Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
forgus31

Varför är watermakers så dyra?

Rekommendera Poster

Väldigt intressant, känner själv att jag saknar watermaker. Men att bygga en egen låter eventuellt ett ekonomiskt alternativ.

Ang pump till en vettig pengar så känner jag att en bensindriven högtryckstvätt skulle kunna vara ett alternativ? Antagligen i en box ute eller i motorutrymmet med draget avgassystem ut och filter kan man placera någon annan stans då jag läst att det inte ska sitta i maskinrummet.

 

Liknande den här, fast plocka bort ramen. Dock rostar den väl bort fort som fan om den står i en låda.på däck.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/hogtryckstvattar/elektriska-hogtryckstvattar/hogtryckstvatt-220141/

Vad jag fatta finns det även dieseldrivna högtryckstvättar och då kan man ju dra bränsle direkt från tanken. Jag har redan sådan separat ledning för diselpanna(värme) så lär ju inte vara så komplicerat att koppla till för en sådan här.

 

Jag som har planer på att segla jorden runt tycker att det verkar korkat att inte ha en watermaker. Förvisso har jag mycket vattenförvaring och att många bara släpar med sig massvis med vatten på dunk, men fortfarande ser jag oändliga själ till att faktiskt ha möjlighet att göra vatten....

 

EDIT: Osmosmembran är den termen som marknaden använder iaf. Jag ska försöka på detta och se för framtiden. Det här är dock nog inte årets projekt utan 2017 års projekt. I är är det targa, solceller samt lite omkoppling el.

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bör inte en pump från eldriven högtryckstvätt + ett dieseldriven elverk vara en bättre investering Nilsek? Den sistnämnda kan ju användas till mycket annat menar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att avsaltare är dyra - om de nu är det - av främst två orsaker.

  1. Man tar betalt vad marknaden är beredd att betala för en nästan ovärderlig funktion.
  2. Man vill få tillbaks sina kostnadet för utveckling mm. på relativt liten försäljningsvolym.

Jag har hört att delarna till en Volvo kostar ca. 20 000:- kr, men många betalar gladeligen mer än 10 ggr så mycket för bilen. Även om delarna kostar 50 000:- kr är ju bilen mycket dyrare.

 

Det skulle vara intressant om någon orkade speca alla delar till en watermaker så kan vi hjälpas åt att ta fram ett pris för delarna.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bör inte en pump från eldriven högtryckstvätt + ett dieseldriven elverk vara en bättre investering Nilsek? Den sistnämnda kan ju användas till mycket annat menar jag.

Får först ursäkta om det ser rörigt ut, skriver i telefonen och har en massa tankar i huvudet...

 

Jo men då är frågan om man inte ska köra en växelströmsmotor från elverket för smidighetens skull, om du inte ska göra en fast installation.

 

Jag har googlat och läst en hel del idag.

 

Högtryckstvätten går bort då vi insåg att vi inte ville ha bensinmotor i maskinrummet, och hålla på att packa upp och ner har vi varken stuv och intresse för.

 

Anledningen till att jag nämnde den var priset och lättheten att ha pumpen färdigmonterad från köp, utan krångel. Men ska man bygga om finns ju redan bättre alternativ att montera på befintlig maskin(dock dyrt).

 

Sedan bör pumpen vara i rostfritt och keramiska material tror jag det ska var.

 

De flesta högtryckspumpar är gjorda i aluminium och mässing vilket inte gillar sjövatten särskilt mycket. Sköljer man pumpen med sjövatten efter varje användning borde det dock inte vara värre än hemma.

 

Det man skulle ha är en elpump, men det är fan inte lätt att hitta någon som blir effektiv om man mäter liter/ampere.

 

Hittade en syrafast pump(70bar 0.5-1l/m) på alibaba för drygt 3k, kanske kan vara något. Dock ligger förbrukningen på 13a o 24v. Det.är.en stor skillnad mot vad en märkes watermaker tar för de effekterna.

 

Att som någon nämnde ha en släpande propeller efter båten kopplad till.ett pumphuvud kräver ju antagligen någon växellåda eller liknande och är.utom mina kunskaper att räkna ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att avsaltare är dyra - om de nu är det - av främst två orsaker.

  • Man tar betalt vad marknaden är beredd att betala för en nästan ovärderlig funktion.
  • Man vill få tillbaks sina kostnadet för utveckling mm. på relativt liten försäljningsvolym.
Jag har hört att delarna till en Volvo kostar ca. 20 000:- kr, men många betalar gladeligen mer än 10 ggr så mycket för bilen. Även om delarna kostar 50 000:- kr är ju bilen mycket dyrare.

 

Det skulle vara intressant om någon orkade speca alla delar till en watermaker så kan vi hjälpas åt att ta fram ett pris för delarna.

 

Mackey

Här har vi en lista på tyska. Albin 25 Dido's projekt:http://www.albin25.eu/_download/Wassermacher%20Teile.xlsx

 

Fast han använde en pump i plast från en billig högtryckstvätt, dock rosta kolvarna isönder tillslut. Kostnaden för invertern att driva pumpen med är dock inte med i listan

 

Insåg förresten att det pumpen jag nämnde i tidigare inlägg har alldeles för dåligt flöde för att vara intressant...

Redigerad av Nilsek

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att avsaltare är dyra - om de nu är det - av främst två orsaker.

  1. Man tar betalt vad marknaden är beredd att betala för en nästan ovärderlig funktion.
  2. Man vill få tillbaks sina kostnadet för utveckling mm. på relativt liten försäljningsvolym.

Jag har hört att delarna till en Volvo kostar ca. 20 000:- kr, men många betalar gladeligen mer än 10 ggr så mycket för bilen. Även om delarna kostar 50 000:- kr är ju bilen mycket dyrare.

 

Det skulle vara intressant om någon orkade speca alla delar till en watermaker så kan vi hjälpas åt att ta fram ett pris för delarna.

 

Mackey

Lutar mot 10-15 000 beroende på hur mycket "lull lull" du vill ha. T ex kan du montera en automatisk saltmätare efter och göra i ordning som så att den förkastar produkten om det som kommer ut efter filtret har för hög salthalt. Alla dessa VVS grejer ska klara 1000 psi och vara syrafasta då havsvatten(hög salthalt) + 800 psi i tryck blir väldigt korrosivt. VVS grejerna kan i sig själv bli rätt dyra alltså, så återhållsamhet här kan spara tid.

 

Huvudsakliga kostnaderna är högtrycksbehållaren+membranet samt pumpen som ska leverera 800 PSI och vara syrafast(tåla saltvattnet). Högtrycksbehållaren+membranet har jag hittat för 3500-4000 kr i USA, men sen tillkommer frakt och eventuell moms/tull. Försöker hitta inhemsk eller EU försäljare.

 

Sen är det vattenpumpen. Allt från 7 000- 15 000. "Problemet" är att de lär tåla den korrosiva miljön, så en pump från en högtryckstvätt kanske fungerar i Östersjön, men inte ute i de stora haven. Här gäller att söka med ljus och lykta.

 

Därefter är det lite vvs-prylar som går loss på 100-500 kr st, så här beror det på hur mycket "lull lull" som önskas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.dwc-water.com/technologies/solar-reverse-osmosis/pressure-recovery-pump/index.html

 

Tekniken bakom pumparna i de dyra systemen, inte konstigt att de drar så lite ström då. Jag tappade intresset nu, då det verkar vara smått omöjligt att hitta någon sådan pump utan att köpa färdiga system...

 

Men det går ju lösa om man har överflöd på elförsörjning eller driver det maskinellt.

 

Får hoppas att hitta något begagnat system!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.dwc-water.com/technologies/solar-reverse-osmosis/pressure-recovery-pump/index.html

 

Tekniken bakom pumparna i de dyra systemen, inte konstigt att de drar så lite ström då. Jag tappade intresset nu, då det verkar vara smått omöjligt att hitta någon sådan pump utan att köpa färdiga system...

 

Men det går ju lösa om man har överflöd på elförsörjning eller driver det maskinellt.

 

Får hoppas att hitta något begagnat system!

Njo, men hur ofta behöver du köra anordningen egentligen? Förhoppningsvis har du stora tankar som du fyller vid ett tillfälle, sen konserverar du anläggningen till nästa gång. Möjligen har man den också bara som "reserv" om man inte kan fylla på med rent vatten någonstans i tid. Åker du så långa sträckor så att det behövs watermaker så har du nog sannolikt den elproduktionen eller en bärbar diesel-elgenerator som kan leverera det du behöver.

 

För att komma undan billigare kan du köra en NAB(nickel, aluminium, brons) pump istället för en rostfri men här ligger stora pengar ändå. Men det är fantastiskt hur priset varierar. På ett ställe kan du få en för 8-900 dollar, medan vissa tar 2 500 dollar för samma produkt. På toppen av allt så är det inte lika lätt att hitta leverantörer här som "över där".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marknaden för watermakers är mycket liten och väldigt fragmentiserad. De kända tillverkarna med global distribution omsätter ungefär 10 MSEK, d.v.s. de är rena småföretag. Sen finns det en hel hoper garagetillverkare som köper ingående komponenter (ungefär som i resonemang ovan) och monterar ihop, säljer billigt utan att ta höjd för en fungerande eftermarknad och pressar därför priserna. Ingen av tillverkarna går särskilt bra, särskilt inte efter 2008. Marknaden är i ett stort behov av konsolidering.

 

Om man tittar på priser och tar en seriös tillverkare som exempel, så får man räkna med att pris till konsument blir 5-6 gånger tillverkningskostnaden för denna typ av produkt som säljs i mycket små volymer. Ett exempel.

 

En tillverkare i USA har en watermaker-modell där de direkta tillverkningskostnaderna är 10.000 kr. Vid de små volymer det handlar om måste man ha en marginal på minst 50% (högre om man själv tillverkar större andel av de ingående komponenterna) för att överhuvudtaget överleva. Marginalen täcker utveckling, personal, lokaler, maskiner, marknadsföring, garanti, myndighetsgodkännanden, vinst etc etc etc. Pris från tillverkaren till importör blir alltså minst 20.000.-

 

Importören behöver minst 30% marginal för att täcka de egna kostnaderna, frakt, tull etc. Priset från importören till nästa led blir minst 28.500.-

 

Butiken som säljer watermakern till konsument vill normalt ha minst 40% marginal för att täcka sina kostnader. Sen tillkommer 25% moms. Pris till konsument blir drygt 59.000.-

 

Därför är watermakers så dyra.

 

Större watermakersystem säljs med färre mellanhänder. Dessa säljs ofta direkt av tillverkaren (i eget land) eller av distributör till t.ex. båtbyggare, men man skickar då nästan alltid egen personal som verifierar och signar av installationen (det kan bli hur fel som helst här). Så man kapar ett led, men har å andra sidan högre omkostnader. Detta gäller de serösa tillverkarna som kan garantera service och support globalt när man sedan seglar runt.

 

De är få tillverkare som har de extremt energieffektiva högtryckspumparna anpassade för watermakers, t.ex. av pearson-typ.

 

RO-membran tillverkas av andra. Skall de tåla 60+ bar och fungera med över 3% salthalt finns endast ett par tillverkare och de är dyra.

 

Sen kan man ju alltid roa sig med att googla på Alibaba och liknande och säkert hitta i princip alla ingående komponenter till okänd kvalitet och utan systemtänk, utprovning, garanti, global customer service, ingående komponenter som saknar certifiering för bruk med dricksvatten etc etc och säkert komma fram till att det går att sätta ihop en kopia av ett system som visserligen förbrukar 50 gånger mer energi men ger samma vattenmängd för kanske 8.000.- (innan frakt, tull o likn).

 

Vad skall man säga om det? Jaha. Eller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inga som helst anledningar att försvara något som bara handlar om att köpa(samma prylar) och montera ihop själv för bråkdelar av priset. Du kan inte göra särskilt mycket fel med tanke på att du köper de ingående komponenterna(som i sig är godkända för ändamålet) och monterar ihop.
Det är inte direkt som att löda sin egen iphone av lösa elektronikkomponenter.​..
Du kan tom bygga en automatisk salttestare som förkastar salt med för höga halter om så önskas.​

 

Ska vi gå den vägen kan man lägga ner ett forum, alla köper sprillans nya prylar(eller båt så fort något händer), inte gör något själv och bara lämna in allt på märkesverkstäder etc. etc. etc.
Här hjälps vi åt att hitta ​de komponenter som behövs till bästa pris.

4000 kr i USA är bästa ​priset jag fått tag på för högtrycksbehållaren + membranet på 40". Sen tillkommer dock frakt och moms. Frakten är något på 150-200 dollar. Dyrast i hela installationen är en vattenpump som klarar havsvatten i så höga tryck. Genom att köpa en NAB-pump istället för rostfri(får anta syrafast) så halveras kostnaden men de är ändock tillräckligt tåliga.

Bästa vore en säljare inom EU med bra pris för då utgår en del tillkommande avgifter...

En lämplig NAB-pump fås för ner mot 800 dollar i USA men de är tunga och gissar på att frakten gör det ovärt.​ Inget hindrar väll än från att tillfälligt köra en högtryckstvättspump till dess man kommit till rätt land på sin resa...

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min poäng var snarast att besvara trådens fråga, varför är dessa apparater så dyra. Kostnaden för ingående komponenter är bara en del av tillverkningskostnaden. Och bara en bråkdel av priset mot konsument. Det står var och en fritt att väga detta mot att köpa prylar själv och sätta ihop med de fördelar och risker detta medför.

 

De tillverkare som driver egen utveckling av watermakers har gått ifrån rostfritt syrafast i sina pumpar eftersom det rostar med tiden och använder istället kompositmaterial.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den kan säkert funka. Men det är väl då gammal teknologi utan energiåtervinning? Inte idealiskt för seglare. En "sanning" om watermakers är att de mår bättre av och håller längre genom att gå ofta (dagligen) hellre än att vid enstaka tillfällen producera kubik med vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

4000 kr i USA är bästa ​priset jag fått tag på för högtrycksbehållaren + membranet på 40". .

Vilken är det du tänker på?

 

I någon länk jag läst om hemmabygge så använde man pumpen från en högtryckstvätt - de dyra modellerna har pump av aluminium eller liknande som inte tål havsvatten medan de billigaste hade pumpar av plast vilket fungerade alldeles utmärkt. Köp en extra så har man en pump i reserv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken man tar med en plastpump är att den blir för varm och slår sig (smälter) - eftersom värme inte leds bort så bra i plast - när man kör den länge. Högtryckstvättar är ju inte gjorda för att gå timme ut och timme in.

 

Jag har svårt att se att en pump i aluminium skulle vara ett sämre val än en pump i plast, men jag har inte något annat belägg för detta än att aluminium inte är särskilt känsligt för korrosion i saltvatten. Vissa mera hållfasta legeringar är lite mer korrosionsbenägna, men...

 

Om man avslutar varje avsaltninsperiod med att köra igenom sötvatten genom anläggningen så som de kommersiella systemen gör så bör det ju inte vara några problem.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

4000 kr i USA är bästa ​priset jag fått tag på för högtrycksbehållaren + membranet på 40". .

Vilken är det du tänker på?

 

I någon länk jag läst om hemmabygge så använde man pumpen från en högtryckstvätt - de dyra modellerna har pump av aluminium eller liknande som inte tål havsvatten medan de billigaste hade pumpar av plast vilket fungerade alldeles utmärkt. Köp en extra så har man en pump i reserv.

 

Det är ​100 PSI behållare PV-2540SW från HCTI och de som gör den har ett eget filter MEM-2540SW-HF som är likvärdigt filmtechs TW30-2540. 480 dollar för båda. Frakten går nog loss på 175 dollar. Det gjorde den för andra modeller från annan leverantör iaf men där var priset för behållaren och membranet nästan 100 dollar mer.

 

Man måste bygga så att man kan "bakspola" den "skitiga" sidan via avloppsutgången och på så vis rengöra filtret efter varje körning.​ Men det är bara en trevägsventil som behövs för det. Ska man inte använda den på väldigt länge så desinficerar man det eller rengör det via denna bakspolning. Här måste man dock ha kolfilter om man spolar igenom med kranvatten som kan innehålla klorrester.

 

För mig han​dlar det om att bygga till en jordenruntresa. Därav skulle jag kunna köra en högtrycksvattenpump tills dess jag kommer till ett land där man kan köpa saker billigare. Om det ter sig omöjligt att få tag på här hemma till rimliga priser  :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT men jag funderar på hur mycket man skall lita på en watermaker?
Om man lämnar Las palmas med sikte på Barbados med beräknad överfart 40 dygn och så går WM sönder efter en vecka, då måste man ha reserv i tankar för minst tre veckor...
Hur resonerar man kring reservvatten i tanken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte kastat mig ut på en sådan strapats utan vattenlagring motsvarande behovet för resan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, men avsaltningsanläggningar är inte billigare på andra ställen annat än % hit och dit. Jag vill inte påstå at jag har koll på världsmarknaden, men det jag sett och hört tyder inte på att det finns lågprisländer för detta. Ev. kan du köpa en anläggning skattefritt på några ställen om du kan göra troligt att du sak använda den utanför skattepliktiga områden (dvs. på de sju haven). I Panama går det vet jag.

Köp en bra anläggning med väl utbyggt servicenät över världen så har du det viktigaste för hela resan,

VATTEN!

Allt annat klarar du dig utan eller med halvbra funktion.

 

Jag förstår att det känns motigt att lägga drygt 50 000:- kr för bara vanligt vatten, men det är sååå skönt att kunna duscha av sig i sötvatten för att inte tala om att kunna tvätta, skölja dyk- och badgrejor, diska, städa, spola däcket, mm, mm. utan att få detta förbannade salt överallt.

 

Saltet har ju förmågan att suga åt sig fukt så om du en gång får in saltvatten i båten så har du alltid fukt där saltet hamnat fram till den dagen du kan tvätta/städa bort saltet med sötvatten.

 

Jag tror inte jag kan omvända dig, men jag kan i alla fall försöka. :)

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT men jag funderar på hur mycket man skall lita på en watermaker?

Om man lämnar Las palmas med sikte på Barbados med beräknad överfart 40 dygn och så går WM sönder efter en vecka, då måste man ha reserv i tankar för minst tre veckor...

Hur resonerar man kring reservvatten i tanken?

 

 

Jag hade inte kastat mig ut på en sådan strapats utan vattenlagring motsvarande behovet för resan.

 

 

Behovet för resan är relativt...

 

Om det gäller att överleva klar man sig på ganska lite vatten, men om man vill ha en någorlunda trevlig resa trots vattenbrist blir behovet mycket större.

 

Det är bra att ha en tank med konserverat vatten som bara används vid nöd, kanske 30 - 40 l/person ombord. Detta vatten ska man bara använda vid verklig nöd och man bör redan från början ha en plan för när och hur vattnet får användas.

 

Jag skulle - utöver nödvattnet - ha vattentankar motsvarande måttligt förbrukningen (3 - 4 l/person och dygn) under dubbla - eller i alla fall 150 % av - den planerade restiden med mig och fylla på dessa tankar med watermakern dagligen. Då har man maximal säkerhet när det gäller vatten. Så länge watermakern funkar är det bara att duscha, tvätta och diska som man önskar och när den går sönder - för det gör den - så klarar man sig rätt bra i alla fall.

 

Man ska inte glömma att man faktiskt ofta kan komma i hamn betydligt närmare än det är till resmålet. Under första halvan av resan är det alltid närmare att återvända...

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar att man kan köpa komponenterna som behövs i länder där priserna inte är som i Sverige. T ex. lämplig högtryckspump. En sådan väger ju en hel del så det är inte billigt med frakten till Sverige heller.

När det kommer till watermakers så är det ju egentligen bara "vanliga" VVS-prylar. I ärlighetens namn är det nog lättare att hitta reservdelar till egenbyggt system eftersom man då köpt standardgrejer som kan ersättas med vilken standardel som helst.

Givetvis menar jag dricksvatten som "behovet". Om Watermakern går sönder så har man vatten så man klarar sig. Jag har 2 tankar. Skulle då fylla ena helt innan avfärd och vara sparsam med den medans watermakern fyller den andra och därifrån kan man använda vatten som du säger, duscha, spola, tvätta, diska etc etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I det här DoItYourself-bygget så användes ju inledningsvis en högtryckspump från minsta Kärchermodellen.

http://www.albin25.eu/our-a25ak-dido/34-dido-stories/60-didos-watermaker

En sådan högtryckstvätt kostar inte många kronor ens i Sverige. Kärchern är nog utbytbar mot Julavarianten som är ännu billigare.

Artikelförfattaren rekommenderade att köpa ett par-tre st som reservdel, De kostar ju betydligt mindre än en högkvalitetspump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att det finns en fördel att bygga en egen avsaltningsanläggning så länge man förståt vad man gör. Då kan man som sagt höpa nya komponenter av liknande typ när något går sönder.

 

Jag vill förtydliga vad jag menade med att behovet av vatten är relativt.

För att överleva utan större skador klarar man sig rätt länge på en till 1,5 liter vatten per dygn.

Med 3 - 4 liter vatten per dygn klarar man sig länge utan att må dåligt.

Med ytterligare 3 - 4 liter per dygn kan man även klara hygienen i avsaltat vatten.

WHO för fram att minimibehovet av förskvatten är 7,5 till 15 liter per person och dygn för dryck, matlagning och hygien.

 

Min erfarenhet av att segla från Panama till Tahiti är att behovet är ca. 30 liter avsaltat vatteb per person och dygn utan att slösa, men laga mat, dricka, tvätta sig, diska och lite klädtvätt.

 

Du kan fylla up alla tankar med "kranvatten" om du vill så länge du kör det som ska användas för backspolning av avsaltaren genom ett filter med aktivt kol.

 

Bra länk om att bygga en egen anläggning.

Smart att ha två filter i serie för att öka utbytet av vatten med den rätt energikrävande pumpen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes! Man bör ha filtrering på backspolningsvattnet. Membranen till, i princip, inget klor alls så kolfiber gäller. Här kan man nog använda någon av de enklare modellerna jag länkat tidigare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde en sak.

Försök ha så många oberoende system som möjligt.

 

Koppla inte pumpen till avsaltaren på huvudmaskinen, då blir du utan vatten om huvudmasinen strejkar medan du ligger och guppar i något stiltjebälte.

 

Skaffa gärna ett 230 V elverk om du inte redan har ett. Ett riktigt menar jag, ett du kan lita på i alla väder och som är så tyst att du orkar med det ett par tre timmar om dagen när du gör vatten och laddar batterierna. Kan även vara bra om du har dykkompressor ombord och skönt att kunna köra mikro, kaffebryggare, tvättmasin, mm.

 

Givetvis kan och ska du också kunna ladda från huvudmaskin, men den mår ofta inte så bra av att gå på typ tomgong många timmar varje dag.

 

Ja, då har jag tyckt lite igen...

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill förtydliga vad jag menade med att behovet av vatten är relativt.

För att överleva utan större skador klarar man sig rätt länge på en till 1,5 liter vatten per dygn.

Med 3 - 4 liter vatten per dygn klarar man sig länge utan att må dåligt.

Med ytterligare 3 - 4 liter per dygn kan man även klara hygienen i avsaltat vatten.

WHO för fram att minimibehovet av förskvatten är 7,5 till 15 liter per person och dygn för dryck, matlagning och hygien.

 

Min erfarenhet av att segla från Panama till Tahiti är att behovet är ca. 30 liter avsaltat vatteb per person och dygn utan att slösa, men laga mat, dricka, tvätta sig, diska och lite klädtvätt.

 

Mackey

Så sant!

Sen finns där en teknikfaktor också.

En tidig båt - 10 l vattendunk och handpump i pentryt

Mellanbåt - 60 l vatten och fotpumpar i pentry och toa

Nuvarande båt - 250 l vatten och elpump med flera tappställen.

 

Det är inte så stor skillnad på hur ofta jag behövt fylla vatten....

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde en sak.

Försök ha så många oberoende system som möjligt.

 

Koppla inte pumpen till avsaltaren på huvudmaskinen, då blir du utan vatten om huvudmasinen strejkar medan du ligger och guppar i något stiltjebälte.

 

Skaffa gärna ett 230 V elverk om du inte redan har ett. Ett riktigt menar jag, ett du kan lita på i alla väder och som är så tyst att du orkar med det ett par tre timmar om dagen när du gör vatten och laddar batterierna. Kan även vara bra om du har dykkompressor ombord och skönt att kunna köra mikro, kaffebryggare, tvättmasin, mm.

 

Givetvis kan och ska du också kunna ladda från huvudmaskin, men den mår ofta inte så bra av att gå på typ tomgong många timmar varje dag.

 

Ja, då har jag tyckt lite igen...

Mackey

Nä det är också något jag tänkt på. Åker jag jorden runt på segelbåt måste man nästan ha dykutrustning med sig och allra helst möjlighet att fylla dem själv. Här har jag funderat på ett separat elverk som man kan ha med sig som driver denna, watermaker mm. passarm an även på å tvättar när man kör watermakern..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag svaret!

 

En kommersiell watermaker som producerar 30 liter vatten per timme är på 120 W.

Ett hemmabygge med en pump från en högtryckstvätt är på 1000 - 2000 W.

 

Det är inte bara standard-VVS-delar i den kommersiella anläggningen utan även en del smarta lösningar och specialdelar för att kunna hålla energiförbrukningen låg man betalar för.

 

Driftkostnaden för den kommersiella produkten är nära 0:- kr/liter med en exta solcell på targabågen medan hemmabygget troligen kräver en liter bensin för 30 liter vatten = 40 öre litern vilket blir 9000:- kr/år för två personer eller 700 liter bensin till elverket som ska hanteras. Allt i aktuella svenska priser. Priser för bensin på världshaven varierar kraftigt.

 

Ett dieselelverk drar lite mindre.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Sen finns där en teknikfaktor också.

En tidig båt - 10 l vattendunk och handpump i pentryt

Mellanbåt - 60 l vatten och fotpumpar i pentry och toa

Nuvarande båt - 250 l vatten och elpump med flera tappställen.

 

Det är inte så stor skillnad på hur ofta jag behövt fylla vatten....

 

När jag skulle byta pumpar i pentryt och funderade på elektriska fick jag rådet - Ta manuella, du anar inte vad vattenförbrukningen ökar med elpump!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hitta faktiskt en modell som kan vara intressant:
http://www.katadyn.com/en/de/102-8013438-katadyn-powersurvivor-40e-12-v

När jag söker runt på nätet så är det en stor variation på priserna. Normalpriset runt 30 000 kr, men vissa ska ha nästan 50 000 kr och andra ner mot 25 000 kr. Hitta försäljare i Sverige för 33 000 kr vilket får anses OK inkl frakt och moms.

Levererar ca 5-7l/h och går på 12V där den endast drar 4A. Den här är då intressant eftersom du landar nog upp mot 20 om du bygger själv(och om du bygger med en korrisionsbeständig högtryckspump). Då ska du också addera det som du ska driva den med. Man börjar då närma sig vad den här kostar..
Sen lär man givetvis addera förfilter på detta så att vattnet renas innan de når watermakern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...