Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
kvasthilda

Suger gamla plastbåtar åt sej vatten?

Rekommendera Poster

Jag har en plastbåt från slutet av 50-talet som jag renoverar

När jag slipade utsidan upptäckte jag 2 små skador i gelcoaten.

Där sipprar det ut vatten hela tiden.

Båten har legat på land 99% av tiden de senaste 10 åren,och är torr invändigt.

Kan glasfibern ha sugit åt sej vatten? Båten är onaturligt tung,och efter 4 dagar har det

fortfarande inte slutat sippra fram vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glasfiber kan suga åt sig små mängder vatten, mer än det vet jag inte.

 

Ett tips är att alltid sätta silikon oavsätt ifall de är inne eller ute då du skruvar... \Wink\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Enligt mitt sätt att tänka så har silikon inget med båtar att göra. Skulle man av någon händelse behöva måla om båten så får man ett helsike att få färgen att fästa på silikonet. Det är nästintill stört omöjligt att slipa bort och få färgen att fästa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som matrix skriver - silicon har inget med båtar att göra - och olämpligt även i andra sammanhang.
Sikaflex brukar jag använda.
Glasfiber suger åt sig vatten. Det kan också va hålrum som är fulla med vatten. Är det så är glasfibern i kringliggande områden ganska blöt. Talar av egen erfarenhet.

post-945-1394235342,5876_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

I värsta fall kan man få såga upp durken och tar ur skummet (typ som byggskum) som sugit åt sig vatten i dubbelbotten, om det nu finns skum i dubbel botten, men det låter så efter som den inte slutar att sipra ur vatten. Sipra ur vatten låter som det är ganska mkt. Har du en dyvika i aktern ? Det kan vara ett bra sätt och se om det är vatten i dubbel botten. borra ett hål och sätt in en dyvika.

 

 

http://www.watski.se/www/produkter_meny.asp?prodCardID=14252&groupID=1&subGroupID=300&ccode=D9C67D

 

 

 

Senast ändrad av christopheri | 14 februari 2008 | 15:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen dubbelbotten på båten,men däremot ingjutna längsgående träreglar som durkarna ligger på.Förmodligen är dom dränkta med vatten då som sprider sej till runtomliggande glasfiber.

Tack för kloka synpunkter!\Smile\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där låter inte bra någonstanns! Om jag var du så skulle jag gå igenom varenda centimeter av laminatet både nu och innan eventuell sjösättning. Gå runt med hårt matrial t.ex. baksidan av en kniv/skruvmejsel och knacka på gelcoaten för att höra om den har släppt från laminatet samt i vilken utsträckning,
 
Ju längre du väntar desto värre skador kan/kommer uppstå
//Lycka till!
//Johannes 
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver att båten legat på land 99% av tiden de senaste 10 åren.
 
När var den i vattnet senast och hur länge?
 
Nu har det väl inte så stor betydelse på en 50 år gamal plastbåt, men du som jag vill nog komma tillrätta med de problem som uppstår.
 
Se min tidigare bild på mitt arbete för att komma tillrätta med vatten som var instängt i en ficka runt balastkölen.
 
tommy 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den låg i en lada i 9 år helt torrt.

Sedan har jag haft den på trailer i trädgården och bara haft den i sjön några timmar åt gången en sommar.

Den har kapell,men det har regnat in lite,och det är nog det vattnet som har gått in i träreglarna.Eftersom dom är helt inplastade vet jag inte hur jag skall komma åt dom.

All plast verkar helt frisk förutom dessa 2 skador som nog kommer från en sten,och det är där vattnet sipprar ut.

Jag kan ju inte plasta igen dom innan det är torrt.

Den har legat inomhus nu i 22 graders värme i en vecka,men det har inte slutat komma vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tidiga plastbåtar blev det redan från fabrik inplastat med fukt. Så det är inget nytt problem med äldre båtar överhuvudtaget. Den tidens teknik var ju inte som idag precis.
Plastbåtarna kom ju på tidigt 60-tal i Sverige. Och dom var väl inte världsmästare då direkt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara bra att borra några mindre hål på låga platser för att se om det rinner ut vatten. Markera hålen och täta dem med Sika innan sjösättning. Jag gjorde det på rodret på en Maxi 77 som vägde mer än det skulle. Ett annat ställe jag skulle göra ett inspektionshål är på en inplastad köl.
 
Risk för frostsprängning finns men vad det innebär i praktiken vet jag inte. Troligen tål laminatet rätt mycket vattenindränkning. Det är möjligen inneslutet vatten i fickor helt fyllda som det kan bli mekanisk åverkan som kan ge försvagning.
 
Men med facit i hand, dvs alla gamla plastbåtar verkar odödliga, så är det nog mest den extra barlasten som man kan försöka undvika. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sätt att få ut bundet vatten i inplastade fyllningar i form av trä,skum eller cement är genom vaccumsugning. Man kan då använda sig av samma typ av vaccumpump som man använder till värmepannor med kylmedia med en tätsluten behållare mellan då båten och pumpen som samlar upp vätskan. Viktigt är dock att ta reda på vart vattnet tar sig in så att detta kan tätas i efterhand då utrymmet är någorlunda fukt/vattentomt. Alltså borra ett hål sör att montera slangstos i området för fukt för att sedan slipa och plasta igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa tipset än så länge är att borra på lägsta punkten , vattnet ligger längst ner och du kan

inte få ut det på enklare sätt , hålen är lätta att täta med lämpligt spackel !!!

 

 

en grej till, silikon .. nix !!!!!!!!!!!! .. går ''fetbort''  som min son skulle säga .

 

 

Sika 291

**********

 

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 16 februari 2008 | 01:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha ja det här ämnet fick uppmärksamhet minsann.

Jag har borrat några små hål på dom lägsta punkterna på sektionerna inuti skrovet.

Lite vatten rann ut direkt,men träreglarna har ju sugit åt sej och binder fukten.

Båten får väl ligga i värmen ett tag,så får jag se vad som händer.

För övrigt är träet i nyskick konstigt nog.

Båten är enligt uppgift sveriges första plastbåt.Realloy Pilen som tillverkades i slutet på 50-talet av Kordaverken på Orust.Om detta stämmer vet jag inte,men jag har fått samma svar från flera källor,så det är nog sant.För att vara så gammal tycker jag att den är i mycket bra skick.

post-25896-1394235344,4318_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men visst ser det ut som om du borde hissa motorn lite?

 

Så länge du inte råkat ut för frostsprängning (vattnet som är bundet i glasfibern fryser och spränger lamineringen) så kan du bara vänta på att vattnet ska sluta sippra och sedan täta ordentligt med förslagsvis marin epoxi.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2008-02-15 på 16:17, elanen säger:


På tidiga plastbåtar blev det redan från fabrik inplastat med fukt. Så det är inget nytt problem med äldre båtar överhuvudtaget. Den tidens teknik var ju inte som idag precis.
Plastbåtarna kom ju på tidigt 60-tal i Sverige. Och dom var väl inte världsmästare då direkt. 

Plastbåtarna började tillverkas i mitten av 50-talet av bl.a Fisksätra varv och Lifbåtsvarvet 

Har själv haft en Svalan byggd 1954 på Fisksätra varv.

Beträffande Silicon borde det förbjudas i båtsammanhang.

Jag använde Sikaflex redan 73/74 och var bland dom första som prövade Sikan i båtsammanhang, då jag tröttnat på att blanda föregående tätningsmassor för hand när jag renoverade en gammal S30 från 1909

Har precis hämtat en sportbåt troligtvis från 50-talet som jag skall renovera

och identifiera.

20171021_183537.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att Fisksätra varv byggde plastbåtar till Marinen redan på sent 40-tal.

 

En Svalan från 54 måste vara en av de första fritidsbåtar i plast som byggdes i Sverige.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att båten är onaturligt tung kan ju också bero på ett onaturligt tjockt laminat pga att man tog till lite... eller mycket extra när man byggde en båt i ett för dem hrlt nytt material.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plast kan suga i sig ganska mycket vatten. En kille tog sin 30 fot segelbåt till lastbilsvågen efter upptag. Under vintern stod den inomhus och torkade ut före epoxibehandling.

I samband med sjösättning vägdes båten igen. Den var rejält mycket lättare, jag kommer inte ihåg siffrorna men det var mer än 100kg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul när nästan 10 år gamla trådar får liv igen och lite ny information kommer till :)

 

Det är ju så tråkigt med trådar utan slut, man undrar ju hur det där byggprojektet blev klart och om motorn startade, om den tänkta båten det frågades om blev inköpt osv.

 

Så undrar om "Kvasthildas" gamla båt flyter än eller blev den ett rov för vatten och frost? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-10-22 på 17:45, bhemac säger:

Plast kan suga i sig ganska mycket vatten. En kille tog sin 30 fot segelbåt till lastbilsvågen efter upptag. Under vintern stod den inomhus och torkade ut före epoxibehandling.

I samband med sjösättning vägdes båten igen. Den var rejält mycket lättare, jag kommer inte ihåg siffrorna men det var mer än 100kg.

Om du - som gillar siffror på allt - räknar på det där så kommer du inse att du inte får in 100 liter vatten i skrovet på en båt om den inte är gjord av wettexduk, så missvisning på vågen är nog en stor bov i dramat.
Detta förutsatt att man räknar på skrovytan under vattnet som den som suger, en köl av järn eller bly anses suga försumbart med vatten och läckage i däck mm inte förekommer.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en gigg som var byggd på Livbåtsvarvet, upp köpt av Allmagsvarvet

Ålder okänd men försäkrad i skandalbolaget A... sedan 1955

Byggd i vacumform lika slät på ut som insidan

Är i "trafik" i Ljungskile trakten  fortfarande

 

http://lasselundell.se/batar.html

Att "plastbåtar" suger vatten är inget problem

Min motorbåt har inte varit ur sjön de senaste 15 åren

Min brors fiskebåt (Stigfjord) skulle säljas efter 20 år i sjön, inga fel i skrovet kunde besiktningsmannen finna, förutom isskador ovanför proppen

 

'

giggen.jpg

Redigerad av Lasse-L
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Peter_K säger:

Om du - som gillar siffror på allt - räknar på det där så kommer du inse att du inte får in 100 liter vatten i skrovet på en båt om den inte är gjord av wettexduk, så missvisning på vågen är nog en stor bov i dramat.
Detta förutsatt att man räknar på skrovytan under vattnet som den som suger, en köl av järn eller bly anses suga försumbart med vatten och läckage i däck mm inte förekommer.

Jo jag ifrågasätter siffrorna. Undervattenskroppen kan vara typ 20m2, det skulle bli 5kg/m2. Gissar man på en medeltjocklek på 10 mm är 1 m2 laminat cs 15kg och då skulle vattenmängden utgöra 30% av laminatets vikt. Det låter otroligt. Men laminatets medeltjocklek kan vara betydligt tjockare (80tals båt). Fukten kan ha spridit sig uppåt med kapilärkraften. Det kan även finnas fickor mm.

En hel del vatten kan det nog bli.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, bhemac säger:

Jo jag ifrågasätter siffrorna. Undervattenskroppen kan vara typ 20m2, det skulle bli 5kg/m2. Gissar man på en medeltjocklek på 10 mm är 1 m2 laminat cs 15kg och då skulle vattenmängden utgöra 30% av laminatets vikt. Det låter otroligt. Men laminatets medeltjocklek kan vara betydligt tjockare (80tals båt). Fukten kan ha spridit sig uppåt med kapilärkraften. Det kan även finnas fickor mm.

En hel del vatten kan det nog bli.

Om du har så stora hålrum och porer i plasten som 30% i skrovet lär den haverera när som helst. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge de inte kontrollvägde en känd, opåverkad vikt samtidigt vid båda mättillfällena är det nog snarare vågens felmarginal som tolkats som vatten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft ett per fisksätrabåtar. 

Det där med sandgutning vid infästning av köl och hylsa hade nog de gubbarna som utförde detta inte haft nån aning om vad det innebär. Eller så fuskade de medvetet för att tjäna lite mer på ackorden.

På bägge båtarna fick jag ganska omfattande arbete, för att åtgärda de missar som gjordes vid tillverkningen. I fickorna runt kölen på storfidran fanns en stor mängd vatten och en stor mängd blöt sand. Laminatet under denna nivå var ganska våt.

59f2c1bec899a_Gecatenbortslipad.jpg.574e7953bfdb9ee83c24286ab9496992.jpg

 

Även runt kölen på havsfidran fanns en mängd blöt sand. Förstod inte riktigt vad det handlade om - då. Järnkölen hade rostat och buktade svagt utåt. Injicerade polyesterplast i de hålrymme som fanns - efter rekommendation från en plastbåtsreperatör. Fick nog sanden och utrymmet aldrig riktigt torrt.

Hylsan, som bara satt fast i gelcotspackel i akterkant och kanske även i framkant, rycktes loss en gång när jag fick en lina i proppellern, med läckage som resultat. Fick pumpa tre ggr per dygn, för att durkarna inte skulle flyta. Detta hände först veckan under en fem veckors semestersegling. Montage av en automatisk länspump, fick efter några dar ersätta mitt ständiga länspumpande.

på hösten gick jag in akterifrån längs hylsröret och kraschade ut all sanden, fyllde utrymmet med ett speciellt spackel och byggde upp laminatet runt hylsan igen.

Vägde havsfidran, i samband med sjösättningen en vår. den vägde 1700 kg. Fisksätravarvets hade angivit 1400 kg har jag för mig. Trodde att det berodde på att laminatet var kraftigare än tänkt. Det kan ju delvis berott på att det stod en del vatten i hålrum runt kölen. Hade fått höja vattenlinjen en del - mest i aktern.

På tal om laminattjocklek.

Jag hade en L32;a från 1965, under några år.

Motorreglaget och reglagevajrarna var i det närmaste skrot. Dessutom gick båten bakåt när spaken fördes framåt och tvärt om. Det senare hade de tre tidigare ägarna levt med i 35 år. 

Bytte både reglagvajrar motoreglaget första veckan jag hade båten i sjön. Motorreglaget var också så placerat att man inte kunde ge full gas när reglaget fördes framåt, så jag flyttade motorreglaget några dm akterut. För att jag skulle nå igenom sittbrunnsväggen, fick jag ta bort laminatet på insidan och distansmatrialet. Även sittbrunnen var byggt i sandwich.

Laminatet på insida var 12mm. Distansmaterialet - som liknade porolon - var 20 mm och laminatet på utsidan var också 12 mm. Dvs totalt 44 mm tjock. En onödigt gedigen konstruktion. Vikt på helt fel ställe. Det hade varit tillräckligt med 3+20+3 mm - 26 mm.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såklart utgjorde vattnet en del av extravikten, men inga 300 - eller ens 100 - liter. Kanske 2-3-10 liter, som mest. Och då snackar vi enorma mängder vatten, du hade ju sand där också. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det ju två olika båtar. På Havsfidran, som vägde 300 km mer än vad Fisksätravarvet angav, injiserade jag polyesterplast, som skulle fylla ut det utrymmet mellan järnkölen och pastlaminatet, som uppstått. Har för mig att det gick i bortåt 20 liter plast. Det var naturligt vis inte alla de 300 kg  som var vatten vid vägningen. Vägningen utfördes ju dessutom på våren, då båten stått på land hela vintern.

På Storfidran hade sanden runt kölen packat sig, så att det fanns en del tomrumme på bägge sidorna av kölen, som innehöll vatten. Borrade några testhål och det rann ut en hel del vatten, innan jag sågade upp de stora hålen med dosfräs och spolade ut ca 20 liter blöt sand. Sanden sopade upp i två spänner. Dessutom var laminatet "plaskblött", så gissningsvis talar vi om 25 liter/kilo vatten på Storfidran.

 

Av det så var nog vattenmängden i laminatet nog av en ganska begränsad mängd, trotts att laminatet var ganska vattenmättat

 

Sand.jpg.36428098fcd125cc8357be44ed92aea2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

20 liter sand som är blöt innehåller ju inte så värst många liter vatten... det är ju mest sand, liksom. Men - strunt samma. 

Oavsett; det var inte 100 liter trots den grova konstruktions/utförandemissen. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...