Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Code24

Skäms båtägare!

Rekommendera Poster

Läste i expressen idag att båtägare FÖREDRAR miljöfarliga bränslen och motorer.

Blir så trött...... Sänk akrylatbensinen till 5:- litern så får vi se vad båtägarna föredrar.

Ska det kosta mer att köra akrylat en vanlig bensin så blir det ju som det blir.

Svår ekvation eller? En ny fyrtakts motor kostar som bekant en del, men har man båt så har man väl råd. Subversionera ombyggnad till etanol drift, så blir också miljön bättre.

Båtägarana står för ca: 0,5 % av bensinförbrukningen i Sverige, globalt blir det väl promille.

Den enda åtgärd som görs är att höja skatter och avgifter och vart leder det. Inte till bättre miljö i vart fall. Hörde att om man sätter i högkomp kolvar i tex. en V8:a kan man köra på Etanol, om det stämmer kan väl regeringen dela ut högkomp kolvar!

Hur många båtägare har expressen pratat med innan artikeln?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är typisk massmedia äckel propaganda.. Miljötrams är vad jag skulle kalla detta, dom bara gissar ta fram statestik på att Sveriges fritidsbåtsflotta skulle bli världensundergång så ska ja vara tyst.. Men d kommer inte på långa vägar att hända..

 

Kan nog säga att det ser ut som de är långt kvar till botten i denna soppa.. Snart kostar soppan ja även etanol 20 spänn litern.. Och då vrålar alla miljömuppar Yippie nu har vi lurat alla dumma Svenskar till att gå me på detta så vi kan starta nya Miljömuppsorganisationer och förpessta hela världen med våran dynga..

 

Näää blir bara anti av sån här skit, och d får mig då faan inte att ens fundera på alternativa drivmedel...

 

Nä snart blire protesst varesig regeringspatrassket gillar d eller ej.. Och d kan dom tacka miljömupparna för, jepp dom som inte har någo annat i huvet än Unket sjögräs haha...

 

!!!MVH REXCO!!! Som hatar sjögräskramare, miljömuppar och allt annat satyg som gör samhället svårt att leva I....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu måste man sluta läsa sån här skit blir ju bara arg som faan till ingen nytta.. Näpp snart är d valår igen och dessa pajsare hoppas jag att vi blir av med lika fort som d kom till.. Putta runt pengar pengar har staten alltid varit bra på. men att lösa problem, d är att tänka ett steg längre och d klarar man tyderligen inte av på dagisnivå... Ooops förlåt regeringsnivå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Pajsare 25r30wi.gif fan den va klockren.

Finns andra benämningar åxå.

Men det är inkompetenta pajsare som är där nu och dom som kommer vid nästa val är likadana och vi idioter röstar fram hela härligheten.

Va fan nytt blod är det som gäller och bort med alla gamla gardister som bara sitter och nöter röv och håvar in sin lön och pension som dom inte har gjort sig förtjänta av.

 

Smack/Giliotin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men snälla nå' n... ska regeringen föreslå att riskdagen sak besluta om att alla med v-åttor ska få nya kolvar till sina båtmotor på skattebetalarnas bekostnad? 
Jag betalar gärna skatt för att det ska finnas sådant som skolor, dagis, gator, vägar och farleder, eller att gamla oljepannor byts mot bergvärme. Men har man råd med en V-åtta i sin leksak får man nog finna sig i att betala för kolvarna själv.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Orven, får nog försöka rösta fram något bättre än Piratpartiet nästa gång. D gick ju inte någo vidare. Finns ju flera mindre partier som är intressanta ja inte långt kvar till nästa val nu.. Men de sista jag vill ha är en ny slapp Sosseregering där allt ska finasieras med bidrag i olika former.. Och med miljömupparna som högra hand näpp värre en så kan d nog inte bli..

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet inlägg i miljödebatten: Det gick ju åt pipan för dinosaurierna också! Vad gjorde dom för utsläpp, föutom fjärtarna? Vad jag förstår upprepas historien om jordens undergång hela tiden med en massa miljoner års mellanrum.

 

Självklart skall vi värna om miljön, men det får inte gå till sådana överdrifter att det till slut inte finns mycket att leva för. (slut med allt vad motorer heter, både till sjöss och på land).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skäms också. För det första för att jag inte läser Expressen, sedan för att jag bor nära farleden som traffikeras av lyxkryssare som antagligen kör med högsvavligt bränsle.(själva måste vi tänka på miljön)Sthlmsstad som önskar så många dito som möjligt för att de (turisterna skall vallas i ett par timmar och köpa så mycket skit som möjligt) vill spränga horstensleden därför. Skäms också för att jag önskar att min båt drar mindre med bättre bottenfärg. Vad använder finlandsfärjor och lyxkryssare? Jag skäms också våldsamt för att jag ibland glömmer att släcka runt omkring mig, efter att ha sett alla köpcentrum och gatlyktor som är tända nästan alltid. Ja, jösses vad man får skämmas. Det finns säkert 1000 saker till att riktigt skämmas för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkt en hel del på det här, jag har stor misstro till Svensk massmedia och speciellt till Expressen och Aftonbladet, det hade varit intressant att se hur många träd om året som får offras för allt detta bullshit som skrivs, eller hur mycket diesel som används för att dela ut de, nu det hade jag tyckt varit intressant statistik. Jag vet att det inte handlar om båtar men jag blir så jävla tröt på att folk skall klaga på mitt enda intresse i livet, våra små utombordare drar ju ingenting jämfört med stora bilar etc, sen läste jag i GP att dom tyckte det var lite miljösnack och dåligt med kvinnor på båtmässan. Men seriöst, hur många män kommer man att hitta på en symässa? Aja inte mycket båt snack i det här inlägget men man blir så jävla förbannad!

 

Senast ändrad av Ryssen | 06 februari 2008 | 00:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan i vanlig kvällstidnings maner har dom vridit historien till det värre genom att utesluta diverse fakta, det nämns ingenstans att ineffektiva tvåtaktare utan direktinsprutning har varit förbjudna ett par år, eller att det akrylat bensin är svårt att hitta vid kusten eller att bio diesel kan vara skadligt för motorer. Sen älskar jag deras ”tips” hur man kör mer miljövänligt, rent ut sagt skrattretande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Kör sen 5 säsonger 115 hk 4-takt med EFI.

Har inte dåligt miljösamvete för det, anser jag dragit mitt strå till stacken för tillfället. Kör ju inte upp några större mängder bensin heller under säsongen.

Försöker köra ekonomiskt men visst drar det i fart-tarmen ibland och då är det full skaft en stund. Har jag heller inget dåligt samvete för.

 

De kunde ju gå lite på tillverkarna och fråga varför de inte fått fram nån CARB 4 Star miljömärkt utombordare än (de som kan uppfylla kraven bidrar ju till en renare miljö). Skulle ju ge en konkurrensfördel också för de som kommer först - en motor märkt med 4 stjärnor är ju renare och borde bli mer attraktiv för de som bryr sig om miljön.

 

Sen om det fanns bara alkylatbensin i sjömackarna istället för blyfri 95 så nog skulle jag köra på det på min 4-taktare men det är ju 2-taktarna med förgasare som i första hand vinner miljömässigt på att köra på det.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 06 februari 2008 | 00:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man råd med villa och olje panna kan man väl betala sin bergvärme själv!

Vad jag menar är att INGENTING gör för att förbättra miljön.

Skulle miljön förbättras av att det införs en miljöskatt på båtar????

Det är tekniken på motorer och bränslen som ska till för att få resultat.

Skatter avgifter och pålagor har vi så vi kan gödsla med dom.

Som tur är har vi en stark handlingskraftig och klok miljöminister som strör visdomsord

ikring sig. Så det ordnar sig nog.

\Yell\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en fråga -som jag hoppas är rätt i sammanhanget: Jag har en B23 -85 års modell... för att kunna använda denna akrylatbensinen... vad måste jag aktivt göra med min motor då? Är det något speciellt, eller är det bara att tanka och köra...?

 

Ja, frågan är allvarligt menad, då jag är en ren motorteknisk idiot...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och det heter ALKYLAT

Har ingenting med plasten acrylat att göra...

 

Det är INTE någon konstig plastbensin som en del tror, bara renad vanlig bensin.

 

http://www.sweboat.org/LinkClick.aspx?fileticket=OxBVuMDcJnI=&tabid=60&mid=382

 


Alkylatbensin är ett resultat av alkylering vilket innebär att omättade kolväten av typ propylen, butylen och amylen slås samman till isoheptan och isooktan, båda med högt oktantal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Om jag förstår det hela rätt, är alkylatbensin mest effektiv till förgasarmotorer. Varför skall man inte inombordare på alkylat?

 

http://www.sweboat.org/LinkClick.aspx?fileticket=OxBVuMDcJnI=&tabid=60&mid=382
Har själv en B20 (AQ115) från -69 med solexförgasare, visst borde det bli bättre (det finns ju inte mycket till katalysator och likn...)?

 

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ETANOL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

det är bara regeringen som tror på detta skitbränsle i detta landet... det är också bara Sverige som använder det.....

 

Kan tyckas märkligt men fråga alla experter och bensinbolag vad dom tycker om detta...

 

Jag säljer bilar och jag begår tjänstefel om jag säljer en etanolbil till en kund..

 

Varför inte snåla dieslar med fap filter för ???? Dom drar mindre och släpper ut mindre.... dessutom behöver vi inte jämna alla regnskog med marken....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


De experter jag väljer att lyssna på tror på Etanol. Kanske inte helt idealiskt idag, men utveckling pågår. Ska vi strunta i att utveckla?

 

Brasilien har använt det i 30 år. I USA växer användningen av det. Det är inte bara i Sverige det används.

 

Regnskogen störs inte av Etanolproduktion (fel klimat för sockerrör).

Det gör den däremot av att vi köper en satans massa nötkött från Brasilien. Deras betesmark inkränktar på regnskogen.

 

Ni kanske har sämre marginaler på Etanolbilar?

 

Enligt Bob Lutz (fd utvecklingschef på GM) spenderar Amerikanska petroleuminstitutet 350 miljoner dollar varje år på antietanolpropaganda. Tänk på det när du läser alla negativa experters åsikter...  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom få experter som du pratar om tror på entanol för dom sitter förmodligen i en etanolbil till vardags och är nöjda med sitt fina förmånsvärde....

 

I USA går det åt ca en liter för att utvinna en liter Etanol.... i dagsläget.... hur vettigt är det...

Jo visst ska vi tänka framåt men det finns betydligt bättre alternativ som hybider med deisel med mera....

 

Alla biltilverkare är rörande överens om att etanol är en övergångsperiod....

dessutom får du tanka tre ggr så ofta som på en deiselbil...

 

Deisel går att utvinna genom tall och vissa slaggprodukter som redan finns och inte återvinns......

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bl.a Svenska naturskyddsföreningen rekomenderar etanol, men inte miljödiesel på palmolja (som tränger undan regnskogen).

 

I USA gör man etanol av majs, det sämsta av alla alternativ. Man tjänar bara ca 2% i utsläpp jämfört med bensin. Vi kör mest på sockerrörsetanol som ska sänka utsläppen med 70%-60% enligt samma sätt att räkna. Senaste generationen svensk etanol ska ligga på samma nivå, men det är tillverkarens uppgift så den vet jag inte om man kan lita på.

 

Varför gör då jänkarna etanol på majs? Tja, deras bönder kanske behövde lite hjälp.

 

Ja, det är troligen bara en övergångsperiod. Men den kommer att vara så lång att de motorer vi gör idag kommer att ha tillgång till etanol så länge de lever.

 

Diesel går att göra av bla tallolja. Som också används till bl.a såpa. Såpan börjar bli dyr tack vare det.

Man pratar också om att göra etanol av restprodukter från skogsindustrin.

 

Utveckling pågår som sagt. Vi måste förstå det och inte hänga upp oss på att det inte är 100% -igt idag.

Bla kanske ni hörde på vetenskapsradion häromdagen där de pratade om en FN-rapport som kritiserade bl.a. Sveriges sätt att tillverka etanol, som enligt dem är energiineffektivt.

Dagen efter sände de en rättelse därför att FN-rapporten baserades på gammal teknik.

 

Etanolen har ju trots allt en uppbyggd infrastruktur för försäljning, så utveckling på det området lönar sig.

 

Senast ändrad av FredrikB | 06 februari 2008 | 13:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Övergångsperioden rör sig om ca 2-3 år innan dom flesta tillverkare släpper nya alternativ som omedelbart kommer ersätta Etanol......

 

Jag VET flera tillverkare som redan om två år kommer ta bort etanolen ur sortimentet och ersätta den med deisel hybrid....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regnskogen störs inte av Etanolproduktion (fel klimat för sockerrör).

Det gör den däremot av att vi köper en satans massa nötkött från Brasilien. Deras betesmark inkränktar på regnskogen.

 

 

Vi importerar 80% av all etanol från Brasilien... Och Amasonas är världens största regnskog??? Hur kan du tro att den inte skulle störas?

 

För att driva Europas bilar behövs omkring tio gånger den odlingsyta som används i Brasilien i dag. Om Brasilien åtog sig detta skulle man behöva hugga ner regnskog, och i andra länder kan det röra sig om odlingar som annars kunde ge mat. Ytan för att förse en enda bil med etanol kan ge mat åt sju personer.

 

dessutom dog över 20 peroner i brasilien förra året under skörden det är priset för vår billiga etanol. 

 

Den utökade monokulturen av sockerrör -som etanol produktionen förutsätter - utarmar jorden. Den röda järnhaltiga jorden är näringsfattiga och kräver konstgödsel och pesticider som ger koldioxidutsläpp vid produktionen och vid bränningen av marken. Där det förut fanns koldioxidslukande regnskog odlas nu sockerrör. Detta är den största dårskap, att sarga världens lungor är som att såga av den gren man sitter på.Det är en myt att etanolen är “miljövänlig” och koldioxidneutral.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De uppgifter jag läst (kommer inte ihåg var) så är det olika klimat där regnskog och sockerrör växer.

De kan alltså inte konkurrera. Var har du dina uppgifter från? Var kommer citatet från?

 

Att jämföra mat och etanol håller inte riktigt. Den frågan är dock väldigt komplicerad och jag kan inte säga vad som är rätt eller fel. Men att säga att etanolen i en tank rakt av skulle blivit mat åt sju personer om vi låtit bli att göra etanol, det är bara trams. Kanske om det är majs vi pratar om, men det kör vi som sagt inte på i Sverige.

 

Men ska man fortsätta göra etanol verkar det väl inte så vettigt att göra den på livsmedel.

Även om bönderna i Mexicio får mer betalt än någonsin för sina skördar, vilket inte borde vara negativt för dem...

 

Så det dog bara 20 personer i Brasilien? Hur många oljearbetare dog förra året? Hur många dog i krig i oljans namn förra året?

 

EDIT: Karta över Brasilien som visar var man odlarSockerrör och var Amazonas regnskogar ligger. http://www.theoildrum.com/uploads/244/brazil1.jpg

Från www.theoildrum.com

http://www.theoildrum.com/

 

Senast ändrad av FredrikB | 06 februari 2008 | 15:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilar/motororer som säljs om 3 år kommer att leva till 2020 ungefär...

 

Jag vill dock poängtera att jag inte argumenterar mot dina dieselhybrider.

Vi kommer att se flera olika tekniker, varav det kanske är den bästa!

Men det är än så länge en dyr och komplicerad teknik.

Etanolen kan användas i befintlig teknik.

 

Drömbilen är kanske en laddhybrid dom går 20 mil på el för att sedan drivas av en dieselmotor som kan gå på frityrolja eller vad som helst.

vid 95% av resorna blir utsläppen nästan noll!

 

Du pratar framtid, jag pratar mera nutid, och de kommer att överlappa varandra. 

 

Nu är ju detta ett båtforum, och jag tror att vi får skaffa segel framöver...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


En sak till, att köra en båt på Etanol, det kanske fungerar om den inte drar så mycket.

Jag hade en Bayliner 2455 förut, den hade förmodligen dragit 2,5 l/nm om jag kört på Etanol.

Det hade blivit ett jävla tankande. 

 

Och Etanol är ÄNNU brandfarligare än bensin (det är därför man inte kan spärra handtaget på pumpen när man tankar etanol på macken).

 

I båt blir det nog snåla dieslar som kan gå på lite diverse brännbart som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är heller ingen etanol förespråkare då jag tycker att detta är ett värdelöst bränsle som har många fler nackdelar än fördelar.. Den ända fördelen jag kan komma på är att d inte är ett fosiltbränsle.. I nu läget så finns d mycket få realistiska alternativ som funkar året om och för alla.. Sveriges bilpark består ju inte på långa vägar bara av miljöbilar så vad tankar merparten av d svenska folket jo bensin o diesel..

 

Tycker inte att etanolbilen har förtjänat att kalla sig själv för miljöbil och ett stort framsteg i världsmiljöfrågan.. Dom allra flesta förlorar på att tanka skiten och tankar istället bensin i sina etanolbilar och ska man då tillhandahålla gratis parkeringsplatser för dessa???

 

JAg säger som jag altid har sagt Etanol är en flopp och knappast något nyskapande då denna teknik har funnits länge. Att köra på sprit är inget nytt d har gjort länge inom bla racing etc.. Hurvida framställningen ska anses miljövänlig ja ja vetinte.. Att hugga ner en hel skog för att få fram typ 100L etanol får väl ses som ett steg fram och 2 tillbaka eller.. Lägg då till transporten av detta typ runt halva världen med div lastfartyg.. Fö vi är ju inte så vassa här i sverige så vi kan hitta på något eget Nä vi köper in nästan all energi och allt bränsle från utlandet.. Och på toppen av d hela så slänger vi på 10kr i skatt per liter så kan vi sitta o mysa några år till.. Jepp mer pengar till staten och kan vi då tjäna en extra hacka på miljötramset så varför inte..

 

När d gynnar den vanliga hederliga arbetaren att gå över till alternativa bränslen så då jävlar hänger ja på..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaja, var och en blir salig på sin tro.

 

Men du, hur kommer oljan hit från mellanöstern? Inte med lastfartyg va?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Etanolen är ett utav de bränslena som kommer gälla

ett bra tag ur miljö synpunkt! Och precis som andra

bränslen kommer processen på sikt förfinas och göras

mer effektiv.

 

Sedan gällande inlägget att så gott som samtliga biltillverkare

kommer sluta med att producera bilar som går på etanol.

Så fort det finns ett annat alternativ.

 

Fler tillverkare tittar på etanol/hybrid samt att det andra lägret

tittar på Disel/hybrid. Det ena kommer inte ta ut den andra

utan fler alternativ kommer vara nödvändiga pga. moder naturs resurser

ej är outömmliga.Ett problem när det gäller syntetisk diesel idag är

att den är för dyr att framställa.Och det är ju fossila bränslen miljövänner

vill bort från.

 

Och varför klanka på dom som har ett miljö alternativ, de är väl

att attackera i fel ände. På dom som inte har det idag om man

nu måste skälla och beklaga sej äver något!

 

Sorry båtentussiaster för att det vart mer bil snack än båt snack

i detta inlägg.

 

// Iggy

 

\Cool\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...