Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Bosslady

Fällbar cykel

Rekommendera Poster

Var runt förra säsongen och letade efter bra fällbar cykel men hittade inte någon som passade kvalitetsmässigt.

Finns det på forumet några synpunkter och gärna rek. på bra cyklar. Vill nog ha stålram och 20tum hjul. Träffade någon på Laesö i höstas som hade en Flexi Bike, tror jag den hette, denna verkade helt ok. Var kan jag köpa denna? Nån som vet?

 

/lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köpte två av Biltemas billiga 20 ihopfällbara cyklar till sommaren 2000 till priset av en dryg tusenlapp styck. Då hette de Ma laBike men verkar ha byt namn till Yosemite

Nu skall det på en gång sägas att de alltid viks ihop och stuvas undan under däck i sina nylonbagar när vi lämnar hamn. Och däcken samt innerslangarna är bytta då de nästan omedelbart fick torrsprickor.

Annars har de fungerat perfekt, ingen rost (!) och inget mankemang och det har cyklats många mil på dem på allt från portugisiska sandstränder till kalksandsvägar på Gotland.

 

Så med andra ord, kan man bara se till att de inte hamnar i saltstänk och förvaras torrt verkar de vara ytterst prisvärda.

Även om de vore mogna för kassering idag skulle jag ha betraktat dem som en god affär för det priset, men som det verkar kan jag ha dem minst 10 år till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var faktiskt inne på Biltema och tittade på dessa förra året, då hette dom Yosemite precis som du säger.

Jag tyckte däremot att kvaliteten var sådär, verkade väldigt glappa i beslagen, särskilt det främre vid framhjulet/styret.

De kan inte vara av den kvaliteten som du har. Kommer också att ha dem i sina påsar under däck.

 

/lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör själv downhill och har själv byggt några cyklar nu... Senasta landade på ca 30 000 SEK. Så jag vet med andra ord vad jag pratar om gällande cyklar. Jag kan bara AVRÅDA från biltemas SKRÄP! Jag har hört flera skräckhistorier kring deras kvalitet eller snarare deras brist på kvalitet. (Kan tillägga att detta vart under fullt normal användning, så inga hopp eller liknande).
 
Gällande cyklar så får man vad man betalar för, det man ska hålla ett öga på som okunnig är att SAMTLIGA komponenter skall hålla en jämn kvalitetsnivå. Det man främst skall kolla är ram, gaffel samt hjul. Om det är bra växlar på cykeln, visst det är skitskojj men tidigare nämda komponenter är MYCKET viktigare.
 
Pratar vi hopfällbara cyklar så finns det en betydligt stor risk för brott i gångjärnen. Så att sattsa på billigaste skiten, bara för att det verkade funka är enligt min mening ren idioti. Gå till en cykelhandlare som vet vad de säljer. Annars så har jag provcyklat Paratrooper (tror de heter så). De är framtagna av Amerikanska armen och Hummer (japp Hummer som i h1,h2 & h3). Visst en vanlig cykel är mycket stabilare att cykla på men en sån skulle till och med jag kunna tänka mig, inte för att komponenterna spelar i min klass men de är förbannat smarta. Priserna börjar runt 5 000 och går upp till ungefär de tredubbla. Utställare fanns på förra årets Allt För Sjön i C hallen. Jag kan starkt rekomendera en tit på dem då till coh med jag blev posetivt överraskad!
 
(bifogar en bild på en så du vet va du ska leta efter) 
Lycka till!
//Johannes 

post-23078-1394235354,8996_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Lasse

 

Har själv letet efter bra fällbara cyklar i ett par år.

 

Fastnade för de engelska Bromptoncyklarna.  Prisläge runt 10.000 kr/st och uppåt.

Hittills mkt goda erfarenheter av dem.

Såg bland annat att Arne Mårtensson (jordenruntseglande f.d. Handelsbanksdirektören) hade sådana ombord.

 

Gamla Stans Cykel i Stockholm säljer dem.

 

BN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja vad skall man säga. En säger att en användbar cykel kostar 10', en annan 30' allt annat är skräp, bortkastade pengar och livsfarligt!

Undrar om jag törs fortsätta använda mina Biltemahojar? Att ha överlevt dem och de mig i 8 säsonger på allsköns underlag måste vara att utnyttja ödet väl långt.

 

Hursomhelst, en annan aspekt är att en cykel snos ofta och lätt. Att lämna en en tiotusenkronorscykel på däck eller bakom en bar kan nog ha sina sidor. För att inte tala om en för 30'.....

Hur gör man, har man en specialförsäkring om nån snor den eller om den ramlar i spat? Fast det är väl inget bekymmer för herr Månsson. Han kan ju alltid skicka efter en ny med DHL.

 

På något vis känns det som att man skaffar tillbaks en del av landlivets bekymmer om man släpar med sig en cykel  för 10-tusentals kronor ombord på en båt.

Om man inte har specialintressen med cykeln förstås.

 

Senast ändrad av Eilean | 28 februari 2008 | 21:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl som vanligt med Biltema grejor... Märkesmänniskor dissar dem alltid, andra tycker att sakerna är helt ok med avseende på priset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I våras köpte jag bättre begagnad Neobike Access av en båtägare som gått iland och skaffat husbil istället. Den är 3-växlad och har fotbroms. Mitt användningsområde är att ta med cykeln på tjänsteresor med tåg eller bil och cykla omkring på orten jag tillfälligtvis jobbar på. Den har väldigt små hjul (16 tum), vilket gör att den är kompakt ihopfälld men aningen äverntyrlig att cykla på innan man har vant sig. En viktig detalj är att sadeln går att få upp tillräckligt högt (jag är 1.82 lång). Vidare är den en stor glädjespridare, folk är inte vana vid den typen av cykel mitt inne i stan, långt från närmaste hamn. Vuxna tittar i smyg, barn pekar och skriker till varandra och alla ler. Så här långt är jag mycket nöjd. Vad jag har förstått är modellen numera ändrad till större hjul (20 tum) och 3 eller 5 växlar. Jag bedömer att kvaliteten är ungefär som en Monark vilket är OK pang för pengarna (nypriset för min var ca 3.000 för 4-5 år sedan). Största minuset är att den är rejält tung. Men vill man ha en cykel, hopfällbar eller inte, som väger låt säga 10 kilo så får man allt betala för det också ....

:-) CARGU

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Praktiskt Båtägande testade hopfällbara cyklar i senaste numret.
Biltemas utnämdes som mest prisvärd. Jag kommer inte ihåg vilken som blev bäst i test, utom att den var flera gånger dyrare.

/Lars J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta och titta på STRiDA cyklarna som är helt i aluminium och med en genialisk ram konstruktion. Den har 16 hjul och väger 10kg. Finns enligt leverantören www.strida.nu en behändig väska som tillbehör. Cykeln har dessutom kevlar drivning som då skonar kläder för dig och din omgivning.

post-10004561-1394235561,6179_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den cykeln fick inget bra betyg i Praktiskt Båtägarens sista nummer med test av många hopfällbara cyklar.

Enligt testet var det obekvämt ffa för långa då man skjuter sadeln närmare styret och man vill ha större avstånd till pedalerna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag cycklade runt i Stenungsund i förra veckan på min nyinköpta Biltema-Yosemite och det funkade som en dröm, så jag är i vart fall nöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

STRiDA är en cykel för den målmedvetna kunden med känsla för design och KVALITET. Har kört hojen sedan början av sommaren i både tuffare miljö och stads miljö med ett smile i facet. En helt underbar hoj! Tester i all äro, MEN, alla har olika smaker och kriterier på en hoj. Det är enbart du själv som kan skapa en uppfattning, men MIN säger, att hojen JAG har är helt perfekt för mig. Hittade den på www.strida.us och blev sedan vidarebefordrad till www.strida.nl som sköter all Europa försäljning som i sin tur har www.strida.nu som Skandinavisk exklusiv återförsäljare för Sverige, Norge och Finland. En bild från deras hemsida på hur smidig hojen blir ihopvikt...

post-10004561-1394235562,0464_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte fällbar men liten! För att komma billigt undan och inte i direkt behov av en fällbar, köpte ja en obetydligt begagnad 3-växlad 20 tums(kvalitets)-barncykel för 400 pix, som ja ämnar förse med vuxensadel på lång stång ett högt smalt HD-styre med snabbvredslåsningar för enklel nerfällning (seglar/motoriserar öppet/rufflöst så det viktigaste var att få ner höjden på hojen).

Första provtur lär bli att ta mej från Lönö (nära Arkösund) till Sänkdalens gård i syfte att köpa 4 liter av deras superba kallpressade rapsolja (kravodlad, drygt 250kr) som tillochmed är nyttigare än olivolja (då kan man köpa små mängder lyxolivolja bara för smaken).

 

post-1968-1394235570,6309_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sökt trådar om fällbara cyklar och hittat denna gamla goding...

Antingen Biltema eller 30 000:- kr cyklar...

Funderar på att investera i ett par cyklar till normalt pris och hittade denna på Watski, någon som känner till något om den?

http://www.watski.se/Cykel-Express-6-VXL-16--115AJ

Synpunkter?

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har oxå funderat på den, men stålram och saltvatten går nog inte så bra ihop i längden. Blir nog Biltemas för mig. Den är i aluminium, dock utan växlar men det har mindre betydelse då den troligen håller längre utan. Saknar även skärmar vilket den hade i den tidigare utgåvan. Men sammantaget mindre som kan strula och vilket även gör den lättare. Väska finns ju oxå som tillbehör.

http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Cyklar-och-vagnar/Herr/Folding-Bike-20-271280/

 

http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Vaskor/Forvaringsvaska-for-hopfallbar-cykel-27185/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Den här lurendrejerifirman säljer en del bra produkter (tyvärr)

Dessa anses bra.

http://www.cykelringen.se/products.asp?Type=Prod&PID=2045

Dock har ringen alldrig sålt en cykel till normalpris, och det är en gåta att dom får hålla på med ständig rea.

Men Dahon, Haro, och Marin (framför allt) skulle förtjäna en riktig cykelhandlare.

Även här kan Dahon köpas

http://www.bikeinn.com/cykling/dahon/384/m#

Själv är jag sugen på en Bromton eller Moulton. fast det finns några hojjinköp jag prioriterar högre.....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cykelringen går bort för min del. Jag har upplevt för många oseriösa försäljare och ständiga reapriser är bara löjligt. Jag tar hellre en högre kostnad för att inte gynna dem.

Jag fattar inte heller hur de kan hålla på som de gör, men de är förmodligen bra på att kringgå reglerna för reapris.

Mackey

Edit: Oj, jag glömde att tacka för cykeltipse. Jag kan ju alltid kolla cykeln på Cykelringen utan att ha kontakt med en säljare och sedan köpa den på annat ställe, postorder eller längre bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Perfekt, jag ska kolla. Jag kan inte se något problem med stålram, ramen är väl det stål som är enklast att hålla rostfritt. Värre är det med allt annat som är gjort av stål på en cykel.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha pratat med några cyckelfreaks och kollat forum köpte jag en begagnad Dahon som jag tycker fungerar utmärkt. Som en cykelfreak sa, det ska ju inte bara fungera i affärren utan några år i verkligheten också och därför ska man välja ett fabrikat som är kända för sin hopfällbara cyklar. Sen fanns det någon anledning till att man inte skulle välja aluminium till cyklar. Varför kommer jag inte ihåg men hade aluminium varit så bra så hade väl alla cyklar gjorts av aluminium?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan tänka mig att orsaken att inte använda en aluminiumram är att aluminium korroderar och det kan gå fort om man har lite otur med kontakten med andra metaller och lämplig elektrolyt (vatten).

Läs lite om korrosion i Praktiskt båtägande om ni vill, gäller inte cyklar men är aktuellt ändå.

http://vibatagare.se/2012/03/27/sakra-baten-mot-korrosion/

Kolla i botten inuti en gammal aluminiumkastrull. Där kan ni ofta se små håligheter som heror på att ni låtit vatten stå kvar i kastrullen. Det räcker för att aluminium ska rosta. Det finns säkert några av er som förvånat upptäckt att en kstrull (eller något annat) börjat läcka. Det har helt enkelt blivit ett litet litet hål i aluminiumen.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick ju ringa och fråga. Problemet med aluminium är tydligen utmattning. Det krävs mycket kunskap för att tillverka hållbara cyklar av aluminium. Men det det finns bra aluminiumcyklar, fast de kostar några gånger mer än stål. Är det inte rätt gjort så kan tex ramen brista vid belastning efter några år. Tex med tjock gubbe på en cykel lastat med några flak öl. Och så lite fart i en nedförsbacke. Där försvann i alla fall mitt intresse för aluminiumcyklar, i synnerhet för en nomame i en båttillbehörsaffär. Materialutmattning i aluminium är ett känt problem, någon som kommer ihåg De Havilland Comet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittade idag som hastigast på Hjertmans cykel. De hade inte riktigt skruvat ihop den, så den upplevdes kanske som än rackigare än den verkligen var. Intrycket var dock ingen höjdare; den kändes som gammal i konstruktionen med tunt lackade respektive kromade detaljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med till 100%, var oxå och kollade på hjertmans idag. Blev inte imponerad alls av kvalitén på den cykeln. Lägger mina pengar på Biltemas med aluminiumram istället, känns som ett säkrare val till ungefär samma pengar. Kollade lite extra på gångjärnsfunktionen på Biltemas och den verkar genomtänkt, även fälgarna var eloxerade och lackade i aluminium. Som sagt skärmar och växlar saknas men det klarar jag mig utan ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag själv har en sådan hoppfällbar  mountainbike  paratroper  min heter swissbike men ser exakt likadan ut.  den är inte jämnförbar med en båt 16-20tums båt cykel. 

jag cyklar med min på mindrfe tävlingar och använder den som tränings hoj har slängt på 32mm slicksdäck, rullar på bra. den väger ca 12kg och är underbar att cykla på och är stabil.  men den blir inte lika liten som en båt  cykel. i ihopfällbart läge.   efter jag har köpt min paratroper/swissbike så förstår jag intye varför alla cyklar inte är ihopfällbara på samma sätt.  helt grym hoj. men som sagt kan vara aningen för stor för ha i en båt även i ihopfällbart läge.

men gillar man att cykla och mata mil snabbt  så är den helt klart ett måste.

 

men  biltemas  nyare med enkare variant och aluram ser ok för för båt bruk då man sällan cyklar över 20kmh  och knappt några mil åt gången heller. 

men biltemas äldre variant med växlar stålram var katastrof dålig. allt glappa sönder och rosta. mina föräldrar hade 2st såna i båt i medelhavet. höll bara några år. 

 

 

mvh Johannes Rydberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...