Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Olle33

Installera ett förbrukningsbatteri

Rekommendera Poster


Hej!
 Jag funderar på att installera lite lull-lull på en Buster xxl och funderar på om det kanske skulle vara läge att installera ett förbrukningsbatteri för detta endamål och slippa risken att köra startbatteriet i botten. Jag har tänkt koppla in ekolod, gps, vhf och ev. marinhögtalare och radio.
Nu är ju frågan hur man går tillväga för att göra detta på ett bra sätt. Eftersom jag inte har en susning på el installationer så skulle jag verkligen uppskatta lite bra tips eller ännu hellre guider så man kan komma igång.
Tacksam för svar och idéer!
 
/Olle33 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ta det inte personligt! Men det hade varit bra ifall du talat om vad du har för motor. Eller ännu hellre vilken effekt generatorn har.

 

Varför jag bara helt generellt kan ge dig lite vägledning så du kan komma igång. Tanken du har att ha två batteribankar är, enligt mig helt rätt. Då behöver du en batteriavskiljare vilket gör att du måste bestämma dig för en manuell eller elektronisk. Vilket du väljer är av ekonomisk art. Redan av vad jag nu skrivit inser du troligen att det inte är så lätt att guida dig till ett vettigt resultat enär dina elkunskaper är begränsade. Jag skulle vanvettigt rekommendera dig att köpa elhandboken som finns hos alla välsorterade båttillbehörsbutiker. Så kommer du ganska långt och det blir lättare att diskutera problemlösningar. mvh/Nitro 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 90hk Honda 4-taktare. Ska kolla upp generatorn. En el-bok är ett måste för min del, har jag insett ;-)
Tack för tipset! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade också en Honda 90 som jag satte in två batterier med elektroniskt skiljerelä, det fungerade toppen. Lycka till med fortsättningen/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Är inte svårare än att köpa en färdig sats, med kablar, skiljerelä och instruktion.

Skyllermarks har sådana men det finns fler märken.

 

Klicka här

Sen skall du inte koppla ihop ett 9V ficklampsbatteri med ett 120 Ah startbatteri, men lite ellära läste man i skolan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja! I Hjertmans katalog kan du oxå hitta kopplingsschema på skiljerelä...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att det är billigare för dig om köper ett större batteri, alltså mer Ah. Istället för att ha 2st batterier vilket ger mer tyngd= sämre toppfart, mer bränsleförbrukn. Tanken är att ekolodet, gps, vhf. Har du bara igång när du åker dvs då motorn är igång. Radio drar ju inte så mycket ström en nornmal radio kan du ha igång ca 12 utan det är problem att starta motorn.
/Poppe med bb2 i nacken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viktskillnaden mellan ett stort eller två eller flera mindre (med samma totala kapacitet) är väl ändå marginell ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skit i extra batterifrånskiljare, dioder och annat. Köp en Batteri Brain i stället. Finns på http://www.batteknik.se/ , där finns också en bra elhandbok som är väl så bra som El ombord. Har du Battery Brain så kanske du klarar dig med ett batteri och sparar på det sättet både vikt och pengar. Skulle det visa sig att du förbrukar mer, så är det bara att köpa ett till batteri och koppla ihop med det första, och inga extrautgifter har lagts ut i onödan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Boken El ombord är beställd för oavsett lösning behöver jag nog ha lite bättre koll än jag har i dag. \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men som maxknopsjägare så måste att extra vikt räknas med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelen med 2 batterier är att man slipper frysa halva natten när värmaren la av för att det skulle sparas ström till starten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...