Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Anders-65

Motorumsventillation

Rekommendera Poster

Nu har jag iofs gett upp den här tråden då jag tycker att argumentationen FÖR fläktar i många motorrum är överväldigande och saken är solklar. Är det varmare än lårt säga 50 grader - behövs det en fläkt.

 

Men apropå åt vilket håll den skall blåsa - den skall suga ut sägs det i alla referenser. Orsaken är att inget motorrum är 100% tätt och sätter man det under övertryck blåser man ut diverse dofter och gaser i boutrymmena. Och i de båtar med fläkt jag sett har alla sugit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Byt nu inte bara impellern utan kontrollera förslitning av klack och lager i impellerhus. Du ska givetvis ha en fläkt, speciellt nu som sjövatten temp. i haven stiger och försämrar vattenkylningen. fläkten ska blåsa ut från maskin och varför inte sätta dit en termostat på fläkten!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett vacum i motorrummet???????

Vad händer då om man öppnar motorluckan under gång?? dör din motor då?

Går det överhuvudtaget att öppna om det är vacum??? borde bli ett ordentligt sug under den luckan..

Du har nog missat nått här...

Luft behövs självklart till en motor, diesel eller bensin. och vacum är väl det samma som att man tar bort all luft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja det blir ett sånt vacum av motorumsfläkten att det inte går att öppna motorums luckan förräns ett par dagar efter man stängt av den.. suck

 

 

 

tillluft är väl aldrig fel även om det knappast lär blir nåt vacum på tal. under tryck heter det.  i en bil kupe kör man med övertryck  ex  då lsipper man avgaser o lukt i den m.m

 

 

på  Najad  har man en till lufts slang oxå utöver  fläkten som har en slang med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag spekulerar fritt:

Kolvmotorn är ju som alla vet i själva verket en rejäl luftpump. Om motorns luftintag är inne i motorrummet och tilluftsöppningarna till det utrymmet är för små så kommer det givetvis att bli ett undertryck i det utrymmet = vacuum. Vacuum betyder inte lufttomt. Om man monterar en frånluftsfläkt från ett sådant utrymme skulle det inte förvåna mig om det under gång teoretiskt blir tilluft från den öppningen. Om motorns tilluftskanaler är skilda från själva motorrummet uppstår inte det problemet, men i det scenariot kan jag tänka mig att motorrummet kan behöva ventileras med sugande fläkt. Alltså; nyckelfrågan som jag ser det är om motorn tar insugningsluft från motorrummet eller via intag från luften utanför. Hur är det vanligtvis med den saken på en segelinombordare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan väsentlig skillnad mellan en diesel och en bensinare är att dieseln slickar i sig väsentligt mycket mer luft än motsvarande storlek på en bensinare.

Jag förstår inte riktigt Gantikas resonemang om att en diesel skulle förbruka mer luft än en bensinmotor. Varför skulle en diesel på 2.5 liter förbruka mer luft än en motsvarande bensinmotor? Visserligen är det betydligt vanligare med turbo på marina dieslar än på bensinare och detta borde vara enda sättet att få en motor att förbruka mer luft oavsett bränsle. Då bortser vi också från det faktum att en bensinare oftast varvas nästan dubbelt så mycket som motsvarande diesel. Sen borde ett turboaggregat som ligger och överladdar timmar i sträck skapa betydligt mer värmeproblem än både motor och generator tillsammans. Rätta mig om jag har fel :)

/Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dieseln suger i sig samma luftmängd vid samma varvtal oberoende av lasten eftersom det inte finns något gasreglage på luftsidan. På bensinmotorn stryper du luftfödet med gasen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en diesel arbetar med ett överskott av luft. som sagt inga spjäll. så inte är det omöjligt att en diesel använde mer luft än bensin  vid marsh fart. men va sjutton ha det med saken att göra igetligen.

 

 

om man har turbo så är det bara ännu viktigare att man har fläkt.

 

 

använd fläkt om man vill minska tempen i motor utrymmet. om man vill ha hög motor utrymmes temp  med ev små problem med laddning  eller överhettad motor  eller andra värme relaterade problem så skiter man i fläkt och tillluft. så en enkelt är det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...