Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Pekkadoll

Skitigt kapell.

Rekommendera Poster

Tjenna.

Köpte mig nyss en liten flipper 470 gt.

Båten hade stått under ett träd hela hösten och kapellet var inte rent.

 

Efter som båten är liten och har ett litet kapell, undrar jag om man kan slänga in det i tvättmaskinen på låg temperatur?

Ha det gött!

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Risken är att det blir buckligt och fult (kan gå sönder i sömmarna). Lägg det i badkaret med ett kapellrengöringsmedel istället. Impegera sedan.

/

 

Senast ändrad av hansalo | 05 februari 2008 | 17:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klorid från vilken matbutik som helst. Klart billigast och bästa. Jag använde det på mitt kapell som inte blivit tvättat på många år såg helt för djä...... ut! Trodde aldrig jag skulle få det rent. Köpte 5 flaskor och överoserade ordentligt för att få en stark blandning.

Kapellet blev som nytt och till på köpet rutorna var som nya de med, behövde ej byta dem. Men skölj ordentligt med vatten efteråt. Jag tvättade även med tallsåpa efter och skölde många gånger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas och tror att du menar Klorin. Funkar bara om kapellet är vitt/ljust. annars får du ett fläckigt kapell. Varning dock för att använda impregnering från Acapella om du vill ha ett mjukt kapell. Har god erfarenhet av Slide Master,  finns på Sea Sea.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är handtvätt med Gulsåpa och svamp/rotborste, eventuella mögelfläckar tas bort med Shipshape, impregnera med LeFants impregnering som är både lättjobbat och håller tätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är; hurdant material är det gjort av Galon, typ konstläder eller tyg?? Skulle inte sätta det i maskinen, blir bara fult av det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas och tror att du menar Klorin. Funkar bara om kapellet är vitt/ljust. annars får du ett fläckigt kapell. Varning dock för att använda impregnering från Acapella om du vill ha ett mjukt kapell. Har god erfarenhet av Slide Master,  finns på Sea Sea.

Varför skulle kapellet bli fläckigt av Klorin om det är t. ex. blått?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klorin ger blekande effekt och är tyget blått blir det troligen flammigt.

Är kapellet vitt kan nog klorin fungera bra.

Men varför chansa när det finns speciella och testade produkter för just kapellrengöring.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst klorin har ju en blekande effekt. Det som sedan avgör resultatet är hur lång tid klorinet är i kontakt med tyget samt vilket blandningsförhållandet är mellan Klorinet och vatten, men inte ska det bli flammigt.

Det finns ju en uppsjö av kapelltvättmedel på marknaden och många av dessa är mycket lika Klorin i sitt innehåll. Det känner man på lukten och kan man läsa sig till på förpackningarna. 

Har man problem med jordslag/mögel så får man inte bort det från kapellet med annat än klorbaserade preparat och då kan man lika gärna använda klorin om man gör det på rätt sätt. Däremot om kapellet bara är smutsigt (inget mögel) så finns det absolut ingen anledning att använda något av dessa preparat.

Det finns flera bra trådar som avhandlar detta ämne grundligt på MG. Bra sökord kan vara mögel, jordslag, kapell.

Vi får väl hoppas att trådskaparen hunnit lösa problemet med tanke på att snart ett år har gått.

 



Senast ändrad av Esteve | 01 januari 2009 | 17:06



Senast ändrad av Esteve | 01 januari 2009 | 17:09



Senast ändrad av Esteve | 01 januari 2009 | 17:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm, lämnade in mitt kapell på renovering och firman berättade att dom brukar använda rikligt med YES diskmedel ljummet vatten, sedan får det ligga i blöt med YES över helgen. därefter breder dom ut det på kaklat golv och sköljer med ljummet vatten och skurar med skurborste. Kan bara däga att resultatet är till full belåtenhet. efter torkning impregnerade dom det, med vad vet jag inte.

/RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar lämna in mitt till Ren tvätt...Blir jäkligt bra och så fixar han (mot betalning) lättare defekter. Finns dock en liiiten baksida. Det krymper något varje år, och blir något skörare. Men det är kanske smällar man får ta. Efter 5 år, så ser det fortfarande ut som nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trodde hoppet var ute för mitt kapell, men jag lämnade in det för omsömnad (700 kr) och köpte MIRAKELMEDLET Ship Shape. Bara att spreja på, sprida ut med en svamp, vänta i 10 min och sedan spola av. På bilden ser ni resultatet efter bara ett försök,

 

post-14452-1394235879,7848_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bara tvätta ett kapell och då körde jag med biltemas kapell tvätt och jag blev väldigt förvånad över hur effektivt det var och hur rent det blev.

Jag körde med det och en mjuk diskborste och strök på medlet, jag tvättade ett väldigt skitigt kapell med massa mossa och annats skräp och efter 20-30 min jobb och torkning såg det ut som nytt.

Dom som köpte båten tyckte kapellt såg bra ut så det verkar ju funka bra.

Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...