Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Olleman

Vad tycker ni?

Rekommendera Poster

Hörde på Rapport att en fjärdedel av Arktis har smält bort på ett år. Om den fortsätter att smälta i samma takt kommer hela isbiten att vara försvunnen om ca 10 år enl. Rapport. se klippet här http://www.svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=85796&a=1050729&lid=puff_1050549&lpos=extra_0

 

Vad tycker ni att vi ska göra åt det?

 

/Olle

post-10000852-1394235340,9837_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vetenskapsprogram på tv är kul och intressant.  För ett tag sedan var det ett program om just Antarktis, världens största sötvattensresevoar.  Med en yta på 14 miljoner km2 är Antarktis nästan dubbelt så stor som USA.  Isen ligger 4 kilometer ovanför berggrunden och motsvarar en höjning havsytan på 70 meter om den smälte bort helt.  70 / 4 = 17,5.  Summa summarum, de flesta av världens städer skulle alltså vara dränkta under 17,5 meter vatten på ett år?  Inte mycket sanning i det påståendet med andra ord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som att man ska förbereda sig för en högre havsnivå.

 

Som någon sa; det verkar ha varit tämligen dramatiska klimatförändringar under jordens historia. Ett par istider med 10 000 års mellanrum. den senaste för knappt 10 000 år sedan.... Det kanske är dags igen om några hundra år. Mänskligheten, eller motsvarande livsform, har ju överlevt förut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inslaget handlade om Nordpolen. och den lilla isbiten kan väl inte spela  så stor roll? och om det var mer is 1990 än 1979 hur ska man tolka det?

 

Senast ändrad av Skuff | 12 februari 2008 | 18:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kan nog luta oss tillbaks och vara lugna, skatterna skall upp det är bara så!

miljödebatten är f.n. ett tvärsäkert skrämskott!

För inte så länge sedan var det istiden som var på gång och vi var tvugna att hushålla med oljan och då beskattades den av den anledningen,

Sen var det vår hälsa då skulle skatten upp på tobak, sprit och socker!

Nu är det våra bilar, båtars utsläpp och annat, och nu senast här om dan var det någon forskare på chalmers eller nått som konstaterade att kossorna var den största miljöboven och föreslog miljöskatt på kött!!

 

Inom kort är förmodligen dricksvattnet som är på upphällningen och vi måste beskatta vattenförbrukningen så vi inte slösar på det eller??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den matematiken förstod jag inte! Och var kom tidsangivelsen 1 år ifrån?

 

/Lars J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller fullständigt med.

Allt är bara saker som de hittat på för att få uppmärksamhet...

 

Och som tidigare sagt: ifall det skulle ske blir det bara mer vatten att köra båt på. \Smile\

 

/Limpann

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då ska jag förklara.  Först och främst var det en felläsning av mig.  Jag såg Antarktis men det stod Arktis i trådstartarens inlägg.  Där skriver han också hörde på Rapport att en fjärdedel av Arktis har smält bort på ett år  därav min tisdangivelse.  Men om nu trådstartaren hade skrivit Antarktis som jag nu felaktigt läste, och denna ismassa hade smält bort till en fjärdedel så hade världshaven höjts med 17,5 meter eftersom 17,5 meter är en fjärdedel av 70 meter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då klarnar det. Den enda fyra jag hittade i ditt inlägg var 4 kilometer, så jag trodde du dividerade 70 meter med 4 kilometer!

Annars passade 17.5 meter mig bra, då skulle jag fått strandtomt med egen brygga byggd på grannes grund :)

/Lars J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och min stuga som just nu ligger 15 meter från straden kommer att bli ett undervattensläger... \Sealed\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Om nu alla som skitade ner vår miljö skulle sluta upp med det över en natt så kommer de skatter som vi belastas för att omedelbart tas ut på annat istället! Skatterna som miljön inbringar kommer givetvis att drabba oss alla ändå i slutänden, eller vad tror ni???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fundering bara... Kan man vara säker på att isutbredningesminskningen de senaste decennierna verkligen beskriver något helt nytt? Jag menar, Nordvästpassagen var ju öppen 1906 för Amundsen. Förvisso fanns då inga satelliter som kunde visa den totala isutbredningen och tidigare sekler var Arktis tämligen outfroskat. Det kanske varit lika taskigt isläge förr? Går det verkligen att extrapolera data för några relativt sett få år att gälla för flera hundra år...??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På sjuttio-talet hade vi bensin ransonering för då var det ett helv...s fel med att köra bil på grund av miljöns skull. Vi fick höjda skatter naturligtvis och bara köra ett par km under dagen ( kommer inte ihåg exakt )!!

 

Detta med miljön är ett enda stort skitsnack och ingenting annat, visst släng dina tidningar där dom ska vara och batterier där dom ska vara men för jösses namn skit i dessa förbannade tidnningar som bara vill sälja lösnummer och politiker som ändå bara snackar skit för hög lön och massor av förmåner.

 

Det var stora problem med miljön på 30-talet också i mellan Europa med utsläpp trots att vi knappt hade bilar och flyg. Visserligen kol ( finns massor idag också ) och annat skit men vi lever väl allihop, ELLER???

 

Det måste väl finnas mer intressanta ämnen på Maringuiden än denna kommunist propaganda, ELLER???

 

Bobban

 

P.S.

Säg och gör som Miljöpartisten ; Vi måste bygga ut järnvägen mycket mer!!! Själv flyger han där det går tåg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej du. Då sjuttiotalet hade vi bensinransonering pga råoljebrist, orsaked av OECD, inte av mijöskäl.

 

Att utnämna 30-talet till någon slags mijömässing guldålder där ingen dog är magstarkt. Hört talas om TBC? Silikos? 

 

Tyvärr finns det mer bakom klimathotet än lösnummerförsäljningen.

 

/Lars J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olleman (Landkrabba)

Antal inlägg: 1

Medlem: 2008-02-12

Status: Offline

 

 

Har vi otur nu så är detta en förlängning på ''MiljöBengt's ''   alla inlägg !!!!!!!

 

 

En undran bara ....

( nu ska jag bli medlem i ett båtforum och jag ska skriva om miljö..

 ...  - I MIN FÖRSTA TRÅD !?!?!?!)

 

 

 

 - kanske ett miljöforum skulle vara lämpligare då !!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå Lars,

 

Naturligtvis fanns det miljöhot även under denna tid som du skriver, stora sådana också,

MEN,

 

Idag lurar man folk med att slänga tomglas i olika behållare, en för enfärgat och en för färgat!!!

När det kommer fram till sopstationen slängs skiten i samma behållare ändå!!

Har bekanta långt upp i herarkin som talar om att det finns ingen chans att ta hand om allt detta så som alla våra politiker säger, bara bluff.

Viktigt dock när det gäller batterier som är ett miljögift men för jösses namn sålla bort allt detta skitprat med att köpa än det ena än det andra på grund av miljön.

Detta har gått så långt nu att man helt enkelt struntar i att anamma detta eländes prat om miljön. Hade man bara inriktat sig på detta verkligt väsentliga så som avgaser, kolproduktion, avverkning av regnskogen ex. och struntat i allt detta småskit hade man nog brytt sig mer.

Eller som en insändare jag skrev om i Dagens Industri;

Stoppa alla dessa Finska och Ryska långtradare som kör in i Ryssland bara för att tanka rysk diesel för några ören per liter, ja man sätter till och med på x-tra tankar på dessa långtradare som är helt åt helv... mot alla regler, för att få extra billig bränsle.

Detta är verkligen ett hot mot miljön.

 

bobban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jessus, de ryska långtradarna som kör från Hangö mot Ryssland, åker samma väg några gånger per år, och vägen är alltid full av ryska långtradare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom tradarna går igenom hela landt ut mot övriga Europa, därav problemet med skitig diesel.

 

bobban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Färgat och ofärgat glas blandas? varför skulle de göra det? Det ofärgade är mer värt. Är det möjligen så att du sett dem tömmas på samma flak utan att se skikiljeväggen? Eller är det bara en urban myt, som råttan i pizzan?

 

Men värre än att folk luras sopsortera  är att de lurar sig själva att tro att det räcker!

Jag hörde ett rapportage från en bilhall i radion.

Där stod folk som på fullt allvar tyckte de kunde unna sig en stor SUV eftersom de sopsorterade!

/Lars J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att man blandar alltihop när det gäller glas och annat avfall är att det finns ingen plats till att ta hand om allt.

 

Skulle man nu gå så hårt åt detta med miljön så ska man ju förbjuda alla motorbåtar som skitar ner överallt!!!  Då skulle alla bara få segla hädan efter!!!

Sedan kan man ju förbjuda alla gamla amerikanska bilar med V8:or som drar 2-3 liter milen i stan.

varför inte stoppa alla långtradare som kommer från alla dessa öst länder där dom inte ens många gånger kan stava till ordet miljö. 

Nä, att detta, många gånger, förban.. löjliga prat om petitesser när det gäller miljö måste få ett stopp tycker jag är en självklarhet.

 

Man silar mygg och sväljer elefanter, ta alla miljöbovar i östländerna, Kina, Asien, Afrika och inte minst USA som skitar ner något ofattbart istället för att  lura folk samla glas som ändå hamnar i samma behållare.

 

bobban 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vad är sant egentligen , men nåt som jag reflekterade över var när han sa att havsströmmarna har ändrat sig , om gulfströmmen kolappsar så blir det inte roligt att bo här upp i norden i alla fall . 5 grader på sommaren och -50 på vintern . Brrrrrr

Mackan  Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, på sätt och vis är det naturligtvis så att samhällets gemensamt finansierade delar måste finansieras ändå på något sätt, så visst kan man räkna med det. Men samma resonemang innebär att om man tar bort skatterna som är införda för att styra mot ett mer miljövänligt beteende, så måste dessa pengar dras in på något annat område, löneskatt, sprit, moms osv. Jag tror dock att detta är ett problem man skulle välkomna.

När man säger att man använder miljön som svepskäl för att höja skatten är man ute och glider lite. Man måste visa att det totala skattetrycket stiger först. Vi ligger väl ganska still runt 50% i det här landet, mycket kan jag nog själv tycka, men jag tror inte att det stiger så värst. Oavsett regering och retorik verkar man anse att man nog har nått smärtgränsen för vad betalningsviljan tål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Natten mellan lör-sön var det -6 grader någonstans i norrland, kallast i augusti på 30 år.

 

Medeltemperatur i Sverige

2000; 4,9
2001; 3,5
2002; 4,2
2003; 4,1
2004; 4,0
2005; 4,4
2006; 4,7
2007; 4,5

Dvs det har ju blivit kallare om man jämför med år 2000......

Man kan göra allt med statistik.

 



Senast ändrad av Bella440R | 01 september 2008 | 08:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska inte heller lyssna så mycket på påhittade historier skapde av dom som lever på att skatterna förblir höga.. Inte fan skulle ni lyssna på någon mupp som ställer sej mitt på torget och ropar nu jävlar går världen under imorn om ni inte slutar åka bil Hmm liksom denna tilltänkta mupp behandlar jag övriga muppar vars levebröd går ut på att lura i folket en massa strunt för att gå med på motpartens krav..

D är en lönsam affär för staten att ällta detta miljöfjanterit, sedan om ett antal bolag går i konken och större industrier flyttar utomlands pga av skattetrycket. Ja d värkar ha mycket låg prio att se till så folk har jobb, lönar sej ju snart inte för många att jobba om bensin och diesel blir dyrare, då går ju lönen åt i soppa. Sedan så har ju priset på mat skenat ihöjden tack vare den där helvetes Etanolen och stora delar av fattiga länder svälter ihjäl för att vi i Sverige ska kunna åka miljöbil... Hmm hur svårt skulle d vara att anlägga div mutor för att få seriösa forskare att ändra åsikt och förneka saningen??? Fakta har nu redan tagits fram ang miljöbilsskandalen och Etanolen är en flopp.. Kunde man i början av lanseringen sopa detta under mattan, så vad kan man då för annat skit???

!!!MVH REXCO!!! Man ska ha framtiden i åtanke men viktigast är att man fokuserar på nuet.



Senast ändrad av Rexco | 01 september 2008 | 19:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla pratar om höjning av havsnivån..........   Jag har aldrig haft så lågt vatten vi bryggan som i år!  Vart tar vattnet vägen??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...