Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
chrisba

Solcell

Rekommendera Poster

Hej

 

Hoppas att det ok. att tipsa om en skaplig affär, den kan man göra hos www.solarlab.se om man som gör som jag gjorde, inhandlade en solpanel. Bra pris, bra bemötande, snabb leverans, utmärkta beskrivningar. Snygg service.

 

Vänligen Chris

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar själv på att skaffa solcell så stort tack för ett bra tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för en bra länk, den är nu sparad inför kommande inköp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jihoo, vilken skattkista!

 

älskar saker drivs miljövänligt, utan tvekan givna alternativ till den förhoppningsvis kommande segelbåten.

 

tack för tippset!

 

mvh///Rasmus 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Billigt, ja - men jag hittar bara klossar som sitter på en stel aluminiumram - inte böjbara. Blir skitfult på min båt! 
Någon som har ett alternativ med billiga tunna böjbara, förutom teknikhamstern då...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kan man också handla billigt http://24volt.eu/osc2/catalog/index.php?cPath=1 

Dessutom borde priserna gå ned allt eftersom kronan stärks mot andra valutor.

Kolla även inlägget http://www.maringuiden.se/forum/;thread=381347

På båtmässorna i Stockholm och Göreborg (slut) kan man nog få bra priser om man är medveten om vilka priser man ska sikta mot. Det verkar som om 30:- kr/W för stela paneler är ett bra pris i dagsläget. Böjliga paneler kanske någon av länkarna eller informationen i inläggget ovan leder till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tror Ni om alternativen (för NOA- ställning i aktern):

 

* 60W BlackLine panel från solkraft.se

eller

* 57W Standardpanel från swexergon.se

Och vad tror Ni om

* MaxPower (mppt) från solkraft eller * phocus CML 10 regulator från swexergon.se ???

 

/ Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska köpa 20 W solcell för att underhållsladda 2 st. batterier.

Vad behöver man mer än solcellen?

Är helt novis på området.

Behövs det inga relä eller liknande. Ser fram emot tips.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MaxPower regulator .

Sån säger alla att det måste man ha.

SÅ   en sån har jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittade på Max Power regulator hos solkraft.

Stod inte något om man har 2 batterier. Går det med 2?

Ska man serie eller paralellkoppla dom om det går?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på vad du menar med två batteri.

Jag har två förbrukningsbatteribankar plus ett separat startbatteri.

Den ena banken består för närvarande av ett 110 Ah batteri och den andra banken består av tre st 75 Ah batteri. Till varje batteribank har jag en solcellspanel med var sin Maxpowerregulator.

Har du två batterier i en bank så är den säkert redan parralellkopplade - är de seriekopplade så har du ju 24 volt.

Har du två batteribankar, ett förbrukningsbatteri och starbatteri, så skall du koppla solcellen till förbrukningsbatteriet via en Maxpowerregulator.

Maxpowerregulatorn fungerar ju, om man beskriver det enkelt, att den omvandlar den överspänning en solcell ger till laddström i stället för att kyla bort den. Laddströmmen ökar upp till ungefär 30%. Jag har själv mätt att det förhåller sig så.

Ett fulladdat startbatteri klara att starta en normal inte allt för stor båtmotor en hel sommar utan att laddas.

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en motor MD7A på 13 hkr.

2 separerade batterier, en för start, en för övrigt.

Dessa går inte att paralellkoppla nu utan har varsin krets

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Max power regulator verkar ok. Hjertmans säljer ju liknande men betydligt billigare. Fungerar de lika bra?

Måste jag inhandla 2 st. regulatorer till mina två batterier och måste det vara 2 solceller, ett för varje regulator? Som sagt, novis vad gäller båtel, resten behärskar jag bra :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För en 20w underhållsladdande solpanel behöver du ingen regulator, Jansan. Skärpning ni som okritiskt föreslår saker som ni inte har kompetens till.

Du kan lugnt köra med de 20w utan risk att överladda. En regulator snor bara energi från en sån liten panel och kostar ju dessutom pengar. När man kommer uppåt 50w kan man börja snacka om regulator. I alla fall om man har en batteribank under 250 ah.

Men har man en massa pengar och inte vet var man ska göra av dem så ska man naturligtvis köpa allt. Det är bra för statsfinanserna eftersom de får in skatt och dessutom går företagen bra då. Så köp 10 regulatorer som du har i ditt källarförråd i så fall, men koppla inte in dem på din solpanel.enlightened

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir nog en 30 W solcell.

Hur koppla till 2 batterier?

Utan regulator, finns det ingen risk att strömmen går bakvägen när det är mörkt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aaaaaae du får ju se till att det är Mörkt inne i Båten med!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla solpanelen till förbrukningsbanken. Startbatteriet klarar sig på den laddning den får från generatorn. Om det skulle behövas solcell för starbatteriet så skulle varenda bil köra omkring med solpanel på taket. Båten används ju dessutom under årets varma period då batteriet inte tappar kapacitet p.g.a. kyla. Om batteriet är OK så klarar det även att stå utan underhållsladdning rätt så länge innan spänningen sjunker så mycket att det inte går att starta motorn. Om startbatteriet ger dålig effekt är det snarare tecken på att batteriet är slut eller att generatorn inte laddar.
/Robin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att koppla en diod för att undvika att det går backströmmar från batteriet till solpanelerna när det är mörkt (på vissa modeller är dioden inbyggda i panelen). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generatorn laddar f.n båda batterierna men är separerade så att förbrukningsbatteriet INTE kan användas för startmotorn och tvärtom.

Kanske lite overkill att skaffa solcell överhuvudtaget då vi varken har kyl eller annat strömförbrukande tbh.

Vad anser Ni?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solcellen kan du koppla till generatorns 12V-utgång ofta märkt B (samma som skiljediodernas ingång) så får du laddning på både start och förbrukningsbatterierna. Har du separationsdioder bör du få laddning på det viset. Fördelen med en solcell är att det inte märks så mycket med ett par dioder då du har runt 20V att ta av.

På samma sätt är inte ledararean viktig från solcellen då några tiotal Volt spänningsfall nästan inte märks.

Tveksamt om du behöver nån laddningsregulator. Kolla först ett par somrar om du behöver fylla batterivatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Odelco har ökat på sitt sortiment och har nu både bra prissatta paneler och regulatorer,

värt att kolla !

 

www.odelco.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...