 38 m2 samt Elan 333 (33m2).

Jag seglar en Banner 30 med ett storsegel på 19 m2.

Klätterrepet använder jag bara för att det var tillgängligt och bra pris. Det går säkert lika bra med något annat skot. Tänk dock på att repet slits och värms upp av friktionen så det behöver nog bytas ut efter några år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...