Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
df90

Kustbevakarna 21/2

Rekommendera Poster

Med tanke på att vi inte har någon kbv i skärgården där jag färdas men massor av ssrs båtar så är d föga troligt att kbv skulle komma till undsättning.. Nä dom är för upptagna med att haffa fyllon vid närmsta sjökrog\Cool\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom denna säsong är den sista av Kustbevakarna så kan man väl hoppas på en sk Spinnoff serie, typ Joey, spm är en spinnoff av den populära serien vänner.

 

I detta fallet blir det nog Kustbevakare söker fru.

 

KOlja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
\Laughing\Den var bra den serien vill jag se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har läst med intresse och förundran dessa foruminlägg om Kustbevakningen ett tag nu. I många fall så skrivs det negativa kommentarer om Kustbevakningen och tjänstemännens arbete. Många personer skriver också om saker som dom inte verkar ha belägg för. Jag tänkte jag skulle försöka bringa klarhet i några saker. En bra vän till mig som jobbar som kustbevakningstjänsteman har förklarat en del saker för mig som jag tänkte låta er ta del av.
 
Utbildningen till kustbevakare består av fyra olika block nämligen KBU-1, praktik, Maskinbefäl klass 7 och Fartygsbefäl klass 7. Om vi tar KBU-1 så är den på ett år och innehåller ämnen som tulllagstiftning, farligt gods utbildning, Fiskelagstiftning, Jaktlagstiftning, LKP lagstiftning mm. Många av de föreläsarna under utbildning kommer från de olika polishögskolorna. Det har även funderats på om polis, tull och kustevakningen skolor ska slås ihop för att i dag är mycket av grunden samma utbildning.
Problemet för en kustbevakare är att det är mycket komplex juridik. Då dessa områden oftast är speciallagstiftning och inte finns i brottsbalken. För exempel kan nämnas att när en kustbevakare arbetar med smugling så använder han/hon tullagstiftningen och de befogenhet den ger. Däremot när det handlar om sjöfylleribrott så använder han/hon LKP-lagstiftning och Sjölagen och dessas befogenheter. Detta gör att vissa tvångsmedel är tillåtna via tulllagstiftningen men inte via LKP-lagstiftningen. Detta gör att en kustbevkare måste vara väldigt insatt i lagstiftningen för att veta vilka tvångsmedel han får använda vid vissa brott. Polisen däremot har samma befogenheter oavsett vilka slags brott det handlar om. 
 
Detta med att kustbevakningen ska kontrollera rattfylla har att göra med att i dag finns redan kustbevakningen i svenska hamnar. Det åligger kustbevakningen att utföra tillsyn på farligt gods och lastsäkring på lastbärare som ska transporteras på sjön och kommer från sjön. Om då kustbevakningen står i Trelleborgs hamn och kontrollerar lastbilar som kör av båten (lastsäkringstillsyn) så är det väl resursslöseri att de inte kan kontrollera nykterheten. Då det har skett dödsolyckor med lastbilar där de kört berusade från färjeläget och sen krockat på svenska vägar så är detta bara bra.
 
Vilke bakgrund har då en typisk kustbevakare. Det jag har fått reda på är att det skiljer sig väldigt mycket från person till person. Jag kan nämna vissa yrken som kustbevakare har haft innan dom kom till kustbevakningen; brandman, polis, sjökapten, sjöingenjör, Officer i marinen, SSRS, marinbiolog, anläggningsdykare mm
 
Om vi ska diskutera om klantiga kommentarer så kan jag bara säga att inom alla yrken finns ett visst snack. Det olykliga är att detta har hamlat på film och sen visats för hela Sverige. Detta skulle man ha tänkt på innan man visade serien om kustbevakningen. Däremot går vissa kommentarer som fälts i serien inte att försvara.
Har inte tid att skriva mer just nu men åtekommer med mer information.
Hälsningar Patrik 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag förstår egentligen inte varför alla klagar så mycket på kbv..

 

de svär och har attitydproblem som om inte ni skulle svära när ni blev förföljda av ett kamera-team i en månad på jobbet?? säg nån här som aldrig svär..

 

att de skulle ha attitydproblem kan jag inte heller se, vill gärna ha ene förklaring på de i så fall\Undecided\

 

 

 

vad gäller väjningsreglerna och så så ville jag bara få fram att seglare inte är ett bättre folk, vilket en person verkade tycka, jag tycker också att den som har mest plats osv bör väja, no offence liksom\Smile\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fan orkar ni ???? Vissa personer måste alltid kritisera gnälla och skälla. Dessutom tror dom att dom kan och vet allt... kan ni inte bara njuta av et bra tv program och låta kustbevakningen sköta sitt jobb på deras sätt. tycker dom gör ett strålande och proffsigt jobb... vissa borde skaffa si ett liv och lägga avensjukan på hyllan och koncentrera sig på sitt eget och hålla mun.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rexco undrar varför ingen från SSRS båte3n blåste av larmet. Jag kan förklara, för jag var själv befälhavare ombord på Rescue Sigfrdi Edström (SSRS båten) denna kväll.

 

Vi får larm angående båt som läcker kraftigt och personerna ombord är på väg att överge båten och enligt MRCC (sjöräddningsscentralen) som mottagit larmet så låter de berusade.

Vi får också reda på att båten är en 8 tons stålbåt och att även brandkåren från Strängnäs är larmade. P.g.a. deras förmodade berusningstillstånd så larmar MRCC även ut en kustbevakningsenhet och den nämaste var Cobran. (Fråga mig inte varför man inte kunde ta en polispatrull landvägen, men så var det i.af.) MRCC kontaktar då Kustebavkningens vakthavande befäl och skär sker en miss o kommunikationen. Stålbåten som vägde 8 ton, blev till att det var 8 berusade personer ombord.....en miss i kommunikationen någonstans mellan MRCC och KBV. Därför åker KBV prio1 på detta larm. Vi pratar med KBV när de ligger och tankar i Strängnäs och då har vi varit på plats i en halvtimme ungefär, och vi förklarar läget lugnt, men då är de ju så pass nära att de lika gärna kan fortsätta fram.

Så eftersom vi inte hade en aning om att KBV trodde det var 8 personer ombord så fanns det ju ingen anledning för oss att avblåsa något eftersom det rörde sig om en kraftig sjöfylla och en potentiell miljörisk.

 

Återkom gärna med fler frågor om något är oklart.

 

/ Jonas, SSRS Västerås

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni gör ett oerhört bra jobb! Givetvis även KBV....Det du berättar om sades även i programmet vilket alla tittare kunde höra om man inte bara ville klaga på personalen på Cobran som verkar vara det största problemet för vissa.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med ovan författare!

 

Den svenska avundsjukan verkar lysa igenom...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej båtvänner!
Jag blir förvånad att inte fler reagerar på de otaliga fylle(o)styrningar som sker till sjöss.
Lika lite till sjöss, som på landsvägen, vill jag möte någon som inte är kapabel att säkert framföra sitt fordon.  I bästa fall är det bara vederbörande fyllo som eller dennes båt som drabbas men i trängseln bland andra är det ju faktiskt även andras liv på spel.
Därför är KBV värda en eloge för sina insatser. Trots diffusa regler gör de det bästa av läget och rensar bort en (tyvärr) liten andel av de omdömeslösa. Jag beundrar deras tålamod!
Det är nästan att man önskar en taskig attityd-paragraf också för de haffade som inte accepterar läget och inser hur korkat och ansvarslöst de beter sig.
Man kan kombinera nöje (fest) och båtliv, utan att bete sig ansvarslöst.

Nä, jag är inte nykterist men brukar hålla mig förtöjd eller på land vid intag av alkohol och därefter vänta tills omdömet återvänt innan jag kastar loss igen. Hoppas ni gör detsamma.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker om att se KBV på TV5,  att dom snackar lite ''gojja'' ibland är bara att

 gratulera ...dom är mänsliga !!! 

Ni som klagar borde fatta att saker å ting

sägs även utan kamera , eller tror Ni inte det !?!?!?!

 

Hur uttrycker Ni er själva ibland ?.... bara att det inte kommer med på film , eller hur !

 

''KBV  TV'' är det roliga vi får ha tills det är vår tur att glassa runt i skärgården .

 

( saknar mer SSRS utryckningar i programmet )

Mvh  Sponsor till SSRS \Wink\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag förundras mest över i Kbv är att det verkar finns så mycket puckon som åker fritidsbåt i Sthlm:s skärgård.

Bilden man får i Kbv är att var och varannan måste tala om hur mycket dom tjänar och hur mycket skatt dom betalar. Synd att dom inte kan köpa hjärna och förstånd för pengarna utan måste lägga dom på sprit och båtar.

 

Så min bild av Kbv är mestadels positiv, men bilden serien förmedlar av den genomsnittlige fritidsbåtsskepparen i Sthlm är en dryg högt betald man i 40 - 60 års åldern som har grava alkoholproblem och som bedömer folk efter inkomst. Kategori två verkar vara ett stureplansyngel som är son till den första kategorin. Hoppas verkligehten ser annorlunda ut.

 

 

 

Senast ändrad av Robbe | 16 mars 2008 | 18:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

självklart finns de många andra som kör båt i stockholm, problemet är bara att det är de två kategorierna som du sa, som inte kan sköta sig-.-

 

dessutom blir det kanske bättre tv om man visar de som man kan skratta lte åt\Tongue

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner många i Sthlm då halva släkten bor där och själv bott där nere i många år så jag vet att Sthlm:are i regel är vettiga människor. 
\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />
 
Men man förundras ju över hur vissa människor räknar allt i pengar. Man kan ju anta att kustbevakarna stöter på denna lilla skara människor och får höra detta tjat om tillgångar ganska ofta då snabba dyra båtar ofta hör till imagen för dessa typer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med till 100%. Finns alltid de som klagar/gnäller - ligger troligen i generna, kan inte vara roligt - vilket liv, usch.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med, i dom incidenter som sett eller hjälpt till i har det handlat om stora dyra motor och segelbåtar som framförs av antingen Wall Enberg-typer (Jönssonligan) eller unga killgäng som leker players i stora hamnar.

Det senaste var på Utö i somras där en 50 fots Grand Soleil med småstekare inte kunde anlägga i hamnen utan i panik gastade mayday i VHF´ n och i sina mobiltelefoner.

Har ett flertal ggr fått nattliga besök vid aktern där monstruösa båtar vars ägare förlitar sig på Gula sidorna som sjökort frågat om vägen tillbaka till Riddarfjärden.

Således, KBV är av stor vikt för att hålla ordning och reda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul tråd!!

Att KBV behövs är klart men när dom inte får ta ett fylleprov så tyder väl det på att sjöpolisen borde göra detta istället för KBV.

Varje gång man ser programmet slås jag av hur omogna och burdusa Cobragruppen är! Det är nästan så att man fruktar att dom skulle stoppa en för vad som helst skyldig eller ej!

Att mäta med laser på sjön är nästan tramsigt. Guppar man på en våg kan instrumentet lika gärna visa 10kn som dom 5 jag faktiskt ligger på (mätt över en längre tidsperiod). Hemska tanke att åka dit på det och sedan behöva ha dom stå och raljera över en med onödiga kommnetarer.

 

Det bästa i programmett är SSRS!

Dom är riktiga hjälptar!! utan lön är det faktiskt dom som hjälper folk. Tänker närmast på inslaget då en killes båt höll på att sjunka och KBV inte kunde kasta en tamp och bogssera till en brygga, uselt!!!

 

Tack för att SSRS finns! Och tack för hjälpen när jag fick problem!

 

/MagN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men dom bogserade väl in den sjunkade båten till land om inte jag har fel?

Skall dock erkänna att jag missade senaste avsnittet av kustbevakarna ifall det nu var en händelse i detta avsnitt som jag missat!

 

Bra att veta är att SSRS tar betalt för bärgning om man inte är medlem!

Ett bra tips är därför att bli medlem om man inte redan är det!

 

 

Själv är jag medlem både hos SSRS samt sjöassistans!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1:

Dom större fartygen brukar ha dagsignal begränsad manöverförmåga upp när dom närmar sig trafikerade farleder, då är även segelbåtarna tvungna att väja.

Dag signal : Ser ut så här.  O<>O  fast stående.

Natt signal: Lantärföring RÖD VIT RÖD.  ståendes.

2:

Regel 9 Trånga farleder.

9b: Segelfartyg och mindre fartyg under 20m får ej hindra säker genomfart för fartyg som är beroende av den trånga farleden. De flesta farleder i skärgården är att betrakta som trånga för större fartyg.

Bara upplysningsvis så du inte går på en nit.

//Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...